Alles Digitaal
Emmawee
13-12-2014 om 21:37
Nieuwe voorwaarden Facebook per 1-1-2015
Is er iemand van jullie die a.g.v. de nieuwe voorwaarden van facebook zijn / haar account gaat opheffen / aanpassen?
Ik twijfel.
Groeten, Maw.
puki
13-12-2014 om 23:39
nee, geen hoax
Nee, ik ga mijn account niet verwijderen. Ik timmer wel zoveel mogelijk dicht. Heb de likes op pagina's van commerciële bedrijven verwijderd om zo min mogelijk gelinkt te worden aan reclamedoeleinden. Ik heb sowieso niets openbaar staan, alles staat op alleen vrienden.
Barvaux
14-12-2014 om 09:16
echt geen hoax
Luister hier maar eens naar: http://www.radio1.nl/item/246346-Facebook%20mag%20vanaf%201%20januari%20prive-gegevens%20aan%20derden%20verkopen.html
Het mag niet eens in Duitsland en wij laten alles maar weer gebeuren.
Barvaux
14-12-2014 om 09:17
oja
Wat WEL een hoax is is een berichtje op fb zetten dat je er niet mee akkoord gaat!
Emmawee
14-12-2014 om 11:23
Dit verandert er
http://www.totenmet.net/2014/11/nieuwe-voorwaarden-facebook/
Even gekopieerd en geplakt. Ik heb nog een mooi stukje toelichting, maar dat kan ik nu niet zo snel vinden.
Groeten! Maw.
Katniss
14-12-2014 om 11:31
Bedankt. Ik ga mijn FB niet verwijderen en zet er niets op wat ik ook niet over de daken zou durven schreeuwen. Volgens mij heb ik commercieel alleen de Hema en Jumbo geliked, dus daar wordt niemand wijzer van
Emmawee
14-12-2014 om 22:19
Gekopieerd en geplakt
http://jdreport.com/niet-iedereen-realiseert-zich-wat-de-nieuwe-voorwaarden-van-facebook-inhouden/
{{{{ Facebook voert vanaf 1 januari 2015 nieuwe gebruikersvoorwaarden in. Dit betekent dat het social media platform vanaf 1 januari jouw naam en profielfoto mag gebruiken voor advertenties. MijnOnlineIDentiteit.nl meldt zelfs dat Facebook vanaf januari het recht heeft om jouw foto’s en video’s te gebruiken en om het te verkopen aan derden.
Artikel 2.1 (Vernieuwde gebruikersvoorwaarden Facebook)
Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.
Artikel 9.1 (Vernieuwde gebruikersvoorwaarden Facebook)
Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.
In de gewijzigde voorwaarden staat ook vermeld dat persoonlijke gegevens worden overgedragen naar de Verenigde Staten. Dus als je Facebook wil aanklagen, kun je dit doen bij slechts twee Amerikaanse rechtbanken. Wil je niet dat Facebook jou naam en profielfoto gebruikt? Dan lijkt de enigste oplossing om je Facebookaccount op te zeggen. }}}}
Nou goed, ik ga er nog een half maandje over nadenken.
Groeten, Maw.
Lucerna
15-12-2014 om 11:02
Bij dezen dan
Wil iedereen die een foto van mij op zijn/haar facebook heeft gezet, die verwijderen vóór 1 januari? Ik heb helemaal geen zin om als reclameobject te dienen ("kijk deze tante eens lekker knuffelen met haar pamper-blije nichtje!")
Emmawee
15-12-2014 om 15:55
Wat bedoelen ze toch??
Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.
Zou dir betekenen dat, wanneer je een foto alleen deelt met vrienden, dat ze die dan niet gebruiken??? Of misschien alleen wat je in een besloten groep deelt?
amk
15-12-2014 om 16:30
of
dat wanneer je specifieke personen van je vriendenlijst geblokkeerd hebt dat deze info dan daar niet mee gedeeld wordt.
Het is heerlijke juridische vaagtaal
mirreke
15-12-2014 om 23:13
Overigens is whatsapp ook van facebook
en gelden daarvoor dezelfde voorwaarden. Alle berichtjes, foto's en geluidsbestanden ed. die je via whatsapp deelt zijn in principe niet meer van jou, maar van whatsapp/facebook...
Beter alternatief voor whatsapp: Threema, is zwitsers, volledig versleuteld en alle servers staan ook in zwitserland. De beveiliging zou vergeleken kunnen worden met die van een bank... (hehe, maar toch).
