NientjeJCI
06-07-2025 om 12:15
Alleenstaande moeder met puber en kleuter
Hallo allemaal,
Ik ben alleenstaande moeder, dankzij uitkering kon ik een aantal jaar thuis zijn met de kinderen.
Nu wil ik graag aan het werk, uit de uitkering en terug naar het sociale leven. Iets toevoegen aan de maatschappij.
Maar.... Ik heb 2 kinderen, de een wordt 12 dit jaar en de ander is 5.
Natuurlijk kan ik bso aanvragen maar... Wat als mijn oudste 12/13 is...
Vakanties kan de jongste dan naar bso maar mijn oudste is dan de hele vakantie deels alleen... Hoe pakken jullie dit aan?
Het liefst ga ik werken met schoolvakanties vrij, die bedrijven bestaan. Maar er tussen komen is lastig. Heb al gehoord over een 0 uren. Contract nemen.
Ik maak me zorgen om mijn kinderen.

Kersje
06-07-2025 om 17:51
Poezie schreef op 06-07-2025 om 17:48:
[..]
Waarom zo kattig? Ik ben heel lang alleenstaande ouder geweest (mijn kinderen zijn allang volwassen), vandaar mijn vraag over hoe het nu zit. Jammer dat je geen antwoord geeft op die vraag.
Was niet kattig bedoeld hoor, wel realistisch. Ik weet het antwoord op de BSO vraag ook niet, vandaar dat ik schreef dat TO daar al 5 jaar de tijd voor heeft gehad om zich te oriënteren.

Meesje
06-07-2025 om 17:52
[..]
Waarom zo kattig? Ik ben heel lang alleenstaande ouder geweest (mijn kinderen zijn allang volwassen), vandaar mijn vraag over hoe het nu zit. Jammer dat je geen antwoord geeft op die vraag.
Klopt, als je geen opvang hebt geregeld mag je dat ook als reden geven om niet je eigen geld te gaan verdienen. Ik weet niet of je moet bewijzen dat je wel bijtijds bent gaan zoeken (bijvoorbeeld op het moment dat je zwanger bent, zoals andere mensen)

Poezie
06-07-2025 om 17:52
Kersje schreef op 06-07-2025 om 17:51:
[..]
Was niet kattig bedoeld hoor, wel realistisch. Ik weet het antwoord op de BSO vraag ook niet, vandaar dat ik schreef dat TO daar al 5 jaar de tijd voor heeft gehad om zich te oriënteren.
Misschien was ze ziek in die periode en lukte haar dat niet?

DeOnbekende
06-07-2025 om 17:54
Poezie schreef op 06-07-2025 om 15:42:
[..]
Zolang de kinderopvang niet geregeld is, is TO nog niet in staat om te werken.
Ik zie het andersom: TO gaat aan de bak en daarom moet er iets geregeld worden voor het jongste kind. Zoals alle ouders het doen, zeg maar.

Poezie
06-07-2025 om 17:57
DeOnbekende schreef op 06-07-2025 om 17:54:
[..]
Ik zie het andersom: TO gaat aan de bak en daarom moet er iets geregeld worden voor het jongste kind. Zoals alle ouders het doen, zeg maar.
Dan moet het er wel zijn hè. Wat moet TO volgens jou met de kinderen doen zodra haar eerste werkdag aanbreekt en de kinderopvang geeft geen plek voor haar kinderen?

Kersje
06-07-2025 om 17:58
[..]
Edit: in "mijn" tijd was er een wachtlijst van een aantal jaren. Hoe ik de opvang regelde was vooral met hangen en wurgen en zeer stressvol. Dat zou ik andere alleenstaande ouders niet aan willen doen, daar betaal ik graag belasting voor.
Zag nu pas je aanvulling en dat is dus exact wat ik bedoelde in mijn post. TO heeft 5 jaar de tijd gehad opvang te regelen, incl evt wachtlijsten. Ook ik heb, net zoals enkele voorgangers, het idee dat zij nu pas de druk voelt weer te móeten gaan werken, dan ben je vrij laat als je nu nog opvang moet gaan regelen.
Hetzelfde lees je vaak als kinderen 18 worden en een hoop toeslagen stoppen. Komen, meestal moeders, er ‘plots’ achter dat ze het financieel niet meer gaan redden.

