Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Wegingsfactoren bij toetsen in havo 3

Hallo ouders,

Mijn zoon zit in havo 3. Op dit moment hebben wij een discussie met school over de gehanteerde wegingsfactoren bij een bepaald vak. Via dit forum zou ik graag willen peilen wat u vindt van het onderstaande:

In het afgelopen schooljaar zijn, in volgorde gedurende het schooljaar, de volgende toetsen gegeven voor een vak:
- SO over 1 paragraaf (wegingsfactor 1x)
- SO over 2 paragrafen (wegingsfactor 2x)
- Proefwerk over 3 paragrafen (wegingsfactor ?) 
- Bijzondere opdracht (wegingsfactor 1x) 
- SO over 1 paragraaf (wegingsfactor 1x)
- Proefwerk over 2 paragrafen (wegingsfactor ?)

Er wordt in het toetsbeleid onderscheid gemaakt tussen een SO en een proefwerk. Een proefwerk gaat over een omvangrijke hoeveelheid stof die in het algemeen 45 minuten in beslag neemt. Een SO is korter. De moeilijkheidsgraad van de diverse paragrafen is ongeveer gelijk. 

Wilt u aangeven welke wegingsfactor u vindt dat het proefwerk over 3 paragrafen zou moeten hebben, welke wegingsfactor het proefwerk over 2 paragrafen zou moeten hebben en waarom u dat vindt? U kunt daarbij kiezen uit de wegingsfactoren 0,5x, 1x, 2x of 3x.

Alvast bedankt!

Op de middelbare school van mijn zoon is er geen pijl op te trekken. Het verschilt per vak. Over het algemeen tellen de proefwerken wel zwaarder mee dan de SO's. De leerlingen weten van te voren hoe veel een cijfer mee zal gaan tellen. Mijn calculerende puber beslist dan ook op basis daarvan hoe hard hij voor een toets zal leren/zijn best doet voor een opdracht. 

Anoniem100

Anoniem100

05-07-2025 om 15:46 Topicstarter

Kiki91 schreef op 05-07-2025 om 15:30:

Op de middelbare school van mijn zoon is er geen pijl op te trekken. Het verschilt per vak. Over het algemeen tellen de proefwerken wel zwaarder mee dan de SO's. De leerlingen weten van te voren hoe veel een cijfer mee zal gaan tellen. Mijn calculerende puber beslist dan ook op basis daarvan hoe hard hij voor een toets zal leren/zijn best doet voor een opdracht. 

Dank je wel voor je bericht. Het verschilt inderdaad per vak. Maar binnen de gegeven situatie, wat zou jij dan een eerlijke wegingsfactor voor het proefwerk van 3 paragrafen en voor het proefwerk van 2 paragrafen vinden?

School geeft vantevoren de weging aan.  Ik heb er geen mening over, school beslist dat.  Een SO heeft een lagere weging dan een PW. En verder is het niet altijd zo dat meer stof ook een hogere weging is.  Mijn dochter is nu klaar op de middelbare maar heeft wel eens toetsen gehad met een zware weging die minder stof besloegen dan toetsen met een lichtere weging.  Soms kijken ze ook naar hoe belangrijk en onderwerp is voor het verder begrip. Ik zou er iig niet aan denken om in discussie te gaan met school hierover. 

Ik zou zeggen 3 of 4, maar die laatste optie geef je niet, dus doe dan maar 3. Het aantal paragrafen zegt ook niet alles. De ene keer is een paragraaf 2 bladzijden, de andere keer veel meer. De moeilijkheid van de stof kan ook verschillend zijn.
Maar als het goed is, is dit van te voren bekend. Het lijkt me niet zo zinvol om daar aan het eind van het schooljaar nog over te steggelen.

Anoniem100 schreef op 05-07-2025 om 15:46:

[..]

Dank je wel voor je bericht. Het verschilt inderdaad per vak. Maar binnen de gegeven situatie, wat zou jij dan een eerlijke wegingsfactor voor het proefwerk van 3 paragrafen en voor het proefwerk van 2 paragrafen vinden?

Dat boeit toch helemaal niet wat wij daarvan vinden? Dit is echt iets waar school over gaat. En dat gaat natuurlijk niet alleen over het aantal paragrafen, maar ook over wat er in die paragrafen staat. 

Het enige dat school wèl moet doen is van te voren aangeven hoe zwaar een bepaalde proefwerk, so, werkstuk etc. gaat tellen.

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 15:53:

[..]

Dat boeit toch helemaal niet wat wij daarvan vinden? Dit is echt iets waar school over gaat. En dat gaat natuurlijk niet alleen over het aantal paragrafen, maar ook over wat er in die paragrafen staat.

Het enige dat school wèl moet doen is van te voren aangeven hoe zwaar een bepaalde proefwerk, so, werkstuk etc. gaat tellen.

Dit! Is toch echt iets van school en niet voor ons als individuele leerling/ouder. Op de middelbare van dochter, kregen we begin van het jaar het PTO/PTA Hierin staat precies welke stof en welke weging. Hier hebben dus de docenten van de sectie over nagedacht en overlegd.  En is daarna goedgekeurd door de directie en door MR. Waarom zou ik daar als leek nog iets van moeten vinden?

