Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
BezigBijtje

BezigBijtje

18-07-2015 om 22:59

hoe slimme dyslect aan het lezen krijgen

Dochter van 9 wil niet lezen. Ze is dyslectisch en heeft een hoog IQ 145. Ze weigert elk boek. Als ze een keer leest dan is ze al moe na 2 bladzijden. Ze zucht dan en zegt dat er teveel letters zijn en ze er moe van wordt. Makkelijke boeken zijn op niveau maar zo saai. Moeilijke boeken trekken haar aan maar teveel letters. Ze heeft echt geen interesse in lezen. Wil liever er op uit trekken en de wereld ontdekken. Alleen doet ze het heel slecht op school en het advies is lezen lezen lezen. Dit lukt alleen niet want ze wil niet.... Hoe kan ik haar motiveren om toch te gaan lezen. Ik merk ook dat nu alle vakken op school slecht gaan. Het is wel een heel creatief kind maar daar heeft ze zo weinig aan op school. Jammer. Ze moet alleen maar werken aan spelling en lezen. Alles waar ze niet goed in is. Hier baalt ze van ze haat school. Hoe kan ik haar motiveren om toch elke dag te lezen. De vakantie is lang en als ze niets doet zal ze nog meer achter gaan lopen. Iemand ervaring? Tips? Haar ogen zijn prima dus daar ligt het niet aan...


Moni

Moni

18-07-2015 om 23:05

Luisterboek?

met het boek erbij?
Bij een vriendin van mij (met dyslectisch slim kind) helpt dit om interesse te houden in boeken.
Wat bij deze jongen ook hielp was boeken met korte stukjes tekst en veel plaatjes, zoals 'het leven een loser' of een boek met overlevingstips in de jungle. Of een boek met de 100 dingen die je gedaan moet hebben voordat je 12 wordt.
De Donald Duck kan ook helpen.

Dit zijn tips voor in de vakantie. Ik neem aan dat je dochter daarnaast begeleid wordt voor haar dyslectie?

BezigBijtje

BezigBijtje

18-07-2015 om 23:18

Moni

Bedankt voor je tips. De Donald Duck hebben we maar ze kijkt alleen naar de plaatjes. Blijkbaar nog te moeilijk voor haar. luisterboeken heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik zeker proberen met haar. Ze krijgt geen begeleiding omdat ze te grillig scoort op cito toetsen. De ene keer een V dan weer een III dan weer een V. Het is net niet slecht genoeg. Haar laatste rapport was bijna alles een V. Echt heel slecht dus.... Dit kan zomaar weer veranderen. Er is toen besloten dat ze geen recht heeft op RT omdat ze te grillig scoort. Jammer. Ik heb toen wel zelf particulier bijles voor haar geregeld. Dit ging een maand goed maar toen gaf de docent aan dat dochter totaal geen motivatie had en dat hij het niet leuk vond om aan ongemotiveerde leerlingen les te geven dus toen moesten we stoppen. Dochter blij want wat was het saai. Haar bijles docent was zeer verbaasd dat dochter nog niet alle dagen van de week kende en al zeker niet alle maanden. Het probleem wordt zo niet opgelost. Aan de andere kant denk ik dat ze gewoon niet beter kan. Haar interesse is duidelijk in creatieve vakken en de natuur. Dat is waarschijnlijk de reden dat ze zo'n hekel heeft in school. Ik blijf het wel vreemd vinden dat er zo'n hoog IQ uitkwam. Hoe kan je dan de dagen van de week niet eens onthouden. Vraag me af of de psycholoog de IQ test wel goed afgenomen heeft. Raar toch?

