Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamens 2025

De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

nou dochter kwam zowaar met een glimlach thuis, doodmoe, dat wel. Maar mam, ik denk dat ik zeker weleens 4 heb...ik denk dat ik gewoon ga slagen. Uiteraard hoop ik voor haar gewoon op een voldoende. Ze vond het lastig, maar zeker niet zo erg als ze gevreesd had

Wiskunde vond dochter ook goed te doen.  2 vragen kansberekening ( wat echt het enige is waar ze dus niet goed in is bij wiskunde ) dus dat viel mee. Hier zit de helft erop.  Vandaag nog geschiedenis en dan 4 dagen vrij.  Volgende week nog 3 lastige vakken.  Natuurkunde ( maar over het algemeen snapt ze dat goed) Frans ( weer een taal met tekstverklaren dus daar zie ze enorm tegen op) en beco ( wat altijd veel is) en daarna vliegen we meteen naar Griekenland voor een weekje ontspanning.  Ik ben er ook aan toe,  want ik heb buiten en heel vervelende situatie op mijn werk waardoor ik nu even dubbele diensten draai,  ook slecht geslapen van het examen van dochter.  

oh lekker kim, 4 dagen vrij! Hier best een vol programma (9 vakken, 9 examens), vandaag ook geschiedenis, morgen Latijn, ma aardrijkskunde. En dan later nog Frans en biologie, voor die laatste zal ze nog wel ff moeten blokken. Maar als t echt mis zou gaan: ze heeft een extra vak (frans), dus dat kan ze met bio uitruilen om alsnog te slagen. Maar gaan we niet vanuit dat nodig is. Gelukkig heeft ze geen 2 op een dag. Onze jongste mag over 2 jaar examen doen, hij heeft 10 vakken maar slechts 7 examens omdat daar een groot deel van afgesloten wordt met SE's. Scheelt flink

Magnoliatakje schreef op 14-05-2025 om 19:58:

wiskunde ging redelijk. Vrijdag scheikunde, ik ben benieuwd.

Hier ook maar juist scheikunde gaat sinds de 6e heel zwak. Ze staat daarvoor dan ook een 5.4 . Maar haar oefenexamens gingen wel goed. Dus ik hoop dat ze nu wat meer zelfvertrouwen heeft.

Marit! schreef op 15-05-2025 om 10:07:

oh lekker kim, 4 dagen vrij! Hier best een vol programma (9 vakken, 9 examens), vandaag ook geschiedenis, morgen Latijn, ma aardrijkskunde. En dan later nog Frans en biologie, voor die laatste zal ze nog wel ff moeten blokken. Maar als t echt mis zou gaan: ze heeft een extra vak (frans), dus dat kan ze met bio uitruilen om alsnog te slagen. Maar gaan we niet vanuit dat nodig is. Gelukkig heeft ze geen 2 op een dag. Onze jongste mag over 2 jaar examen doen, hij heeft 10 vakken maar slechts 7 examens omdat daar een groot deel van afgesloten wordt met SE's. Scheelt flink

Mijn zoon had 2 jaar geleden ook 10 vakken.  Hij had op 1 dag geschiedenis en natuurkunde en op de andere Latijn en economie volgens mij.  Mn die eerste was echt een slijtageslag. 

Vandaag geschiedenis gehad.  Was oke gegaan.  Dochter komt nooit super enthousiast thuis maar dit is beter dan paniek.  

ja geschiedenis was hier ook oké. Wel moeilijk maar niet moeilijker dan oefenexamens. Morgenochtend Latijn nog en dan zit de eerste week erop en kan ze aftellen.

Ja 2 op een dag, en zeker van die leervakken is echt veel. Maar t hangt er dus ook vanaf wat voor vakken je kiest. Meer betekent niet altijd meer SE's. 

