Huis, Tuin en Keuken

Hemf
22-06-2025 om 16:15
Verjaardag nooit vieren
Ik ben altijd in de zomervakantie jarig en vier het al sinds m’n 16e ofzo nooit. Vind het heerlijk dat ik dan altijd op vakantie ben De verjaardagen van de kinderen hebben we tot hun 12e ofzo wel altijd gevierd mét “grote mensen visite” (daarna trokken ze hun eigen plan). Maar dat deden we echt voor hun. Ik vond het heerlijk dat het daarna klaar was met 30 man in huis.
Ik houd zelf veel meer van met 4 of 5 mensen thuis of in café leuke avond hebben, de ene keer met ene groepje, de andere keer met het andere groepje.
Ik wordt binnenkort 50 en daar ga ik verder ook geen aandacht aan besteden. Tot frustratie van m’n moeder die wel zin heeft in een feestje compleet met Sara’s in de tuin.
zijn jullie wel van de verjaardagen groot vieren?

1968
24-06-2025 om 12:18
Gingergirl schreef op 24-06-2025 om 12:17:
[..]
Ik vind dit een lastige. Ik begrijp jouw standpunt; kan me voorstellen dat als het met de gasten niet klikt dat je er niet heen gaat. Het idee is ook best leuk om dan samen af te spreken maar dan zou ik persoonlijk dat wel eerst overleggen of de jarige dat ziet zitten want die viert het dan dubbel en daar zit niet iedereen op te wachten: dat de een niet naar een verjaardag wil maakt niet dat de ander apart afspreken ziet zitten.
Als het een goede vriendin is, dan ga je in de loop van het jaar toch wel eens iets samen doen? Of zie jij je vrienden maar 1x per jaar op een verjaardag?

Gingergirl
24-06-2025 om 12:39
1968 schreef op 24-06-2025 om 12:18:
[..]
Als het een goede vriendin is, dan ga je in de loop van het jaar toch wel eens iets samen doen? Of zie jij je vrienden maar 1x per jaar op een verjaardag?
Nee tuurlijk niet want vrienden zijn allemaal een keer jarig dus dan zie je elkaar zo wie zo al diverse malen per jaar bij elkaar. Je snapt niet wat ik bedoel . Natuurlijk is het leuk om met een vriendin een keer apart af te spreken. Ik bedoelde het meer: als de een liever niet naar een verjaardag wil gaan het niet automatisch een verplichting voor de ander moet zijn om rondom die verjaardag apart af te moeten spreken. Wij hebben dit aan de hand gehad: een paar vrienden/ familieleden: vinden verjaardagen te druk en komen dan liever niet. Hebben wij geen moeite mee, moeten ze zelf weten, even goede vrienden. Maar die personen gingen dan wel verwachten dat wij rondom die verjaardagen met iedereen apart gingen afspreken. Gevolg, wekenlang overvolle agenda's en best een dure aangelegenheid want de een wil leuk lunchen, de ander uit eten, de ander komt bij je thuis maar omdat het nog voor de verjaardag was verwachten ze wel taart/hapjes etc. Hoe lief we iedereen ook vinden; we waren op een gegeven moment elke verjaardag tig keer aan het vieren dat wordt een beetje veel. Verder vind ook niet iedereen apart afspreken leuk, sommige mensen spreken liever in groepen af vinden dat leuker en gezelliger, dat kan en mag ook.

IMI-x2
24-06-2025 om 12:49
Een smoes hoeft niet eens. Je zegt of schrijft gewoon dat het helaas niet gaat lukken en je stopt daar, of je stelt een andere datum voor.
Als ze echt aandringen op een reden (doet bijnaniemand) zeg je simpelweg dat je al een afspraak/verplichting hebt.
Bij een goede vriendin zou ik gewoon zeggen dat je liever 1 op 1 afspreekt.

MMcGonagall
24-06-2025 om 19:19
Gingergirl schreef op 22-06-2025 om 22:19:
Ja hier vieren we de verjaardagen en jubilea wel groots. We vieren dit graag met anderen en zij met ons. Het leven vieren, herinneringen maken. Ik kijk al uit naar mijn 50e verjaardag, maar dat duurt nog even, 1,5 jaar. Oke zo'n Sara pop hoeft van mij niet, maar dat doet niemand hier dus ik verwacht niet dat iemand dat ineens doet. Gewone verjaardagen vieren we ook, soms later want een paar Gingers zijn in een vakantie jarig. Geen kring- verjaardagen, dat dan weer niet.
Jij kijkt al anderhalf jaar van tevoren uit naar je 50e verjaardag?
Ik kan mij daar niets bij voorstellen, hoe dan? Je bent dan officieel een halve eeuw oud, mensen die ruim 30 jaar jonger zijn, zijn ook al volwassen, waarschijnlijk ben je over de helft, het wordt vanaf dan alleen maar minder. Nu heb ik al weinig met mijn verjaardag, maar ik sta er sowieso liever niet bij stil hoe oud ik ben. Kijk, het is natuurlijk wel een prestatie, zolang blijven ademen, maar zo wordt het dan meestal niet gebracht ‘gefeliciteerd, je hebt vijf decennia volgemaakt. Dat is niet iedereen gegeven.’

yasmijn27
24-06-2025 om 22:23
Madski schreef op 24-06-2025 om 11:20:
ik zit er zelfs aan te denken om voortaan niet meer naar verjaardagen te gaan,en dan zeg ik dat we ermee stoppen omdat we het zelf ook niet vieren,of is dat onaardig?
Heeft toch niks te maken met hoe je zelf wel.of niet viert?
Gewoon zeggen dat je die drukte niet meer prettig vindt en dat je liever gewoon een keertje op de koffie komt.
Gewoon eerlijk zijn wordt gewaardeerd!

Auwereel
24-06-2025 om 22:40
Ik geef geen feestje op mijn verjaardag, maar ik vind het wel fijn om op die dag gefeliciteerd te worden. Verder nodig ik mijn kinderen en aanhang uit voor een dinertje thuis of in een restaurant, dus een groot feest wordt het sowieso niet. Sara's in de tuin heb ik destijds verboden, maar daar had niemand moeite mee.

Decembermamma
25-06-2025 om 06:29
IMI-x2 schreef op 24-06-2025 om 12:49:
Een smoes hoeft niet eens. Je zegt of schrijft gewoon dat het helaas niet gaat lukken en je stopt daar, of je stelt een andere datum voor.
Als ze echt aandringen op een reden (doet bijnaniemand) zeg je simpelweg dat je al een afspraak/verplichting hebt.
Bij een goede vriendin zou ik gewoon zeggen dat je liever 1 op 1 afspreekt.
Hahaha mijn zus en moeder wel hoor. Is de reden voor hun niet goed genoeg dan wordt er flink op je gescholden.

Gingergirl
25-06-2025 om 06:44
Decembermamma schreef op 25-06-2025 om 06:29:
[..]
Hahaha mijn zus en moeder wel hoor. Is de reden voor hun niet goed genoeg dan wordt er flink op je gescholden.
Maar jouw familie is dan ook geen doorsnee familie.

IMI-x2
25-06-2025 om 06:52
Decembermamma schreef op 25-06-2025 om 06:29:
[..]
Schelden?! Toe maar.
Daar kun je dus sowieso weinig goeds doen. Sterkte met zo'n familie.