Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Heb je als je gaat scheiden altijd een advocaat nodig

die jouw belangen behartigt ? En wat als je die niet kan betalen, waar moet je dan zijn ? Zijn er goede websites die jullie aanraden over van alles en nog wat over scheiden ?

Ik ben hier helemaal nieuw in (het gaat niet om mij uiteraard, thank god). Ik wil voorkomen dat die persoon aan het kortste eind gaat trekken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

09-11-2009 om 10:30

Sites

manda:
"Zijn er goede websites die jullie aanraden over van alles en nog wat over scheiden ?"
Er is een ernstig gebrek aan zulke websites. De meeste websites zijn openlijke of verkapte reclame sites voor overbetaalde echtscheidingsmediatoren etc etc

Vic

Vic

09-11-2009 om 10:42

Advocaat

Vziw heb je wel altijd een advocaat nodig om het echtscheidingsverzoek in te dienen bij de rechtbank. Je kunt wel zelf een boel voorwerk doen en afspraken maken over boedelverdeling, alimentatie, wie blijft in het huis wonen, etc. Als je weinig inkomen en vermogen hebt kun je in aanmerking komen voor een toegevoegde advocaat. Dan betaal je alleen een eigen bijdrage die afhankelijk is van je inkomen.

Manda Rijn

Manda Rijn

09-11-2009 om 11:07 Topicstarter

Jeetje

dat er geen goede sites zijn zeg !

De persoon in kwestie verdient net zoveel als ex en het huis (recentelijk gekocht en verbouwd) is niet op te brengen op 1 inkomen ik denk ook niet met alimentatie. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe de restschuld dan verdeeld wordt.

Monica70

Monica70

09-11-2009 om 11:13

Concreter

www.rvr.org is de website van de raad voor rechtsbijstand waar je kennis/vriendin informatie kan inwinnen. Ook kan hij/zij daar zien of ze wel/niet in aanmerking komt voor een zgn toevoeging (=dat advocaat en/of mediator voor je betaald wordt en/of dat je een eigen bijdrage betaald, hoe je dit aan moet vragen etc etc).

Of ze nu naar een eigen advocaat of naar een gezamelijke mediator gaat, is het erg handig om al zoveel mogelijk benodigde stukken gekopieerd en orderlijk (bv in map) aan te kunnen leveren zoals: kopieen meest recente loonstroken, kopie huwelijksakte, kopie hypotheek huis en alles wat daarmee te maken heeft, kopie ziektenkostenpolis, kopie dagafschriften van tegoeden, schulden etc etc etc

Vic

Vic

09-11-2009 om 11:20

Restschuld

De hoofdregel, als er niets anders is afgesproken middels huwelijkse voorwaarden o.i.d., is dat alle bezittingen en schulden naar ieder voor de helft gaan. De restschuld wordt dus ook door tweeën gedeeld. Je kunt wel afspraken maken over dat bijv. de ene partner de restschuld draagt (als bank daarmee accoord gaat), en dan ook de spullen houdt.

Mediator

is stukken goedkoper dan een advocaat. Ik ben mbv een advocaat gescheiden. Een vriendin een jaar later mbv een mediator. Goh, wat vond ik het balen dat ik toen niet wist dat dat stukken goedkoper was.
En inderdaad proberen zoveel mogelijk samen op te lossen en op papier te zetten, maar of dat lukt ligt natuurlijk aan hoe de verstandhouding is tussen de twee

Manda Rijn

Manda Rijn

09-11-2009 om 22:40 Topicstarter

Vreselijk

wat een toestand, dat een mens in een paar weken tijd zoveel kwijt kan raken.

Ik blijf nog even googlen, gewoon om wat dingen aan te kunnen dragen. Ik zal doorgeven dat een mediator goedkoper is en ook de website etc.

dank.

Tinus_p

Tinus_p

10-11-2009 om 16:41

Simplisme

Manda:
"Ik zal doorgeven dat een mediator goedkoper is"
Dat soort simplisme is helaas niet waar. Een mediator is goedkoper als je als aanstaande ex-en snel tot afspraken kunt komen -liefst zonder die mediator....

Manda Rijn

Manda Rijn

11-11-2009 om 13:20 Topicstarter

Klotegeld

het salaris is te hoog voor die toegevoegde advo maar er blijft maandelijk te weinig over om dit soort kosten erbij te kunnen financieren. Echt een financiele catastrofe is het en wordt het daar.

Monica70

Monica70

11-11-2009 om 15:26

Misschien niet manda

Je zegt dat salaris te hoog is voor die toevoeging. Is het gezamelijke salaris te hoog of dat van haar alleen?! Zo'n toevoeging vraag je nl individueel aan en niet samen. Ook al ben je fiscaal partners, je gaat scheiden en hebt zelf als individu die toevoeging nodig en vraagt die dus alleen aan, op basis van alleen je eigen inkomen.

Manda Rijn

Manda Rijn

11-11-2009 om 16:40 Topicstarter

Ik weet het

niet precies hoe snel alles moet gaan, 'ex' is vertrokken en woont nu al samen met nieuwe partner, ex is compleet onvoorspelbaar op dit moment.

Er is geen spaargeld, alleen schulden. Beide verdienen modaal ongeveer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.