Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Henk Boeke - redactie Ouders Online
30-01-2015 om 11:20
Onderzoek ouder-kind hulpverlening - VERWIJDERD
De oproep voor het "Onderzoek Ouder-kind hulpverlening: op zoek naar effectieve bejegeningsstijlen" is verwijderd door de redactie. We vinden de wijze van onderzoek, waarbij in de eerste vraag al naar de naam van de respondent werd gevraagd, volstrekt onverantwoord. Dit kan echt niet.
In de discussie die volgde op de oproep, verklaarden de onderzoekers dat je de naam ook leeg kunt laten, en dat enquêtes die wél een naam bevatten, anoniem verwerkt zouden worden. Dit schendt een van de basisvereisten van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP), namelijk dat er een NOODZAAK moet bestaan om persoonsgegevens vast te leggen. Als je de naam ook leeg kunt laten, is er dus geen noodzaak om de naam wél in te vullen, en wordt daarmee de WBP geschonden.
Verder ontbreekt het aan elke vorm van fatsoenlijke onderzoeksverantwoording:
- er ontbreekt een privacy-verklaring, waarin uiteengezet wordt wat er met de gegevens gebeurt (en waarin ook gezegd zou kunnen worden dat de gegevens worden opgeslagen in een computer die niet met het internet verbonden is, maar te vrezen valt dat deze zorgvuldigheid juist helemaal niet in acht genomen is)
- er wordt niet vermeld dat het onderzoek is aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens (te vrezen valt dat dat ook niet gebeurd is)
- er wordt niets gezegd over een eventuele toetsing van de onderzoeksopzet door een (Medisch-) Ethische Toetsingscommissie van de universiteit
- er wordt eveneens niets gezegd over een eventuele toetsing of beoordeling door de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO).
Gezien de gevoeligheid van de gegevens, en het feit dat er om je naam gevraagd wordt (ook al hoef je die niet in te vullen), achten wij dit onderzoek ongeschikt om er een oproep voor te plaatsen.
Redactie Ouders Online

Egel
30-01-2015 om 12:37
wat goed zeg
Wat ontzettend goed zeg, meneer Boeke, dat jullie als redactie goed opletten, afwegen en dan besluiten dit weg te halen. En het nog toe te lichten ook.
Ik ben het er natuurlijk ook helemaal mee eens.
Bedankt!

Emine
31-01-2015 om 10:58
Geleerd
Denk dat het mensen waren die nog veel moesten leren.
Hoop dat ze ervan geleerd hebben.
Komt zeker ten goede aan de juiste manier van hulpverlenen!

Ouder
31-01-2015 om 11:23
Maar je verwacht dit niet van afstudeerders
Die worden begeleid door de universiteit en hebben hopelijk wel wat geleerd in de afgelopen jaren.

Caesar
31-01-2015 om 13:59
Afstudeerders?
Als ik het me goed herinner was dit niet van afstudeerders maar van wetenschappelijk medewerkers met een doctors titel.....

