Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tanja

Tanja

10-08-2009 om 14:12

Zeiltocht om de wereld als 13-jarige

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julie

Julie

23-08-2009 om 20:32

Millenia toch

Het allergrootste bezwaar zou wat mij betreft de eenzaamheid zijn en het gebrek aan (vooral)fysiek contact en oogcontact. Je schrijft "Grappig, dat jullie voor je zien dat je er echt fysiek naar toe zou moeten om contact te hebben." Dit juist lijkt mij van essentieel belang.
Iedereen heeft bij tijd en wijle een fikse knuffel nodig. Iemand die aan je ziet dat je je rot voelt. Iemand die je blij ziet worden als hij je ziet. Contact tussen mensen bestaat voor 80-90% uit non-verbaal contact en dat gaat zij dus twee jaar missen. Onvoorstelbaar.
En zij gaat twee jaar van haar sociale ontwikkeling missen. Totaal geen vrienden om je heen, niet half verliefd worden, slappe lach met vriendinnen, kleren kopen in de stad, eindeloze gesprekken, ruzietjes, kwesties, nieuwe vriendinnen maken, niets. Dat moet je ook allemaal leren en de puberteit is een extreem belangrijke fase daarin. Straks heeft ze geen idee meer hoe dat allemaal werkt. Dit meisje moet het twee jaar lang allemaal zelf gaan fiksen en dat gun je je ergste vijand nog niet.
En uiteraard loop je in het dagelijks leven ook veel risico. Echter daar ben je dan bij als ouder, je maakt het van een afstandje mee en je kunt er (als het zou moeten) regelmatig over praten (of knuffelen! Aai over de bol! Uit je gezichtsuitdrukking laten blijken wat je ervan vindt! Dat gaat nu allemaal niet). En haar in de gaten houden. En ook: voorleven.
Je schrijft dat jouw zoon wel modellenwerk zou mogen doen, maar dat is werkelijk van een totaal andere orde. Daar heb je real life contact met mensen en je zult je ouders en vrienden ook tijden niet zien, maar geen twee jaar. Ik begrijp werkelijk niet hoe je erbij komt om dat te vergelijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2009 om 00:00

Sociale ontwikkeling

Julie, jij maakt er wel een érg groot drama van. Ze gaat een 2 jarige wéreldreis maken geen 2 jarige oceaan reis. Ze komt ook in havens, daar zal ze contact moeten maken en als er enige ruchtbaarheid aan deze tocht gegeven wordt zal dat niet moeilijk worden en me dunkt dat er dan heel wat socialigheid uitgewisseld wordt. Ze zal inderdaad tijden van stilte meemaken en daar moet je tegen kunnen. Dat is voor veel volwassenen al moeilijk, laat staan voor een jonge meid die zichzelf nog niet zo goed kan kennen om te weten of ze zoveel tijd met zichzelf wel aan kan.
Ik heb de indruk dat ze met haar ouders ook tochten heeft gemaakt. Ze weet wat het is en vast ook hoe het is om een tijd van haar vriendinnen weg te gaan. Maar dat is toch anders dan alles in je uppie moeten doen, twee jaar lang. Over vijf jaar zou ze mijn zegen gekregen hebben, tot die tijd maar gewoon fantaseren en doen wat er gedaan moet worden op die leeftijd. De vraag is of ze het dan nog zou willen, want dan komt ze niet in het Guinness Book of Records.

Primavera

Primavera

24-08-2009 om 02:13

Risico's

Millenia, het ene fikse risico wat je noemt over zonder licht in een dichtbevolkt gebied fietsen is niet gelijk aan het andere fikse risico van (alleen) over oceanen zeilen. Deel het ene aantal ongelukken door het aantal zonder-licht fietsers en deel het aantal ongelukken op zee tijdens oceaan zeilen door het aantal deelnemrs. Je zult zien dat het riscio van zonder licht fietsen, maar een schijntje is van dat van op zee verongelukken.
Plotselinge stormen, overboord vallen/geslagen worden, tegen een walvis/container/ijsblok opvaren, plotselinge mankementen aan de boot, uitvallend communicatiesysteem, er zijn een hoop oorzaken die zeer ervaren zeilers, die al van jongs af aan zeilden het leven hebben gekost.

