Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-05-2025 om 12:15
Mijn ex en ik zijn uit elkaar. Mijn ex is zich bewust van zorgkorting en wil de kids ontvangen op zijn vrije dagen. Max 8 dagen per maand. In die 8 dagen dat hij ze heeft gaat hij met regelmaat extra werken en zorgt dan dat er een oppas of opa in huis is om voor de kinderen te zorgen.
Ik vind hier wat van. Hij heeft de kinderen al niet veel dagen in de maand en op die dagen besluit hij ook nog eens extra te werken. Weet iemand hoe dit juridisch zit? Mag je als vader zijnde kinderen ontvangen en vervolgens werken?
Daarnaast wil ik ook liever dat er niet zomaar een oppas komt zorgen voor de kinderen. De kinderen zijn altijd vertrouwde gezichten gewend (opa/oma of de kinderopvang). Hoe werkt dit juridisch?
Ik heb trouwens al een gesprek gepland staan met een jurist, maar ik wilde graag weten of mensen hier ervaring mee hebben.
16-06-2025 om 11:11
Jij hebt niks te zeggen over wie er op de kinderen oppast, zolang de kinderen uiteraard niet in gevaar zijn. Laten we hopen dat het niet het geval is, maar als het een nieuwe partner met losse handjes is of het buurmeisje van 11, dan mag je er wat van vinden. Maar als het zijn vader is (dus de opa van je kind), dan heb je daar niet veel over te zeggen.
Zoals ik het lees, gaan de kinderen in "jouw tijd" naar de kinderopvang, passen opa en oma op. Wat zou je er van vinden als hij daar allemaal moeilijk over zou doen?
Gewoon puur als ouder snap ik je punt wel: hij wilde acht dagen per maand, die dagen is hij normaal vrij, maar in plaats van tijd met z'n kind door te brengen, gaat hij dan extra werken of zo. Juridisch kun je er in principe echter niet veel mee.