Ouder
31-01-2015 om 14:06
Dit stond op een forum
Hoi allemaal!
Ik studeer Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en ben op zoek naar ouders die mee willen doen aan een onderzoek. Ik kan me voorstellen dat dit als spam gezien wordt. Het onderzoek is een afstudeeronderdeel voor mij en een aantal medestudenten, en daarmee wil ik zeggen dat het zeker niet als spam bedoeld is en dat jullie ons ontzettend zouden helpen door onze vragenlijst in te vullen wanneer je tot de doelgroep behoort.
Doorloopt u met uw kind een hulpverleningstraject? Hoe heeft u de hulpverlening ervaren? Vertel het ons! Doe mee aan dit onderzoek over ouder-kind hulpverlening!
Het doel van het onderzoek is om meer te weten te komen over hoe de hulpverlener met u omgaat en hoe u de relatie met de hulpverlener ervaart. Zo hopen we meer inzicht te krijgen in welke bejegeningsstijl van hulpverleners bijdraagt aan een goede relatie tussen ouders en hulpverleners en aan een effectieve behandelinguitkomst. Omdat uw rol als ouder in het hulpverleningstraject van uw kind erg groot is, zouden wij uw deelname aan het onderzoek heel erg op prijs stellen.
Voor wie: Ouders/verzorgers waarvan het kind (0-18 jaar) een hulpverleningstraject doorloopt
Wat: Vragenlijst over bejegening, alliantie en hulpverleningsuitkomsten
Duur: 15 minuten
Waar: Online
Wanneer: Voor 9 februari 2015
Wij vragen u om bij het invullen van de vragenlijst één hulpverlener van uw kind in gedachten te nemen.
Link naar de vragenlijst:
VERWIJDERD
Wij stellen uw deelname aan dit onderzoek zeer op prijs. Alvast hartelijk dank!
Met vriendelijke groeten,
Het onderzoeksteam,
Onderzoeksleider
Dr. P. Helmond
Onderzoeksassistenten
J. Besuijen, L. Blaauboer,
T. Conijn, Q. Klarenbeek, N. Smid
Universiteit van Amsterdam

Henk Boeke - redactie Ouders
31-01-2015 om 18:34
Ander forum?
Aan alle reageerders: hartelijk dank!
Aan "ouder" (inzender van "Dit stond op een forum"): welk forum was dat?
We hebben de leidster van het onderzoek overigens verzocht om alle responses die tot nu toe ontvangen zijn, te vernietigen. Omdat ze niet voldoen aan de wettelijke vereisten. We zouden daar nog aan kunnen toevoegen dat dit verzoek ook betrekking heeft op de responses die via andere forums verkregen zijn.

31-01-2015 om 21:18
Reactie van Dr. P. Helmond
Dr. P. Helmond had alleen gereageerd op het verwijderen van de oproep. "Dat ze er lering uit zouden trekken".

Esther
02-02-2015 om 16:51
WMO
Ik ben het met jullie eens dat de privacy absoluut niet gewaarborgd wordt in dit onderzoek. Aan de andere kant hebben jullie ongelijk over het voorleggen van dit onderzoek aan een toetsingscommissie. Alleen het invullen van een vragenlijst is niet WMO-plichtig en hoeft niet getoetst te worden.
http://www.ccmo.nl/attachments/files/ccmo-notitie-gedragswetensch-onderzoek-12-2001.pdf

02-02-2015 om 21:19
WMO (2)
@Esther: Kennelijk ben jij beter op de hoogte van dat onderzoek dan wij. Wij constateerden slechts dat er geen melding is gemaakt van toetsing. Als dat in deze situatie niet nodig is, dan was het handig geweest als de onderzoekers dat hadden gemeld. Wanneer je ouders uitnodigt om gevoelige gegevens te verstrekken, met naam en toenaam, moet je zo veel mogelijk garanties geven, en alles uitleggen wat er maar uit te leggen valt.
Overigens zijn er tal van onderzoeken, eveneens op basis van vragenlijsten, waarin die toetsing wél heeft plaatsgevonden. Bijvoorbeeld bij het samenstellen van het Nederlands Autismeregister (zie www.nederlandsautismeregister.nl). Soms kun je ook meer doen dan wat de wet voorschrijft, wat wel zo prettig is.
Tot slot, voor de belangstellende meelezers: de afkorting WMO heeft in dit geval geen betrekking op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (over zorg en pgb's en zo), maar op de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek (waar sommige vormen van gedragsonderzoek ook onder kunnen vallen).

Esther
02-02-2015 om 21:25
dank voor de toevoeging
Ik had WMO inderdaad beter kunnen uitschrijven. Het verschil tussen het autisme onderzoek en dit onderzoek is denk ik dat het daar gaat om het gedurende langere tijd volgen van mensen, dus het invullen van meerdere vragenlijsten, dan kom je in een grijs gebied en kun je je onderzoek dus beter wel voorleggen aan de toetsingscommissies.
Overigens blijft nog steeds het privacy probleem staan, waar nog steeds geen afdoende antwoord op is gekomen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.