Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamens 2025

De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Mugs schreef op 12-05-2025 om 23:12:

[..]

Zeker weten dat het vorig jaar op woensdag was: de traditionele foto met Nederlandse vlag en mijn geslaagde kind is namelijk echt genomen op 12 juni 2024 (en dat was een woensdag)

Dan heb ik het fout in mijn hoofd…….sorry!!! 

Het hangt van het niveau af, vmbo basis en kader waren vorig jaar op woensdag 5 juni, de rest op donderdag 12 juni

Magnoliatakje schreef op 13-05-2025 om 18:48:

Engels viel wel wat tegen begreep ik. Het waren lastige teksten. Interessant maar vrij moeilijk aldus mijn kind

Mijn dochter is gisteren helemaal in paniek thuisgekomen.  Ze had een enorme black-out bij Engels gehad.  Haar papieren waren helemaal door elkaar geraakt,  het was zwart voor haar ogen geworden en ze heeft alles gegokt.  Ze snapte maar 1 tekst.  En daar was maar 1 vraag over.  Ze moest een 2,5 halen naar zegt dat dat dus niet is gelukt. Ze zei echt dat ze er helemaal niks van snapte. Haar vooral proberen gerust te stellen.  Als je echt lager dan een 2,5 hebt, en je hebt een her,  is hier dan een 2,5 halen niet zo moeilijk.  Maar deze examens zijn wel echt een hele rot periode,  heel anders dan die van mijn zoon.  Dat vielen de examens mee ( hij had al zijn examens beter gemaakt dat zijn SO en was bij 7 vakken eenheel punt onhoog gegaan),  maar nu hoor ik alleen maar dat het lastig was.  Mijn dochter heeft nog nooit een onvoldoende gestaan voor een vak,  de hele VWO tijd niet, dus dit voelt wel zuur.  

ach kim, wat ontzettend naar voor je dochter! Ik hoop oprecht dat t heel erg meevalt! 

Hier vond dochter Engels wel goed te doen, maar dat is ook wel dr beste vak, ze is vrij talig. maar ze vreest enorm voor vandaag, wiskunde. Ook hier overtuigd dat ze de benodigde 3.7 niet gaat halen (en dus zakt), ik hoop dat ze vannacht heeft kunnen slapen. Helpt ook niet echt dat ons internet al 2 dagen megatraag is en niet goed werkt. Het is en blijft een spannende tijd, komende 3 dagen zijn hier t rotst (wis, gesch en latijn), want moeilijk en veel. 

Heel veel succes weer vandaag voor iedereen. Kim, hopelijk kan je dochter zich vandaag herpakken!

Dochter had gisteren Engels. Denkt wel dat ze een voldoende heeft. Had oefenexamens altijd rond de 7. Ze heeft het nagekeken en komt met een n- term van 0 op een 5,5. Dus zal iets hoger zijn. Maar denk dat haar faalangst ( waar ze voor onder behandeling is, toch parten . 

Marit! schreef op 14-05-2025 om 06:47:

ach kim, wat ontzettend naar voor je dochter! Ik hoop oprecht dat t heel erg meevalt!

Hier vond dochter Engels wel goed te doen, maar dat is ook wel dr beste vak, ze is vrij talig. maar ze vreest enorm voor vandaag, wiskunde. Ook hier overtuigd dat ze de benodigde 3.7 niet gaat halen (en dus zakt), ik hoop dat ze vannacht heeft kunnen slapen. Helpt ook niet echt dat ons internet al 2 dagen megatraag is en niet goed werkt. Het is en blijft een spannende tijd, komende 3 dagen zijn hier t rotst (wis, gesch en latijn), want moeilijk en veel.

Heel veel succes weer vandaag voor iedereen. Kim, hopelijk kan je dochter zich vandaag herpakken!

Gelukkig is wiskunde haar beste vak,  als ze nu Frans had moeten doen had ik haar op kunnen vegen.  Ik hoop dat wiskunde voor je dochter meevalt.  Overigens had dochter ook een aantal Engelse teksten geoefend.  1× en 5,2 maar de rest allemaal rond de 6,5/ 7. Ik denk dus dat het niet perse om de tekst ging maar dat het wat anders was dan ze verwachtte en hiervan in paniek raakte.  Dochter heeft ontzettend erge faalangst gehad.  Dat gaat nu een stuk beter maar dit was net de druppel denk ik.  

ja naar hoor! Faalangst doet soms lelijke dingen met een mens. Fijn dat ze nu dan iig wiskunde heeft, even iets wat haar ligt. Sterkte allebei met de faalangstige kinderen, tis niet niks.

Hier geen faalangst maar wel de wens om t goed te doen. En paniek bij wiskunde kan idd zomaar ontstaan. Dus ik hoop dat t meevalt. Dat levert niet automatisch een beter cijfer op maar dan staat t gevoel iig niet in de weg

dochter was redelijk positief over NASK II en is volop bezig met de voorbereiding voor wiskunde. Ze is bijna op de helft, 3 gehad, nog 4 te gaan 

maar hier mogen ze niet lager dan een 4 halen en gemiddeld over alle examens moeten ze een 5,5 halen. Dat staat los van de tentamencijers

Femke09 schreef op 14-05-2025 om 15:08:

dochter was redelijk positief over NASK II en is volop bezig met de voorbereiding voor wiskunde. Ze is bijna op de helft, 3 gehad, nog 4 te gaan

Ik heb vanochtend het NaSk II examen gemaakt en het was denk ik wel te doen. Al vond ik de berekeningen een beetje veel van het zelfde, volgens mij 4 keer een soortgelijke vraag. Als je het snapt is dat prima, maar als je het lastig vindt, kost dat best wat punten. Een aantal vragen waren zo in Binas te vinden, dus dat is wel fijn. Het was wel aan de lange kant denk ik, ik deed er zo'n 50 minuten over, andere jaren was ik sneller klaar.

Zoon had vanmiddag zijn eerste examen: biologie. Hij kwam net om 16.20 al thuis (half uur fietsen ook nog). Hij had het ruim op tijd af dus en vond het allemaal prima te doen. 

Hij maakt zich echt helemaal nergens druk om. Heerlijk. 

Wat sneu Kim. Heeft je dochter je een beetje kunnen herpakken?
Het klinkt alsof de rest het redelijk het doet. Het is een pittige tijd. Voor de pubers, maar ook voor ouders. 

Schemerlampje schreef op 14-05-2025 om 15:25:

[..]

Ik heb vanochtend het NaSk II examen gemaakt en het was denk ik wel te doen. Al vond ik de berekeningen een beetje veel van het zelfde, volgens mij 4 keer een soortgelijke vraag. Als je het snapt is dat prima, maar als je het lastig vindt, kost dat best wat punten. Een aantal vragen waren zo in Binas te vinden, dus dat is wel fijn. Het was wel aan de lange kant denk ik, ik deed er zo'n 50 minuten over, andere jaren was ik sneller klaar.

Dankjewel,  fijn te horen

wiskunde ging redelijk.  Vrijdag scheikunde, ik ben benieuwd. 

Lavande schreef op 14-05-2025 om 16:46:

Zoon had vanmiddag zijn eerste examen: biologie. Hij kwam net om 16.20 al thuis (half uur fietsen ook nog). Hij had het ruim op tijd af dus en vond het allemaal prima te doen.

Hij maakt zich echt helemaal nergens druk om. Heerlijk.

Fijn lavande!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.