Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

zorgregeling na scheiding

Mijn ex en ik zijn uit elkaar. Mijn ex is zich bewust van zorgkorting en wil de kids ontvangen op zijn vrije dagen. Max 8 dagen per maand. In die 8 dagen dat hij ze heeft gaat hij met regelmaat extra werken en zorgt dan dat er een oppas of opa in huis is om voor de kinderen te zorgen. 
Ik vind hier wat van. Hij heeft de kinderen al niet veel dagen in de maand en op die dagen besluit hij ook nog eens extra te werken. Weet iemand hoe dit juridisch zit? Mag je als vader zijnde kinderen ontvangen en vervolgens werken? 

Daarnaast wil ik ook liever dat er niet zomaar een oppas komt zorgen voor de kinderen. De kinderen zijn altijd vertrouwde gezichten gewend (opa/oma of de kinderopvang). Hoe werkt dit juridisch? 

Ik heb trouwens al een gesprek gepland staan met een jurist, maar ik wilde graag weten of mensen hier ervaring mee hebben.

MRI

MRI

20-05-2025 om 12:49

Ik ben geen jurist. Maar volgens mij zit het zo: er is geen verplichting tot zorgen van de ouders van beiden niet. Dus als één van de ouders zou zeggen: "ik wil de kinderen vier dagen in de maand zien en dan zorgt mijn nieuwe vriendin voor ze" dan heeft de andere ouder dat maar te pikken. Het gelijkheidsprincipe zit er dan in dat die andere ouder dat ook kan zeggen. In de praktijk zal dat er op neerkomen dat die andere ouder dan de rest van de maand op zich neemt, want iemand moet het doen. En dan heb je als zorgende ouder niets te zeggen over wie er oppast. Ik denk dat ook veel mensen zullen zeggen dat je dat los moet laten en ik kan begrijpen dat dat moeilijk is. 
Maar goed, de vraag is ook (voor mij dan) hoe was het voordat jullie gingen scheiden? Zorgde hij toen wel in gelijke mate voor de kinderen?

Als vader op zijn dag voor de kinderen zorgt, dan kan dat ook door ze ergens anders onder te brengen. Jij zult toch ook niet altijd thuis zijn? Jullie kunnen daar wel op vrijwillige basis andere afspraken over maken. In ons convenant stond dat vader zou ruilen als hij vanwege zijn werk andere verplichtingen had. Ik vond dat in ons geval heel erg nodig, omdat het onverantwoord was dat de  nieuwe partner van vader alleen voor onze kinderen zou zorgen.
Maar ik zou dat niet gewonnen hebben bij een rechter, ik heb dat uitonderhandeld.

Nee, jij hebt (juridisch) niets te zeggen over hoe jouw ex zijn dagen invult als hij de kinderen heeft. Ik begrijp heus dat je dat mss liever anders zou zien, maar hij kan dit andersom dus ook niet en zou je ook niet moeten willen. 
Zo lang hij dit allemaal goed regelt is dat zijn goed recht.

'Mijn ex is zich bewust van zorgkorting en wil de kids ontvangen op zijn vrije dagen.' Kan het zijn dat je boos bent over de alimentatieregeling en dat hij blijkbaar 'korting' heeft bedongen vanwege 'zorgdagen'? 

Daar heb jij niets over te zeggen. Jullie zijn uit elkaar en mogen het ouderschap op eigen wijze invullen. Een jurist inschakelen is zinloos. Het enige wat de ouder moet doen is voor de kinderen zorgen. Hij mag ze niet alleen laten, mishandelen of verwaarlozen. Als ze worden verzorgd door een volwassene is dat prima. Of dat nu de buurvrouw, een oppas of zijn nieuwe vriendin is doet niet ter zake. Heb jij enig bewijs dat die verzorgers ze slecht behandelen? 

tsjor schreef op 20-05-2025 om 18:40:

'Mijn ex is zich bewust van zorgkorting en wil de kids ontvangen op zijn vrije dagen.' Kan het zijn dat je boos bent over de alimentatieregeling en dat hij blijkbaar 'korting' heeft bedongen vanwege 'zorgdagen'?

