Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Twijfelientje

Twijfelientje

21-02-2013 om 16:47

Vader inlichten over klacht dochter?

Ex en ik zijn ca. een jaar uit elkaar en we hebben co-ouderschap over onze dochter van 6. Ze is 60/40 bij mij.
Sinds een aantal weken klaagt ze regelmatig dat haar vader weinig tijd heeft en veel aan het bellen is en dat er weinig tijd om te knutselen is en dat soort dingen. Ze zegt dat meerdere malen per week.
Ex heeft al een tijdje een andere vriendin inclusief kids waarvan ik weet dat hij al behoorlijk meedraait in dat gezin (kromme zin, sorrie). Mijn dochter gaat een deze dagen/weken kennismaken met haar, en later dan ook haar kinderen, neem ik aan. En ik vraag me dan af in hoeverre dat dan gaat met aandacht verdelen. (Zou niet mijn probleem moeten zijn, I know....)
Ik twijfel of ik haar klacht bij hem moet neerleggen. Ik heb al tegen dochter gezegd dat ze dat gerust zelf tegen papa kan zeggen als ze dat zo voelt. Maar dat doet ze niet.
Ik ken de "regels" nog niet zo goed met dit soort situaties.
Wiet weet raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

21-02-2013 om 22:28

Pas op

De laatste waar je ex naar luistert, ben jij. Dat is iig een nuttige vuistregel na scheidingen.

Twijfelientje

Twijfelientje

21-02-2013 om 22:33

Tinus

Je hebt gelijk, hij was al eerder gestopt met luisteren, vandaar dat ik erg twijfel
Ik kan mijn dochter alleen maar aanhoren en zolang er niets "ergs" gebeurt ingrijpen, maar omdat het nog zo vers is allemaal, vind ik het lastig en vervelend voor haar. Ze zal zelf moeten leren hoe haar vader is en het zelf op mijn manier blijven doen. Dus veel knutselen als ze dat wil, denk ik maar....

Vic

Vic

22-02-2013 om 12:03

Idd

Ik krijg ook regelmatig 'klachten' van de kinderen, maar ik ga er maar vanuit dat dat omgekeerd niet anders is. In principe verwijs ik ze naar hun vader, maar ik heb 1 keer mijn ex erop gewezen toen ik vond dat het van zodanige aard was dat hij er wel iets mee moest.

amk

amk

22-02-2013 om 12:42

Hoe breng je het

Ik heb iets dergelijks vorig jaar ook gehad met mijn 6 jarige. Ze had nogal last van haar zusje. Kan ik me iets bij voorstellen. Zusje adoreert haar grote zus en is het liefst voortdurend bij haar in de buurt als ze er is. Dochter is van wat rust gediend en vind dat dus niet fijn zeker als ze net binnen is na een schooldag, bso en uur met papa in de auto. Na dat een paar weken aangehoord te hebben met slechts de opmerking: heb je er al met papa of mama E over gesproken? Vond ik dat er toch iets moest gebeuren. Ze huilde zich de avonden ervoor totaal overstuur in slaap. Niet gaan is geen optie hier, afspraak is afspraak en papa en stiefmoeder zorgen net zo goed als ik.

Ik heb met mijn dochter een rollenspel gedaan zodat ze het gesprek met papa geoefend had. En ik heb mijn ex een mail gestuurd dat ik dacht dat een vader-dochter gesprek misschien handig zou zijn gezien het verhaal van dochter en dat zij het moeilijk vond het gesprek te beginnen. Ik heb aan beide partijen duidelijk gemeld dat ik het niet kan en mag oplossen omdat het daar speelt.
Wel wilde ik van ex graag horen wat er afgesproken was zodat ik mijn antwoorden op nieuwe opmerkingen van dochter daarbij kon aansluiten.

Volgens mij was de letterlijke tekst van die mail iets van: Zou het kunnen dat er iets speelt tussen A en B? A heeft het er steeds over en wil daarom niet naar jou. Ze huilt zich overstuur er over. Niet gaan is natuurlijk geen optie. Ik heb haar gevraagd of ze het er al met jou overgehad heeft, maar ze vind het moeilijk om dat gesprek te beginnen. Ik heb het nu met haar geoefend. Wellicht kun je haar een opening bieden als ze morgen bij je in de auto zit. Ik kan het niet oplossen want het speelt bij jullie.
Laat je me even weten wat er besproken is en wat eventuele afspraken zijn zodat ik mijn antwoorden daarop kan aansluiten.
groet amk

Misschien dat dat hier ook kan werken omdat je alleen faciliteert maar het probleem daar laat liggen waar het speelt. Wat je bij dat rollenspel moet voorkomen is dat je dochter in het gesprek bij haar vader gaat zeggen: "maar mama zegt dat jij......" Jij bent geen partij in dit conflict. Zij moeten het samen oplossen. En als vader dat niet wil kun jij daar heel wat van vinden, maar je kunt er niets aan veranderen. En dat zal je dochter moeten accepteren.

Nee

Ik ben zelf niet gescheiden, maar zie een gescheiden vriendin voor allerlei klachten steeds de vader van de kinderen bellen. Die daar (terecht) geirriteerd op reageert. Het gaat dan bijvoorbeeld om eten wat de kinderen niet lusten, dat vader nog een uur thuis heeft gewerkt toen de kinderen er waren, etc.
Behalve als het gaat over het belangrijke dingen, en je dochter hiervan overstuur raakt zoals amk beschrijft, zou ik me er buiten houden. En dan alsnog kijken hoe je je dochter en de vader kunt helpen het samen op te lossen.
Bovendien speelt denk ik ook bij veel nietgescheiden ouders dat vaders en moeders zorgdagen verschillend invullen. Mijn man knutstelt in elk geval nooit en pleegt op zijn zorgdag ook nog wel wat werktelefoontjes. Hij doet andere dingen dan weer wel (fietsen, eendjes voeren, samen boodschappen doen).

De rest niet gelezen maar

....ik heb dat wel gedaan. Per brief, aangegeven dat ik het signaal heb opgevangen dat.....en dat ik dit aan hem meldt zodat hij deze kennis kan inzetten in het voordeel van de kinderen. Met als extra opmerking dat ik geen oordeel heb, slechts een signaal heb opgepikt welk ik doorgeef.

Pippe Lientje

Pippe Lientje

23-02-2013 om 23:17

Welnee,

ik vind niet dat je je daar mee moet bemoeien. Zelfs al is het zo dat vader te weinig aandacht aan haar besteedt, dan nog is dat geen misdaad. En hij zal vast niet naar jou luisteren en zijn gedrag aanpassen omdat jij het zegt.
Verder weet ik niet wat je dochter dan precies gewend is; maar ik ben niet erg onder de indruk van de klacht dat 'papa niet eens tijd heeft om te knutselen'.

Twijfelientje

Twijfelientje

24-02-2013 om 21:39

Tussen de regels door luisteren, pippe lientje

Je neemt het voorbeeld knutselen te letterlijk, er staat nog meer namelijk. Ik weet nl dat vader danig wordt afgeleid op dit moment.
Ik heb iig besloten er nu nog niets van te zeggen. Als ik merk dat ze er echt last van krijgt, zal ik het hem melden.

Pippe Lientje

Pippe Lientje

26-02-2013 om 10:32

Chrisje of twijfelientje

Je stelt een vraag maar wil het antwoord niet horen. Bemoei je er nu niet mee, van jou zal hij het niet aannemen. Maar goed, d sfeer tussen jou en je ex zal er niet beter op worden; daar heeft je dochter waarschijnlijk veel meer last van!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.