Cat

Cat

18-07-2015 om 23:39

oei

Het is wel van wezenlijk belang dat je haar intelligentie erkent. Je kunt niet zo hoog op een iq test scoren als je intelligentie niet zo hoog is. Hoogstens misschien een paar puntjes, maar dat doet niet zoveel. Maar boven de 130 is het sowieso onbetrouwbaar.(met testen gebruikt in Nederland)
In ieder geval scoort ze op hb niveau. Wordt daar op school voldoende mee gedaan? Juist als ze niet goed scoort is het nodig dat er voldoende aandacht is voor haar niveau, al ligt het dan wat ingewikkelder haar passend aanbod te geven. Niet iedere school wil en kan dat, maar ze heeft het wel nodig!
Wat bizar, dat haar begeleider het niet leuk vond haar te begeleiden. Slechte begeleider dus! Ik zou op zoek gaan naar een goede, liefst iemand bekend met de combi hb en dyslexie, en onderpresteren.
Hopelijk iemand die je dochter mee kan krijgen, want zonder haar motivatie kun je niets. Ze heeft het als slimme meid echt wel hard nodig goed te kunnen lezen, dan gaan veel werelden voor haar open.
Maar juist voor een erg slimme meid kan het enorm frustrerend zijn zo slecht te scoren, geen wonder dat ze een hekel aan school heeft.
En koop morgen meteen leuke luisterboeken, er zijn er genoeg!
Oh ja, en wrs heeft ze forse automatiseringsproblemen. Staat los van intelligentie! Hoewel het ook nog kan dat ze 'gewoon' fors onderpresteert.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-07-2015 om 23:39

Maar

dyslexiebegeleiding is toch niet afhankelijk van de schoolprestaties? Onze jongste heeft ook dyslexie en is ook een slim kind met een motivatieprobleem, maar heeft op basis van de regels recht op 40 dyslexiebehandelingen. Die worden ook niet gegeven door de rt-er van school maar door een gespecialiseerde logopedist. Bij ons gebeurt dat wel onder schooltijd, maar het is geen schoolactiviteit. School zou ook nog iets extra's moeten doen, juist op grond van de wet op passend onderwijs, maar daar hebben ze op school een andere mening over....

Aagje

Moni

Moni

18-07-2015 om 23:39

Ik geloof er niets van

dat ze niet beter kan. Ze heeft alleen geen motivatie. Er zijn zoveel kinderen die dyslectisch zijn die zich drie slagen in de rondte werken om een beetje op niveau te komen en zij doet niets.

Je kunt inderdaad een hoog iq hebben en ook dyslectisch zijn.
Kijk maar eens op hb-kind-forum. Daar lopen er genoeg rond.

Op basis van wat jij schrijft, denk ik dat ze meer zal moeten. Meer verplichtingen moet krijgen. En misschien meer uitleg wat er gebeurt als ze zo blijft scoren. Weet ze wat ze wil worden? Stel dat ze de kunstacademie wilt doen, dan moet ze minimaal Havo halen.
Ze komt over als iemand met een sterke wil. Je zou kunnen beginnen met zelf de dagen van de week aanleren en de maanden. Net zolang totdat ze het kan. Ze mag zelf meedenken over hulpmiddelen. Desnoods een sanctie als ze niet wil oefenen.

barvaux

barvaux

18-07-2015 om 23:41

verdiep

...je eerst eens in dyslexie want dat heeft helemaal niets te maken met IQ en juist dagen en maanden en tafels en klokkjken is een probleem bij dyslexie. Mijn zoon is bijna 14 kan geen klokkijken en de maanden vh jaar.

Lezen: doe het samen met een beloningssysteem en ga ralfi-lezen met haar: dat is op een hoger niveau een kort artikel en meerdere keren achter elkaar verdeeld over meerdere dagen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-07-2015 om 23:47

Verder

Vind ik de door jullie ingehuurde begeleider idd ook raar. Of misschien beter gezegd: incompetent, als 'ie het zelf opgeeft.
School blijft in mijn ogen ook achter: een rapport met allemaal V's lijkt me echt voldoende reden voor rt. Het feit dat kind beter kan, mag geen reden zijn om haar zorg te onthouden bij achterblijvend presteren. Integendeel juist: het laat zien dat ze zorg nodig heeft om te kunnen presteren.