Of kan het zijn dat moeder een vader ziet die niet het belang van zijn kinderen voorop stelt maar zijn eigen belang?
Extra werken als je je kinderen hebt, geeft m.i. een kwalijke boodschap aan ze. Ik zou hier goed pissig over worden!

ik zie vooral een moeder die na de scheiding nog steeds wil bepalen wat de vader doet. 
en door te scheiden denken zowel vader als moeder aan hun eigenbelang 

Daar mag je zeker iets van vinden, ook al kun je er waarschijnlijk niets aan veranderen.
Sommige mensen staan egocentrisch in het leven of missen bv een zorg-gen.

chenaya

chenaya

21-05-2025 om 11:40 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 20-05-2025 om 23:11:

ik zie vooral een moeder die na de scheiding nog steeds wil bepalen wat de vader doet.
en door te scheiden denken zowel vader als moeder aan hun eigenbelang

Ik wil niet bepalen wat vader doet, maar wil inderdaad wel uitzoeken hoe dit juridisch zit. Ik vind dat je als ouder de plicht hebt voor je kinderen te zorgen (moreel gezien). En je kinderen weinig dagen zien in de maand en dan ook nog op die vrije dagen besluiten te overwerken en je kinderen elders onder te brengen vind ik geen goede zorg geven. Maar mishandeld worden ze inderdaad ook niet, dus denk dat ik het juridisch gezien gewoon moet accepteren

chenaya

chenaya

21-05-2025 om 11:48 Topicstarter

MRI schreef op 20-05-2025 om 12:49:

Ik ben geen jurist. Maar volgens mij zit het zo: er is geen verplichting tot zorgen van de ouders van beiden niet. Dus als één van de ouders zou zeggen: "ik wil de kinderen vier dagen in de maand zien en dan zorgt mijn nieuwe vriendin voor ze" dan heeft de andere ouder dat maar te pikken. Het gelijkheidsprincipe zit er dan in dat die andere ouder dat ook kan zeggen. In de praktijk zal dat er op neerkomen dat die andere ouder dan de rest van de maand op zich neemt, want iemand moet het doen. En dan heb je als zorgende ouder niets te zeggen over wie er oppast. Ik denk dat ook veel mensen zullen zeggen dat je dat los moet laten en ik kan begrijpen dat dat moeilijk is.
Maar goed, de vraag is ook (voor mij dan) hoe was het voordat jullie gingen scheiden? Zorgde hij toen wel in gelijke mate voor de kinderen?

Dank voor je berichtje. In relatie was ik degene die de zorg op zich nam en zo nu en dan hij ook op zijn vrije dagen. 
nu dus uit elkaar en wilt hij op vrije dagen extra werken en daarbij de zorg uit handen geven. Ik vind het ook niet prettig als jan en alleman voor onze kinderen zorgt zoals eerder vermeld hier (oppas, buurvrouw, nieuwe vriendin). De kinderen zijn dit ook niet gewend en hebben altijd vaste gezichten gehad. Snap dat deze verandering dit met zich mee kan brengen, maar ik denk dan als je liever gaat werken, laat de kinderen dan gewoon bij mij. Maar vanwege de zorgkorting wilt hij dat niet. 

Ik begrijp je gedachten. Maar bedenk dat het jouw overwegingen zijn. Jouw waarden en dat is niet objectief. En zeker niet juridisch bindend. Ouders hebben recht op tijd met hun kinderen. Hoe ze dat invullen is aan henzelf. Zolang ze ze niet mishandelen, verwaarlozen of slecht behandelen mogen ze doen wat ze willen. Een nieuwe vriendin of de buurvrouw kan net zo goed een vertrouwd gezicht worden als een grootouder. En op de opvang zien ze ook verschillende leidsters. Net als op school. Het is niet schadelijk als een andere volwassene een keer voor ze zorgt. Laat dit los. Jij bent niet zijn partner en hebt geen zeggenschap over zijn invulling van het ouderschap. 

chenaya schreef op 21-05-2025 om 11:40:

[..]

Maar mishandeld worden ze inderdaad ook niet, dus denk dat ik het juridisch gezien gewoon moet accepteren

Dit dus . En ik snap dat dat lastig is en ik snap ook dat jij het graag anders zou zien, maar er wordt in ieder geval voor de kinderen gezorgd. Wees er voor je kinderen op de manier die jij het beste vindt en laat je ex hetzelfde doen. En het loslaten lijkt nu misschien lastig, maar het wordt vanzelf makkelijker.

