Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
even niet

even niet

29-03-2010 om 22:38

Zoon problemen met politie

Afgelopen weekend was mijn zoon van 15 met zijn vriend in de stad. Op een gegeven moment merkten ze dat een man hun telkens naliep. Mijn zoon en vriend liepen toen een electrozaak binnen om van de man af te zijn. De man liep hun achterna en riep tegen het personeel van de zaak dat ze de hekken moesten sluiten en de politie moesten bellen. Het personeel deed dit.
Om een lang verhaal kort te maken: de jongens hebben daar meer dan een uur opgesloten gezeten tot de politie kwam. Ondertussen hadden ze geen idee waar het over ging en werden ze behoorlijk geintimideerd door die man en ook door het personeel van de zaak. Toen de politie kwam, werd de jongens gevraagd "het verhaal" te doen.
Ook de politie was behoorlijk intimiderend en bedreigend en nog kregen ze niet te horen waar het om ging.

Mijn zoon kwam thuis met dit verhaal, behoorlijk overstuur. Hij heeft een vorm van autisme, kan dit gebeuren geen plaats geven en is nog steeds helemaal van de kaart. Ik heb inmiddels contact gehad met de poltie en het blijkt om een paar jeugdigen te gaan die een huis probeerden binnen te gaan. Ik had niet de indruk dat het erg serieus werd genomen. Ik daarentegen neem dit wel serieus. Mijn vraag is: ongeacht of ze schuldig zijn (waarbij ik ervan uitga dat het niet zo is), mag dit allemaal zomaar? Mogen die kinderen zomaar opgesloten worden? Mag de politie op deze manier ondervragen? Weet iemand wat de procedure is en de juiste manier van handelen zowel voor die man, voor het personeel van die electrozaak en voor de politie?
Nog eens voor de duidelijkheid: er is geen sprake van "op heterdaad betrapt", alleen maar een vent die ze meende te herkennen.

Hopelijk kan iemand meer vertellen, want ik heb hier een heel slecht gevoel over.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
even niet

even niet

29-03-2010 om 23:19

Anna

Volgens mij kan die man het "op heterdaad betrappen" niet waarmaken. Het achtervolgen begon ver van de plek waar het "misdrijf" gebeurd schijnt te zijn. Tot nu toe lijkt het er niet op dat mijn zoon schuldig is, de afdrukken van de zolen van zijn schoen en die van zijn vriend zijn genomen en ik heb al gehoord dat die niet overeenkomen met voetstappen in de tuin van het huis waar het om gaat.
Bedankt voor de link, ik ga me daar toch eens in verdiepen.

Sancy

Sancy

30-03-2010 om 08:34

Inderdaad

"op heterdaad" is iedereen bevoegd een verdachte aan te houden, maar in dit geval is er geen sprake van heterdaad.

even niet

even niet

30-03-2010 om 09:17

Heterdaad

Ik heb even gekeken bij dat artikel, kort na het betrappen is ook heterdaad en dan mag er dus een achtervolging en aanhouding worden gedaan. Ik ben nu aan het nagaan hoe laat de man de jeugdigen gezien meende te hebben en hoe laat de achtervolging begon. Als daar meer dan een uur tussen zit, neem ik aan dat het niet om heterdaad gaat.

Sancy

Sancy

30-03-2010 om 09:54

Klopt

Heterdaad is direct onmiddellijk na. Als de jongens in de tuin, op de stoep voor het huis of halverwege de straat direct na de daad aangehouden worden, valt het onder heterdaad. Van belang daarbij is ook dat de persoon die de jongens aanhoudt, ze dan uit het oog verloren heeft. Ziet hij ze in de tuin, raakt hij ze dan uit het oog en vindt hij ze 5 straten verderop weer terug, dan is het geen heterdaad meer.