De vraag is, is het je dat alles waard. Is een beroemde dochter een dode dochter waard? Dat record zal waarschijnlijk toch niet zo lang standhouden. Als zij het met net 16 afrond, dan komt er heus nog wel iemand die nog 15 is en het doet. Zou voor het Guinness alleen het aantal jaren tellen of heeft iemand die een paar maanden of een dag jonger is ook recht op het record?
Bovendien denk ik niet dat ze na zo'n ervaring er mee ophoud. Binnen een paar jaar wil ze vast weer een ander record breken. Het snelste om de wereld of het meest noordelijk of zuidelijk, in het kleinste bootje, enz. mogelijkheden genoeg en uiteindelijk blijft altijd nog de optie als oudste om de wereld zeilen. Dat laatste heeft als voordeel dat als het toch mis gaat je in ieder geval tenminste er een lang leven op hebt zitten.

Primavera

http://www.trouw.nl/nieuws/laatstenieuws/article1287059.ece

De wereld is een dorp

Hier ruime ervaring met zeezeilers en zelf een dochter midden op zee op dit moment.
Ik denk dat dit een staaltje repressieve tolerantie is van vader en moeder. De eerste weken overtocht zal dochter opgenomen zijn in een horde die de overtocht maakt. Honderden steken er jaarlijks van wal. Ze kennen elkaar, letten op elkaar, hebben contact via telefoon of marifoon, varen in flotielje.
Eenmaal bij de Cariben aangekomen, komen de meesten ook niet verder. De volgende stap, het Panamakanaal door, wordt eng gevonden. Niet onterecht, want op weg er naar toe kom je piraten tegen en de wal van Panama is ook niet fijn.
Dochter bedenkt zich wel als ze eenmaal zover is. Als ze daar al komt.
De vertrektijd vind ik het meest opvallend. Ze zal toch niet voordat het hurricaneseizoen is gaan liggen (niet voor november) de oversteek van de Canarische eilanden naar de overkant kunnen maken. Op dit moment schieten de depressies als kleiduiven van het Afrikaanse continent richting zee, Cariben en Amerika.
Moet de kinderbescherming zich hiermee bemoeien? Nee. Ik zie de oplossing ook niet zo. Wat willen ze met dat kind doen om haar tegen te houden?
Nee, ik zou geen toestemming geven. Ik zou mezelf het recht voorbehouden om de zenuwen die met een reis als dit gepaard gaan, pas door te hoeven maken na een bepaalde leeftijd.
Maar vanaf zestien jaar zou ik geen recht van spreken meer hebben, gezien het feit dat er ook Nederlandse 16 jarigen zijn die in het kader van hun opleidingsstage de wereld over varen.
Mijn Laura zou dus nog twee jaar hebben moeten wachten. Niet voor haar (de gevaren zijn er dan niet minder om), maar voor mij.
Groet,
Miriam Lavell

Recordpoging slaat nergens op

Overigens, die recordpoging (de jongste na afloop van de reis) slaat nergens op. Dat heeft vooral te maken met het type boot waarin Laura vertrekt. Een hurley 700.
http://www.dufour-yachts.nl/ags/extra/NS128.jpg
Zie hier haar concurrentie
http://latimesblogs.latimes.com/outposts/2009/08/mike-perham-closing-in-on-becoming-youngest-to-sail-around-the-world-alone.html
Die gaat ze er niet uit varen.
Groet,
Miriam Lavell

