Echtscheiding en erna

Ali
13-01-2010 om 16:13
Alimentatie?
Hallo,
Graag vraag ik jullie hulp omtrend wel/geen alimentatie.
Situatie is als volgt;
Man en vrouw met 3 kinderen onder de 10 jr gaan scheiden. Man werkt 40 uur, vrouw werkt 12 uur.
We willen graag co-ouderschap, maar nu zegt man dat ik dan geen recht op alimentatie zou hebben..ik zou dan maar meer moeten gaan werken aangezien we de verdeling en dus kosten van de kinderen willen delen. Ja, het lijkt mij fijn als we zorg voor de kinderen kunnen delen in die zin van; de ene week bij papa en de andere week bij mama, maar heb ik dan geen recht op alimentatie? en moet ik dan dus nu op zoek naar een andere baan voor meer uren...minimaal dus 32 uur wil ik alles zelf kunnen betalen. Ik ben zo groen als gras op dit gebied dus ik hoop op jullie hulp hierin.
Gr, Ali

Ali
13-01-2010 om 16:16
Iets te snel verzonden, maar...
mijn partner verdient bruto 2600 per maand en ik verdien bruto 725 per maand...ik dacht zelf zo'n 100-150 euro (netto) per kind te kunnen vragen voor alimentatie, maar mijn man heeft dus het idee dat ik dan maar meer moet gaan werken aangezien we beiden de zorg willen gaan delen.
Gr, Ali

Emine
13-01-2010 om 17:00
Bestaansminimum
Het klinkt misschien bot maar jij moet niet 'denken aan hoeveel te vragen'. Daar heb je een advocaat en tremanormen voor.
Je ex heeft geen gelijk. Er wordt gekeken wat de behoefte is van de kinderen. Jullie delen de zorg, maar er is wel verschil in inkomen, je ex zal dus het verschil aan jou moeten bijpassen. De dingen die hij zegt zegt hij vanuit het belang van zijn portomonee. Het is neit zo dat als hij niet betaalt of nihielstelling weet te krijgen (sommige honden lukt alles, sorry, gefrustreerd over mijn eigen ex) wil da tniet zeggen dat jij het dan maar met die 725 moet doen, jhe kunt dan aanvullende bijstand vragen, het bedrag zal tussen alleenstaande en alleenstaand ouder in zitten.

Carmen
13-01-2010 om 18:51
Maar
Als jullie voor co-ouderschap gaan hou jij waarschijnlijk tijd over. Ik vind het zelf bijzonder prettig om voor mezelf te kunnen zorgen. Dus als ik jou was, en het is mogelijk, zou ik heel gauw meer gaan werken.
En er is trouwens verschil tussen partneralimentatie en kindalimentatie.
Carmen.

amk
13-01-2010 om 20:55
Meer werken
is idd wel gewenst, geeft je namelijk vrijheid en een ruimere mogelijkheid van alle belastingkortingen gebruik te maken.
Maar wat Emine ook al schrijft. Omdat er een inkomensverschil is zal er ook bij co-ouderschap allimentatie betaald moeten worden. En daar zijn Tremanormen voor. Zowel voor ka als pa.

Ali
13-01-2010 om 22:13
Geen bijstand
Hallo,
Het is wellicht een wat maffe vraag, maar met mijn 725 euro bruto en dan bijv. 100-150 euro (netto) aan alimentatie per kind (heb er dus 3)..zou ik het volgens eigen berekening net redden qua onderhoud/leven en dan reken ik wel huursubsidie erbij van rond de 300 euro wat ik via internet heb kunnen berekenen. Vraag me niet waarom, maar ik wil absoluut niet in de bijstand (is niets mis mee, maar ik wil dat gewoon niet) dus als het nodig is om extra te gaan werken zal ik dat zeker doen, maar heeft iemand enig ervaring met zo'n salaris als ik en dan rond kunnen komen per maand met zo'n alimentatie (als partner daar mee in zal stemmen). Als ik het meeste advies ga krijgen om meer te gaan werken dan ga ik zeer zeker op zoek naar een bijbaan van nog eens 8-12 uur waardoor ik op 20-24 uur zou uitkomen.
Gr, Ali

