Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Alleenstaande moeder met puber en kleuter

Hallo allemaal,

Ik ben alleenstaande moeder, dankzij uitkering kon ik een aantal jaar thuis zijn met de kinderen.

Nu wil ik graag aan het werk, uit de uitkering en terug naar het sociale leven. Iets toevoegen aan de maatschappij.

Maar.... Ik heb 2 kinderen, de een wordt 12 dit jaar en de ander is 5.
Natuurlijk kan ik bso aanvragen maar... Wat als mijn oudste 12/13 is...

Vakanties kan de jongste dan naar bso maar mijn oudste is dan de hele vakantie deels alleen... Hoe pakken jullie dit aan?

Het liefst ga ik werken met schoolvakanties vrij, die bedrijven bestaan. Maar er tussen komen is lastig. Heb al gehoord over een 0 uren. Contract nemen.

Ik maak me zorgen om mijn kinderen.

Puber van 13 hier vind het juist fijn als ze alleen thuis is. Die geniet van hele dagen lekker doen wat ze zelf wil en geen ouders die ook in huis zijn. Dus vraag eerst even wat puber zelf wil

MRI

MRI

06-07-2025 om 12:33

Ja wat BlairW zegt en bedenk daarbij dat een kind van 11 nog echt een basisschoolkind is dat moeders nodig heeft en dat het heel hard kan gaan en je over een jaar een heel ander kind hebt dat heel graag zijn/haar eigen plan trekt thuis. 

Kun je niet deels thuiswerken? Puber redt zich wel, maar is misschien wel fijn om er te zijn voor ‘noodgevallen’ en samen te lunchen.
Zo doen mijn man en ik het in ieder geval. Op vrije dagen is of mijn man (deels) thuis aan het werk of ik. Ze zijn zelden een hele dag alleen thuis. 

En waarom maak je je zorgen om je kinderen? 

ik heb tot dochter 14 was een onderwijs gerelateerd beroep gehad waarbij ik altijd alle schoolvakantie vrij was. De laatste 2 jaar merkte ik dat ik vooral zat te wachten tot zij weer thuis was en eigenlijk zat zij niet te meer wachten op mij en leuke dingen doen met mij. 
Toen heb ik de keuze gemaakt om een ander baan te zoeken. Ik was al een beetje klaar met die baan dus ik kon verder kijken. Punt is, je puber zal het heerlijk vinden om in de schoolvakantie het rijk af en toe alleen te hebben. 
Ik weet niet wat je achtergrond/opleiding is maar er zijn buiten het onderwijs om niet zo heel veel bedrijven waar je alle vakantie vrij bent.

Ik weet niet hoeveel uur je gaat werken? Maar je zou ook in de vakanties alleen ‘s ochtends kunnen werken, dat je dan om 13:00 thuis bent ofzo. Pubers in mijn huis zijn dan net uit bed en dan kun je samen nog iets leuks gaan doen. 
Kan je puber nog een middag of twee in de week naar oma oid? Dan zou je op zo’n dag de hele dag kunnen werken. 

SuzyQFive schreef op 06-07-2025 om 12:48:

En waarom maak je je zorgen om je kinderen?

Goh, waarom zou een moeder zich zorgen maken om haar kinderen 

je hebt ook vakanties voor wat oudere kinderen binnen Nederland. Scheelt al 1 a 2 weken alleen thuis.

Mijn moeder was alleenstaande ouder (weduwe) met 5 kinderen, tussen 0 en 6. Ze is thuis gebleven tot de jongste 4 was en toen gaan werken, eerst parttime, daarna fulltime, met opleiding, in totaal 6 dagen per week. In de vakanties gingen wij ook wel  eens naar tantes, en we hadden zomerkampen van Jong Nederland (ook door het jaar elke week activiteiten). Vanaf de middelbare school vond ik het zalig om alleen thuis te zijn (de schooltijden zijn nog wisselender dan op de basisschool). Toen bestond er nog geen kinderopvang of of BSO. Mijn moeder kreeg een weduwe-uitkering, daarvan kon ze iemand betalen die 's middags in huis was, huishouden deed en kinderen opving.  We leefden van haar salaris (lage middenklasse). Die weduwe-uitkering wordt nu verrekend met salaris, waardoor dit helaas niet meer mogelijk is. 
Ik ben zelf alleenstaande ouder geweest met 3 kinderen, nu volwassen. Jongste is wel naar kinderopvang gegaan, middelste naar BSO. Tot de middelbare school. 
Mijn advies: niet eerst nadenken over de problemen rond de kinderen, want dan lukt het nooit om werk te vinden, zoals je al hebt ontdekt. Zorg dat je backup hebt voor als het niet meteen allemaal geregeld is (familie, andere ouders, buren, of hulp aan huis), zoek een baan waarmee je wil beginnen, en ga dan de preciese regelingen treffen die nodig zijn. 