Mijn eindexamenleerlingen op school hadden t pittig. Havo vanwege 2 op een dag (maatschappijleer en Nederlands, beiden wel te doen naar ik hoorde) en de TL'ers hadden wiskunde. Dat ging bij een hoop heel dramatisch (maar dat isvrijwel altijd het allermoeilijkste vak voor onze leerlingen). Was een hoop geklaag na afloop

hier is Nederlands wel prima gegaan. Wel tijd te kort. Ze heeft zeer ernstige dyslexie (lees en spelling zijn op het niveau van gr 4/5 basisschool) en moet dus echt alles laten voorlezen en dan de zinnen proberen te formuleren. Ze mist dus sowieso de punten voor spelling en grammatica. 

Hier voor het eerst geen positieve dochter. Hoe ging wiskunde? Geen commentaar.
Wel jammer, daar staat ze het slechtst voor (5,4).

Hoe werkt dat, ze heeft een extra vak, kan ze wiskunde dan laten vallen? Of niet, omdat iedereen zonder wiskunde moest slagen voor een rekentoets eerder dit jaar?

Op ons vso kan dat voor tl. Wij doen ook een extra vak, wiskunde is vaak een struikelblok en kan dan evt weggestreept. Hangt geloof ik wat van t profiel af. Ik meen dat ze de rekentoets sowieso moeten doen? er zitten hier vast vmbo of mbo docenten die het precies weten

Wel balen hoor dat t niet goed ging. Was hier ook...ik heb een paar pittige reacties gezien vanmiddag bij terugkomst uit de examens. Sneu voor je dochter, hopelijk valt t toch mee

Marit! schreef op 15-05-2025 om 23:00:

Op ons vso kan dat voor tl. Wij doen ook een extra vak, wiskunde is vaak een struikelblok en kan dan evt weggestreept. Hangt geloof ik wat van t profiel af. Ik meen dat ze de rekentoets sowieso moeten doen? er zitten hier vast vmbo of mbo docenten die het precies weten

Wel balen hoor dat t niet goed ging. Was hier ook...ik heb een paar pittige reacties gezien vanmiddag bij terugkomst uit de examens. Sneu voor je dochter, hopelijk valt t toch mee

Mijn dochter besloot in september pas dat ze toch Duits liet vallen en voor wiskunde ging. En daardoor hoefde ze de rekentoets niet te doen, die heeft ze ook niet gemaakt dus. Vanwege dyslexie leek Duits (boeken lezen) haar toch teveel tijd kosten.

Femke09 schreef op 15-05-2025 om 21:31:

Hier voor het eerst geen positieve dochter. Hoe ging wiskunde? Geen commentaar.
Wel jammer, daar staat ze het slechtst voor (5,4).

Hoe werkt dat, ze heeft een extra vak, kan ze wiskunde dan laten vallen? Of niet, omdat iedereen zonder wiskunde moest slagen voor een rekentoets eerder dit jaar?

Heb je wiskunde-examen wél afgelegd, dan staat dat cijfer op je lijst en telt het mee voor de slaag- en zakregeling. Het achteraf inwisselen voor een rekenproef is niet toegestaan. Zonder wiskunde én zonder schoolexamen rekenen voldoe je niet aan de diploma-eisen.
Als vmbo-tl/mavo-leerling kun je wiskunde   dus   niet “laten vallen” afname van je centraal examen zonder dat je eerst een schoolexamen rekenen hebt afgerond. Heb je wiskunde-CE al afgelegd, dan is het te laat om alsnog rekenen in te zetten als vervanger en voldoe je niet aan de exameneisen zonder geldig rekenresultaat.

Ellen1976 schreef op 16-05-2025 om 12:13

[..]

Heb je wiskunde-examen wél afgelegd, dan staat dat cijfer op je lijst en telt het mee voor de slaag- en zakregeling. Het achteraf inwisselen voor een rekenproef is niet toegestaan. Zonder wiskunde én zonder schoolexamen rekenen voldoe je niet aan de diploma-eisen.
Als vmbo-tl/mavo-leerling kun je wiskunde dus niet “laten vallen” afname van je centraal examen zonder dat je eerst een schoolexamen rekenen hebt afgerond. Heb je wiskunde-CE al afgelegd, dan is het te laat om alsnog rekenen in te zetten als vervanger en voldoe je niet aan de exameneisen zonder geldig rekenresultaat.

