Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Balans in opvoeden na scheiding.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2018 om 07:14

Verstand

Dat zeg ik op basis van mijn verstand en als tegenwicht voor de hier steeds weer opduikende 'je moet je gevoel volgen' mantra's/dooddoeners.

De kranten staan vol met mensen die hun gevoel volgen en niet bepaald in positieve zin.

Liz

Liz

29-08-2018 om 07:54

‘Gevoel is belangrijk, maar verstand is de baas’

Bij jou ongetwijfeld.
Maar of dat altijd goed is?

Ooit gehoord van iets wegrationaliseren?
Soms (of vaak) is het heel goed om naar je gevoel te luisteren.
Ik denk dat het in onze rationele maatschappij een ondergeschoven kindje is geworden.

NB Dat betekent niet dat je je verstand uit moet zetten, maar dat je je gevoel serieus neemt.

Ely

Ik vermoed dat Ad zijn gevoel 'verstand' noemt.

Groeten,

Temet

Die Ad...

die krijgt me hier toch een aandacht van de (al dan niet gescheiden) vrouwtjes, zeg!

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2018 om 15:49

Sekseverschil

Als je het MBTI persoonlijkheidssysteem kent heb je misschien wel eens gezien dat vrouwen in meerderheid een 'F" (feeling) voorkeur hebben, en mannen een "T" (thinking) voorkeur.

https://www.careerplanner.com/MB2/TypeInPopulation-Males-Females.cfm

Dus jullie reacties (en de mijne) zijn volstrekt voorspelbaar. Godzijdank is mijn partner ook een T-tje

moederziel:
"die krijgt me hier toch een aandacht van de (al dan niet gescheiden) vrouwtjes, zeg! "

Ik zou nooit een 'gescheiden vrouwtje' willen. (damaged goods)

Toer

Toer

29-08-2018 om 17:09

Ehm

Ik wil op mijn 50e toch echt geen onbezoedeld blaadje dat nog nooit een relatie heeft gehad.

Ik vind T-tjes heel lastig om mee om te gaan, zeker T-vrouwen. Dat zijn regelmatig nogal mannelijke exemplaren ( met name aan de binnenkant). Kan ik ook voor een M-metje gaan? Mix van een man met gevoel en gezond verstand lijkt mij het leukst.

Emmawee

Emmawee

29-08-2018 om 17:15

Een nieuw draad?

Over deze letterkermis?

Emmawee

Emmawee

29-08-2018 om 17:16

Ik zou nooit een 'gescheiden vrouwtje' willen. (damaged goods)

En dit heb je dus beredeneerd?

"Als je het MBTI persoonlijkheidssysteem kent heb je misschien wel eens gezien dat vrouwen in meerderheid een 'F" (feeling) voorkeur hebben, en mannen een "T" (thinking) voorkeur."

Hoe is die voorkeur vastgesteld eigenlijk? Is gedrag geobserveerd (vervolgvraag: hoe dan?) of is er sprake van zelfrapportage?

Ik hoor wel vaker varianten op het thema 'mannen zijn rationeel, vrouwen emotioneel". Twee woorden: Donald Trump.
En iets meer woorden: als mannen werkelijk zo rationeel waren, zouden autofabrikanten geen halfblote vrouwen in de strijd werpen om hun waren aan de man (m) te brengen (nee, dat doen ze tegenwoordig niet meer, maar dat is vziw vanwege veranderende mores en omdat vrouwen tegenwoordig ook auto's kopen - niet omdat men nu ineens beseft dat mannen te rationeel zijn om voor dat soort beïnvloeding te vallen).

Kortom: ik ben nogal sceptisch over het idee dat mannen meer denken en vrouwen meer voelen. Ik denk dat er een groot grijs tussengebied is dat door vrouwen vaker gevoel en door mannen vaker verstand wordt genoemd. En dan krijg je die verschillende persoonlijkheidsverdelingen vanzelf.

Maar ja, dat is mijn gevoel natuurlijk

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2018 om 18:15

Temet

Als je iets meer je verstand zou gebruiken zou je al snel kunnen achterhalen op wat voor soort vragenlijsten zo'n MBTI indeling gebaseerd is. Maar ja, gevoel en cijfers zijn een slechte combi.

Daarnaast is het niet zwart wit, er zijn ook zat mannelijke f-jes en vrouwelijke t-tjes. Echt een giller dat die door hun bovenstaande 'sister' direct voor mannelijk worden uitgemaakt.

Ze zouden eens moeten onderzoeken wat de scheidingscijfers zijn van f versus t.

Partnerkeuze en scheiding, alles helemaal op het gevoel. En goed dat het werkt!

