Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie heeft verstand van energiecontracten?

Mijn energiecontract loopt binnenkort af en ik moet dus of verlengen, of overstappen. Ik heb gekeken bij vergelijkingssites als Independer en Gaslicht.com. Mijn huidige aanbieder, GreenChoice, komt als duur uit de bus. Maar als ik kijk naar goedkopere, zoals Innova en Gewoon Energie, zie ik wel veel slechte reviews. En moet ik nu gaan voor 1 jaar of 3 jaar? Gaan de prijzen dalen of weer stijgen? Ik vind het lastig kiezen... Hoe doen jullie dat?

Ikzelf kwam begin dit jaar uit een 3-jarig vast contract bij Essent, superlage gastarieven nog dus welke waarschijnlijk nooit meer terug zullen komen. Ik heb toen ingeschreven op een veiling van Vereniging Eigen Huis en kreeg een heel aantrekkelijk voorstel bij Vandebron en heb deze ook geaccepteerd (1-jarig contract). 

In principe maakt mij de leverancier niet zoveel uit, als je een vast contract afsluit tegen x-prijs, dan behoren ze ook tegen deze contractprijs te leveren. Ik verwarm nu enkel met mijn airco, dus heb een zeer laag gasverbruik, en betaal zo’n €60 incl btw en overige kosten per maand (en krijg nog terug op de eindafrekening zo te zien).
Volgende maand ga ik me weer eens verdiepen in alle huidige aanbiedingen en prijzen. Ik persoonlijk ben niet zo’n voorstander om nu een 3-jarig contract af te sluiten, daarvoor vind ik de markt nog niet stabiel genoeg.

En die reviews, ik neem ze vaak met een korrel zout als het gaat om energieleveranciers. Je zit nu bij GreenChoice zeg je, hoe luidt jouw ervaring daarover? Ook zij scoren op Trustpilot namelijk erg slecht

wij komen ook vanuit een driejarig contract vanuit essent. Wii hebben een goede aanbieding gekregen en weer voor drie jaar vastgezet. Wij hebben ook getwijfeld, maar goedkoper wordt t er amper op in Nederland de laatste tijd. Wij houden van zekerheid. Dus weer zo gedaan.

Wij moeten ook, helaas.
3,5 jaar geleden, net voor de grote stijging, nog voor 3 jaar vast kunnen zetten voor een lage prijs. Dat valt nu tegen. Vooral het moeten gaan betalen voor het terugleveren vinden wij knap stom.
Wij hebben eigenlijk altijd een contract via een veiling van VEH gehad. Ook nu loopt er weer een veiling, ergens in nov krijgen we weer een aanbod.
Als dat niks is, dan denk ik dat we bij BudgetEnergie blijven. Die hebben ons een redelijk aanbod gedaan.

Ik kom uit een 3 jarig contract, heb dus nooit de extreem hoge gasprijzen hoeven betalen. Heb nu weer een 3 jarig contract afgesloten met iets hogere prijzen. Maar ook ik hou van zekerheid en ik heb geen zin om er ieder jaar mee bezig te zijn. Ik vergelijk  voor het afsluiten  wel, maar blijf wederom bij dezelfde leverancier. 

yasmijn27 schreef op 21-10-2024 om 22:09:

Vooral het moeten gaan betalen voor het terugleveren vinden wij knap stom.

Maar dan lever je toch niet terug? 

Hier zijn we in de tijd van de hele dure energiecontracten overgestapt op flexibele tarieven, we waren heel blij met soms negatieve energietarieven bij hele zonnige dagen of dagen met veel wind. Inmiddels zagen we de tarieven stijgen en heeft mijn man weer gezocht naar een goed vast contract, dit keer van United consumers. Tarief is nu wat hoger maar we krijgen een bonus van 415 euro en daardoor is het op jaarbasis weer goedkoper voor ons. Betekend wel dat we volgend jaar weer gaan kijken wat voor ons de beste optie dan is.

Ik ben zelf groot fan van het dynamische contract dat ik heb bij Tibber. Je krijgt veel controle, je kunt eenvoudig opstappen en het is onder de streep voor mij in ieder geval veel goedkoper.

Dymo

Dymo

22-10-2024 om 22:04 Topicstarter

Ik had zelf ook een 3-jarig contract en dus gelukkig geen torenhoge rekeningen hoeven betalen. En ook geen problemen gehad met GreenChoice. Maar wat ze me nu bieden is z'n 40 euro hoger per maand dan andere aanbieders. 
Als ik jullie zo lees, zegt de één 'flexibel' en de ander 'vastleggen'. Ik zou wel eens in de toekomst willen kijken, wat de gasprijzen gaan doen.

Dymo schreef op 22-10-2024 om 22:04:

Ik had zelf ook een 3-jarig contract en dus gelukkig geen torenhoge rekeningen hoeven betalen. En ook geen problemen gehad met GreenChoice. Maar wat ze me nu bieden is z'n 40 euro hoger per maand dan andere aanbieders.
Als ik jullie zo lees, zegt de één 'flexibel' en de ander 'vastleggen'. Ik zou wel eens in de toekomst willen kijken, wat de gasprijzen gaan doen.

Haha, don't we all! Hier een vergelijkbare situatie. Wij zijn er nog niet uit...

Dymo schreef op 22-10-2024 om 22:04:

Je moet echt gaan rekenen hoor. Wij hadden dus flexibel en gaan komende maand over op vast. We hebben voor mijn moeder zitten rekenen en voor haar is flexibel blijven verstandiger op het moment. En dan nog is het koffiedik kijken. 

Ik stap elk jaar over naar een andere leverancier. Ik moet nu aankomende maand ook weer, alleen weet ik nog niet welke. Bij mij komen energie direct en essent als voordeligste naar voren. Maar ik ben geen fan van essent, dus het word waarschijnlijk energie direct.

Maar hoe zoeken jullie zoiets op, ik snap er namelijk helemaal niks van, dus je kunt mij vanalles wijsmaken. Hoe doen jullie dat?

Dymo

Dymo

24-10-2024 om 22:31 Topicstarter

Je kunt bij Independer of Gaslicht.nl je verbruik invullen (dat vind je op je laatste  jaarafrekening). Dan vul je in of je een vast of een variabel contract wilt. En dan gaat de site alles vergelijken en krijg je een advies.

Oke bedankt. En is vast betwr of variabel. En wat is het voordeel van overstappen?

Masami schreef op 24-10-2024 om 21:27:

Ik stap elk jaar over naar een andere leverancier. Ik moet nu aankomende maand ook weer, alleen weet ik nog niet welke. Bij mij komen energie direct en essent als voordeligste naar voren. Maar ik ben geen fan van essent, dus het word waarschijnlijk energie direct.

Energiedirect is ook van Essent. Het is een 100% dochteronderneming. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.