In het verleden schreef Chippie hier veel over haar dyslectische hb kinderen en de problemen die deze combinatie met zich meebrengen. Misschien dat je in het archief hierover nog wat kunt vinden.

Aagje

barvaux

barvaux

18-07-2015 om 23:47

oja moni

Die maanden zijn niet zo belangrijk. Lezen wel. Verder: je kunt nog zo hard oefenen maar als je het een paar weken laat zitten kun je weer opnieuw beginnen. Zo leren ze hun tafels wel maar kunnen het toch niet toepassen. Ik vind je erg hard met die sancties. Probeer het eerst eens met belonen!

Donderkopje

Donderkopje

18-07-2015 om 23:49

Vragen

- Heet je dochter een officiële dyscalculie verklaring?
- Is dat onderzoek vanuit school gedaan en zijn er geen aanbevelingen gedaan hoe haar hierin te begeleiden?
- Als je dochter bijna op alles een V scoort met haar IQ dan klopt er iets niet. Al aan de bel getrokken op school - IB'er hoe ze dit -naast lezen- willen begeleiden/verbeteren/oplossen/zien voor alle andere vakken?
- Erkent school dat je dochter hoogbegaafd is en kunnen ze haar hierin begeleiden?
- Heeft iemand je wel eens uitgelegd wat dyscalculi is? Zo niet: google er eens op: www.balansdigitaal.nl Dan lees je dat het automatiseren van woordbeelden en spellingsregels (en soms ook tafels bij rekenen ) maar zeker ook dagen van de week, maanden van het jaar, voor dyslecten heel lastig is - ook met een IQ van 145.
- Was de RT-er op de hoogte van de problematiek rondom dyscalculi? Klinkt als een ondeskundig iemand. Waarom geen andere RT-er zoeken die wel zin heeft om je dochter te helpen en de juiste stimulans heeft om haar aan het lezen te krijgen?
- Weet je zeker dat deze school voor jouw dochter de juist is?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-07-2015 om 23:56

Barvaux

Het is zo'n gek iets, die dyslexie. Ik kende jouw verhaal van jouw zoon, zijn niet kunnen klokkijken, de tafels en de maanden van het jaar. Was er op gespitst toen het leesproces van jongste dochter (bijna 8, gaat naar groep 5) stokte en het woord dyslexie viel. Maar dat dochter nu juist goed: klokkijken zowel analoog als digitaal, dagen van de week en maanden van het jaar allemaal geen probleem. Tafels lijkt op dit moment alleen problematisch voor wat betreft onzekerheid: als we ze thuis oefenen gaan ze goed, op school voelt ze zich minder zeker en lukt het wat minder. Terwijl ze overtuigend dyslectisch bleek, zowel voor lezen als voor spelling. Gek hè....
De ene dyslect is duidelijk de andere niet....
Ralfilezen ga ik me ook eens in verdiepen.

Aagje

Moni

Moni

19-07-2015 om 00:02

Barveaux

Die maanden en dagen zijn een voorbeeld waarmee zij dochter aan het werk kan krijgen. Dochter wil namelijk niets. En dochter zal eerst moeten leren dat ze wel zal moeten. Jouw zoon heeft dat al lang geleerd, op veel jongere leeftijd. Hij werkt mee. Hij verdient volop beloningen.
Wat ze moet, maakt niet zoveel uit. Al leert ze tellen in het Spaans. Als ze maar leert dat ze zal moeten. Belonen zal niet werken gezien de historie.
Als ze eenmaal begint met leren, dan is belonen een mooi middel.

barvaux

barvaux

19-07-2015 om 06:14

moni

Ik vind bij een kind van negen lezen veel belangrijker dan die maanden vh jaar. Ga dit kind daar niet mee pesten zeker niet met sancties. Je kunt je tijd en relatie beter besteden. Oefenen met lezen en flitsen van woorden en de spellingsregels is nu de bedoeling daarmee haalt ze sneller haar cijfers op dan die rijtjes.

