Gezondheid

Puinhoop
06-05-2025 om 13:48
Novasure in de overgang: ervaringen gevraagd
Dag allemaal,
Ik ben 53, al jaren onregelmatig ongesteld, duidelijk in de overgang en heb de afgelopen jaren last van langdurige en hevige bloedingen. Vandaag is het om de paar uur verschonen van een supertampon en maandverband. Als ik een hele dag van huis moet, neem ik een schone set kleding mee en een voorraad verband en tampons, omdat ik nooit weet wanneer ik ga bloeden en hoeveel het dan zal zijn. Verschonen is 's morgens soms amper mogelijk, omdat er zoveel bloed komt, en de stolsels die eruit vallen zijn een halve hand groot.
Vorige week ben ik bij de gynaecoloog geweest om te checken of er poliepen of vleesbomen zaten die dit konden veroorzaken. Er was een kleine vleesboom, die hiervoor echter niet verantwoordelijk kon zijn, volgens de gynaecoloog. Ze heeft uitstrijkjes genomen om te checken of er onrustige cellen waren i.v.m. baarmoederhalskanker, maar zag zo op het eerste oog niets. Wat haar wel opviel, is dat ik een dikker baarmoederslijmvlies heb dan gebruikelijk en mijn baarmoeder is ruim twee keer zo groot als normaal. Dat verklaart de bloedingen, samen met de door de overgang verstoorde hormonentoevoer. Is een normale baarmoeder 3x 6 cm, de mijne is 7x12.
Ze stelde Novasure voor. Volgende week belt ze me, om de uitslag van de uitstrijkjes te geven en te vragen of ik die behandeling wil.
Een hormoonbehandeling is onmogelijk, omdat ik eerder borstkanker heb gehad en dit het risico op herhaling vergroot.
De folder die ik meekreeg, is juichend over de gevolgen van deze behandeling. De risico's op infectie, verklevingen of toch nog hevige bloedingen zijn zeer klein, zeer zeldzaam volgens deze. Wel staat er duidelijk te lezen dat het waaiertje, via welke de radiofrequentie-energie wordt toegediend, een vaste maat heeft en bij een grotere baarmoeder dus niet geschikt is.
Ik heb op dit forum echter ook vele negatieve ervaringen gelezen en ben daardoor terughoudender geworden. Een bloedtest heeft aangetoond dat ik geen ijzertekort heb, mijn hb-gehalte is prima. Ook heb ik geen krampen bij de bloedingen. En als ik zie wat er ook kan gebeuren na behandeling, lijkt het erop dat je van de regen in de drup kunt belanden.
Ik vat de ervaringen even samen.
In 2018 bleek bv. Molletje maar door te blijven bloeden na Novasure en was daardoor alleen baarmoederverwijdering nog mogelijk. Mientje1977 kreeg hevige bloedingen en spijt van ingreep; Maud278 kreeg door verklevingen hevige buikpijn.
In de ervaringen van 2022 las ik dat Sinilind, Gingergirl en Daglichtlamp goede ervaringen hadden: minder tot geen bloedingen meer en geen complicaties. Maar Loosje kreeg jaren na behandeling wel weer krampen en wekenlang bloed, waardoor ook aan haar uiteindelijk baarmoederverwijdering werd voorgesteld. Miriam78 kreeg na 8 maanden hevige pijn en verklevingen, die ze op pijnlijke wijze moesten wegknippen, maar haar baarmoederslijmvlies groeide weer zo aan dat ze opnieuw ging bloeden. Zij moest uiteindelijk wel 3 keer onder het mes.
Chantal1983 kreeg zelfs een enorm abces als gevolg van een brandwond na Novasure. En tenslotte heeft Mama32 de behandeling precies een jaar geleden laten uitvoeren: misschien wil die ook laten weten of het na een jaar nog steeds goed gaat?
Kortom: ik heb nu wel die hevige bloedingen (soms 3 weken lang en dan 1 week niks), maar geen bloedarmoede, geen krampen of andere ellende. En ik ben huiverig dat ik deze behandeling laat uitvoeren en dan juist veel meer klachten en ernstiger complicaties ga krijgen, zoals die verklevingen, of juist even hevige of meer bloedingen dan nu.
Komt bij dat de zomer nu aanbreekt, ik graag ga zwemmen maar na zo'n ingreep wel langer dan de aangeraden 3 weken niet durf te zwemmen vanwege het risico op een infectie. Ik vermoed namelijk dat de tijd om te herstellen is gebaseerd op een jong, gezond lichaam. Na mijn borstamputatie duurde het ook veel langer dan 6 weken voor ik weer de oude was: dat nam wel haast een jaar in beslag.
Daarom vraag ik hier nu specifiek ervaringen van vrouwen die al in de overgang zijn en deze behandeling hebben laten uitvoeren. Zijn er meer die met een grotere baarmoeder dit toch hebben laten doen?
En als je geen Novasure hebt gedaan: Hoe lang heb je al last van die bloedingen, of hoe lang heeft het geduurd, als het uiteindelijk vanzelf gestopt is? En zijn er meer mogelijkheden om die bloedingen op te vangen, heb je ervaring met cups bijvoorbeeld?