Emine
13-01-2010 om 22:23
Pas wel op...
....dat je je ex niet zijn eigen waarheid laat creeeren waar jij dan de dupe van bent. Als jij nu veel meer gaat werken is hij degene die het hardst lacht want dan hoeft hij minder te betalen. Niet dat ik vind dat hij perse veel moet betalen en jij dus maar neit moet werken, maar ik denk dat jij meer zult moeten werken om op hetzelfde bedrag te komen als hij. En ik vind dat de verantwoordelijkheid gedeeld moet worden. Voor de kinderen verandert er al genoeg en als ze dan ook nog om en om naar een ouder moeten die er niet is, dan is dat ook niet zo handig. Je ex schuift het 'probleem' volledig af. Ik zou het naar je kinderen toe ook eerlijker vinden dat als jij meer moet werken omdat hij niet wil betalen, hij dan minder gaat werken om er voor de kinderen te zijn.
Met het bedrag dat je noemt, kom je trouwens makkelijk uit. Want bruto is bijna netto als alleenstaande werkende ouder.

Ali
14-01-2010 om 09:30
Emine
Dus toch..ik had zelf ook een berekening geprobeerd te maken met mijn salaris en dan de alimentatie (waar we hopelijk per kind uit kunnen komen a 100-150)plus het recht op huurtoeslag en dan kwam ik wel uit per maand. Tuurlijk het is geen vetpot, maar ik hoef dan niet perse een andere baan te gaan zoeken (wat ook onzekerheid met zich meebrengt). Mijn man stelt het nu alsof ik meer moet gaan werken omdat het anders niet eerlijk zou zijn voor hem?? hij zal dan alimentatie moeten betalen en ik werk 'maar' 12 uur per week en hij 40 uur per week. Ik had ook al gezegd; dan ga je zelf ook een dag minder werken, maar hij zegt dus dat dat niet kan en al helemaal niet als hij dan die alimentatie moet betalen. Ik wil hem absoluut niet kaalplukken (en zal ook geen partneralimentatie aanvragen)maar ik wil ook niet op droog brood komen te zitten en daardoor perse een andere baan te moeten gaan zoeken zodat ik zelf mijn gezin kan onderhouden.
Ik hoop op nog veel reacties/meningen.
Gr, Ali

amk
14-01-2010 om 09:54
Ali
de wet die je recht geeft op deeltijd werken werkt ook de andere kant uit. Je kunt dus bij je huidige werkgever een verzoek indienen om meer te gaan werken. Dat mogen ze alleen met zeer gedegen argumenten weigeren.
Houd je ook rekening met de alleensstaande ouderkorting, de combinatiekorting etc. Bij mij loopt dat op tot een belasting korting van totaal bijna 2500 euro per jaar.
Verder heb je dan natuurlijk ook nog het kindgebonden budget en jou deel van de kinderbijslag.
Voor lage inkomens zijn er ook veel kortingen en regelingen bij de gemeente. Daar heb je ook recht op als je niet in de bijstand zit.
Laat door een advocaat (met jou inkomen heb je recht op een toevoeging) de trema berekening uitvoeren dan weet je waar je van uit kunt gaan als allimentatie ipv zelf een schatting te maken.

Vic
14-01-2010 om 21:00
130 euro
In de regel heeft de minstverdienende verzorgende ouder altijd recht op kinderalimentatie, ongeacht of er sprake is van co-ouderschap. Volgens mij kan er met een inkomen van 2600 bruto wel wat meer vanaf dan 100 euro per kind. Sowieso is het voor je ex voordeliger om minimaal 130 euro per kind te betalen omdat het pas vanaf dat bedrag aftrekbaar is. Los daarvan lijkt het me ook raadzaam om zelf meer te gaan werken omdat je dan meer te besteden hebt. Alleen kunnen rondkomen en verder geen enkele financiële ruimte hebben is ook geen pretje. Als de kinderalimentatie wegvalt zou je nog slechts 725 euro overhouden, en daarvan kun je natuurlijk helemaal niet rondkomen.