barvaux

barvaux

19-07-2015 om 06:20

aagje

Mijn vader heeft zes kleinkinderen en behalve mijn oudste (die ook ergens een taalkrater heeft) hebben ze allemaal iets van dyslexie en allemaal anders. De een meer spelling en de ander meer lezen en de automatisering is ook verschillend. Er zit er eentje bij die zonder te blijven zitten in dus 14 jaar precies het gymnasium heeft gedaan en geschiedenis gaat studeren. Verder hebben we op elk niveau een neef/nicht zitten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2015 om 10:53

Barvaux

Ach, ik weet het natuurlijk ook wel, zoveel dyslecten zoveel problemen. Maar als beginnende dyslectenouder zoek ik naar herkenningspunten. En aangezien ik van jou al veel over dyslexie gelezen heb, was jij zo'n beetje mijn baken . Maar idd ieder heeft zijn/haar specifieke problematiek.... Ik weet het wel.

Aagje

Pirata

Pirata

19-07-2015 om 11:09

strips

Hier een slimme 8-jarige met een sterk vermoeden van dyslexie. Lezen vindt ie jakkie.
Wat hij wel leuk vindt zijn strips. Donald Ducks en Suske en Wiske. Die liggen dus met stapels op zijn bed. Ik heb het sterke vermoeden dat hij vooral de plaatjes kijkt. Toch ben ik hier al blij mee, tenslotte is het toch een soort van interesse in boeken en dus aan te moedigen. 's Avonds lezen we samen uit Suske en Wiske. Ik hoop dat hij op een zeker moment de moeite gaat nemen ook de tekstballonnetjes te bekijken als hij zelf met zijn strips bezig is.
Hij is pas 8 maar scoort net te goed voor vergoede dyslexiebegeleiding/onderzoek. Hij heeft zijn E's namelijk opgekrikt naar D's. Volgend schooljaar gaan ze er weer extra mee aan de slag op school. Daar mag hij ook strips lezen gelukkig (bij vrij lezen).

Thomas

Thomas

19-07-2015 om 11:27

Pirata

Ik zal eerst zeggen dat ik geen dyslexiespecialist ben, maar is het niet beter dat je juist samen met hem boeken leest, dus voorleest, en hem zelf de strips laat lezen. Dan krijgt hij misschien door dat boeken leuk zijn en zal hij eerder moeite gaan doen om te gaan lezen en overstappen op luisterboeken.
Er zijn zoveel leuke luisterboeken. Vaak zelfs via de bibliotheek of met een dyslexieverklaring via Anders Lezen.

Pirata

Pirata

19-07-2015 om 11:39

thomas

Dat probeer ik al 8 jaar... ik heb zelf vroeger veel geleerd uit Suske en Wiske, dus ik gooi het nu over een andere boeg.
Wat hij wel leuk vindt zijn de J-boeken uit de bibliotheek. Alles over dieren en geschiedenis. Die doen we natuurlijk ook deels samen.

Barvaux

Barvaux

19-07-2015 om 12:16

strips

Ik moet zeggen dat ik bijna de vlag uithing toen mijn beide zonen voor het eerst ruzie maakten om de Donald Duck. We hebben die nu een paar maanden geleden opgezegd maar zoon leest gelukkig nog steeds DD pockets etc en nu gaan die via de tablet mee op vakantie.

Ik denk ook dat BezigBijtjeDochter inderdaad nog niet goed genoeg kan lezen voor de DD en Piratazoon ook niet maar dat komt echt wel (ook al denk ik dat mijn zoon nooit de brieven voorin is gaan lezen).