Daglichtlamp
06-05-2025 om 14:21
Ik zou het nog steeds zo opnieuw doen, ik denk dat het nu vijf jaar geleden is. Geen idee waar ik zit in de overgang, aangezien mijn menstruaties geheel gestopt zijn na de Novasure.
Ik ben wel heel verbaasd dat jouw ijzerwaarden goed zijn met zulk hevig bloedverlies. Voor mij is 1 van de voordelen dat ik geen ijzertabletten meer hoef bij te slikken.

Schemerlampje
06-05-2025 om 19:18
Ik ben er ooit voor bij de gynaecoloog geweest ivm heftige menstruaties. Dat was nog voor de overgang. En zij zei dat het bij mij niet kon omdat mijn baarmoeder te groot was. Ik weet niet hoe groot, dat heeft ze er niet bij gezegd. Ik heb me de jaren erna gered met tranexaminezuur. Dat maakte de bloedingen iets minder heftig, waardoor ik minder vaak aan de ijzertabletten hoefde. Ondertussen een jaar niet ongesteld geweest, dus hopelijk ben ik er vanaf.

Daglichtlamp
06-05-2025 om 19:44
https://www.martiniziekenhuis.nl/zorg/behandeling-en-onderzoek/baarmoederslijmvlies-verbranden/
Dit ziekenhuis noemt de maximale maat waarbij de novasure gebruikt kan worden. Ik zou de gynaecoloog vragen hoe zij dat ziet in jouw geval.

Max88
06-05-2025 om 21:05
Je weet dat Sinilind inmiddels niet meer onder ons is en een agressieve vorm van kanker had?
Door haar verhaal kwam ik bij de gynaecoloog en mijn uitstrijkje was goed, hpv negatief en toch hadden we beiden kanker; ik endometreoid adenocarcinoom, 100% oestrogeen gerelateerd.
Ik heb geen ervaring met novasure overigens, want alles is verwijderd, maar ik zou eerst de uitstrijkjes/biopten afwachten en daarna de behandeling goed doorspreken.
Vraag evt aan de gynaecoloog of dat ook een optie zou kunnen zijn. De operatie valt onder zwaar, maar beide, Sini en ik, vonden het eigenlijk meevallen. Je valt toch al in de periode van de menopauze.
Sterkte

Puinhoop
06-05-2025 om 22:20
Jemig, Max, nee, dat wist ik niet. Wat erg. Baarmoederkanker dus. Dus dat kan ook nog uit de uitstrijkjes komen. Ik weet niet eens of ze ook een biopt heeft genomen.
Je hebt gelijk, eerst dan die uitstrijkjes maar afwachten, dat vertelt ze in dat gesprek meteen.
Daglichtlamp, ik vroeg me ook af waarom ze dat nog voorstelt als ze al weet dat de baarmoeder te groot is. Maar ik zal inderdaad vragen of de verwijdering van de baarmoeder ook nog een optie is. Mocht er geen sprake zijn van enige vorm van kanker, dan gaan we dat na de zomer doen.
Bedankt alvast voor jullie reacties!

AnnaPollewop
08-05-2025 om 11:55
Max88 schreef op 06-05-2025 om 21:05:
Je weet dat Sinilind inmiddels niet meer onder ons is en een agressieve vorm van kanker had?
Door haar verhaal kwam ik bij de gynaecoloog en mijn uitstrijkje was goed, hpv negatief en toch hadden we beiden kanker; ik endometreoid adenocarcinoom, 100% oestrogeen gerelateerd.
Ik heb geen ervaring met novasure overigens, want alles is verwijderd, maar ik zou eerst de uitstrijkjes/biopten afwachten en daarna de behandeling goed doorspreken.
Vraag evt aan de gynaecoloog of dat ook een optie zou kunnen zijn. De operatie valt onder zwaar, maar beide, Sini en ik, vonden het eigenlijk meevallen. Je valt toch al in de periode van de menopauze.
Sterkte
Hoi Max88, vast een domme vraag, maar als je uitstrijkje goed was, hoe werd dan alsnog de kanker geconstateerd? Had je toch klachten die daarop wezen?
En kan een novasure behandeling zo'n vorm van oestrogeen gerelateerde kanker voorkomen (omdat het baarmoederslijmvlies niet meer kan groeien) of helpt alleen een baarmoederverwijdering hiertegen?

