Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beginnende osteoporose

Omdat ik in april mijn pols heb gebroken en bijna 50 ben, kreeg ik vandaag vanuit het ziekenhuis Een botdichtheidsmeting. Ik ging er vol vertrouwen heen, want ik loop 3x per week hard en doe 2x pw krachttraining. Verder eet ik gezond. Maar helaas, ik schrok me dood want heb beginnende osteoporose. Baal als een stekker. 
heb verder dus nergens last van en hoop dat het stagneert.
Hier ervaring met dit op jongere leeftijd? 

Geen ervaring met osteoporose, maar ik merk wel uit gesprekken met vriendinnen (allemaal rond de 50) dat de adviezen aan vrouwen gigantisch uiteenlopen.
Variërend van 1) gezond eten, dan krijg je genoeg binnen, 2) een portie zuivel en 10 microgram vit D per dag extra, dan zit het wel snor tot 3) 1000 miligram calciumsupplement plus 50-100 microgram vit D, dan helpt het pas. 
Het zal ook wel persoonlijk variëren, maar ik volg het laatste van die 3 adviezen.

Beginnende osteoporose vanaf je 50e jaar is niet uitzonderlijk. Iedereen krijgt het, maar je hoort het pas na onderzoeken als je iets gebroken hebt. 
Ik las net dat 1 op de 3 vrouwen boven de 50 jaar osteoporose heeft.

wil40 schreef op 07-07-2025 om 14:58:

Beginnende osteoporose vanaf je 50e jaar is niet uitzonderlijk. Iedereen krijgt het, maar je hoort het pas na onderzoeken als je iets gebroken hebt.
Ik las net dat 1 op de 3 vrouwen boven de 50 jaar osteoporose heeft.

Niet iedereen krijgt het, wel vrijwel iedereen die er niks aan doet om het te voorkomen.

Hemf

Hemf

07-07-2025 om 15:13 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 07-07-2025 om 15:11:

[..]

Niet iedereen krijgt het, wel vrijwel iedereen die er niks aan doet om het te voorkomen.

helaas werkt het ook niet andersom: dat je het niet krijgt als je volgens het boekje leeft. 

Hemf schreef op 07-07-2025 om 15:13:

[..]

helaas werkt het ook niet andersom: dat je het niet krijgt als je volgens het boekje leeft.

Blijkbaar zijn er ook verschillende boekjes in omloop. Als je volgens een boekje leeft en toch osteoporose blijkt te hebben, zou dat eerder moeten doen twijfelen aan de juistheid van het boekje dan aan degene die het heeft. Misschien is het niet zo makkelijk te voorkomen als gesuggereerd wordt, misschien moet het boekje eens dringend herzien worden.

Hemf schreef op 07-07-2025 om 15:13:

[..]

Nee, dat is zuur, maar dan weet je ook dat het waarschijnlijk veel erger zou zijn geweest als je niks had gedaan.

Ik kreeg alleen maar te horen dat sporten goed was en dat ik extra vitamine D nodig had. Ze zeiden niet dat je voor de opname van vitamine D ook voldoende (extra) calcium en magnesium nodig hebt. En ook niet dat druppels/ampullen beter werken dan tabletjes. Bij vrouwen boven de 45/50 stijgt de behoefte aan vitamine D enorm en dan komt osteoporose er ook nog bij kijken. Er valt nog veel te verbeteren aan de zorg voor vrouwen.

Maak een afspraak met je huisarts om te overleggen wat je moet doen. Ik neem zelf vit. D en calcium. Je hebt vit. D nodig om calcium op te nemen. Gezond eten en sporten is zeker ook belangrijk. Beter wordt het niet meer, maar je kunt het proces wel stoppen/vertragen.

Jonagold schreef op 07-07-2025 om 15:40:

Maak een afspraak met je huisarts om te overleggen wat je moet doen. Ik neem zelf vit. D en calcium. Je hebt vit. D nodig om calcium op te nemen. Gezond eten en sporten is zeker ook belangrijk. Beter wordt het niet meer, maar je kunt het proces wel stoppen/vertragen.

Het is zelfs een wisselwerking: je hebt vitamine D nodig om calcium te kunnen opnemen en je hebt calcium en magnesium nodig om vitamine D te kunnen opnemen. Een tekort van 1 daarvan leidt dus meteen al tot problemen.

[..]

Iedereen krijgt te maken met botontkalking, de opbouw van je botten gaat al achteruit vanaf je 30e jaar. Osteoporose is niets anders dan een ernstiger vorm van botontkalking. Botontkalking voorkomen is dus bijna onmogelijk, het hoort bij het verouderingsproces. Of je Osteoporose hebt ontdek je vaak pas na een breuk, hoe erger de botontkalking is des te lastiger genees je. 

Waarschijnlijk krijgt Hemf een oproep vanuit het ziekenhuis als verder onderzoek nodig is.

[..]

Wat dan precies?

Ik wist helemaal niet dat dat een risico was. Ik sport en slik vitamine D en calcium/magnesium/zink, maar dat laatste omdat ik niet veel zuivel gebruik.

MMcGonagall schreef op 07-07-2025 om 19:52:

[..]

Wat dan precies?

Ik wist helemaal niet dat dat een risico was. Ik sport en slik vitamine D en calcium/magnesium/zink, maar dat laatste omdat ik niet veel zuivel gebruik.

Dan ben je al goed bezig, op voorwaarde dat je genoeg vitamine D neemt om geen tekort op te lopen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.