Waar ik weer voor zou oppassen zijn strips lezen die je zélf leuk vond. Mijn oudste is compleet allergisch voor 'oude meuk' hij herkent feilloos dat soort dingen en daar zou ik hem nooit blij mee gemaakt hebben. Hij kiest dan liever zelf uit wat hij leest maar als jouw zoon (Pirata) echt graag Suske en Wiske leest dan moet je dat vooral samen doen. Tip: laat hem per twee pagina's kiezen welk personage hij is en laat hem dat voorlezen. Overigens vond jongste 'toneellezen' erg leuk: http://www.zwijsen.nl/voorschool/Lezen/Vrij-lezen-en-leesseries/groep-4-tm-8/Toneellezen.htm

Luisterboeken zou ik niet aanraden als een kind moet lézen, wel als achtergrond maar dan náást het lezen. Deze kinderen moet leeskilometers maken en die maak je niet met je oren. Er zijn kinderen bij die je een boek moet geven maar dan is het dus meer voorlezen met meelezen en ik vind weer dat dat (net als oefenen met de maanden van het jaar) teveel tijd kost wat te weinig oplevert. Aangezien ze al een hekel hebben aan al het werk thuis moet je die tijd dus goed besteden.

Ralfilezen was hier wel het toverwoord maar verdiep je daar goed in. Zorg voor korte teksten op een iets te hoog niveau maar wat de interesse van je kind wekt en lees die teksten dus meermaals. Je zult zien dat de vierde keer de teksten veel beter gaan en dán heeft je kind wat geleerd. Met luisterboeken krik je de woordenschat wel op maar niet datgene waar je kind het meeste moeite mee heeft.

Nog een tip: mijn jongste was compleet into Harry Potter maar de boeken waren gewoon veel te moeilijk. We zijn de samenvattingen gaan lezen: http://nl.harrypotter.wikia.com/wiki/Harry_Potter_%28boekenserie%29

Barvaux

Barvaux

19-07-2015 om 12:19

Verduidelijking

"Er zijn kinderen bij die je een boek moet geven maar dan is het dus meer voorlezen met meelezen en ik vind weer dat dat (net als oefenen met de maanden van het jaar) teveel tijd kost wat te weinig oplevert. "

Ik bedoelde: luisterboeken luisteren en meelezen met het boek.

Barvaux

Barvaux

19-07-2015 om 12:20

ralfilezen

Er is een mooie site van zie ik (jammer die had ik toen nog niet): http://www.ralfilezen.nl/

Barvaux

Barvaux

19-07-2015 om 12:21

Pirata

Pirata

19-07-2015 om 12:22

Barvaux

Dank, goede tips! Dat personagelezen is leuk!!
En ja hij pakt zelf mijn strips uit de boekenkast. De fantasiefiguren fascineren hem (bv. De rosse reus en De schone slaper). Omdat hij het uit zichzelf pakt, heb ik besloten er in mee te gaan.
Het staat vol moeilijke woorden maar ik zit erbij om te helpen en hij is slim genoeg om de moeilijke taal te begrijpen.

Barvaux

Barvaux

19-07-2015 om 12:27

Pirata

Geweldig, ja als hij het zelf pakt is het prima maar ik ging twijfelen omdat je zei dat je er zelf zoveel van geleerd had vroeger

Ja toneellezen vond mijn zoon echt heel erg leuk, was een goeie tip die wij kregen van de dyslexiecoach.

Oja: voor degenen in dit draadje wiens kind het te goed doet voor dyslexiebegeleiding met vergoeding: dat zegt niets over de dyslexieverklaring en over het zelf betalen van de begeleiding maar dan zou ik wel wachten tot half groep 6 zodat je kind klaar is vóór het naar groep 8 gaat en het niet te vroeg begint. Het gaat om de spellingsregels die geleerd moeten worden (als je kind daar dus last van heeft) en dat is zelf erg lastig. Ik heb regels geleerd waarvan ik niet eens wist dat daar regels voor waren, die kan ik mijn kind dus ook niet leren. Als je kind vooral moeite heeft met lezen kun je dat zelf aanpakken.