Max88
08-05-2025 om 18:14
AnnaPollewop schreef op 08-05-2025 om 11:55:
[..]
Hoi Max88, vast een domme vraag, maar als je uitstrijkje goed was, hoe werd dan alsnog de kanker geconstateerd? Had je toch klachten die daarop wezen?
En kan een novasure behandeling zo'n vorm van oestrogeen gerelateerde kanker voorkomen (omdat het baarmoederslijmvlies niet meer kan groeien) of helpt alleen een baarmoederverwijdering hiertegen?
Geen domme vraag, ik kom zelf uit het medische wereldje; ik had geen idee.
Mij is verteld dat vrouwen die met 54 nog niet in de overgang zitten, een verhoogde kans hebben.
Ik was 56 en nog elke maand ongesteld.
Ik had dat jaar een goede bvo gehad, geen hpv. In Maart 2023 begon ik te vloeien. Eerst zoals menstruatie, maar het ging niet meer weg, dan een dagje minder, dan een dag van een tampon nog geen uur in kunnen houden, 3x verkleden, de hond niet ver meer kon uitlaten omdat het er uitstroomde, tot steeds vaker grote stolsels, zo groot als een peer. ( sorry).
Eerst dacht ik: menopauze, eindelijk, niet zeuren, kan gebeuren.
Toen las ik Sini haar bericht, dat voor zware bloedingen en een vleesboom, haar baarmoeder zou worden verwijderd.
Toen begon ik 't twijfelen en heb ik de huisarts gebeld. Ik kreeg, zonder gezien te zijn, tranexaminezuur en een verwijzing gynaecologie.
Daar was de gynaecoloog nog boos om, want de huisarts had op z'n minst een uitstrijkje kunnen maken. Nou dat ie dat niet deed, heeft mijn leven gered, want mijn bvo kwam prima terug en dan had ik de gynaecoloog nooit bezocht.
Na 6 weken dus doorverwezen door de huisarts. Drie weken wachten en meteen toen ze keek zei ze tussen neus en lippen door: ook zonder hpv kun je kanker krijgen hoor. Ze nam meteen biopten hoog in de baarmoeder, een mini-curretage.
Verder schreef ze naast het tranexaminezuur ook provera voor, niet 10 maar 100 mg.
Toen 2 weken wachten en ik vertrouwde het niet. Het bloeden stopte wel eindelijk
En toen werd ik gebeld ipv de afspraak op lokatie: kom langs en neem iemand mee. Dan weet je genoeg.
23 Mei de uitslag, 26 Juni geopereerd, de kanker zat hoog in mijn baarmoeder en ze had voldoende weggeschraapt om het te vinden. Een plek van 2.9 cm en een plek dichtbij de spierrand. Geen uitzaaiingen en de cellen waren niet totaal vervormd, dus er op tijd bij. Novasure had mij vermoedelijk niet geholpen ( dat denk ik tenminste) Omdat het veroorzaakt werd door oestrogeen en ik dus gewoon de menopauze in moest .
Ik mag nooit meer hormonen(therapie), omdat het dan in een ander deel van mijn lijf terugkomt en ze niets meer voor me kan doen.
Ik stuurde sini een bericht, dat ik mede dankzij haar verhaal te weten kwam dat ik kanker had. Ze vond het erg. Bij haar alleen een vleesboom, zo zei ze. De dag erna kwam het bericht dat ze stadium 4 had. Dat deed meer met me dan m'n eigen kanker, heel gek.
Er is ook gezocht naar erfelijkheid omdat baarmoederkanker een link heeft met darmkanker en dat had mijn moeder. Beide niet het gen dat dat veroorzaakt gelukkig.
De les die ik er uit trok was dat bij onverklaarbaar vloeien iemand gewoon altijd door moet naar de gynaecoloog, niet twijfelen, gewoon gaan.
Ik zit nu bijna in jaar 3 van mijn nacontrole. Terugkeer kans is het grootst in de 1e 2 a 3 jaar. Maar het blijft spannend; elk toiletbezoek/douchebeurt; het wordt nooit meer gewoon denk ik.
Geen scans of bloedonderzoek bij deze kanker, wel inwendig onderzoek, ook de darmen bij deze gynaecoloog en letten op symptomen: vloeien.

Rune
10-05-2025 om 17:11
Ik heb anderhalf jaar geleden een novasure behandeling gehad, ik heb een paar dagen wat kraampjes gehad, drie weken een klein beetje bloedverlies en na een half jaar nog een korte menstruatie, sindsdien niks meer. Ik ben er dus erg tevreden over, ondanks een tussenschotje boven in m’n baarmoeder is de procedure zonder problemen verlopen. Voor de behandeling had ik bloedverlies wat met een normaal maandverband niet eens een uur te doen was, de gynaecoloog noemde het ook geen menstruatie, de laatste zware bloeding die ik had was een bloeding die waarschijnlijk niet uit zichzelf stoppen, daar kreeg ik medicijnen voor.

Puinhoop
10-05-2025 om 22:05
Wat een verhaal, Max, maar wat een geluk dat je dankzij het bericht van Sinilind actie hebt ondernomen om te onderzoeken wat er met je aan de hand was!
Bedankt Rune, voor je positieve ervaring met Novasure.
Ik heb de lab-uitslag alvast gelezen en van wat ik ervan begrijp, zijn er noch in de baarmoederwand, noch in de de baarmoederhals afwijkende cellen gevonden, niets wat wijst op de vorming van kankercellen. Donderdag zal ze me dat vast vertellen aan de telefoon. Voorlopig kijk ik het nog aan tot na de zomer en mocht het bloeden dan alsnog te hevig en langdurig zijn geweest, dan overweeg ik het opnieuw.
Meer ervaringen met Novasure zijn desondanks van harte welkom.