Off-topic discussies

Penny2025
15-05-2025 om 15:49
Termijn afspreken tijdens scheiding over in de woning blijven?
ik ga scheiden na 23 jaar een relatie te hebben gehad. Wij zijn bezig afspraken te maken. Nu vraag ik me af, ik zal vertrekken uit de woning, wat is een redelijke termijn om te blijven en woonruimte te zoeken? Ik heb geen idee namelijk.
Alvast bedankt.

Ysenda
17-05-2025 om 14:44
hoe oud zijn de kinderen en willen die wel verhuizen?
Bij de andere ouder blijven wonen kan natuurlijk ook.
Dat jij de moeder bent maakt niet dat jouw wensen zwaarder wegen. De kinderen hebben een huis als ze bij de andere ouder blijven.
Niet verhuizen is in hun belang.

Ysenda
17-05-2025 om 14:49
Penny2025 schreef op 17-05-2025 om 12:51:
[..]
Nou dat dus, ik kan nergens heen, wil mijn kinderen ook nog blijven zien, zie niet hoe dat anders kan dan zo lang mogelijk in het huis te blijven wonen.
Gescheiden vaders zien hun kinderen ook nog, ook als ze 50km verder wonen. Moeten alle partijen wat meer moeite voor doen maar onmogelijk is het zeker niet.

Decembermamma
17-05-2025 om 16:07
[..]
Nou dat dus, ik kan nergens heen, wil mijn kinderen ook nog blijven zien, zie niet hoe dat anders kan dan zo lang mogelijk in het huis te blijven wonen.
Maar is er geen overwaarde in het huis? Ex kan je uitkopen gezien 23 jaar relatie zal je zeker ook al wel 23 jaar werken dus er zal geen startsalaris zijn. Dus iets meer als sociale huur zul je wel komen toch?

Annaniem2023
17-05-2025 om 16:14
Penny2025 schreef op 17-05-2025 om 12:50:
[..]
Aan het begin. Ik moet weg, ik ben moeder dus wil mijn kinderen niet achterlaten, dus voor mij heel erg noodzakelijk ja.
Tussen willen en kunnen is een verschil. Ook denk ik dat je een denkfout maakt dat je kinderen mee moeten. Die kunnen ook bij de vader blijven, wat maakt dat jij vindt dat ze mee moeten?

tsjor
17-05-2025 om 16:25
'Raden jullie altijd een mediator aan, ben niet juridisch onderlegd en trek al aan het kortste eind. Mijn man wil liever geen mediator maar ik wel.'
Je hoeft niet helemaal juridisch onderlegd te zijn, maar een beetje kennis opdoen op dit moment, als er een scheiding aan komt, is wel verstandig. Er zijn verschillende mogelijkheden, die je ook samen kunt doen:
-je belt het juridisch loket voor advies; kan zijn dat het ook verstandig is te vragen naar de mogelijkheden voor een tegemoetkoming voor advocaatkosten (zodat je dat al weet);
-je duikt het internet op of de bibliotheek in;
-je vraagt na bij mensen die eerder met het bijltje gehakt hebben en er, volgens henzelf en volgens jou, 'goed' doorheen gekomen zijn.
- je kunt al beginnen met het eerste: hoe is jullie relatie, zijn jullie getrouwd, partners of samenwonend?
Het beste is als je het eerst samen eens bent over het proces, dus de vraag: hoe gaan we het aanpakken? Een mediator kan, maar daar moeten beiden het mee eens zijn. Voor keur gaat uit naar een advocaat-mediator die ervaring heeft in familierechtelijke zaken. Als je partner dat niet wil zal je uitkomen bij twee advocaten. Of in elk geval dat je zelf een advocaat bij de arm neemt. Je kunt proberen om dingen zelf te regelen, maar als jij nu al -terecht of niet terecht- het gevoel hebt dat je toch al aan het kortste eind trekt, dan zou ik niet met dat gevoel gaan onderhandelen met je ex.
Eerst eens zijn over het proces dus. Als hij zegt: 'ik wil geen mediator kun jij zeggen: ''dat betekent dat we met advocaten gaan werken, ik zal in elk geval dan een advocaat inschakelen, maar ik heb liever een mediator.'.
Ondertussen kun je wel alvast je inschrijven bij woningbouwverenigingen en makelaars (voor particuliere huur).
Waarom denk je dat je aan het kortste eind trekt?

Hupsakee
17-05-2025 om 17:27
Penny2025 schreef op 16-05-2025 om 17:24:
Bedankt voor de vele reacties. Helpt echt! Ik kan nergens anders terecht en er zijn twee meeverhuizende kinderen. ik denk dat wij voorlopig wel door één deur kunnen gaan maar de vraag is voor hoe lang. Raden jullie altijd een mediator aan, ben niet juridisch onderlegd en trek al aan het kortste eind. Mijn man wil liever geen mediator maar ik wel.
Een mediator helpt je ook met wat jou rechten zijn. Zijn jullie niet getrouwd? Hoe oud zijn de kinderen? Want als jullie beide gezag hebben moet er een ouderschapsplan komen.
Hoe lang ja goede vraag? Sta je wel ingeschreven bij een woningbouwvereniging?
Ik ben na 9 maanden vertrokken toen had ik iets nieuws gekocht.

Izza
18-05-2025 om 11:32
[..]
Je kunt je kinderen ook elders zien. Daarvoor hoef je niet in zijn woning te blijven. Daarnaast laat jij je kinderen niet achter. Ze zijn bij hun vader die (neem ik aan) goed voor ze wil en kan zorgen.
Ga dus kijken naar tijdelijke huisvesting, makelaars (verhuur), vakantiewoningen of inwonen bij familie etc. Tot je een eigen huur of koopwoning hebt. Van langdurig gedwongen samenwonen verzuren de verhoudingen en dat kan ook de kinderen schade toebrengen.