De begeleider uit #3 is niet geschikt voor zijn werk als hij zich verbaasd over de maanden van het jaar. Wel kan het zijn dat dit kind nog niet toe is aan begeleiding en hulp en dat kan best nog wel komen. Informeer eens bij onderwijsadvies voor hulp?

Cat

Cat

19-07-2015 om 12:34

luisterboeken

zijn zeker zinvol, sowieso naast lezen. De techniek lezen leer je er misschien niet van. Wel de schoonheid en magie van verhalen. En alle andere aspecten van lezen.(woordenschat, begrip, inzicht, samenhang enz enz)
Het kan ook -even- de frustatie van niet-goed-kunnen-lezen wegnemen/ verminderen.
Voorlezen uiteraard ook, zou ik zoveel mogelijk gaan doen. Maar qua tempo weegt het niet op tegen, daarnaast, luisterboeken.
En dochter hier heeft héél lang alleen maar plaatjes gekeken bij dd. Wat mij betreft geen enkel probleem, en volgens mij leer je zo toch óók heel veel aspecten van lezen. Ze is vanzelf ergens de tekst erbij gaan lezen. Weet eerlijk gezegd niet meer hoe oud ze toen was. Maar in vergelijking tot haar intelligentie ook vrij laat. Is ook tot nu toe niet echt een grote lezer trouwens, maar scoort wel prima.
Verder zou ik lezen ook -even- loskoppelen van boeken als daar nu grote weerstand tegen is. Je kunt ook eindeloos veel briefjes schrijven bijv. Voordeel is dat je dat precies op maat kunt doen. Op haar niveau en haar kunnen, maar ook in haar interessegebied. Lezen is zoveel meer dan alleen boeken. Ik maakte bijv kleine speurtochtjes. Je kunt zoveel spelletjes verzinnen waarin een appel wordt gedaan op leesvaardigheden.

Barvaux

Barvaux

19-07-2015 om 12:58

Cat

Precies, luisterboeken zijn zinvol maar in déze situatie niet om het niet-lezen te vervangen en dat begreep ik wel uit een aantal reacties hier. Eerst lezen en daarnáást luisterboeken, niet in plaats van.

Lezen moet, ik las op de Ralfisite 45 min per dag bij dit soort kinderen en dan hoop ik dat er op school nog gelezen wordt Voorlezen of luisterboeken vallen niet in die 45 min.

Overigens zijn luisterboeken ideaal voor in de auto.

Nog geen boeken

Ik zou nog even wachten met boeken lezen. Met een paar dyslecten hier, hoorde ik de klachten over de saaie leesboeken die ze op school moesten lezen. Dat was verplicht om zo te groeien in leestempo en begrijpend lezen.

Eén leraar pakte het anders aan; een kort verhaal van 1 pagina thuis oefenenin eigen tempo zonder 'publiek'. Zo groeide het zelfvertrouwen ennam de motivatie toe.
Het andere kind trof het wat minder met de leerkrachten en een gewijzigd beleid; die kreeg niets mee. Daarom maar een Rt-er met goede referenties ingeschakeld. Deze gebruikte de leesbladen van Nieuwsbegrip. Nieuwsgebrip behandelt recente onderwerpen die ook in Klokhuis worden behandeld, opgedeeld in groepen 5-6 of 7-8. (Misschien heeft de basisschool zelf een abonnement op nieuwsbegrip en zijn ze welwillend in het meegeven van trainingmateriaal.)
De losse teksten had hier wel de interesse van de dyslect; gevolg grote sprongen ( in de werkruimte van de Rt-er) omdat het daar rustig was en er geen klasgenoten waren of leerkrachten die kind ongemotiveerd vonden.
----.