Millenia

Millenia

24-08-2009 om 14:05

Julie

"Ik begrijp werkelijk niet hoe je erbij komt om dat te vergelijken." Nou, omdat ook in zo'n geval veel collega-ouders een vies gezicht trekken: "Hoe kun je dat toestaan", zonder zich echt goed op de hoogte te stellen van de risico's.
Verder mogen mijn kinderen van mij niet zonder licht fietsen, maar ik ken zat ouders die daar geen seconde op letten. Daar trek ik nou weer een vies gezicht bij.
Nee, ik zou die zeezeiltocht ook niet toestaan. Maar dat neemt niet weg dat sommige bezwaren die hier worden genoemd, nogal hypocriet overkomen. Gezien bijvoorbeeld het aantal verkeersdoden onder jongeren... Het is niet zo dat ik vind dat ze moet gaan. Maar sommige bezwaren zijn uit de lucht gegrepen. Vanmorgen een pedagoog op de radio:"laat ze eerst eens het IJsselmeer over zeilen". Zo'n man heeft zich dus totaal niet op de hoogte gesteld, het kind heeft namelijk al zeer ruime zeilervaring, maar zit wel van alles te blaten. Genant.

Millenia

Millenia

24-08-2009 om 14:06

Maar zit wel van alles te blaten

moet zijn: Maar -die man- zit wel van alles te blaten (de pedagoog dus).

Joost

Joost

24-08-2009 om 21:56

Gevaarlijk

Ik ben het eens met Miriam Lavell, de gevaren van zeezeilers zijn reeel en echt totaal van een andere orde dan gevaren in Nederland op de weg. Laat je je dochter van 13 'snachts alleen door een gevaarlijke achterbuurt lopen? Enig idee hoe het 'snachts toegaat in havens buiten Europa? W.b. op volle zee, ik weet niet wat me enger lijkt, 10 meter hoge golven of piraten. Ik geloof het laatste. Mijn dochter zou niet mogen. Ook niet als ze 16 is, iig niet alleen en zonder geweer en schietles.

Millenia

Millenia

25-08-2009 om 08:42

Joost

Betekent dat, dat jouw kinderen wel met het vliegtuig naar steden buiten Europa mogen als ze, 16plus zijn? Of dat ook niet? Tweede vraag: als ze betaalt kan ze in jachthavens (Marina's) terecht en die schijnen bewaakt te zijn. Natuurlijk gaat de één of andere rijke figuur-met-jacht-en-bemanning ook niet in een onveilige haven/ c.q. op een onveilige plek in een haven liggen om zich te laten uitschudden namelijk. En die jongen die nu bezig is om rond de wereld te gaan, zal toch ook ergens moeten aanleggen af en toe. Loopt die minder gevaar omdat hij een jongen is?
Inderdaad is zeezeilen geen grapje. Je moet het heel goed kunnen om een kans te maken om zo'n tocht te overleven. Maar zij is heel erg goed. Dus die hoge golven, tja.
Wat betreft de vergelijking met het verkeer: de ouders van Laura geven haar toestemming om ongewone risico's te nemen. Wij geven onze kinderen dagelijks toestemming om risico's te nemen waar we nu eenmaal aan gewend zijn. De vraag blijft wat mij betreft wel of sommige kinderen niet dagelijks een grotere kans op verwondingen of overlijden lopen vanwege het soms nog zeer gevaarlijke verkeer, dan Laura met haar gezeezeil. Maar daar kraait geen haan naar. Daar gaat het mij om. Het zou de kinderbescherming sieren als ze, behalve in dit soort individuele gevallen de machtsstrijd aan te gaan, ook eens een flinke lobby zouden organiseren om het verkeer nog veiliger te krijgen. En om eigen interne misstanden, zoals het interneren van probleemkinderen, in plaats van ze behandeling te bieden (waarbij ze in de jeugdgevangenis zeer grote risico's lopen), direct stop te zetten. Enfin, w.s. krijgen ze toch geen poot aan de grond. In het buitenland leggen ze andere prioriteiten bij jeugdbescherming en ze laat zich gewoon uitschrijven, heb ik vernomen. Klaar alweer.
Voor de goede orde: van mij zou ze ook niet mogen gaan. Maar dat neemt niet weg dat deze ouders nu wel erg nagewezen worden.

liedewij

liedewij

25-08-2009 om 09:27

Echt niet

"En die jongen die nu bezig is om rond de wereld te gaan, zal toch ook ergens moeten aanleggen af en toe. Loopt die minder gevaar omdat hij een jongen is?"