Er is trouwens geen sprake van ‘slagen’ voor een rekentoets op het vmbo of op de havo. Op het vwo is er zelfs helemaal geen sprake van een rekentoets, omdat wiskunde (wiskunde A, B of C) daar voor iedere leerling verplicht is.

Een kleine troost: mijn middelste zoon stond een 3,6 voor zijn schoolexamen (SE) wiskunde B op het vwo, en slaagde uiteindelijk met een 8,5 voor het centraal examen (CE) wiskunde B. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. 😉

Als wiskunde je 7e vak is (vmbo-tl), dan kun je dit vak weg strepen als het resultaat is tegengevallen zodat het dan niet meer meetelt in de slaag/zakregeling. Dit wiskunde examen vervangt dan als het ware de rekentoets. Ik heb dit vorig jaar bij 2 leerlingen meegemaakt en geregistreerd in Magister. Deze leerlingen waren hierdoor geslaagd. Je kunt er zelfs nog voor kiezen om het niet op je cijferlijst te laten zetten, maar op een bijlage (net als de rekentoets). Ook op duo.nl is dit terug te vinden.

dochter kwam positief terug vanmorgen van Latijn! Heel fijn, was wel meegevallen. Ze was wel heel blij dat ze daarna naar huis kon. Alle anderen uit haar Latijn klas hadden ook nog scheikunde. 

Mamacee schreef op 16-05-2025 om 16:24:

Als wiskunde je 7e vak is (vmbo-tl), dan kun je dit vak weg strepen als het resultaat is tegengevallen zodat het dan niet meer meetelt in de slaag/zakregeling. Dit wiskunde examen vervangt dan als het ware de rekentoets. Ik heb dit vorig jaar bij 2 leerlingen meegemaakt en geregistreerd in Magister. Deze leerlingen waren hierdoor geslaagd. Je kunt er zelfs nog voor kiezen om het niet op je cijferlijst te laten zetten, maar op een bijlage (net als de rekentoets). Ook op duo.nl is dit terug te vinden.

Daar doelde ik inderdaad ook op – klopt. Het telt mee in de uitslagbepaling in de zin dat er een cijfer voor wiskunde óf een schoolexamen rekenen aanwezig MOET zijn om aan de vmbo-tl/mavo diploma-eisen te voldoen, de hoogte van het resultaat ervan hoeft echter niet te tellen. De uitzondering is vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit WVO 2020, artikel 10.3, lid 7. Het moet dan worden geregistreerd in een leerlingadministratiesysteem, zoals Somtoday of Magister. Bovendien moet het resultaat worden doorgegeven aan ROD met code 1132 (3F) of 1135 (2F). Er is dan sprake van een rekenresultaat (wiskunde óf een schoolexamen rekenen) dat zichtbaar is op de bijgeleverde cijferlijst van het diploma, of op een aparte bijlage.

Wanneer er géén wiskunderesultaat én géén resultaat van een schoolexamen rekenen is, voldoet een vmbo-tl/mavo-leerling niet aan de diploma-eisen. Er moet dus altijd een resultaat aanwezig zijn – wiskunde of rekenen – dat zichtbaar is op de bijgeleverde cijferlijst van het diploma, of op een aparte bijlage én dat een vmbo-tl/mavo-leerling niet mag laten vervallen, ongeacht of de hoogte ervan het wel of niet wordt meegewogen bij de uitslagbepaling.

Het vak wiskunde kan dus buiten beschouwing worden gelaten bij de uitslagbepaling, maar een vmbo-tl/mavo-diploma behalen zonder wiskunderesultaat of resultaat van een schoolexamen rekenen is niet mogelijk. 🙂

Zelf ben ik wiskundedocent (wiskunde B ) geweest, van vmbo-bbl met lwoo tot aan het gymnasium. Ik weet dat veel leerlingen moeite hebben met wiskunde en/of rekenen, maar: meer dan je best kun je niet doen! 😉

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.