Terschelling
30-04-2025 om 10:47
Eindexamens 2025
De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Marit!
12-05-2025 om 13:39
Terschelling schreef op 12-05-2025 om 12:27:
Mijn dochter heeft Duits gehad vanmorgen. Ze vond sommige delen goed te doen en andere erg lastig en had te weinig tijd. Ze had ook geen tijd om haar antwoorden op het kladpapier te schrijven, dus kan ze ook niet nakijken. Straks heeft ze geschiedenis.
Oh das pittig 2 op 1 dag! Hopelijk blijft de concentratie goed!

Kimdekim
12-05-2025 om 16:08
Hier vandaag economie. Ze was heel zenuwachtig na Nederlands vrijdag, aangezien dat niet was wat ze verwachtte. Over een half uurtje is ze klaar. Ik hoop dat ze het vond meevallen

Ellen1976
12-05-2025 om 17:09
Kimdekim schreef op 12-05-2025 om 16:08:
Hier vandaag economie. Ze was heel zenuwachtig na Nederlands vrijdag, aangezien dat niet was wat ze verwachtte. Over een half uurtje is ze klaar. Ik hoop dat ze het vond meevallen
Ik hoop dat het centraal examen van vanmiddag prettig is verlopen voor jouw dochter. Overigens: een hartstikke fijne dag vandaag gewenst! Mijn jongste zoon (atheneum 3) sluit, na de invoer van de laatste twee cijfers, het vak economie af met een eindcijfer 4 — net als altijd in zijn hele schoolloopbaan eigenlijk. Hierdoor gaat hij zonder bespreking over naar atheneum 4.
Is jouw dochter een beetje goed in economie? Bij ons thuis is dat vak áltijd een struikelblok geweest.

Kimdekim
12-05-2025 om 17:36
Ellen1976 schreef op 12-05-2025 om 17:09:
[..]
Ik hoop dat het centraal examen van vanmiddag prettig is verlopen voor jouw dochter. Overigens: een hartstikke fijne dag vandaag gewenst! Mijn jongste zoon (atheneum 3) sluit, na de invoer van de laatste twee cijfers, het vak economie af met een eindcijfer 4 — net als altijd in zijn hele schoolloopbaan eigenlijk. Hierdoor gaat hij zonder bespreking over naar atheneum 4.
Is jouw dochter een beetje goed in economie? Bij ons thuis is dat vak áltijd een struikelblok geweest.
Hier is economie juist een van de favoriete vakken. Het examen viel in eerste instantie tegen omdat er veel begroting gevraagd werden en dochter had zich vooral gericht op berekeningen en redenatie. Maar toen ze zenuwen gingen liggen had ze er toch nog een oke gevoel over.
Fijn dat jouw zoon eco nu kan laten vallen. Dochter kan niet wachten tot ze nooit meer Frans heeft. Als ze slaagt is volgende week woensdag de allerlaatste keer.

Ellen1976
12-05-2025 om 17:53
Kimdekim schreef op 12-05-2025 om 17:36:
[..]
Hier is economie juist een van de favoriete vakken. Het examen viel in eerste instantie tegen omdat er veel begroting gevraagd werden en dochter had zich vooral gericht op berekeningen en redenatie. Maar toen ze zenuwen gingen liggen had ze er toch nog een oke gevoel over.
Fijn dat jouw zoon eco nu kan laten vallen. Dochter kan niet wachten tot ze nooit meer Frans heeft. Als ze slaagt is volgende week woensdag de allerlaatste keer.
Ik hoop dat jouw dochter haar eindexamen haalt en daarna iets kan gaan doen wat haar interesse wekt — of dat nu een studie, tussenjaar of (bij)baan is!
Voor het vak economie stoppen vanaf vandaag alle lessen en toetsmomenten (althans voor mijn zoon en een aantal andere leerlingen die niets meer hoeven in te halen). Dat is wel even genieten, ja!

Hugsy34
12-05-2025 om 18:08
Hier had dochter vrijdag Engels. Ze heeft het nagekeken en dat zag er goed uit gelukkig. Vandaag Nederlands. Dat komt woensdag online dus kan ze dat dan nakijken. Hier kijkt ze het dus wel na. Wil ze zelf graag.

Magnoliatakje
12-05-2025 om 18:16
Hier ook een eindexamenkandidaat. Nederlands ging best redelijk. Morgen Engels, ik ben benieuwd.
Vraagje, ik hoop dat iemand het weet. Waarom is de uitslag nu op een donderdag en niet op een woensdag, net als voorgaande jaren?

