Echtscheiding en erna

Elpisto
03-08-2022 om 14:26
De mindere kant van een huwelijk: Het eind
Een catchy titel. En eentje die ook direct verduidelijkt waar dit topic over gaat. I.v.m. vakantie en bepaalde onzekerheden is het lastig om professionals/famillie en vrienden in te schakelen, dus daarom maar een soort van anoniem op een forum.
Wij, vrouw en ik, staan na een huwelijk van best wel een tijdje op het punt om te gaan scheiden. En zoals je wel vaker hoort: Dit is vrij abrupt.
Het valt me ongelooooooflijk rauw op mijn dak, als ik zo vrij mag zijn. Onverwacht? Ja en nee. Nee, we hebben echt wel onze problemen gehad. In een leven waar we van het 1 in het ander vielen en er nooit wat kwam aanwaaien, heeft veel in onze relatie gestaan in het teken van anderen, de kinderen en materialistische zaken. Hierin zijn we elkaar wel echt wat vergeten en heb ik me als man zijnde bij tijden niet goed tegen haar gedragen. In plaats van mezelf te uiten en haar mijn issues kenbaar te maken, besloot ik het zelf op te lossen en dat ging dan, tot mijn spijt, iets te vaak ten koste van haar.
Maar, we hebben wel echt een geweldige tijd gehad en zelf heb ik wel het gevoel dat we soulmates zijn. Dat gevoel had ze zelf ook altijd, inmiddels ligt dat waarschijnlijk wat lastiger. Maar omdat ik nog steeds niet in haar hoofd kan kijken, blijft dat lastig.
Afijn, na +- 10 jaar geluk, vielen we de afgelopen 2 maand in een heel zwart gat. Een gat waar we in zijn gekomen omdat ik me echt heb laten gaan waar haar ouders bij waren. Het is toen nog 3 week goed geweest, maar nadat ik een schifting voelde (zoals je elkaar kent na die tijd) in haar gedrag kwam het er uit dat ze tijd en rust nodig was.
Heb ik die haar gegeven? Ja en nee. Ik heb mijn best gedaan om haar die te geven en haar geen druk op te leggen. Is dat altijd gelukt? Nee. In die periode heeft ze me niet altijd even goed behandeld en daardoor kwam er voor mij veel druk op te liggen om maar te zorgen dat het goed kwam. Hierdoor heb ik te vaak het gesprek willen aangaan, hebben we uit emotie teveel zaken tegen elkaar geroepen die je niet tegen geliefden kunt roepen en ben ik toch nog teveel bezig geweest met mijn eigen gevoel.
Tot aan vorige week had ik er nooit aan gedacht echter dat we er niet uit zouden komen. Bij tijd en wijle ging het wat beter. Ze gaf vaak aan van me te houden, ze vroeg ook vaak of ik echt van haar hield. Totdat ik zaterdag een opmerking maakte en de boel klapte. Inmiddels is het hoge woord er uit en wil ze scheiden. Of naja, ze heeft verteld dat het voor haar klaar is, dat ze niet meer kan, maar dat ze nog geen overhaaste beslissingen wil nemen zoals het te koop zetten van de woning of het bekend maken van de scheiding aan kinderen en/of famillie.
Gek genoeg voel ik me vanaf dat moment wel beter. Niet omdat ik dit wil, dat vooropgesteld. Hoewel ik wel zie dat we zo niet verder kunnen, zou ik er een ledemaat voor kwijt willen om te kijken of we dat met o.a. relatietherapie nog kunnen doen. Maar omdat ik duidelijkheid heb. In principe zijn we klaar. En dat geeft rust. Ik hoef me niet meer af te vragen wat ze denkt. Ik weet inmiddels wat ze denkt. Er zijn nog wel wat mixed signals, we slapen nog samen, er wordt her en der nog een kus uitgedeeld of een knuffel. Dus zeg het maar.
We gaan bijna op vakantie. En ik denk dat die vakantie net even 2 weekjes te laat komt. Nou klinkt dat gek, maar in mijn vermoeidheid heb ik dus niet kunnen voorkomen dat ik alsnog zaken gedaan heb om haar verder weg te duwen. En dat is iets, wat me natuurlijk altijd dwars zal blijven zitten. Zeker voor onze prachtige kindjes. Ergens heb ik ook de hoop gehad dat de vakantie er voor zou zorgen dat we wat meer naar elkaar toe zouden groeien. Wat meer begrip voor elkaars standpunten. Nu lijkt het dat het een afscheidstournee wordt langs herinneringen. Dat doet pijn en zorgt dat er een hele andere lading op deze vakantie komt te liggen.
Afijn, ik weet dus niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik heb in elk geval besloten er voor mezelf een streep onder te zetten en mijn emoties hierover weg te duwen. Normaal te blijven doen en zeker ook omdat ik toch wat twijfel proef, kijken of ik me zo kan gedragen dat ze wel weer ziet waar we het voor doen. Hard hoofd in, maar zolang de koffers niet gepakt zijn ga ik er maar even vanuit dat er een kleine kans is dat we hier uit komen. En daar houd ik me dan maar enigszins aan vast.