Emine
14-01-2010 om 21:50
Ali
Wat geld betreft gaat ieder voor zich: ieder prbeert zijn portomonee zo goed mogelijk te vullen of gevuld te houden. Jij lijkt bereid van heel weinig te gaan leven om het hem leuk te laten hebben. Waarom zou je? Jij kunt wel weinig gaan vragen, maar hij zal ook met aftrekposten komen en ieder centje dat je niet krijgt....... Ik denk dat je jezelf in de vingers snijdt met je wel erg mededogende houding. Gewoon naar de advocaat een berekening laten maken, dit bedrag vragen en dan moet je ex zijn advocaat maar zien welke aftrekposten hij kan opvoeren. En dat bedrag wordt het.
Wel vind ik het idd gevaarlijk om je op alimentatie te baseren, hij kan het later bij inkomensdaling altijd laten verlagen. En dan zit je. Nu krijg je met 725 euro wel aanvullende bijstand. Dat vind ik een geruststellende gedachte. Als je daar in geen geval op terug wilt vallen, dan moet je zorgen dat je zonder alimentatie op een bedrag zit waar je van rond kunt komen.
Emine

Karoline
15-01-2010 om 12:28
Advocaat
Ali, volgens mij moet je naar een advocaat voor een deskundig advies. Ga niet af op wat je man zegt en op wat mensen op een forum zeggen maar win deskundig advies in en trek dan je eigen plan.

Sancy
15-01-2010 om 14:35
Karoline
Je hebt volkomen gelijk natuurlijk. Wie zijn wij om advies te geven aan Ali? Hoe dom om te denken dat ze hier een zinnig antwoord zou kunnen krijgen.

Tinus_p
15-01-2010 om 17:07
Wel recht
Ook bij co-ouderschap heb je, afhankelijk van de details van je situatie, recht op alimentatie, zowel partner- als kinderalimentatie.
Maar met een inkomen van 725 euro/maand, wordt het, zelfs met alimentatie, waarschijnlijk geen vetpot. Meer werken is dus wel degelijk heel nuttig....

Yta Chalne
15-01-2010 om 21:26
Willen
Het lijkt mij wel realistisch om flink wat meer te gaan werken. Dan kan je ex misschien wat minder werken (tenslotte is dat wel leuk voor de kinderen in 'zijn' week) en kunnen jullie alles wat beter verdelen, leuke en minder leuke dingen.
Imho verdient je ex ongeveer hetzelfde als jij, omgerekend naar het aantal uren, dus dat is een prettig uitgangspunt.
Proberen zoveel mogelijk los te krijgen etc. etc. kan honderd keer rechtvaardig zijn, ik zou toch maar de rest van je eigen leven en hoe je dat wilt inrichten als uitgangspunt nemen ipv 'allebei evenveel overhouden'. Wel zo relaxed. Als hij meer verdient dan jij omdat hij drie keer zoveel werkt, en het daarbij klaarspeelt om net zoveel zorg aan de kinderen te besteden, dan heeft hij dat toch echt zelf goed geregeld en eerlijk zelf verdient, zo kun jij dat ook doen als je graag wat ruimer zit.
Ja, val nu maar over me heen

Ali
15-01-2010 om 22:42
Thanks en nog een vraagje
Ik vind het heel fijn om zoveel reacties te lezen en beste Yta Chalne..ik val er niet overheen
Over niemand niet, want ik ben blij met de meningen/reacties die ik krijg. De een zegt dit en de ander zegt dat en bij een ieder haal ik er voor mezelf wat bruikbaars uit dus ik ben er blij mee.
Ja met 12 uur verdien je niet veel en om dan afhankelijk te zijn van de alimentatie om zodoende de maand door te komen is niet verstandig. Een andere baan zoeken is ook niet verstandig gezien de onzekerheid dan, maar uitbreiding van mijn werkuren aanvragen is een eerste stap die ik wil gaan nemen..op dit moment gaat dat niet op korte termijn lukken, dat weet ik maar ik kan het wel opgooien en zodoende polsen hoe mijn werkgever er tegenover staat en als het niet kan, kan ik vast een bijbaan vinden voor nog wat extra geld.
Is het eigenlijk mogelijk om contact op te nemen met een advocaat die dan een 'klad'berekening maakt zonder al teveel kosten daarvoor te berekenen? en zonder medeweten van mijn man? Misschien een rare vraag, maar ik heb weleens gehoord van een 'gratis' inloopspreekuur...zou dat ook gelden voor een alimentatievraag?
Meer reacties lees ik natuurlijk graag, maar voor nu alvast bedankt!
Gr, Ali

