Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

hopeloos

hopeloos

08-03-2010 om 13:39

Ervaring gezocht[scheiden, te dure koopwoning, man zelfstandige, ...]

in de aanloop naar de definitieve scheiding is man naar een ander huis vertrokken.Hij laat de kinderen bij mij (3).
Het huis waarin in nu woon is een koopwoning.
Ik kan dit huis echter nooit alleen betalen en het moet dan ook zo snel mogelijk verkocht worden.

Ik ben dus aan het kijken naar een andere woning, deze liggen echter niet voor het oprapen en wat ik vind is erg duur.
Nu heeft man dus al wel een andere woning gevonden, met genoeg kamers voor de kinderen ect.

Ik val terug op de sociale dienst want ik heb geen inkomen.
Hij heeft echter al aangegeven dat zolang hij voor zijn huis moet betalen hij niet bijdraagt voor mij/ons.

Naar mij gevoel heb ik nu geen mogelijkheid om naar een andere woning uit te kijken omdat daar dan geen geld voor is.

Ik heb het gevoel dat hij me klem wil zetten. IK kan niet weg, en hij heeft straks een huis groot genoeg voor dekinderen en ik ben straks de kinderen kwijt omdat ik geen geschikte woonruimte heb.

Hij laat me alle rotzooi nu uitzoeken en oplossen en hij zit mooi weer te spelen voor de kinderen en de omgeving.

Wat is waar?

hoeft hij niet te betalen zowel voor het huis als voor ons zolang de echtscheiding niet is uitgesproken?

wat als hij aangeeft het geld niet te hebben om ons te ondersteunen ( zelfstandige)?

Hoe maak je afspraken wbt de kinderen die bindend zijn?

Is een scheiding in goed overleg mogelijk of komen daar meestal nog veel onvoorziene dingen bij? Waar moet ik als vrouw opletten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

08-03-2010 om 13:51

Hoog tijd voor voorlopige voorzieningen

Je ex is aan te spreken voor zijn deel van de hypotheek (neem aan dat het huis op beider naam staat, dan moet ex dus gewoon de helft betalen). Meestal is zijn zelfs beide echtgenoten hoofdelijk aansprakelijk, als jij de hypotheek niet betaald, zal de bank gewoon bij je ex uitkomen.

Ik zou voorlopig gewoon uitgaan van wat je kunt betalen voor je nieuwe huis, en daarop baseren of je wel of niet kunt verhuizen. Houd daarbij rekenening met huurtoeslag.

Ex moet ook in deze periode bijdragen aan het onderhoud van zijn kinderen, om dat af te dwingen kun je voorlopige voorzieningen vragen bij de rechtbank. (hierin kunnen allerlei zaken geregeld worden tot de echtscheiding zelf, denk aan wie het woonrecht krijgt van het huis, wie de lasten van het huis betaald, kinder- en partneralimentatie, bezoekregelingen etc.).

Overigen zal de sociale dienst toch al de uitkering bij je ex proberen te verhalen, dus het geld is hij toch kwijt, dus je kunt ook proberen eerst met hem te onderhandelen voordat je naar de rechter gaat.

Wendy

Wendy

08-03-2010 om 16:20

Advocaat

Volgens mij heb jij dringend behoefte aan een advocaat die voor jouw belangen opkomt. Via voorlopige voorzieningen kan snel een en ander (voorlopig) geregeld worden. Dat is belangrijk als je man nu niks wil betalen.

Misschien is co ouderschap iets voor jullie? Dan deel je de zorg voor de kinderen 50/50. Dat stelt jou in de gelegenheid om op zoek naar werk te gaan zodat je zelfstandig verder kunt. Ik neem tenminste aan dat je zo kort mogelijk afhankelijk wilt zijn van alimentatie cq. bijstand?

hopeloos

hopeloos

08-03-2010 om 21:25

Co ouder

volgens de social werker is het zo dat beide ouders 50/50 voor de kinderen zorgen, bij een andere verdeling moet de ene ouder de ander compenseren. Man heeft al aangegeven dat hij ivm werk maar 1 middag en nacht voor de kinderen kan zorgen en in de vakanties helemaal niet.
Dit was altijd al, dus hierin geen verrassing, maar als ik ga werken gaat dit natuurlijk wel een probleem geven.

Maar als hij niet meebetaald heb ik natuurlijk wel een probleem, ik zal een opvang moeten betalen.

Ik ga eens informeren naar de voorlopige regelingen die ik kan treffen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.