Ik vind de opmerking van de meester heel erg. Ik begrijp wel dat het voor een leerkracht in het algemeen lastig is een kind er steeds bij te roepen. Maar ik herken de uitspraak en vermoed dat de dochter van TS goed aanvoelt hoe ongemotiveerd de meester haar vindt. Ik denk zodoende dat de klik tussen hen niet erg geweldig is. Ik hoop dat na de zomer de dochter een andere leerkracht heeft. En inderdaad, verandering van school kan iets zijn waar TS rekening mee kan houden omdat een school snel hun zorg van zich kan afschuiven door te roepen dat ze handelingsverlegen zijn.
----
Indien een kind dyslectisch is en te maken heeft met een hogere intelligentie, is het leerzaam om uit te zoeken of het kind ook hooggevoelig is. Hooggevoelige kinderen voelen heel goed aan of ze welkom zijn of niet. Wie zich niet welkom voelt, raakt snel gedemotiveerd.

Ik vond de website van opdc-zoDrente; hooggevoelig een eye-opener. Nu begreep ik beter wat er in mijn kind omging.
----
Tip: mijn kinderen vond het heelijk als ik de boeken van ' De grijze jager ' voorlas; vanwege de manier hoe een situatie werd beschreven, zo veel beeldvorming en hoe de personage groeide in zijn eigen kunnen. De schrijver schreef de boeken omdat zijn kind ook een hekel had aan lezen. De verhalen spelen zich vooral af in de natuur.

Tango

Tango

20-07-2015 om 16:43

Bladzijden

Hier ook een dyslectische zoon, 10 jaar, gaat nu naar groep 7. Hij leest nu M5 niveau. Thuis leest hij eigenlijk nooit. Hooguit eens een blaadje van zijn favoriete voetbalclub. Als ik samen met hem lees leest hij ook echt niet meer dan 2 bladzijden uit een boek op zijn leesniveau. Dan is hij inderdaad ook moe. Wat wij doen is veel om de beurt lezen, bijv. ik 3 bladzijden en dan hij 1.
Dagen van de week kent zoon wel omdat daar in de kleuterklas enorm veel mee geoefend is. Maanden van het jaar kent hij volgens mij nog steeds niet en het alfabet al helemaal niet. Hij kan wel heel goed klokkijken, zowel op een wijzerklok als digitaal. Alle dyslecten zijn dus inderdaad weer anders.
Ik zou toch op zoek gaan naar een dyslexie-begeleider. W.s. krijg je het niet vergoed maar dat ligt er ook nog aan hoe ze op spelling scoort. Ik zou gewoon contact opnemen met bijvoorbeeld ONL/Onderwijs Advies.

Emma

Emma

20-07-2015 om 20:26

Lezen van levensbelang

Het is van levensbelang dat je kind plezier heeft in lezen. Maak er iets gezelligs van, elke dag een kwartier. Lees om de beurt een zin, lees zelf voor, sla onverwacht woorden over, laat je kind raden welk. Rituelen met kaarsjes aansteken, elke dag hetzelfde, of juist weer niet, ik heb ik weet niet wat uitgehaald om mijn dochter aan het lezen te krijgen. Het hielp zolang het een spel was. Een prachtuitvinding was het zgn. "toneellezen" (Zwijsen). Dat lees je samen en je kind neemt een rol aan, compleet met stemmetjes en al.
Ook gedaan: liedjes van Annie M. G. Schmidt draaien en je kind laten meelezen/meezingen. Geef haar een hoed of een pet en een sjaal, dan maakt ze er een mooie voorstelling van.
Koop of leen informatieboeken over onderwerpen die zij interessant vindt. Niet alle kinderen vinden alleen maar verhalen leuk. Informatieve boeken kunnen een enorme stimulans zijn om te gaan lezen, ook op een (te) hoog niveau, juist voor kinderen met leesproblemen.