Morgana Fata
16-01-2010 om 13:30
Toevoeging
Met een zo'n laag inkomen kan je een toevoeging krijgen voor een advocaat. Als je een inkomen op bijstandsniveau hebt, hoef je dan zelf maar zo'n 100 euro te betalen. De advocaat kan voor jou een berekening maken en je adviseren.
Wel werd mij verteld dat je maar één keer een toevoeging kan aanvragen, dus daarmee vervalt je toevoeging voor mediation. Een mediator die tevens advocaat is, kan al deze berekening ook voor jullie doen, je man moet dan wel zijn deel betalen voor deze gesprekken en waarschijnlijk krijgt hij geen toevoeging. Mediation heeft als voordeel dat jullie samen tot afspraken komen, wat zeker in het geval van co-ouderschap wenselijk is. Daarmee leg je de basis voor de rest van jullie 'gescheiden leven'. Communicatie blijft belangrijk.
Hoe wil hij dat eigenlijk gaan doen, 50% van de tijd voor de kinderen zorgen en 40 uur blijven werken? Zo is het nu toch ook niet verdeeld? Wil jij eigenlijk ook co-ouderschap? Persoonlijk vind ik het onzin dat de kinderen dan naar de BSO gaan, terwijl jij gewoon thuis bent. Als hij minder werkt om de kinderen te verzorgen, kan jij meer werken. Dat is ook beter voor jezelf qua carrière en zelfredzaamheid. Zijn carrière kansen worden dan natuurlijk minder, maar dat is het gevolg van de situatie. Alimentatie, zowel kinder als partner, blijft een onzekere factor. Als hij zijn baan verliest, zit jij ineens zonder geld. Het wordt vaak niet meegenomen als inkomen, voor bijvoorbeeld banken enzo. Heel onhandig als je eens wat moet, een huis kopen bijvoorbeeld. Niet dat je daar nu al drukt mee bent, maar je leven veranderd natuurlijk met je mee.
Staat je man open voor mediaton? Dan zou ik dat zeker doen. Mocht hij dat echt niet willen of mocht je dat zelf niet zien zitten. Dan zou ik een advocaat benaderen, die kan je adviseren en begeleiden.
Succes!

sus-anne
17-01-2010 om 12:23
Eens met yta
ik ben het helemaal met Yta eens.
ik wel andere ervaringen.
hier heeft soortgelijke situatie gespeeld,met mijn huidige man en zijn ex.
uiteindelijk is er een co -ouderschap uitgekomen ,waarbij geen (K)alimentatie betaald hoeft te worden.
iedere ouder voor zich betaald de kosten voor kleding ,voeding ,fietsen ,schoenen kinderfeestjes e.d voor de momenten dat de kinderen bij betreffende ouder zijn.
zaken als zwemles,,schoolreisjes ,orthokosten etc worden verdeeld naar inkomen,man betaald voor deze zaken 75% en zijn ex 25%.
ex heeft gekozen om deeltijd te blijven werken( 16 uur)( terwijl ze door het co-ouderschap veel meer tijd heeft om te werken)en blijft klagen dat het allemaal niet eerlijk is.
Man heeft besloten om full-time te blijven werken en heeft gezorgd voor goede kinderopvang( kost veel geld ,maar geeft rust) op de dagen dat de kinderen bij hem zijn.

Tinus_p
17-01-2010 om 13:40
Tremanormen ongeschikt
Ali:
"Is het eigenlijk mogelijk om contact op te nemen met een advocaat die dan een 'klad'berekening maakt zonder al teveel kosten daarvoor te berekenen? en zonder medeweten van mijn man? Misschien een rare vraag, maar ik heb weleens gehoord van een 'gratis' inloopspreekuur...zou dat ook gelden voor een alimentatievraag?"
De eerste klad berekening kun je zelf doen, met http://www.alimentatiewijzer.nl/.
Maar je hebt een probleem, en dat is dat deze berekeningen (en de tremanormen waar ze op zijn gebaseerd) ongeschikt zijn voor co-ouderschap situaties. De tremanormen geven dan (veel) te hoge bedragen voor alimentatie.
wat het lastiger maakt, is dat je aanstanade ex dudielijk insteekt op een gedeelde zorg/geen alimentatie situatie; dat maakt een soepele discussie lastig. want je zou eigenlijk ergens halverwege uit willen komen.