Kersje
06-07-2025 om 18:00
Poezie schreef op 06-07-2025 om 17:57:
[..]
Dan moet het er wel zijn hè. Wat moet TO volgens jou met de kinderen doen zodra haar eerste werkdag aanbreekt en de kinderopvang geeft geen plek voor haar kinderen?
Dan is zij dus té laat begonnen met regelen

Poezie
06-07-2025 om 18:01
Kersje schreef op 06-07-2025 om 17:58:
[..]
Zag nu pas je aanvulling en dat is dus exact wat ik bedoelde in mijn post. TO heeft 5 jaar de tijd gehad opvang te regelen, incl evt wachtlijsten. Ook ik heb, net zoals enkele voorgangers, het idee dat zij nu pas de druk voelt weer te móeten gaan werken, dan ben je vrij laat als je nu nog opvang moet gaan regelen.
Hetzelfde lees je vaak als kinderen 18 worden en een hoop toeslagen stoppen. Komen, meestal moeders, er ‘plots’ achter dat ze het financieel niet meer gaan redden.
Dat klopt, maar dat haalt het probleem niet weg. Wellicht zou het goed zijn als er vanuit UWV begeleiding komt om dit tijdig geregeld te hebben.

Poezie
06-07-2025 om 18:02
Kersje schreef op 06-07-2025 om 18:00:
[..]
Dan is zij dus té laat begonnen met regelen
![]()
Tja, niets menselijks zal haar vreemd zijn.

Kersje
06-07-2025 om 18:06
Poezie schreef op 06-07-2025 om 18:01:
[..]
Dat klopt, maar dat haalt het probleem niet weg. Wellicht zou het goed zijn als er vanuit UWV begeleiding komt om dit tijdig geregeld te hebben.
Hou op zeg, ze lijkt mij niet wilsonbekwaam ofzo en daarnaast is er voldoende begeleiding beschikbaar, vanuit gemeentes en/of UWV, om weer aan het werk te komen. Mensen mogen best hun eigen verantwoordelijkheid pakken hoor, maar iemand moet wel willen natuurlijk!
Poezie schreef op 06-07-2025 om 17:52:
[..]
Misschien was ze ziek in die periode en lukte haar dat niet?
Dat kan, maar dat haal ik niet uit haar OP. ”dankzij uitkering kon ik een aantal jaar thuis zijn met de kinderen.”
Hieruit lees ik duidelijk een eigen keuze, maar dat kan prima aan mijn (gebrek) begrijpend lezen liggen.

DeOnbekende
06-07-2025 om 18:07
Poezie schreef op 06-07-2025 om 17:57:
[..]
Als de sodemieter gaan regelen dus, terwijl je solliciteert. Met zo'n "het lukt niet"-houding kom je niet ver in het leven.

Kersje
06-07-2025 om 18:07
Poezie schreef op 06-07-2025 om 18:01:
[..]
Ik lees bij jou vooral excuses ipv eigen verantwoordelijkheid nemen! Zo’n houding gaat je inderdaad niet ver brengen.

Poezie
06-07-2025 om 18:13
Kersje schreef op 06-07-2025 om 18:07:
[..]
Ik lees bij jou vooral excuses ipv eigen verantwoordelijkheid nemen! Zo’n houding gaat je inderdaad niet ver brengen.
Jij leest bij mij excuses?? Ik heb begrip voor de situatie, zelf heb ik het destijds voor elkaar gebokst maar 'gun' een ander al die ellende absoluut niet. Het zou je sieren als je wat compassie zou kunnen opbrengen voor iemand die er nu voor kiest om aan het werk te gaan en daar wat hulp bij nodig heeft.

Roos57
06-07-2025 om 18:14
Kersje schreef op 06-07-2025 om 18:06:
[..]
Hou op zeg, ze lijkt mij niet wilsonbekwaam ofzo en daarnaast is er voldoende begeleiding beschikbaar, vanuit gemeentes en/of UWV, om weer aan het werk te komen. Mensen mogen best hun eigen verantwoordelijkheid pakken hoor, maar iemand moet wel willen natuurlijk!
[..]
TO schrijft ook dat ze wil. Maar daarom kan het nog wel eng voelen of lastig op starten zijn.
Wat voor werk zoek je TO ? Wat voor diploma’s heb je ?

DeOnbekende
06-07-2025 om 18:39
Poezie schreef op 06-07-2025 om 18:13:
[..]
Jij leest bij mij excuses?? Ik heb begrip voor de situatie, zelf heb ik het destijds voor elkaar gebokst maar 'gun' een ander al die ellende absoluut niet. Het zou je sieren als je wat compassie zou kunnen opbrengen voor iemand die er nu voor kiest om aan het werk te gaan en daar wat hulp bij nodig heeft.
Over welke ellende heb jij het en wat voor hulp heeft TO nodig? Ze moet jongste kind nu meteen inschrijven bij de bso, de oudste is al op een leeftijd dat dat niet meer nodig is. That's it. Ik ken complexere situaties.