Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Hoeveel zou jij onze tieneroppas betalen?

De titel verklapt het al, wat zou jij onze 16-jarige oppas per uur geven? Ik heb eerder een soortgelijk topic gestart, maar toen kwam ik er al snel achter dat ik te weinig details gedeeld had.

Als de oppas komt, zijn er 1 of 2 of 3 kinderen in de leeftijd van 1 t/m 7 jaar. Dit is verschillend.
Over het algemeen komt de oppas overdag, dan vermaakt hij de kinderen. Denk aan binnen spelen, knutselen, maar ook naar buiten gaan. 

De oppas is er ook geregeld als de kinderen moeten eten, daarna laat hij de keuken schoon achter. Koken doet hij niet, vaatwasser uitruimen af en toe en gebruikte spullen worden meestal in de vaatwasser gezet. Die huishoudelijke taakjes zijn zeker niet verplicht, maar hij vindt het geen probleem.
Soms brengt de oppas de kinderen op bed, dan ruimt hij ook even het speelgoed op. 

Hij heeft al een aantal jaar ervaring en is op dit moment bijna geslaagd voor zijn EHBO-cursus.

We wonen niet in de Randstad, maar meer richting het noordoosten 

Peiling

Wat zou jij per uur geven?
98 stemmen
0%
3%
4%
9%
9%
3%
2%
1%
23%
0%
45%

ik heb voor 12+ euro gekozen. Ik vind het aardig veel werk. 3 kinderen vermaken, eventueel ook het naar bed brengen en hij ruimt zelfs een beetje op. 

Ik vroeg op mijn 16de 5 euro per uur per kind maar ondertussen is het leven ook een stuk duurder geworden.

Overdag oppassen met alle bijbehorende zorgtaken is enorm veel werk met drie zulke jonge kinderen en bovendien een enorme verantwoordelijkheid. Zeker boven de twaalf euro. Ik zou zeggen tussen de 15-20 euro per uur. Aan een kdv zou je een hoop meer kwijt zijn in totaal.

Ik heb 9 euro gestemd, maar misschien vind ik wat hoger nog wel wat meer op zijn plek. Ik vind het een aardige verantwoordelijkheid. 

Mijn dochter krijgt met 2 kinderen van die leeftijd 10 euro per uur als ze wakker zijn en 8 euro als ze op bed liggen. Ze is nu 19, maar kreeg dit ook op haar 16e. 
Met ook exact zoals je het omschrijft, spelletje doen of naar buiten, vaak samen eten, keuken opruimen, vaak ook kinderen omkleden en naar bed brengen (en luier verschonen niet te vergeten).  
Ik denk dat dit wel per regio verschilt, dus voor wat het waard is, dit is in Apeldoorn en dochter vindt het prima betaald.
Met een kind extra lijkt een iets hoger bedrag me redelijk, maar ik zou in elk geval niet onder de 10 euro gaan zitten, als het iemand is waar je vertrouwen in hebt en die je niet kwijt wil.

mijn dochter krijgt voor vergelijkbaar oppaswerk 12,50 per uur.

Minimumloon is 4,97 en daar zal hij op andere plekken een stuk harder voor moeten werken en minder van overhouden. Ik heb dus gestemd op 7,50. Dit zou ik dan wel jaarlijks indexeren.

Diezijnvanmij schreef op 14-07-2025 om 14:37:

Minimumloon is 4,97 en daar zal hij op andere plekken een stuk harder voor moeten werken en minder van overhouden. Ik heb dus gestemd op 7,50. Dit zou ik dan wel jaarlijks indexeren.

Maar niet met dezelfde verantwoordelijkheid.

Het zijn (tot) 3 jonge kinderen!

Ik denk zeker 10 euro per uur, bij 3 kinderen meer (12,50).
Ik vind het nogal wat voor een 16-jarige, overdag en dan ook nog een 1-jarige erbij.

alsjeblieft niet te weinig. Ik heb veel opgepast en als ik weinig verdiende was ik eerlijk gezegd gauw weer weg of het moest wel heeeeel leuk zijn

Romir schreef op 14-07-2025 om 13:08:

Overdag oppassen met alle bijbehorende zorgtaken is enorm veel werk met drie zulke jonge kinderen en bovendien een enorme verantwoordelijkheid. Zeker boven de twaalf euro. Ik zou zeggen tussen de 15-20 euro per uur. Aan een kdv zou je een hoop meer kwijt zijn in totaal.

Dat is sympathiek, maar zou erg ruim zijn en niet in verhouding tot het salaris wat een 16-jarige gemiddeld verdient. Gediplomeerde mensen in de kinderopvang verdienen tussen de 15 en 20 euro per uur, en die hebben de verantwoordelijkheid over een stuk meer kinderen tegelijk. Vergeet niet dat er bij een kdv ook betaald wordt voor luiers, eten, speelgoed, huisvesting, overhead etc. 

wow
Een 16 jarige jongen voor 3 a 4 kinderen van 1 tot 7 jaar?

nooit een keer

Roos57 schreef op 14-07-2025 om 15:22:

wow
Een 16 jarige jongen voor 3 a 4 kinderen van 1 tot 7 jaar?

Dit dus. Het zou mijn keuze niet zijn.

Ik heb jaren gebabysit via een babysit-centrale.
Ook altijd wakkere kinderen, ook 2 à 4 kinderen.
Vaste prijs aan 3 euro per uur.

Intussen rekenen ze 5 euro per uur.
Ik zou er zelf eventueel 6 euro van maken.

Ik vond overigens "hoe meer kinderen hoe leuker" en "hoe handiger".
Die entertainden elkaar en je moest niet continu tussen 2 kinderen gaan instaan die elkaar de duivel aandeden.

ik zou minimaal 6 euro (iets boven wat de ah betaald betalen), maar realistisch gezien waarschijnlijk 10. Ik rond altijd naar boven af en overdag oppassen heeft meer verantwoordelijkheid dan 's avonds. Mijn favoriete toner betaal ik 7,50 voor 2 kids, meestal wordt dat 10 euro voor 1 uur 15 voor 2 en 25 voor 3. 

Ik heb ook een niet-tiener als oppas. Die bel ik als ik bijvoorbeeld iemand voor laat nodig heb/er ook gekookt moet worden. Die betaal ik 15 euro per uur. Meestal maakt ze schoon als de kids op bed liggen dus dat is een fijne bonus. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.