Ja, er worden nu eenmaal meer meisjes/vrouwen verkracht dan jongens/mannen.

Dat zeilen kan ik niet beoordelen, heb ik geen verstand van. Maar ik zou mijn dochter van 13 niet blootstellen aan het gevaar in havens,havensteden en piraterij. De vergelijking met luchthavens slaat nergens op. Een haven is bedoeld om te overnachten in een boot en iedereen weet dat er een meisje van 13 alleen slaapt. Ongelooflijk naief om te denken dat dit geen problemen geeft.

Liedewij

Millenia

Millenia

25-08-2009 om 10:35

Slaan

Lidewij: "De vergelijking met luchthavens slaat nergens op." Het was natuurlijk niet de bedoeling havens met luchthavens te vergelijken. Het was de bedoeling te vragen of men een meisje alleen wel zou toestaan om per ander vervoer naar een niet-Europese stad te gaan. En ik neem dus aan dat je als je ergens heen reist, niet op de luchthaven blijft, maar ter plekke de stad ingaat. Ongelofelijk naïef om te denken dat men per vliegtuig ergens heen reist om vervolgens uitsluitend de luchthaven te bezoeken.
Het was tevens niet de bedoeling om het alleen over het risico op verkrachting te hebben. Het was de bedoeling om na te denken over welke risico's je nu loopt in zo'n (jacht)haven. Ik denk dat een jongen alleen ook niet veilig is. Het lijkt mij dat bijvoorbeeld beroving ook tot de mogelijklheden behoort. Dat was mijn punt.
Verder merk ik dat iedereen ervan uit gaat dat ze de meest risicovolle opties neemt. Dus dat ze in de meest riskante steden aanlegt. Daar niet gaat betalen en dus niet in de jachthaven gaat liggen. Dat ze dan op de boot overnacht, in plaats van maatregelen te nemen om zich ongewenste figuren van het lijf te houden, zoals contact opnemen met betrouwbare mensen of instanties om haar bij aankomst op te vangen.
Ik blijf het enorm leuk vinden om te zien hoe iedereen een zo riskant mogelijk georganiseerde reis als uitgangspunt neemt, om vervolgens verontwaardigd te kunnen roepen dat dit natuurlijk niet kan. Het is gewoon leuk om eens de andere kant op te denken. Al zou mijn kind, nogmaals maar weer, moeten wachten tot de stemgerechtigde leeftijd. Dan zou ik me niet meer gerechtigd voelen om dit af te raden, want een volwassene moet het zelf weten. Ik zou namelijk iedereen een solozeiltocht rond de wereld afraden. Dat neemt niet weg dat ik ook geen behoefte heb om het meisje ten onrechte allerlei riskante plannen toe te dichten die ze misschien niet heeft.

Megariskant

Ach, het heeft helemaal geen zin om risico's te vergelijken. Het staat als een paal boven zeewater dat zo'n tocht een megariskante onderneming is.
"Al zou mijn kind, nogmaals maar weer, moeten wachten tot de stemgerechtigde leeftijd. Dan zou ik me niet meer gerechtigd voelen om dit af te raden, want een volwassene moet het zelf weten."
Maar weten doen ze het ook niet. Dat is eigenlijk de kern. Als je beweert dat dit meisje het niet mag omdat ze het niet kan overzien, dan beweer je dat ze nooit mag. Het is namelijk niet te overzien. Het is leven met de dag en met de wind meewaaien.
Een voordeel: de zeemeisjes worden altijd extra beschermd door de varende nomaden die de zee en de jachthavens bevolken. Er wordt op ze gelet. Ook op meisjes van 43.
Zeevarende jongetjes hebben het wat dat betreft wat lastiger.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2009 om 11:15

Millenia

Ik zou mijn 16 jarige dochter ook geen toestemming geven om alleen met het vliegtuig te gaan tenzij ze aan de andere kant door een bekende opgewacht zou worden. Maar alleen... neuh. Je hebt gelijk dat jongens ook risico lopen. Een beetje vreemd om daar niet vanuit te gaan. Er is meer risico dan verkrachtingen.
Ik weet niet wat er normaal is in de wereld van de records moet ik eerlijk zeggen. Staat iedereen dan opeens klaar om de portemonnee open te trekken om zo'n recordpoging te sponsoren (dus ook overheden)? Als vader rijk genoeg is om bescherming te kopen voor zijn dochter overal op de wereld moet hij dat lekker doen, maar om ervan uit te gaan dat de instanties daarginder dat wel opknappen zodra meisjelief aan komt zeilen...

