Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
evenzo

evenzo

25-11-2019 om 19:28

Blijven zitten. Jaar erop dan wél gemotiveerd ?

evenzo

evenzo

01-01-2020 om 20:56

Verplicht

Verplicht door school? En hoe wordt dat dan gecontroleerd want veel open dagen zijn toch op zaterdag?

Angela67

Angela67

01-01-2020 om 21:00

Inleveren

Verslag en foto van jezelf op open dag.
Gr Angela

evenzo

evenzo

01-01-2020 om 21:48

Goed

Hmmm..ik vind dat niet verkeerd hoor.

Hier is dat met school

Dan gaan ze op een schooldag naar een scholengemeenschap waar een soort beurs gehouden wordt. Hoe ze dr komen is tegenwoordig hun probleem vroeger was dat met een bus van school. Zoon fietste vanuit huis er naar toe omdat dat dichterbij was dan eerst naar school en dan langs huis weer terug.

Angela67

Angela67

01-01-2020 om 21:56

Verkeerd?

Nee ik vind het helemaal niet verkeerd, integendeel:het lijkt mij de beste manier. De leerlingen die toch wilden maakt het niet uit en degenen die geen idee hebben of niet willen maken in ieder geval een begin. Alle informatie die de laatste groep er aan over houdt is mooi meegenomen voor het moment dat ze meer motivatie hebben om inhoudelijk erover na te denken.
Gr Angela
PS het is ingebed in een heel decaan-begeleidingsprogramma dat in drie havo start.

evenzo

evenzo

29-01-2020 om 16:49

Update

Inmiddels enkele maanden verder, maar helaas nog geen verbetering.
Laatste oudergesprek vond ik gewoon beschamend, kind wat braaf ja en amen knikt en beterschap belooft terwijl ik de mentor gewoon zie denken “ik geloof het niet meer, te vaak gehoord”. En terecht.
Docenten geven aan dat zijn inzet in de klas zwaar te wensen over laat en dat dit echt niet meer kan in de 4e, ondanks dat hij hier regelmatig voor gewaarschuwd is.

We zijn bij een HBO opleiding wezen kijken. Kind was heel enthousiast en die opleiding moet het worden. Denkt ie.
Mooi. Nu nog ervoor werken.
En dat benoemen we dus ook, dat die opleiding die hij kennelijk zo leuk vond, dé reden moet zijn nu es een knop om te zetten! Weet waarvoor je het doet. Nu knallen en zsm die havo afronden zodat je van de vervelende vakken af bent en je iets doet waar je bewust voor hebt gekozen.

Maar wij (en mentor) zien het niet gebeuren. Het werd wederom heel duidelijk dat een HBO opleiding nu eenmaal veel van je vraagt, qua inzet, planning en zelfstandigheid. En dat wordt em niet.
Dus we gaan binnenkort ook maar es kijken bij een MBO opleiding.

Deze laatste twee periodes moeten gaan uitwijzen of hij nog overgaat, of niet.

Ik las dit en lees gewoon mijn verhaal maar dan met een 3 havo kind. Inmiddels is zoonlief bij ons afgelopen zomer blijven zitten. De eerst twee weken van het nieuwe schooljaar deed hij nog zijn best, maar nu wederom geen enkele motivatie..... hoe gaat dit goed komen 🙈. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het verhaal van deze jongen is afgelopen. Is het goed gekomen ? 
Manon

Dit topic is al heel oud en zo herkenbaar! Zoon hier (15) gaat zeer waarschijnlijk blijven zitten in 3 tl. En terecht hoor… hij doet nauwelijks iets voor school. Ging al 2 jaar met de hakken over de sloot over en het houdt een keertje op… ik vind het heel begrijpelijk, bij hem lijkt het nog niet binnen te komen. Hoe dan ook, ben benieuwd hoe het met de verhalen uit dit topic is afgelopen. En er zijn vast meer ouders hier met een kind dat blijft zitten?
Mijn oudste zoon is in 2h/v blijven zitten. Heeft m heel goed gedaan destijds.

mijn kinderen zijn nog een stuk jonger maar mijn eigen ervaring. Ik was ook niet gemotiveerd, deed het minimale, interesseerde me gewoon niet, ik vond veel dingen zinloos. Bleef zitten in 4 havo. Trof toen een mentor die me zag en me regelmatig uitnodigde voor een gesprekje (en dat was niet vrijblijvend), zeker toen mijn punten in eerste instantie bleven zoals de eerste keer 4 havo. Ik vond nog steeds veel dingen niet interessant maar ik ging inderdaad verder kijken naar wat ik hierna wilde en daar was toch echt dat havo diploma voor nodig (of ja, dat zou de kortste weg zijn). Mijn inzet is toen wel verbeterd, ik ging niet meer voor de 6 die dan ook een 4 kon worden maar eerder voor een 7,5 die ook een 6 kon worden. Nog niet optimaal maar ik heb het ermee gered. Met uiteindelijk een uitschieter van 9,4 gemiddeld voor wiskunde. Toen baalde ik wel dat ik net geen 10 op mijn eindlijst had. Dat vaak had mijn interesse gekregen door de eerder genoemde mentor. 

Hij zag overigens ook dat ik niet gelukkig was en nog wel wat ongelukkiger als pubers toch wel kunnen zijn. Hij heeft me er wel doorheen gesleept en ook echt geholpen. 

Moraal van dit lange verhaal, ik had dus iemand nodig de me zag, er voor me was en me ook wist te motiveren en uit te dagen. Toen is het wel goed gekomen. 

