Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Wegingsfactoren bij toetsen in havo 3

Een school bepaalt wat er wanneer wordt getoetst en hoe zwaar het weegt. Zo lang dat vooraf duidelijk is, kan en mag je het daar mee oneens zijn, maar kun je er niks mee. Het is ook niet aan ouders om overal wat van te vinden en dat school daar dan wat mee moet. 

wisselt hier sterk. Proefwerken tellen over t algemeen dubbel zo zwaar mee. Maar er zijn toetsen die 2x, 4x of soms zelfs 8x meetellen. Per vak verschillend en per tijdvak. Ik heb daar nog nooit wat van gevonden, dat is aan school. Kind moet zich zelf inzetten

Hier telden de toetsen aan het eind van het jaar veel zwaarder mee. Om te voorkomen dat kinderen die de eerste toetsen goed gemaakt hadden bij wijze van spreke een één konden halen en nog steeds een voldoende staan en dan niks meer deden.

Hier heb ik me werkelijk als ouder nog nooit in verdiept. School bepaalt dit toch. Gewoon goed leren voor elke toets, dan kom je er wel. 

Ik heb toch 3 kinderen op de middelbare school gehad maar ik heb me nog nooit druk gemaakt om de weging van een of ander. TO, waar heb je dan discussie over? Hangt de overgang er vanaf en vind je daarom dat bepaalde cijfers minder mee moeten wegen? En vindt jouw zoon het echt een goed idee dat jij je daarmee bemoeit en zelfs hierover discussie hebt met school? Hier zouden ze dat echt nooit gewild hebben.

ik weet van mijn vwo3 dochter dat ze de toetsen uit periode 2 moeilijker vond dan periode 3 ook al was de normering gelijk. Ook wel logisch, de docenten moeten voor hun vak een advies geven of het verstandig is om dat vak te kiezen. Verder bemoei ik me niet met de normering en inhoud van de toetsen. Ieder zijn vak... 

Kregen we vroeger niet over iedere hoofdstuk, of over meerdere hoofdstukken tegelijk een proefwerk? Als je proefwerken over paragrafen krijgt, wordt toch het grootste deel van de stof in een jaar niet getoetst? Of mis ik hier iets omdat er informatie wordt weggelaten?

Valeria schreef op 08-07-2025 om 09:54:

Kregen we vroeger niet over iedere hoofdstuk, of over meerdere hoofdstukken tegelijk een proefwerk? Als je proefwerken over paragrafen krijgt, wordt toch het grootste deel van de stof in een jaar niet getoetst? Of mis ik hier iets omdat er informatie wordt weggelaten?

Dat gebeurt nog steeds. Als voorbeeld voor mijn vak: 2 SO’s over 1 hoofdstuk elk, proefwerk over 3 hoofdstukken, vaardigheidstoets, alles in elk van de drie periodes. Totaal dus 12 toetsen, waarbij alles getoetst wordt. Hoe meer stof per toets, hoe vaker hij meetelt voor het jaargemiddelde. 

Je zal toch tegenwoordig docent zijn zeg. Wat zou jij ervan zeggen als mensen die niet werken waar jij werkt zich met het beleid van jouw werkgever gaan bemoeien?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.