Nasha 1st

Nasha 1st

25-08-2009 om 11:20

Ze wil nu emigreren

naar Nieuw-Zeeland....tja....

Sisser

Door de uitschrijving is de Kinderbescherming niet ontvankelijk (en de leerplichtwet niet van toepassing).
Dit meisje gaat varen. Maar of ze het de hele wereld volhoudt in dat bootje, vraag ik me af.
Over drie jaar is ze groot en sterk genoeg voor een ander bootje waarmee records wel te varen zijn. Met een halve wereldreis heeft ze zich ook bewezen voor de zeilwereld en de sponsors (tot Tahiti?).
Dat laatste stuk, vooral door de golf of om de kaap, is nergens goed voor. Dat record haalt ze dan toch niet meer.
Groet,
Miriam Lavell

Millenia

Millenia

25-08-2009 om 12:20

Juist miriam

Miriam: "Maar weten doen ze het ook niet. Dat is eigenlijk de kern. Als je beweert dat dit meisje het niet mag omdat ze het niet kan overzien, dan beweer je dat ze nooit mag. Het is namelijk niet te overzien. Het is leven met de dag en met de wind meewaaien."
Dat bedoel ik. Ik zou het iedereen afraden om alleen rond de wereld te zeilen. Met een volwassene kan je echter niet meer doen dan afraden. Een minderjarig kind waarvan je de ouder bent: dan kun je verbieden. Ik zou dus het motto hebben: Nu kan ik het je verbieden, wil je nog steeds over een paar jaar, dan wil ik het nog steeds niet, maar ik kan je niet meer tegenhouden.
Deze ouders verbieden het niet. Ik heb echter niet de neiging om daar verontwaardigd over te worden. En al helemaal niet om beren op te voeren die juist niet zoveel verschillen van de 'dagelijkse' risico's die nu eenmaal wel gewoon gevonden worden. Mij lijken de specifieke risico's van deze exercitie: slaapgebrek/slaaponthouding, lange perioden van windstilte, storm, beschadigen van de boot, en desnoods zeedieren en of menselijke aanvallers. Denk ik. Maar wat weet ik ervan? En al die risico's loopt een mannelijke en/of volwassen zeezeiler dus ook. In laatste instantie snijdt dus het argument dat het om een minderjarige gaat, geen hout. Ten eerste hebben we geen idee van haar werkelijke leeftijd tov haar kalenderleeftijd. Ten tweede staat het eigenlijk los daarvan. Ze kan heel wat beter zeilen dan de meeste forummers en pedagogen en ze kan daarom de risico's juist beter inschatten dan wij (voor zover die ooit te overzien zijn dan he, want nogmaals: ik denk dat zo'n tocht voor elke zeiler, hoe ervaren ook, problemen brengt. Als ze niet emigreert en onder toezicht komt, ben ik ook heel benieuwd hoe de kinderbescherming dat gaat aanpakken als ze toch gaat. Boot invorderen? Opsluiten? Verplicht elke dag naar school sleuren?

Dat gaat ook over tijd

Weet ik Pelle. Maar over een aantal maanden vertrekt een iets ouder exemplaar met een veel snellere boot, die dus jonger terug komt dan Laura na haar reis zal zijn.
Van Tahiti naar huis in dat bootje van haar, duurt al langer dan een wereldreis in een wat groter bootje.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

25-08-2009 om 14:05

Haar hele leven is op het water

elders hebben we al heel wat meningen gezien over wat kinderen zouden moeten meekrijgen in hun opvoeding, bijvoorbeeld betreffende cultuur en sport.