AnnaPollewop
15-07-2025 om 15:04
Elpisto schreef op 11-07-2025 om 12:25:
Sinds gistermiddag, 14:10 om exact te zijn, ben ik voor 100% eigenaar van mijn woning. Dus ook die stap is nu genomen. Nu enkel wachten tot ex de sleutel krijgt de 21e en dan zal ik haar met wat klusjes helpen en dan gaat ze er definitief en voorgoed uit.
Ik kijk er al naar uit voor jou Elpisto. Wat een opluchting moet het zijn. Hopelijk gaat het enigszins zonder trammelant. Je hebt zo te lezen wel meer afstand genomen van haar, ik hoop dat dat rust geeft.

Elpisto
16-07-2025 om 10:17
AnnaPollewop schreef op 15-07-2025 om 15:04:
[..]
Ik kijk er al naar uit voor jou Elpisto. Wat een opluchting moet het zijn. Hopelijk gaat het enigszins zonder trammelant. Je hebt zo te lezen wel meer afstand genomen van haar, ik hoop dat dat rust geeft.
Ja dat geeft absoluut rust. Ik merk ook nu ze met de kids op vakantie is, dat ik echt tot rust kom. Haar niet meer om me heen hebben doet me echt goed.
Ik verwacht dat het zonder verdere trammelant gaat, maar dat zal wel weer afhankelijk zijn van hoe ze de kop er op staan heeft. Of er weer een nieuwe gekkie is, of dat ze toch mij straks heel erg gaat missen.
Maar ik kan me er absoluut niet meer druk om maken. Ik voel me goed en doe enkel nog dingen waar ik zin in heb/ energie van krijg. Veel sporten, bezig zijn met vrienden en famillie. Het bevalt me echt uitstekend.

Elpisto
17-07-2025 om 14:42
Overigens, kleine update nog omdat er met de situatie tussen ex-vrouw en de man van de affaire constant stront aan de knikker blijft:
Daar is vanmorgen door de politie een stopgesprek gevoerd. Hij had haar weer lastig gevallen in de stad en heeft haar, toen die niet de gewenste reactie kreeg, vrijdagochtend achterna gezeten in de auto. Ex had 2/3 week daarvoor al aangifte gedaan tegen hem, dus dit was voldoende voor de politie om actie te ondernemen.
Benieuwd wat daar uit gaat komen nu qua reactie. Hij schijnt namelijk zelf op dit moment bezig te zijn om bij de politie te komen en heeft al gedreigd dat hij dan wel zou zorgen dat die mij tegen kwam.
Gek wel dat die zo met mij bezig is, terwijl ik me hier eigenlijk altijd buiten gehouden heb. Misschien denkt die dat ik de oorzaak ben dat ze hem niet meer wil ofzo.
Naja, wordt weer vervolgd dus.

stuart23
17-07-2025 om 15:20
Wat een intens en eerlijk verhaal. Het is begrijpelijk dat je nu tussen hoop en verdriet inzit. Goed dat je zelfreflectie toont en toch nog openstaat voor herstel, maar ook beseft dat duidelijkheid soms rust geeft. Misschien brengt de vakantie onverwacht toch ruimte voor gesprekken of inzichten al is het alleen maar voor een goed afscheid of een andere blik op elkaar. Sterkte ermee, blijf vooral eerlijk naar jezelf en naar haar.

Thera
17-07-2025 om 15:39
Elpisto schreef op 17-07-2025 om 14:42:
Gek wel dat die zo met mij bezig is, terwijl ik me hier eigenlijk altijd buiten gehouden heb. Misschien denkt die dat ik de oorzaak ben dat ze hem niet meer wil ofzo.
Naja, wordt weer vervolgd dus.
Ik denk vooral krenking van zijn ego.