Deetje

Deetje

29-08-2018 om 20:00

Die Ad

Ad heeft een T. Ander woord voor pot. Moet je maar blij mee zijn.

Dat heeft niet zozeer met verstand als wel met inspanning te maken. Ik had geen zin om dit allemaal te gaan uitzoeken. Jouw antwoord wekt de indruk dat jij het ook niet weet, of dat ik met mijn vermoeden in de juiste hoek zit. Maar goed, misschien zoek ik het nog eens uit.
Dat je niet beweert dat het zwart wit is had ik ook wel door, maar ik zal dit in voorkomende gevallen zekerheidshalve maar als een soort disclaimer bovenaan mijn postings zetten. Het maakt voor mijn betoog verder geen verschil.

Groeten,

Temet

Saar

Saar

29-08-2018 om 20:20

Mmh Ad

Mijn indruk van jou is nu juist wel 'gevoelig'
(puur nav dit forum, ken je niet irl)

Dat geldt ook voor deze discussie, mijn idee. (verstand
Echt op verstand kun je toch niet volhouden dat het schadelijk is je kind in je bed te nemen.
Het is jouw gevoel dat spreekt. (hoort niet, slecht voor...)

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2018 om 21:06

Saar/temet

Nee, gevoelig zijn mensen die zich aangevallen voelen door een mening.

Temet. In die persoonlijkheidstests vraagt niemand of je iets gevoel of verstand noemt. Er staat toevallig een simpel T/F testje online om een indruk te krijgen.

http://brainfall.com/quizzes/myers-briggs-are-you-thinking-or-feeling/

Blijkbaar scoort iets van 2/3 van de vrouwen daarop F en voor de mannen is dat omgekeerd. Ik als T-tje vind dat interessant.

En seks met gevoel verwarren (automodel) is natuurlijk juist bij uitstek een vrouwelijke valkuil

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-08-2018 om 21:23

Compassionate thinker

82% thinking en 18% feeling. Altijd leuk, testjes met een voorspelbare uitkomst.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2018 om 21:31

Voorspelbaar?

Phryne, ik zag net nog een OP die het daar niet mee eens zou zijn

Ik ben blijkbaar 57% thinking. Balanced!

Ely

Ely

29-08-2018 om 22:48

Leesvoer

http://www.kritischdenken.info/zeg-vaarwel-tegen-mbti-de-rage-die-niet-zal-verdwijnen/

En dat van ‘damaged goods’ is een wrang geintje neem ik aan? Of serieus?

Saar

Saar

30-08-2018 om 02:30

Wat een beperkte opvatting van 'gevoelig'.
Negatief ook. Ik gebruik de term neutraal, ook toen ik die op jou plakte.
Maar wrs ben ik minder gevoelig.
(scoor in dat testje ook veel meer T, ook voor mij voorspelbaar)

Ad Hombre

Ad Hombre

30-08-2018 om 06:42

Ely

En andere onderzoeken zeggen wat anders:
https://www.myersbriggs.org/my-mbti-personality-type/mbti-basics/reliability-and-validity.htm?bhcp=1

Ik vond het wel typerend dat ik van een aantal vriend(inn)en en familie van te voren kon voorspellen hoe ze zouden scoren.

Damaged goods. Het is wrang inderdaad, maar er zit natuurlijk een grond van waarheid in. Niet alleen krijg je een partner met de nodige ex-ballast, maar de kans dat een relatie bij een gescheiden persoon nogmaals stukloopt is natuurlijk een stuk groter.

Niet dat je op latere leeftijd veel keus hebt. 40ers en 50ers zonder rugzakje bestaan niet op de relatiemarkt.

Dus ik hou het maar lekker bij deze partner...

Pennestreek

Pennestreek

30-08-2018 om 10:01

dan hoop ik voor je dat je partner er net zo over denkt. Zoals je hier op het forum hebt kunnen lezen blijken lang niet altijd beide partners het eens over de levensvatbaarheid of het succes van hun relatie. En gezondheid is natuurlijk ook een beetje een loterij. Stel je toch eens voor dat je straks alleen komt te staan. Denk dat je dan ineens heel anders tegen die 'damaged goods' aankijkt. En hoe zou je het vinden als de dames die jij dan wellicht als relatiemateriaal beschouwt jou als 'damaged goods' betitelen. Of is die classificatie voorbehouden aan gescheiden vrouwen?

Ad Hombre

Ad Hombre

30-08-2018 om 10:56

Pennestreek

Zoals ik al zei, soms heb je geen keus. Maar dan denk ik nog steeds dat een weduwe/weduwnaar preferabel is.

Maar volgens mij dwalen we een beetje ver van het onderwerp...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.