Dit meisje heeft een vrij eenzijdige ontwikkeling doorgemaakt, afgaande op wat er in de media te lezen is (en dat is uiteraard gekleurd), zou dat er op den duur beter op worden?
Bij andere topsporttalenten wordt naast toptraining speciaal onderwijs geboden, maar hoe gaat dat bij haar?

Ik geloof dat ze heus uitstekend kan zeilen, daar ben ik niet zo ongerust op. Maar er is in het leven toch meer dan zeilen en een record behalen?

tonny

Tinus_p

Tinus_p

25-08-2009 om 14:17

Tonny

tonny:
"Bij andere topsporttalenten wordt naast toptraining speciaal onderwijs geboden, maar hoe gaat dat bij haar?"
Thuisonderwijs op de boot. Ik heb daarbij het vermoeden, dat ze in de schoolbanken maar bar weinig gemotiveerd zou zijn, terwijl je je op volle zee toch doodverveelt.

tonny:
"Ik geloof dat ze heus uitstekend kan zeilen, daar ben ik niet zo ongerust op. Maar er is in het leven toch meer dan zeilen en een record behalen?"
Zoals?
Voor haar niet, iig.

liedewij

liedewij

25-08-2009 om 14:21

Minder risico

"Ongelofelijk naïef om te denken dat men per vliegtuig ergens heen reist om vervolgens uitsluitend de luchthaven te bezoeken."
Ik zou mijn dochter van 13 ook een buitenlandse vlucht verbieden als er geen bekende is die haar opwacht of waar ze heen reist.

"Het was de bedoeling om na te denken over welke risico's je nu loopt in zo'n (jacht)haven."
Ja, ik denk dat een 13 jarig meisje meer risico loopt. Verkrachting is een reeel gevaar(ook in een jachthaven) maar inderdaad ook beroving en geweld. En een meisje loopt meer risico omdat ze havens in landen aan gaat doen waar anders met meisjes/vrouwen om gegaan word dan in onze cultuur. Waar je sowieso kwetsbaar bent als vrouw alleen.

Eigenlijk denk ik dat ze haar voordeel zal doen met alle commotie. Ze is bekend, een ieder zal zich over haar ontfermen, ze krijgt veel publiciteit en het zal nu dus het meest op het zeilen aankomen. Naar ik begrijp kan ze dat als een volwassene. Ik denk dat ze nu minder risico loopt dan 2 maanden geleden.

Ik ben wel heel benieuwd wat de rechter gaat bedenken. De leerplicht is heilig hier in nederland. Ik zou heel graag voor langere tijd een reis maken met onze 4 kinderen. Het zal er wel niet inzitten maar misschien komen er mogelijkheden.

Liedewij

Rosalinde

Rosalinde

25-08-2009 om 15:20

Leerplicht

Mij lijkt, dat je van zo'n reis,veel meer leert dan op school. Leerplicht is in mijn ogen dan ook wel de slechtste reden om niet te mogen gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2009 om 15:41

Brave reactie:

dat kan wel zo zijn, maar de wet is nu eenmaal dat kinderen tot 18 jaar leerplicht hebben en in Nederland ook schoolplicht. Ontheffing van die schoolplicht moet wel om een heel erg goede reden gaan en de belofte dat er geleerd gaat worden erg aannemelijk.

Omgekeerde wereld

Kaaskopje:"Ontheffing van die schoolplicht moet wel om een heel erg goede reden gaan en de belofte dat er geleerd gaat worden erg aannemelijk."
Nee. Die schoolplicht moet een hele goede reden hebben om hem op deze manier te handhaven. Schoolplicht mag niet betekenen dat je kinderen het leren belet.
Overigens is Laura ingeschreven bij de Wereldschool. Dat is een school in de zin van de leerplichtwet die door de Inspectie wordt gecontroleerd.
Er is geen sprake van leerplichtverzuim. Er bestaat geen negatief advies aan de minister over de Wereldschool.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

25-08-2009 om 19:25

Wat overwegingen

In de krant van vandaag las ik dat alle kinderen die op dit moment les krijgen via de Wereldschool samen met hun ouders op (zee)reis zijn.
Laura gaat alleen.