Emmawee
15-12-2014 om 23:28
Ik Threem je even...
Tja... ik weet dat ik waarschijnlijk gewoon als een kuddedier blijf appen en fb-en. Omdat ik het juist zo gesjellug en makkeluk vind dat zoveel mensen dat gebruiken.
Wie gebruikt er nou Threema??
Lucerna
16-12-2014 om 07:40
Juist die "gemakkelijkheid" trekt iedereen erin
Dat is precies waarom het iedere keer lukt. Dat mensen zich ergens massaal op en in storten, zonder de algemene voorwaarden te lezen of te denken dat het best meevalt. Het is zo leuk, "iedereen" doet het, het is en blijft gratis... En dan verander je af en toe de privacyregels ten ongunste van de gebruikers, de gebruikers denken dat het wel meevalt of ze blijven maar gewoon, want het is zo leuk, gezellig en gratis. Slimme jongens.
Emmawee
19-12-2014 om 21:23
Ook hier lijken maar weinig mensen zich druk te maken
Ik heb me net aangemeld bij Ello. En ga m'n fb in elk geval leegruimen.
Groeten, Maw.
Lynna
19-12-2014 om 21:42
Ik heb Threema geinstalleerd maar....
.....ik ben wel de enige uit mijn adresboek Dus dat maakt het wel ongezellig!
Ik heb mijn FB ook al aardig leeggetrokken. Maar ik blijf er wel. Veel te leuk omzo met mijn Australische familie contact te kunnen houden. Ik ga ook Ello eens opzoeken.
Emmawee
19-12-2014 om 22:40
Threema
Is als ik het goed begrijp alleen voor iPhones. Dan valt zo ongeveer 90% af in mijn omgeving. Wel jammer.
Groeten, Maw.
amk
20-12-2014 om 09:51
emmawee
threema is er ook voor android.
Maar in je eentje is het ook zo saai.
NoFace
20-12-2014 om 10:22
druk..
druk nee, ik zet nooit bijzondere dingen op mijn facebook en haal het elke week weer leeg.
Kwestie van bijhouden.
Dus ik plaats wat dingen, maar nooit met mijn (volledige) gezicht, nooit van anderen.
Ik haal al mijn comments en likes binnen een week weer weg.
Dan kan het gebruikt zijn, maar er is eigenlijk amper iets te gebruiken. Verder deel ik alles alleen met vrienden en zijn dingen die anderen op mijn tijdlijn plaatsen alleen zichtbaar voor mijzelf.
Katniss
20-12-2014 om 13:12
Gezellig
Ik vind FB gewoon heel leuk, ook om een beetje bij te houden wat mensen die je niet regelmatig spreekt zoal doen. Ik probeer er niets op te zetten wat bij wijze van spreken niet op de voorpagina van de Telegraaf terecht mag komen.
Ik vind het ook leuk om via pagina's van vrienden een beetje door te klikken, en erg suf als mensen alles hebben afgeschermd. Ik heb bijvoorbeeld vrienden waarvan je alleen de gezamenlijke vrienden kunt zien, tja die ken ik al
Barvaux
20-12-2014 om 16:18
suf?
Je vindt het werkelijk suf als iemand alles afgeschermd heeft? Interessante mening, ik dacht altijd dat mensen die niet alles afschermen gewoon dom zijn of mediagek
Ik heb me vorig jaar enorm verbaasd dat ik een gezinsfoto tegenkwam van een gezin wat ik kende via de fb van een fbvriend van mij. Die moeder van dat gezin leek mij de laatste die zomaar foto's zou neerzetten die iedereen kon zien maar het was dus weer een foutje in de instellingen.
Kaaskopje
21-12-2014 om 19:43
Suf
Ik verbaas me altijd een beetje over de ophef van wat er openbaar of gebruikt kan worden van Facebook. Als iets geheim moet blijven zet je het niet op internet. Als ik iets wil delen mag een ander dan mijn directe vrienden dat ook wel zien. Dus Katniss kan misschien wel mijn gegevens zien.
Ginny Twijfelvuur
21-12-2014 om 19:49
Klopt Kaaskopje
Maar ik weiger om als gratis reclame item van Facebook te dienen. Het voorbeeld van Ginny kocht van de week een nieuwe Samsung Curved tv en is daar erg tevreden over hoeft voor mij echt niet. En dan is dit nog maar reclame over een tv. En verder heb je ook niet altijd zeggenschap over wat anderen doen en zeggen over en voor jou.