Don’t be my ex husband: die stuurt tot op de dag van vandaag mails dat hij het naar vindt dat de kinderen naar mijn ouders gaan 1 middag per week en dat de BSO niet goed is voor kinderen. En ik kan je vertellen; na 2,5 jaar gaan zulke berichten aardig op je zenuwen werken

Als je echt het idee hebt dat het hem alleen maar om de zorgkorting te doen is, kan je natuurlijk ook bespreken dat je bij het vaststellen van de alimentatie de zorgkorting ook meeneemt, maar dat hij de kinderen bij jou kan brengen als hij zelf liever gaat overwerken. 

Maar dat is wel een valkuil en ik zou het niet doen. Want met een beetje pech moet je dan steeds vaker voor de kinderen zorgen op 'zijn' dagen. En daar ga je hoogstwaarschijnlijk spijt van krijgen, want het is toch ook wel erg prettig en praktisch als er dagen zijn dat jij niet de verantwoordelijkheid voor de kinderen hebt.  Dus doorbijten en hopen dat hij uit zichzelf een keer het licht ziet, dat lijkt me eigenlijk het beste dat je kan doen. 

chenaya schreef op 21-05-2025 om 11:48:

[..]

Dank voor je berichtje. In relatie was ik degene die de zorg op zich nam en zo nu en dan hij ook op zijn vrije dagen.
nu dus uit elkaar en wilt hij op vrije dagen extra werken en daarbij de zorg uit handen geven. Ik vind het ook niet prettig als jan en alleman voor onze kinderen zorgt zoals eerder vermeld hier (oppas, buurvrouw, nieuwe vriendin). De kinderen zijn dit ook niet gewend en hebben altijd vaste gezichten gehad. Snap dat deze verandering dit met zich mee kan brengen, maar ik denk dan als je liever gaat werken, laat de kinderen dan gewoon bij mij. Maar vanwege de zorgkorting wilt hij dat niet.

Ik zou niet zozeer kijken naar of het juridisch wel mag maar meer hoe verdelen jullie de zorg verder.

Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn maar wie doet de dokters/fysio/ziekenhuis/opticien enzovoorts. Doet hij dat wel op de dagen dat de kinderen bij hem zijn?

Wat voor werk doet hij? Kan hij vanuit werk direct naar de kinderen als de oppas/opa hem moet bellen voor een calimiteit/ziekte of ongeluk bv.

Gaat hij op de dagen dat de kinderen bij hem zijn naar de schoolavonden/ 10 minutengesprekken? Gaat hij ook contact met school onderhouden?

Wie brengt ze naar bv sportclubjes/muzieklessen als ze bij hem zijn?

Zo zullen er vast nog meer situaties te bedenken zijn maar kortgezegd is hij er zich van bewust dat er meer aan vastzit dan extra werken en kinderen dan maar thuis bij opppas? 

Een zorgverdeling houd natuurlijk veel meer in en wat tussen jullie dus ook duidelijk moet zijn wie van jullie 2 wat doet.

Temet schreef op 21-05-2025 om 13:44:

Als je echt het idee hebt dat het hem alleen maar om de zorgkorting te doen is, kan je natuurlijk ook bespreken dat je bij het vaststellen van de alimentatie de zorgkorting ook meeneemt, maar dat hij de kinderen bij jou kan brengen als hij zelf liever gaat overwerken.

Maar dat is wel een valkuil en ik zou het niet doen. Want met een beetje pech moet je dan steeds vaker voor de kinderen zorgen op 'zijn' dagen. En daar ga je hoogstwaarschijnlijk spijt van krijgen, want het is toch ook wel erg prettig en praktisch als er dagen zijn dat jij niet de verantwoordelijkheid voor de kinderen hebt. Dus doorbijten en hopen dat hij uit zichzelf een keer het licht ziet, dat lijkt me eigenlijk het beste dat je kan doen.

Wellicht kun je de valkuil dan ook bespreken. Dus dan wordt het: maakt niet uit hoeveel zorgdagen er zijn, de afgesproken alimentatie blijft bestaan; als je werkt kun je de kinderen ook bij mij brengen; maar wat als je dat elke keer doet, hoe gaan we daarmee om? Bijvoorbeeld: dan haalt hij die dag op een ander moment in. En wat als hij niet inhaalt (niet wil of niet kan)? Misschien komt hij dan op het idee om die dagen te vererekenen.

Anderzijds: je kunt ook je leven zodanig inrichten dat je zelf op de dagen dat de kinderen er niet zijn vrij bent, voor hobby of voor werk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.