Pistachenoot
12-05-2025 om 18:38
Hier vandaag beide kinderen eindexamen Geschiedenis gemaakt. Niet afgekregen, flinke tijdsnood. +/-90% van de leerlingen had het niet af. Beide heel goed voorbereid het examen in gegaan, het is nu echt maar afwachten wat daaruit komt. Hopen op een N-term die positief uitvalt…

IngridT
12-05-2025 om 21:22
Magnoliatakje schreef op 12-05-2025 om 18:16:
Hier ook een eindexamenkandidaat. Nederlands ging best redelijk. Morgen Engels, ik ben benieuwd.
Vraagje, ik hoop dat iemand het weet. Waarom is de uitslag nu op een donderdag en niet op een woensdag, net als voorgaande jaren?
Ik ben docent op een lyceum. De uitslagdag is al jaren op donderdag. Sta nu 10 jaar voor de klas, en heb volgens mij nog nooit anders meegemaakt. Behalve dan in het Corona jaar, toen er geen uitslag was, want geen centraal examen.

Lavande
12-05-2025 om 22:25
Nee toch, Ingrid?
Ik zit net het 'ik ben geslaagd'-appje van mijn nichtje op te zoeken, van vorig jaar. Dat was op woensdag 12 juni.
Dit jaar is het weer op 12 juni, maar nu dus donderdag.

Mugs
12-05-2025 om 23:12
Lavande schreef op 12-05-2025 om 22:25:
Nee toch, Ingrid?
Ik zit net het 'ik ben geslaagd'-appje van mijn nichtje op te zoeken, van vorig jaar. Dat was op woensdag 12 juni.
Dit jaar is het weer op 12 juni, maar nu dus donderdag.
Zeker weten dat het vorig jaar op woensdag was: de traditionele foto met Nederlandse vlag en mijn geslaagde kind is namelijk echt genomen op 12 juni 2024 (en dat was een woensdag)

Mugs
12-05-2025 om 23:14
Het examenkind van dit jaar vond Duits goed te doen en kwam bij het nakijken op 'ongeveer een 8'

Terschelling
13-05-2025 om 08:37
Mijn dochter had gisteren Duits en geschiedenis. Duits heeft ze nagekeken en dat lijkt wel een voldoende te worden. Geschiedenis vond ze moeilijk en vooral heel veel. Ze heeft het wel afgekregen maar heeft de laatste vragen wel moeten afraffelen vanwege tijdnood. Dus korte antwoorden in steekwoorden gegeven. Afwachten maar.

Anoniemst
13-05-2025 om 11:31
Jongste hier vorig jaar door allerlei vervelende omstandigheden gezakt. Dit schooljaar gestart met 4 vakken op Vavo. Twee van die vakken gingen van begin af aan heel lekker, maar 2 andere vakken bleven moeizaam gaan. Voor een van die twee vakken had ze vorig jaar een 4 en voor de andere een 5. Halverwege dit schooljaar heeft ze het vak met de 5 laten vallen. Ze had het idee dat hoeveel moeite ze er ook in stak, het niet hoger dan die 5 zou worden. Ze wilde liever alle focus leggen op het vak waar ze vorig jaar een 4 voor haalde.
Op Vavo telt CKV niet mee, haar gemiddelde van maatschappijleer en profielwerkstuk is een 8 en ook in de andere vakken van vorig jaar zit nog wat compensatie. Ze zou dus slagen met een 5 en een 4.
Dit jaar is ze de examens ingegaan met 2 ruime voldoendes en een 5,2 voor aardrijkskunde (het vak dat haar maar niet lukt). Die 2 andere vakken zouden echt wel goed moeten komen, maar nu de examens dichterbij komen, vind ik het opeens toch spannend. Toch zou het haast te doen moeten zijn, zeker aangezien ze ook nog een herkansing kan gebruiken. Spannend blijft het, maar hier nu nog een rustige week. Alle examens zijn volgende week.
Wel bijzonder trouwens om te merken wat goede lessen en goede boeken doen. Het moet dit jaar gewoon goed komen. Grappige is dat oudste docent is in een van de vakken die jongste nu moet doen. Een vak dat jongste eigenlijk ook juist altijd heeft gelegen, maar in het examenjaar niet (en nu weer wel). Oudste heeft een aantal vriendinnen bijles gegeven, maar jongste moet en zal het zonder zus doen. Hoop echt dat het goed komt.

Magnoliatakje
13-05-2025 om 18:48
Engels viel wel wat tegen begreep ik. Het waren lastige teksten. Interessant maar vrij moeilijk aldus mijn kind