Ik vind dit dus echt een no-go en overweeg serieus mijn account op te heffen of te anominiseren.
Barvaux
21-12-2014 om 19:49
Kaaskopje
Dat begrijp ik toch niet zo. Als ik een foto plaats dan is die alleen bedoelt voor mijn vrienden en aangezien ik die zorgvuldig uitkies zijn die foto's dus niet voor de vrienden van vrienden. Als je klakkeloos 600 mensen tot vriend bombardeert kán het anders aanvoelen
Emmawee
21-12-2014 om 21:33
Niemand op threema
Maar een jaar of wat terug zat ook nog niemand op whatsapp. Gewoon je vrienden vragen over te stappen?
Of zou het niet zo makkelijk gaan omdat t niet gratis is?
Barvaux
21-12-2014 om 22:56
emmawee
Je kunt niet zeggen dat een x aantal jaar geleden niemand op whatsapp zat om je punt te maken. Je kunt wel zeggen dat een maand of 9 geleden mensen je probeerden over te halen om over te stappen op Telegram. Zit jij daar dan?
Emmawee
21-12-2014 om 23:08
Natuurlijk kan ik dat zeggen, Barvaux.
Nou Barvaux, ik kan dat zeker wel zeggen om mijn punt te maken. Alleen maar constateren dat er niemand op zit hoeft nog geen einde verhaal te zijn. Of het werkt is vraag twee.
Niemand heeft mij trouwens geprobeerd over te halen om over te stappen op Telegram, dus dat kan ik juist niet zeggen
Maw.
Annet
21-12-2014 om 23:24
Zeker niet delen buiten je vrienden, dat vind ik nou suf.
Of kan ik beter zeggen dom?
Waarom zou je foto's en gebeurtenissen delen met mensen die je niet kent, terwijl zij wel je naam en foto kennen?
Ervaringen/meningen delen doe ik hier ook. Maar zeker niet met allerlei persoonlijke gegevens.
En dat leer ik mijn kinderen ook. Hun Facebook staat op alles delen met alleen vrienden.
Ik baal enorm van veranderde instellingen zodat anderen kunnen bepalen wat zij willen delen over mij, terwijl ik dat zo niet ingesteld heb.
Gelukkig is mijn oudste steeds minder actief op Facebook en interesseert het jongste helemaal niet.
tante Sidonia
27-12-2014 om 09:57
en ik
Zit er wel mee. Wilde mijn hele account deactiveren, maar hoor nu allerlei tegenstrijdige berichten. Dus ik weet het even niet meer. Namelijk look gelezen dat je het uit kan zetten, het gebrek van foto's voor advertenties, en anderen weer dat dat dan een hoax is,enzovoort. En de taal die in diverse uitleggen gebruikt wordt vind ik ook vrij moeilijk te volgen.
Een deactivering als actie, om Facebook duidelijk te maken dat we het niet pikken, werkt alleen als heel veel mensen dat doen natuurlijk. En of dat gaat lukken....
Eerlijk gezegd is het voor mij ook wel een uitdaging, omdat ik soms toch wel wat dwangmatig op Facebook zit iedere keer, hoe dat voelt, zonder. Is er nog leven na Facebook?
Ik neig dus naar opheffen, maar vraag me af of dat zinvol is. Het is natuurlijk zinvol omdat je er dan zelf niet meer aan blootgesteld bent, maar als actie om Facebook te dwingen het terug te draaien...Ik weet het niet. Anderen die er nog over dubben?
Ginny Twijfelvuur
27-12-2014 om 10:07
Ja ik ook tante Sidonia
Er zit inderdaad een functie op Facebook waarmee je advertentierechten kunt regelen.
Vraag me echter af of dat voldoende is.
Ik twijfel tussen tijdelijk deactiveren voor 1-1-2015 of even afwachten wat Facebook nu echt gaat doen en als dat me niet bevalt er helemaal mee kappen. Er is best een mooi leven zonder Facebook mogelijk, maar het is wel een mooie manier om contact te onderhouden met mensen van vroeger. Nou had ik de meeste voor Facebook ook al 20 jaar niet meer gesproken, dus het is nou ook weer niet zo dat heel mijn sociaal leven zonder Facebook op z'n gat ligt.
Twijfel. Twijfel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.