Elpisto
17-07-2025 om 15:45
Thera schreef op 17-07-2025 om 15:39:
[..]
Ik denk vooral krenking van zijn ego.
Maar ik snap niet helemaal waar ik in dat plaatje pas eerlijk gezegd.

anoniemn
17-07-2025 om 16:04
Pff wat een gezeik weer zeg, kan het me helemaal voorstellen dat je hier niet op zit te wachten hij gaat er met jou vrouw vandoor (eerder) en dan zou die nog wat tegen jou hebben ook. Kan iig zijn politie carrière wel op zijn buik schrijven...

Kersje
17-07-2025 om 17:05
En toch heb ik zo’n vermoeden dat je ex ook niet geheel vrijuit gaat vwb het gedrag van haar ex-lover. Soort zoekt soort zeg maar….
maar goed, uiteindelijk niets waar jij je nog zorgen om hoeft te maken 😉

Elpisto
17-07-2025 om 17:08
Kersje schreef op 17-07-2025 om 17:05:
En toch heb ik zo’n vermoeden dat je ex ook niet geheel vrijuit gaat vwb het gedrag van haar ex-lover. Soort zoekt soort zeg maar….
maar goed, uiteindelijk niets waar jij je nog zorgen om hoeft te maken 😉
Nee tuurlijk niet, wat dat betreft 2 narcisten die elkaar een soort van de loef af proberen te steken/niet los kunnen laten/supply nodig zijn.
Want ze is gek op hem hoor. Dat had ik wel al een tijdje geschoten. Het gaat zelfs zo ver dat ze ergens begin mei gebeld is door een willekeurige vrouw, die haar mededeelde dat ze haar toch even wou laten weten dat die gozer geprobeerd had die vrouw mee naar huis te nemen. Dat ze dat wel kon bewijzen d.m.v. berichten, Dm's etc. En dat hoefde allemaal niet en is ze toch gewoon nog 1,5 maand naar hem toe gegaan. Dat zegt mij, zoals ik mijn ex-vrouw ken, heel veel.
Maar, inderdaad niet iets waar ik me druk over hoef te maken. Zolang het maar bij mijn kids weg blijft.

Kersje
17-07-2025 om 17:17
Elpisto schreef op 17-07-2025 om 17:08:
[..]
Nee tuurlijk niet, wat dat betreft 2 narcisten die elkaar een soort van de loef af proberen te steken/niet los kunnen laten/supply nodig zijn.
Want ze is gek op hem hoor. Dat had ik wel al een tijdje geschoten. Het gaat zelfs zo ver dat ze ergens begin mei gebeld is door een willekeurige vrouw, die haar mededeelde dat ze haar toch even wou laten weten dat die gozer geprobeerd had die vrouw mee naar huis te nemen. Dat ze dat wel kon bewijzen d.m.v. berichten, Dm's etc. En dat hoefde allemaal niet en is ze toch gewoon nog 1,5 maand naar hem toe gegaan. Dat zegt mij, zoals ik mijn ex-vrouw ken, heel veel.
Maar, inderdaad niet iets waar ik me druk over hoef te maken. Zolang het maar bij mijn kids weg blijft.
Exact mijn gedachtegang inderdaad, al vind ik het nog steeds onnodig om steeds het woord narcist te gebruiken.

Elpisto
17-07-2025 om 17:44
Kersje schreef op 17-07-2025 om 17:17:
[..]
Exact mijn gedachtegang inderdaad, al vind ik het nog steeds onnodig om steeds het woord narcist te gebruiken.
Het is wat het is toch? Hoezo is het dan onnodig?

Kersje
17-07-2025 om 18:49
Elpisto schreef op 17-07-2025 om 17:44:
[..]
Het is wat het is toch? Hoezo is het dan onnodig?
Omdat het te pas en te onpas wordt gebruikt en er heel veel grijs gebied zit tussen ‘gedragingen’ en een daadwerkelijke ‘diagnose’, daarom!

Thera
17-07-2025 om 19:08
Maar dat hoeft toch ook niet te betekenen dat je het nooit zou mogen gebruiken?

Elpisto
18-07-2025 om 10:18
Kersje schreef op 17-07-2025 om 18:49:
[..]
Omdat het te pas en te onpas wordt gebruikt en er heel veel grijs gebied zit tussen ‘gedragingen’ en een daadwerkelijke ‘diagnose’, daarom!
Snap ik, maar ik durf het in dit geval wel te gebruiken. Dit heeft niks meer met " gedragingen" te maken. Het tikt alle boxjes aan.