Sancy

Sancy

30-03-2010 om 09:58

Overigens

Ik ben nog aan het nadenken wat je hier verder mee kunt of moet. Kun je duidelijker zijn over wat je onder "intimiderend en bedreigend" verstaat, zowel van de man en het personeel van die zaak als van de politie? Ik ben ook nog aan het peinzen over in hoeverre de reden tot aanhouding bij aanhouding gemeld moet worden omdat je schreef dat de politie niet vertelde waar het precies om ging. Dat maakt het natuurlijk lastig om je 'verhaal' te doen.
Maar nu moet ik eerst studeren, ik heb vanavond een tentamen. Burgerlijk procesrecht nog wel

even niet

even niet

30-03-2010 om 15:40

Sancy

Bedankt voor je meedenken.
Op dit moment kan ik nog niet echt beoordelen of er sprake is van heterdaad. Aangezien ik er toch nog rekening mee houdt dat mijn zoon wel betrokken kan zijn, kan ik een stuk van het verhaal missen. Hij vertelt dat hij en zijn vriend merkten dat ze achterna gelopen werden. Het zou dus ook kunnen zijn dat ze echt achterna gerend werden. Ik heb vandaag geprobeerd om contact te zoeken met de politie voor meer info, dat moet ik nog even afwachten. Toen ik ze afgelopen zondag aan de telefoon had, zeiden ze alleen maar dat de man een signalement had gegeven dat erg overeenkwam met mijn zoon en zijn vriend. Dat wekt bij mij niet de indruk dat ze op heterdaad betrapt zijn en achterna gerend. Wat mijn zoon als bedreigend heeft ervaren: het dichtgaan van die hekken en het bellen van de politie terwijl hij (naar eigen zeggen) geen idee had waar het over ging en niemand nam de moeite om hem wijzer te maken, de man die hem beetgepakt heeft toen mijn zoon er vandoor probeerde te gaan (zijn hele trui is uitgelubberd), het lange wachten in die zaak op de politie terwijl een aantal volwassenen (die man en het personeel van die zaak) hun dreigende opmerkingen naar het hoofd slingerden. Toen de politie kwam, nam ook deze niet de moeite om de jongens te vertellen waarvan ze verdacht werden. Een van de agenten kwam zo dicht bij mijn zoon staan dat zijn neus bijna de zijne raakte (over intimiderend gesproken). Mijn zoon zei later: als je mij niet gelooft, vraag dan maar of je de video van die zaak terug mag zien.
Ik heb de indruk dat de politie zich niet erg druk maakt om de zaak. Hoe dan ook, of ze wel of niet iets gedaan hebben vind ik dat ze als zware criminelen behandeld zijn, zeker buiten alle proporties. Daarnaast het feit dat niemand de moeite nam om te vertellen wat er aan de hand was. En verder het feit dat ouders niet zijn gebeld na een gebeuren als dit.
Als ik er wat mee kan, wil ik er ook wat mee. Maar dat weet ik pas als ik contact heb gehad met de politie.

Bedankt en succes met je tentamen .

Heterdaad

In dit geval kan het zeker nog wel heterdaad zijn, dat kan ook nog een uur nadien en ook als de man ze uit het oog heeft verloren. Het gaat erom of het zoeken naar de dader niet is onderbroken.
Verder ben ik er niet bij geweest en zoals je het verteld komt het inderdaad intimiderend over, maar je hoort natuulijk het verhaal alleen van je zoon. Dat is meteen ook het slechte, want je zoon is minderjarig en in dit geval hadden jullie als ouders ingelicht moeten worden. Ik ga er tenminste vanuit dat hij ook is meegenomen naar het bureau. Anders dan zal hij niet zijn aangehouden.
Dat hij overigens is vastgehouden ter plekke, dat kan ik dan wel weer snappen. Het zou van de gekke zijn, als hij inderdaad een misdrijf oid heeft begaan, hij zomaar weer weg kan lopen. Hoe intimiderend dat ook kan overkomen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar ik zou inderdaad sowieso nog even met de betrokken politieagenten een gesprek aangaan.

Succes en sterkte.

groetjes van Charlotte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.