Hebben we niet van die spotjes waarin staat dat je het niet van kinderen kunt vragen zichzelf op te voeden?

Zeilen is Laura's leven - maar zou ze ook de discipline kunnen opbrengen om vakken die haar niet zo boeien te volgen? Of komt dat later ooit wel weer?

En iets anders: wat vindt Laura's moeder ervan? Haar hoor je niet, en de advocaat is terughoudend op dit gebied.

Ondertussen vind ik het wel treurig dat er nu zo enorm veel zorg-energie in Laura gaat zitten terwijl er ongetwijfeld heel veel kinderen rondlopen die deze zorg harder nodig hebben.

Tonny

Nasha 1st

Nasha 1st

25-08-2009 om 19:35

Ja,

heb inmiddels sterk de neiging, laat haar maar gaan dan, zoek het dan ook maar uit, maar kom later niet zeuren of klagen....verwend nest, dat gevoel krijg ik er een beetje bij zo langzamerhand....

Vertrouwen

Tonny:"Zeilen is Laura\'s leven - maar zou ze ook de discipline kunnen opbrengen om vakken die haar niet zo boeien te volgen? Of komt dat later ooit wel weer? "
Ik denk het wel. Ze heeft op zijn minst het recht om het te proberen. Je kunt niet op voorhand ervan uitgaan dat ze het niet zal kunnen.
Tonny:"Ondertussen vind ik het wel treurig dat er nu zo enorm veel zorg-energie in Laura gaat zitten terwijl er ongetwijfeld heel veel kinderen rondlopen die deze zorg harder nodig hebben."
Nou inderdaad! Wat een verspilde energie die elders zo gemist wordt.
Groet,
Miriam Lavell

yelle

yelle

25-08-2009 om 19:55

Onaanvaardbaar

Heb het net op het nieuws gezien...en schrok me haast een ongeluk zeg!Dit is toch onaanvaardbaar.
Kan best zijn dat sommige 13 jarigen veel gevoel voor avontuur hebben en dat ze hiermee in de belangstelling willen staan,maar dat de ouders hiermee instemmen gaat echt té ver.Hoe kunnen die mensen het in hun hoofd halen om zoiets goed te keuren.Beseffen die dan niet dat een kind van 13 zo'n verantwoordelijkheid geven,gewoon onmenselijk is?Twee jaar lang moedersziel alleen op een boot?Komaan zeg,er kan zoveel gebeuren.
Heb zelf een dochter van 13 en ik mag er niet aan denken dat ik haar zoiets zou toestaan.
Dat meisje beseft waarschijnlijk niet eens aan wat voor een gevaarlijke bevlieging ze wil beginnen.Het is toch aan de ouders om met beide voeten op de grond te blijven en hun verantwoordelijkheid op te nemen.

Dat ligt aan jou

Yelle:"Kan best zijn dat sommige 13 jarigen veel gevoel voor avontuur hebben en dat ze hiermee in de belangstelling willen staan,maar dat de ouders hiermee instemmen gaat echt té ver.Hoe kunnen die mensen het in hun hoofd halen om zoiets goed te keuren."
Je kunt deze verwondering op twee manieren benaderen.
A: Deze mensen zijn volslagen gestoord.
B: Deze mensen weten iets wat jij niet weet.
Optie B is het meest waarschijnlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2009 om 20:25

Miriam

Met je antwoord aan mij heb je gelijk. Als er geen bezwaar is dat ze op zee leert kan de schoolplicht ook wel even opgeschort worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2009 om 20:27

Nasha

Dat heb ik nou ook. Ik kan er niks aan doen maar het komt allemaal zo eigenwijs op mij over. Laat maar gaan, dan zien we wel hoe het verder gaat. Maar ergens hoop ik ook nog dat de rechter een manier weet om dit af te blazen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.