Echtscheiding en erna

Aileen
24-04-2010 om 15:53
Scheiden en gemeenschappelijke vrienden
hoi mede -ouders,
Nu ik de stap heb genomen om te gaan scheiden merk ik hoe moeilijk het kan zijn om nu met voorheen gemeenschappelijke vrienden om te gaan.
Asexmaan is op bijna al mijn vriendschappen met vriendinnen en hun mannen meegelift, en veel van mijn vrienden zijn ook zijn vrienden geworden. Andersom is dat niet: zijn vrienden zijn niet mijn vrienden,wel kennissen, geworden.
Nu zijn een goeie,oude vriendin van mij en haar man bezorgd om hoe het met asex zal gaan na de scheiding, omdat hij niet zo veel eigen contacten heeft (denken zij, is nl niet waar, hij heeft zijn eigen contacten maar dat weten zij niet). Dat zei vriendin van mij meteen nadat ik de beslissing had genomen te gaan scheiden.
Ik heb nu vorige week (kan ik hier niet uitleggen)gemerkt dat vriendin een heel eigen contact heeft met asex,waar ik buiten sta en ik merk dat ik dat eigenlijk heel rot vind.
Vriendin denkt dat zij heel goed met ons allebei op dezelfde manier om kan blijven gaan, en ook dat zij individueel gewoon in kan gaan op problemen die wij ,asex en ik, met elkaar hebben en die wij bij haar, over elkaar, ventileren. Althans, asex doet dat nu bij haar, ik dus niet meer.Ik deed dat alleen in het begin,omdat ik haar zo goed kende en vertrouwde.
Zij denkt dus dat zij uit de strijd tussen asex en mij kan blijven door alleen vragen te stellen, tips te geven, te luisteren etc. Ik merk nu dat dit bij mij gewoon niet werkt,juist vanwege de strijd die er tussen asex en mij gevoerd wordt nu.
Asex heeft haar nu voor iets gebruikt richting mij (beetje ingewikkeld, kan ik hier niet uitleggen)en ik merk dat ik nu nijdig wordt op vriendin dat zij dit heeft laten gebeuren en ook dat zij zichzelf tussen ons in zet op deze manier.Ik weet aan de andere kant dat ze het niet slecht bedoelt,ze wil gewoon met ons allebei contact houden.Maar ik merk dat dit dus niet werkt. Ik moet nl alles op alles zetten om de scheiding goed voor elkaar te krijgen( me niet te laten manipuleren door zieligdoende man) en heb daarbij mijn vriendinnen heel hard nodig.
Wat zijn jullie ervaringen en hoe hebben jullie dit soort situaties opgelost?
dank jullie wel voor jullie reakties alvast,
groeten van Aileen

Tinky
24-04-2010 om 17:29
Herken dit niet
Hoi Aileen,
Nu ik jou lees merk ik dat ik me daar niet mee bezig heb gehouden. de scheiding van ons gezin vond ik wel zo ingewikkeld dat ik zelf helemaal geen behoefte had aan mijn soc contacten. Dit heeft zeker 6 mnd geduurd. ben er nooit mee bezig geweest wie er overblijft. Ik heb daat ook aan de vrienden over gelaten, die moesten daar een eigen weg in zoeken. Het kristaliseerde zich vanzelf uit. Bij mij voelden ze het wel aan en lieten me gaan, wetende dat ze er waren voor me was genoeg.
Ik wet niet hoever je bent in het scheidingsproces maar ik zelf denk dat je genoeg voor je kiezen krijgt om je druk te maken over wie overblijft aan het einde van de rit.
Ik ben al blij dat ik mezel faf en toe weer heb
Maar evengoed, lastige situatie wel voro je. Sterkte en wijsheid gewenst.

rozenstruikje
24-04-2010 om 17:39
Moeilijk
Ik kan me voorstellen dat je vriendin 'niet wil kiezen' en dus met beide contact wil houden. Maar aan de andere kant was het oorspronkelijk jouw vriendin dus dan zou ik, als ik jou was, verwachten dat ze aan jouw kant staat zeg maar en dus niet zich laat gebruiken door jouw as-exman richting jou. En ik zou het ook zeker geen fijn idee vinden dat dezelfde vriendin van jullie allebei verhalen over lopende scheiding krijgt te horen en jullie elk dan tips enzo gaat geven!
Bij mij ging het zo: wat oorspronkelijk mijn vriendinnen waren, bleven mijn vriendinnen. Voor hem en zijn vrienden (heel erg weinig overigens) net zo. Echt gemeenschappelijke vrienden, van de studietijd nog, bleken toch wel graag een kant te willen kiezen en 4 kozen voor hem, 2 voor mij. Dat vond ik wel moeilijk toen.
Mijn allerbeste vriendin die ik al heel lang ken, was inmiddels ook een goede vriendin van mijn toen-man geworden. Zij heeft geprobeerd met hem contact te onderhouden maar vond dat gewoon te lastig met onze scheiding. Ze heeft toen aan hem uitgelegd dat ze achter mij stond, mij wilde steunen en allereerst mijn vriendin wilde zijn en dat dat voor haar gevoel niet samen ging met contact met hem. Dat heeft hij toen geaccepteerd.
Heb je al eens met de vriendin gesproken en uitgelegd hoe jij hier in staat? En wat jij graag zou willen?
Rozenstruikje

Aileen
24-04-2010 om 22:07
Nou....
n.a.v. jullie reakties ben ik met vriendin gaan praten.
Ik heb haar gezegd dat ze beter een stapje terug kan doen omdat ze anders tussen as ex en mij in komt te staan, dat dat dus nu al gebeurt, en dat dit onze vriendschap aan zal gaan tasten als dit zo doorgaat.
En tot mijn grote opluchting reageerde ze hierop begrijpend. Ze wil inderdaad niet kiezen, en weet ook niet precies wat zich allemaal afspeelt tussen ons.
Ze neemt het nu voor as ex op, vind dat ik hem met respekt zou moeten behandelen omdat hij dat verdiend zou hebben. Moeilijk, maar zo is het.Ze weet gewoon niet wat zich allemaal heeft afgespeeld hier.
Ik ben iig erg blij dat ik dit nu heb gedaan!!
dank jullie wel voor jullie reakties dus!!
groeten van Aileen

sus-anne
25-04-2010 om 19:18
Valkuil
dit is een valkuil waar ik van te voren nooit over na had gedacht.
Maar als je dus gaat scheiden valt niet alleen je gezin uit elkaar,maar ook je hele sociale leven.
Dat was voor mij een vreemde ervaring.
uiteindelijk heb ik vrienden verloren,nieuwe vrienden teruggekregen,maar ook oude vriendschappen kunnen behouden.
de beste vriend van mijn ex is bijvoorbeeld een hele goede vriend van mij geworden,terwijl dat in ons huwelijk niet zo was.

Aileen
25-04-2010 om 22:50
Ja inderdaad
ik merk dat er ook veel gescheiden wordt nu in mijn vriendenkring, symbolisch gesproken . Sommigen maken meteen duidelijke keuzes voor asex en anderen voor mij. En dat valt inderdaad soms erg tegen,vooral als het om hele oude vriendschappen gaat. Die nota bene via mij begonnen zijn ook nog.
Aan de andere kant merk ik ook dat sommige vriendschappen sterker herleven en dat betekent ook veel voor mij. In dit soort tijden leer je je echte vrienden echt kennen.
Het is rouwen, op allerlei vlakken,en ook over veranderende vriendschappen;alles wordt nu ge-her-shuffeld.
Dank jullie wel voor jullie reakties!
groeten van Aileen