j.anna

j.anna

20-07-2015 om 21:03

lezen

Hoi,
Ik werk zelf als logopedist en dyslexiespecialist, alles met en zonder vergoedingsregeling. Ik raad je echt aan een goede behandelaar te zoeken die ook werkt aan psycho-educatie. Dit houdt in dat er ook aandacht is voor kennis over en verwerking van de stoornis. Ik krijg eigenlijk elk kind aan het lezen, ik zal wel moeten. Dat is mijn taak. Hb kinderen kunnen een extra uitdaging vormen maar als de relatie goed is dan lukt dat ook gewoon. Omdat de vergoeding voor dyslexiebehandeling tegenwoordig via de gemeente loopt, zou je ook contact kunnen opnemen met de gemeente. Misschien moet je even doorzettenen heb je niet meteen de juiste persoon te pakken. Dat kan, maar mijn ervaring is dat ouders die blijven volhouden vaker een vergoeding krijgen. Succes!

BezigBijtje

BezigBijtje

20-07-2015 om 21:29

Wow, wat veel tips

Ik ben gisteren meteen met dochter begonnen met Ralfilezen. Ik had er echt nog nooit van gehoord. Ze mocht zelf een verhaal kiezen natuurlijk. Zoals verwacht was dat een verhaal over dieren. Printen jullie de verhalen uit of gewoon zo achter de Ipad voorlezen? Ik heb het meteen achter de Ipad voorgelezen. Daarna samen in koor lezen. Eerst ging dochter protesteren want ze had het verhaal toch al gehoord. Na enige uitleg over hoe en wat ging ze toch met mij in koor lezen. Eerst struikelde ze over heel veel woorden. Vooral het woord katachtige maakte ze steeds krachtige van. Volgens mij denkt ze dan oh het gaat over leeuwen dus krachtige . Daarna omstebeurt een stukje lezen. Ze leest dan veel te snel en maakt daardoor onnodige fouten. Nadat ik haar vroeg langzamer te lezen ging het steeds beter. Vandaag weer oefenen en zowaar kreeg ze er plezier in om het zo goed mogelijk te doen. De fouten die ze eerst maakt werden al minder. Behalve dat katachtige, krachtige dat is nogal hardnekkig... Vooral het vergeten van voorzetsels deed ze minder. Ze had er best plezier in want het ging steeds een beetje beter. Ik geloof dat we dit best vol kunnen houden en het haar zeker zal helpen om beter te gaan lezen. Heel fijn. Ik geef het zeker niet op. Wat het ook lastiger heeft gemaakt is dat dochter een heel erg sterke wil heeft en als ze denkt dat iets geen zin heeft dan kan ze heel koppig zijn. Ze doet het dan liever op haar manier wat vaak juist niet werkt. Vooral omdat ze dan de makkelijkste weg kiest....en er dus onderuit komt ook op school. Zo was dochter vaak op het toilet tijdens de uitleg met als gevolg dat ze haar eigen methodes bedacht die nou niet echt de meest handige was. Het gaat wel iets beter, ze heeft nu wel een beetje door dat dit niet werkt en dat ze gewoon mee moet doen om vooruit te gaan. Het hebben van een hoog IQ daar heeft dochter op school niet echt profijt van. Het maakt het eerder nog moeilijker.... Sowieso vinden ze dit op school onzin aangezien ze het niet goed doet op school. Een IQ test van een 8 jarige nemen ze niet serieus. Ze zijn nog zo jong en dan kan het zijn dat het niet klopt. Dat er later een veel lager IQ uitkomt. De Ib-er heeft dit vaker meegemaakt bij kinderen en de gevolgen van te hoge verwachtigen zijn heel erg voor een kind. Haar advies is om het IQ niet serieus te nemen. De leerkracht die haar bijles gaf heeft mij als ouder echt een gevoel gegeven dat er iets heel erg mis is met mijn dochter, dat het heel erg was dat ze zo'n moeite had met die dagen van de week. Nou gelukkig hebben jullie mij gerust gesteld. Zo'n grote ramp is dyslexie nou ook weer niet. Ik ga zeker ook kijken naar dat toneellezen en andere manieren om dochter aan het lezen te krijgen. Ze speelt graag rollenspellen vooral als het spannende verhalen zijn met dieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.