En 3 havo is het jaar waarin het profiel moet worden gekozen, dus daarom wil je daar goed onderscheid kunnen maken of een kind wel of niet een bepaald vak beheerst. Dus eventueel kun je school uitleg vragen waarom ze een bepaald onderscheid maken, maar dat is hoogstens voor begrip van jouw kant. Het is echt school die erover gaat.

Wat wil je daarmee doen, als wij op het forum zeggen dat die 3 x mee moet tellen. Ga je dan naar school en zeggen het forum van ouders zegt dat hij 3x mee moet tellen. Wij kunnen daar toch niets over zeggen. Wij weten niet over welk vak, onderwerp of hoeveelheid stof het gaat. Als je uitleg wil, zal je bij de desbetreffende docent moeten zijn en het daar vragen. Maar de weging zal echt niet anders worden.

Anoniem100 schreef op 05-07-2025 om 15:46:

[..]

Het antwoord wat Daglichtlamp al gaf. Dit is iets waar school overgaat, niet wat ik als ouder eerlijk vind.

Wij krijgen aan het begin van het schooljaar een document met wat er per vak behandeld gaat worden. Hierin staat ook hoeveel SO's en PW's er worden gegeven, met de weging erbij. Daar aan het eind van het schooljaar met school over in discussie gaan heeft denk ik weinig zin. 

Daar gaat school over en dat moet terug te vinden zijn in het PTD (heet op sommige scholen anders). Hoe dan ook is het irrelevant wat jij, wij en de kerstman redelijk vinden: school bepaalt. Voor mijn vak (taal): SO over één hoofdstuk weging 1, praktische opdrachten weging 2, toets over meerdere hoofdstukken én lees-, luister- en schrijftoetsen weging 3.
Deze discussie met school kun je alleen (heel misschien, maar waarschijnlijk nog steeds niet) winnen als de weging van toetsen nergens terug te vinden is. 

En dan nog. Zeg tegen je kind (want daar ga jij over) dat het zijn/haar huiswerk goed moet maken, dat elke toets even belangrijk is en dat het belangrijk is dat voor elke toets een voldoende gehaald moet worden; in plaats van zo'n kruideniersmentaliteit (met excuses aan de kruideniers), waarin ouders (NB!) voor jou als kind gaan ruziën met school over de weging van cijfers. SO'tjes zouden ook een keer zwaarder mee mogen tellen, als kinderen te weinig doen aan huiswerk en alleen op het laatst gaan leren voor een grotere toets (wie niet, maar dan nog). 

Waarom staat je vraag innderzoeks-oproepen en enquêtes? Doe je een officieel onderzoek of heb je een vraag die ook in ouders en school had kunnen staan?

Zulke dingen staan meestal vooraf in het PTA. Bekijk dat vooraf dat scheelt veel gedoe.

Mijn kinderen zaten op een school waar voor ieder vaak in iedere periode een SO, een of twee opdracht(en) en een groot proefwerk werden gegeven. So weging 1, opdracht weging 2,  proefwerk weging 3.

Kind 1 dat niet zo goed was in proefwerken maken zorgde altijd dat ze wat reserves had opgebouwd met SO en opdracht zodat ze voor het proefwerk net een 6 toch nog een redelijk gemiddelde had. 

Vooraf bekijken hoe de regels zijn voorkomt dat je achteraf moet gaan zeuren. 

Na de ptofielkeuze kregen ze voor opdrachten ook de beoordelingscriteria vooraf (de rubric) Je kon je werkstuk dus maken en in de rubric checken of jouw werk voldeed aan de criteria.  Werk inleveren zonder conclusie als dat wel gevraagd is is dus gewoon dom.  Dan niet je achteraf niet miepen over je cijfer. 

Dus daar moeten ouders zich óók al mee gaan bemoeien?? Hou op zeg ..

Mijn zoon heeft 3 toetsweken, verder alleen formatieve toetsen. Toetsweek 2 telt 1 x mee, toetsweken 2 en 3 tellen ieder 2x mee. 1 onvoldoende in toetsweek 2 of 3 maakt het lastig om voldoende te staan. Ik was me bij het inschrijven van deze school niet bewust van hoe weinig er summatief getoetst wordt.

Ik zou in de ts redenering de proefwerken van grotere omvang 3x laten meetellen. Maar goed dat bepaald de school. 

Eens met vorige schrijfsters, dit is aan school.

Bovendien proefwerk, so, het is maar een naam. Vantevoren weet je (als het goed is) hoe zwaar iets mee telt en de naam doet daar niets aan af. Proefwerk klink zwaarder, maar uit jouw keuze opties denk ik op te maken dat deze proefwerken juist minder zwaar mee telden. Dan is dat zo. 

Zou het alleen vervelend hebben gevonden als kind een proefwerk dat zwaarder mee zou tellen goed had gemaakt, maar dat het dan opeens minder zwaar ging mee tellen als het door de rest slecht was gemaakt. Maar dan is mijn punt niet de weging, maar het afwijken van wat eerder was aangekondigd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.