Ik herken ook veel van wat er is gezegd in dit topic. Mijn dochter gaat over naar 4 vmbo gl, maar wel met twee vijven. Is het steeds slechter gaan doen qua cijfers. Deed in de eerste nog wel wat (vooral maakwerk, leerwerk hoefde niet, want ze haalde prima resultaten zonder), maar dat is daarna snel minder geworden. Ze vindt school stom, is niet gemotiveerd, lui en heeft een sterke eigen wil. Niet direct negatief bedoeld, het is gewoon zo. Die combinatie van eigenschappen is niet erg behulpzaam op dit moment.

Ik vind het moeilijk om los te laten, vooral omdat ik (en mijn man ook) niet zo ben. Maar heb wel geleerd om er niet meer bovenop te zitten, dit leidt alleen maar tot ruzie.

School helpt niet, gaat wat mij betreft veel te veel uit van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid en ik denk dat dat niet werkt op het vmbo. Huiswerk wordt niet gecontroleerd en besproken (dus waarom zou ik het dan maken?). Als het wel wordt gecontroleerd, wordt er alleen een vinkje gezet dat je het hebt gemaakt. Toetsen worden niet besproken achteraf. Huiswerk mag gemaakt worden in de klas, maar als je dat op de laptop moet doen, is het veel leuker om Youtube-filmpjes te kijken of spelletjes te doen. Ja, er is het e.e.a. dichtgezet, dus ze kunnen niet meer op de socials op laptops en telefoons liggen in de kluis (of gewoon in je tas), maar er is nog genoeg afleiding te vinden. En als je op papier moet werken is het natuurlijk veel leuker om met je bestie te kletsen. Werken lukt toch niet, want het is een zootje in de klas.
Lessen zijn niet aantrekkelijk en saai. Bij geschiedenis vond ze de lessen van de stagiair leuker dan die van haar docent. Ja, die is jonger, had meer afwisseling in de les en werkte meer met beeld. De docent draait een verhaal af van drie kwartier tot een uur en laat ze daarna zelfstandig werken, op de laptop... 
Mentoren heb ik het maar niet over. Die zijn druk met de echt lastige gevallen.

Hoe moet ik hier nu tegenaan boksen? School is ook stom op deze manier. Dus wij doen het niet meer en hopen dat ze er op deze manier doorheen komt, en het beter gaat doen op het mbo straks. 

Was misschien ook wel goed geweest als ze was blijven zitten, misschien was dat een eye-opener geworden. Het is een vroege leerling (ze is nu 14, wordt in december pas 15 en gaat straks dus met 15 naar het mbo), dus wat dat betreft zou het helemaal prima geweest zijn.

Best een zeurverhaal zo, maar ben ook best gefrustreerd. Iemand positieve verhalen over kinderen die opgebloeid zijn op het mbo?

Willempje73 schreef op 03-07-2025 om 10:03:

Best een zeurverhaal zo, maar ben ook best gefrustreerd. Iemand positieve verhalen over kinderen die opgebloeid zijn op het mbo?

Helaas, hier geen positief verhaal op het mbo. Zoon is nu klaar en hoopt dat hij op het HBO eindelijk weer een positieve leeromgeving krijgt. 

MBO4 was 3 jaar dagbesteding, want 85% aanwezigheidsplicht, maar daar werd niet veel op gehandhaafd, niveau van onderwijs was laag, dus hij heeft nu hij een paar maanden vrij is toch maar wat loi cursussen besteld om de algemene vakken op havo niveau te krijgen. Van de 24 studenten van het eerste jaar halen er nu 12 de eindstreep.

mijn oudste is ook blijven zitten in havo 4. Gebrek aan motivatie en nasleep coronaperiode. Hij kon naar het MBO maar hij wilde havo 4 opnieuw doen. Enkele klasgenoten zijn wel meteen naar het mbo gegaan maar die hadden goed voor ogen wat ze wilden doen. Mijn zoon wist dat toen nog niet. Tweede jaar havo 4 ging weer moeizaam maar met hakken over de sloot toch naar havo 5. Dit schooljaar eindexamen. Hij was niet direct geslaagd maar na het herexamen wel. Nu gaat hij naar het HBO. Frustratie heb ik niet gehad. Het gaat immers om de carrière van mijn zoon, niet het mijne. Daarbij is mijn schoolcarrière ook niet rechtlijnig en met mij is alles goed gekomen. Mijn advies: laat het los. Laat hem de keuze maken. Doubleren of naar MBO is allebei goed. Er om huilen? Waarom? 

Ik heb veel klasgenoten gehad die op jouw zoon leken. Ik kom uit een omgeving die je kunt vergelijken met Het Gooi. Veel van die klasgenoten hebben hun examenjaar gedaan op het Luzac. Dat is een privéschool waar leerlingen elke dag van 9 tot 5 naar school gaan, intensieve persoonlijke begeleiding krijgen, en soms zelfs verplicht op zaterdag moeten komen.

Toch denk ik niet dat Luzac hen heeft geholpen. Vrijwel allemaal zijn ze na hun examen begonnen aan een universitaire studie, maar zijn ze daar na één jaar mee gestopt omdat het te zwaar bleek. Uiteindelijk stapten ze over naar het hbo wat wel bij heb paste. 

Voor sommige leerlingen werkte Luzac wél goed, vooral voor degenen die om andere redenen niet konden overgaan.

Daarom zou ik je aanraden om met je zoon te kijken wat hij zélf echt wil. Zou een hbo-opleiding bij hem passen? Of misschien juist iets op het mbo, of zelfs direct aan het werk? Als hij wél naar hbo wil is hij zijn eigen regisseur en zal hij aan het werk moeten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.