Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Termijn afspreken tijdens scheiding over in de woning blijven?

ik ga scheiden na 23 jaar een relatie te hebben gehad. Wij zijn bezig afspraken te maken. Nu vraag ik me af, ik zal vertrekken uit de woning, wat is een redelijke termijn om te blijven en woonruimte te zoeken? Ik heb geen idee namelijk. 
Alvast bedankt. 

Wij hebben een aantal maanden birdnesting (om de beurt thuis slapen) gedaan, en uiteindelijk had mijn ex heel veel geluk dat ze uitgeloot werd na 3 maanden. Toen was ook net de mediation en alles afgerond dit kwam samen uit zodat ze direct erin kon. Verder is het hier in de omgeving iig erg lastig een huis te vinden dus veel geluk gehad dat dit zo snel kon. 

'wat is een redelijke termijn om te blijven en woonruimte te zoeken?' Als je het goed met elkaar uithoudt zou je je leven lang bij elkaar mogen blijven wonen. 
Waar onvrede over kan ontstaan is de mate waarin iemand zich inzet voor een andere woning (wachten op de bank levert gegarandeerd jarenlang verblijf in de oude woning op) en de eisen die iemand stelt aan een eventueel beschikbare woonruimte. 
Of je moet termijn afspreken wanneer de ander je op straat mag zetten, ongeacht de situatie.

Ik denk dat je moet afspreken wat een acceptabele woning is, en welke activiteiten je wekelijks doet om zo'n woning of beter te verkrijgen. En een termijn wanneer je die minimum eisen gaat los laten en alles accepteerd. 
En gezien de huidige woning markt kun je daar prima 1 of 2 jaar neer zetten als voorstel, maar dan moet de ander dat ook willen accepteren. 
Ook zul je dan afspraken moeten maken zoals  Tjor dat al aangeeft: hoe ga je om met het huis en elkaar en eventuele nieuwe relaties

Ik zou eerder afspreken dat je gaat wanneer je een woning hebt.  Je kan namelijk niet op straat gaan slapen en een woning vinden kan lang of heel lang duren. 

Kimdekim schreef op 15-05-2025 om 18:22:

Ik zou eerder afspreken dat je gaat wanneer je een woning hebt. Je kan namelijk niet op straat gaan slapen en een woning vinden kan lang of heel lang duren.

Nooit mee akkoord gaan. Je wilt niet voor niets uit elkaar. Langdurig verplicht samenwonen zorgt bijna altijd voor verstoorde verhoudingen die lang doorwerken. Dus zo snel mogelijk weg. Maar 3 tot 6 maanden is echt de max. 

Maak het concreet. Anders kan iemand niets doen of woningen weigeren. 

Je zit beter bij je ouders of in een vakantie of tijdelijk huis dan bij je ex. 

Ooit liep hier een draadje van een vrouw die met haar ex had afgesproken dat hij de woning zou verlaten als hij een andere woning had gevonden.
Man was na anderhalf jaar nog niet weg. Dat had ze nou ook weer  niet bedacht.

Zijn er nog minderjarige kinderen? Want dat maakt denk ik wel uit voor de eisen aan de nieuwe woning

'Onder druk wordt alles vloeibaar', dus als je voor jezelf een ruime termijn bedenkt en pas een woning accepteert als die aan je eisen voldoet kan het zijn dat je nog heel lang samenwoont. Alleen vrees ik dat die druk van iemand anders moet komen, want je gaat jezelf niet op straat zetten. Dus kun je je vraag beter aan je ex stellen: wanneer moet ik het huis uit zijn. En dan mag je boos doen, maar die einddatum zal je hopelijk helpen om sneller een woonplek te vinden.
Gezien het seizoen is een tent ook een goed alternatief voor de komende maanden.

Izza schreef op 15-05-2025 om 20:31:

[..]

Nooit mee akkoord gaan. Je wilt niet voor niets uit elkaar. Langdurig verplicht samenwonen zorgt bijna altijd voor verstoorde verhoudingen die lang doorwerken. Dus zo snel mogelijk weg. Maar 3 tot 6 maanden is echt de max.

Maak het concreet. Anders kan iemand niets doen of woningen weigeren.

Je zit beter bij je ouders of in een vakantie of tijdelijk huis dan bij je ex.

Als je zelf moet gaan is het toch logisch om voor een redelijke termijn te gaan? Wie vindt er tegenwoordig nog een huis in 3 maanden?

Penny2025

Penny2025

16-05-2025 om 17:24 Topicstarter

Bedankt voor de vele reacties. Helpt echt! Ik kan nergens anders terecht en er zijn twee meeverhuizende kinderen. ik denk dat wij voorlopig wel door één deur kunnen gaan maar de vraag is voor hoe lang. Raden jullie altijd een mediator aan, ben niet juridisch onderlegd en trek al aan het kortste eind. Mijn man wil liever geen mediator maar ik wel. 

Om met een mediator in zee te gaan zijn er twee nodig om dat te willen. Zo niet dan houdt dat op en wordt het advocatenwerk.

6 maanden lijkt mij een prima termijn. Als de nood aan de man is, vind je wel een manier. In het uiterste geval moeten de kinderen nog even in het oude huis blijven, wat ook geen ramp is.

Temet schreef op 15-05-2025 om 21:28:

Ooit liep hier een draadje van een vrouw die met haar ex had afgesproken dat hij de woning zou verlaten als hij een andere woning had gevonden.
Man was na anderhalf jaar nog niet weg. Dat had ze nou ook weer niet bedacht.

Zijn er nog minderjarige kinderen? Want dat maakt denk ik wel uit voor de eisen aan de nieuwe woning

Klopt mevrouw was even vergeten dat als je geen vrije sector of koopwoning kunt betalen dat de wachttijden voor huur op kunnen lopen tot 15 jaar. Ex moest wat haar betreft maar onder de brug slapen. 

Penny2025 schreef op 16-05-2025 om 17:24:

Bedankt voor de vele reacties. Helpt echt! Ik kan nergens anders terecht en er zijn twee meeverhuizende kinderen. ik denk dat wij voorlopig wel door één deur kunnen gaan maar de vraag is voor hoe lang. Raden jullie altijd een mediator aan, ben niet juridisch onderlegd en trek al aan het kortste eind. Mijn man wil liever geen mediator maar ik wel.

In welke fase van de scheiding zitten jullie? Is er verder nog  niets geregeld? Is het noodzakelijk dat de kinderen ook het huis uit gaan? Voor één volwassene is het iets minder onmogelijk om wat te vinden.

Penny2025

Penny2025

17-05-2025 om 12:50 Topicstarter

tsjor schreef op 17-05-2025 om 09:05:

[..]

In welke fase van de scheiding zitten jullie? Is er verder nog niets geregeld? Is het noodzakelijk dat de kinderen ook het huis uit gaan? Voor één volwassene is het iets minder onmogelijk om wat te vinden.

Aan het begin. Ik moet weg, ik ben moeder dus wil mijn kinderen niet achterlaten, dus voor mij heel erg noodzakelijk ja. 

Penny2025

Penny2025

17-05-2025 om 12:51 Topicstarter

Decembermamma schreef op 17-05-2025 om 07:44:

[..]

Klopt mevrouw was even vergeten dat als je geen vrije sector of koopwoning kunt betalen dat de wachttijden voor huur op kunnen lopen tot 15 jaar. Ex moest wat haar betreft maar onder de brug slapen.

Nou dat dus, ik kan nergens heen, wil mijn kinderen ook nog blijven zien, zie niet hoe dat anders kan dan zo lang mogelijk in het huis te blijven wonen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.