Hier waren de kinderen met die leeftijd alleen thuis, vonden ze prima. Alleen de zomervakantie vonden ze soms wat saai. Vooral als je de eerste 3 of de laatste 3 weken zelf vrij hebt en ze dus 3 weken achter elkaar veel alleen zijn. Neem je de middelste weken dan is dat al minder. In de zomerweken dat ik moest werken probeerde ik altijd te zorgen voor wat leuke activiteiten zoals een dagje opa/oma, middagje naar een vriendje, kaartjes voor zoon en een vriend voor de bioscoop/het zwembad, spullen in huis om een taart te bakken/iets leuks te knutselen, een nieuw computerspel etc En idd een paar keer de middag vrij nemen. Kinderen rollen net uit bed als ik dan thuis ben. 
De jongste kan idd aar de BSO. Meestal doen ze in de vakanties juist leuke dingen.

Let wel, met een 0-urencontract kom je nooit uit de uitkering. Heb je afgelopen jaren ook niet iets gedaan van een opleiding, vrijwilligerswerk of zoiets? Hebbend e kinderen geen vader?
Andere mogelijkheid: ouder zitten in vergelijkbare situatie en over en weer afspraken maken. 

Ik werk 5 ochtenden. Toen mijn kinderen de leeftijd van de jouwe hadden ging de jongste naar de bso vakantieopvang, en de 13 jarige vondt het prima alleen. Wel vond ik een halve dag lang zat. Hij kwam dan ook vaak pas net uit bed als ik thuis kwam. 2/3 hele dagen zijn ook niet onoverkomelijk. Niet ideaal, maar voor je er erg in hebt is hij 16 en dan redden ze zich prima een hele dag. Helemaal als ze dan een vakantiebaantje hebben. Dat heeft mijn 14 jarige al. Met 13 ookal. 3 weken Kleinfruit plukken, van 7 tot 12:30.

Ik zie nu dat de oudste nog 12 moet worden. Dan zou ik zeggen :nu naar de opvang, en wie dan leeft ,die dan zorgt.

Heb je verder helemaal geen netwerk? Opa's en oma's, andere familie? Vrienden? Vrienden van de kinderen?
Met mijn zus en broer hebben we heel lang in de zomervakantie ook op elkaars kinderen gepast. Dan hadden we allemaal om beurten 6 kinderen (we hebben er allemaal 2) en dan had je dus 2 dagen geen kinderen (want bij oom of tante). Soms ook inclusief logeren. Zo deden we het ook om af en toe een weekend weg te kunnen. Kinderen bij elkaar logeren. Heel gezellig en praktisch. Maar zo'n constructie kan ook met de ouders van vriendjes/vriendinnetjes.

Daarnaast, zoals hierboven ook al gezegd wordt: de puber gaat steeds meer zijn/haar eigen leven leiden. Dus dat wordt steeds minder een zorg wat opvang betreft. Voor de jongste is er BSO/VSO/NSO. En wellicht een oudere tiener uit de buurt die af en toe op wil passen. Begin met het zoeken van een leuke baan, liefst eentje waar je enigszins flexibel kan en mag zijn. Dan kun je van daaruit gaan zoeken oplossingen voor eventuele problemen.

In de OP staat :
Terug naar het sociale leven en iets toevoegen voor de maatschappij. 

Dit kan ook met vrijwilligerswerk.
Fijn dat je uit de uitkering wil maar dit zou ook een optie kunnen zijn .

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.