Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Iq test kind



Van een foutieve IQ-test naar een hogere score, maar toch blijven zitten?

Hoi allemaal,

Ik wil iets delen over een situatie met mijn zoon, die ik moeilijk te begrijpen vind. Toen hij 8 jaar oud was, werd er een IQ-test afgenomen en de score kwam uit op 119. De test was echter niet goed uitgevoerd, wat ons achteraf duidelijk werd. Desondanks gebruikte de school deze score om te stellen dat hij mogelijk zou moeten blijven zitten in groep 7.

We twijfelden, omdat we vonden dat hij veel meer in zich had, maar de school bleef vasthouden aan die score. Dus lieten we een nieuwe IQ-test doen toen hij 10 jaar oud was, en deze keer kwam hij uit op 143. Dit viel in de hoogbegaafde categorie, wat veel meer overeenkomt met wat wij altijd van hem gezien hebben.

Wat ik moeilijk vond, was dat de juf, ondanks de nieuwe testresultaten, nog steeds aandrong op het idee om hem te laten blijven zitten. Ze bleef vasthouden aan het idee dat hij “niet goed in de groep paste” en “nog niet klaar was om door te stromen”.

Ik ben benieuwd of andere ouders soortgelijke ervaringen hebben gehad. Hoe hebben jullie zulke situaties aangepakt? Ik wil gewoon dat mijn zoon de kans krijgt om zich op zijn eigen niveau te ontwikkelen.

Dank jullie wel voor het lezen, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!




Een score van 119 is ook al behoorlijk boven gemiddeld. Een school zal dit dus nooit gebruiken om een kind te laten zitten. Wat geeft de juf concreet aan als redenen? Hoe zijn zijn scores op toetsen?

School wilde dat zoon bleef zitten omdat zijn lezen achterbleef na een eerdere sprong vooruit. Gelukkig had hij al langere tijd begeleiding hiervoor gehad en konden we hem laten testen op dyslexie. Inderdaad dyslectisch.

De (nieuwe) hoofdmeester was nog niet overtuigd omdat de remedial teacher er anders over dacht. Hij gaf aan dat hij zoon ook eens wilde laten testen omdat hij het gevoel had dat zoon best slim was.


Nadat we onze onderkaken hadden opgeraapt van onder zijn bureau begreep hij dat er iets loos was. 
"Waar is de iq-test met het socio-emo onderzoek gebleven?" Weggemoffeld tussen groep 0 en groep 1 in, zoon was getest in groep 3.

Zoon mocht direct over naar groep 7. Een tijdje later had de RT'er ineens een 'functie elders'.

Kent jullie hoofdmeester het volledige dossier van je kind?

Een iqtest is een momentopname, en kan ook op verschillende leeftijden andere uitslagen geven. Los daarvan zegt het niets over de emotionele ontwikkeling. Ik was een slim kind maar ontwikkelde mij sociaal emotioneel wat langzamer. Achteraf gezien had een jaar extra basisschool mij misschien wel goed gedaan. Maar ik haalde goede cijfers dus dat was niet aan de orde. Hoe zijn zijn rapporten?

Bedoelde school niet dat zoon juist vanwege zijn hoge score beter zou moeten kunnen, en dat het daarom zin zou hebben om een jaar nog een keer te doen? Is er in jouw buurt wellicht de mogelijkheid om een extra jaar na groep 8 te doen als dat nodig is? https://gregorius.nl/janligthartutrecht/

Waarom moet hij blijfen zitten? Beide iq scores, ook die van 119, zijn op zichzelf geen reden om te blijven zitten. Als hij slechte resultaten heeft kan ik me voorstellen dat school hoopt dat hij met een jaar blijven zitten wel kan tonen wat hjj in zich heeft. Zodat hij in groep 8 resultaten haalt passend bij zjjn iq. En daardoor straks naar meer passend vervolgonderwijs kan. 

De eindcito hier gaf BB/Kader aan.

De hoofdmeester Havo/Atheneum.

Madamecannibale schreef op 19-02-2025 om 06:18:

Een iqtest is een momentopname, en kan ook op verschillende leeftijden andere uitslagen geven. Los daarvan zegt het niets over de emotionele ontwikkeling. Ik was een slim kind maar ontwikkelde mij sociaal emotioneel wat langzamer. Achteraf gezien had een jaar extra basisschool mij misschien wel goed gedaan. Maar ik haalde goede cijfers dus dat was niet aan de orde. Hoe zijn zijn rapporten?

Een score van 143 halen kan niet als momentopname gezien worden met het idee dat kind eigenlijk niet intelligent is maar tijdens de test ineens een piekmoment had. Als je die score kunt halen ben je wel hoog begaafd. Andersom kun je wel onderpresteren tijdens een test. 

Verder ook wel benieuwd wat de redenen van de juf zijn om te laten zitten met deze scores. Want ook met 119 vind ik blijven zitten en bijzonder besluit. Gaat het om de sociaal emotionele ontwikkeling? Overigens zijn de meningen verdeeld over blijven zitten met een hoog iq met sociaal emotionele redenen. Bij hoogbegaafde kinderen gaat de sociaal emotionele ontwikkeling anders en ze vinden soms de aansluiting niet bij de gemiddelde kinderen. Blijven zitten maakt dat dan, volgens die inzichten juist niet beter. 

Als zijn gedrag in de klas niet aansluit bij wat hij qua IQ in huis heeft, betekent het dat hij waarschijnlijk aan het onderpresteren is. En dikke kans dat dat te maken heeft met wat ze aanbieden in de klas. Een kind laten zitten lijkt me dan absoluut niet gewenst. 
Mijn kind heeft een vergelijkbaar IQ. Scholen weten vaak niet hoe ze zulke slimme kinderen moeten begeleiden. Eis op dat de intern begeleider meedenkt en dat er een hoogbegaafdheidsspecialist via het samenwerkingsverband mee gaat kijken. En als je voelt dat er geen bereidheid is, overweeg dan om toch nog te kijken naar een school die wel overweg kwam met dit soort kinderen. Je doet je kind daar echt een plezier mee voor het verdere leven. Ze moeten hem namelijk juist begeleiden in leren leren, leren falen en leren doorzetten. Dat vereist verrijking op zijn zone van naastbije ontwikkeling  (iets bieden wat hij net nog niet kan) en hem er dan doorheen begeleiden. Niet hem terug zetten naar een niveau waarin uitdaging nog extra wordt vermeden. En de meeste kinderen die hoogbegaafd zijn, zijn emotioneel en sociaal helemaal niet zwak, alleen we onthouden ze de juiste leerervaringen waarmee ze hun emotionele en sociale kant kunnen ontwikkelen. Dus kom daar alsjeblieft voor op, want om dat als puber of volwassene pas te leren is echt een stuk zwaarder. 

Een invaljuf op de kleuterschool werd later hb-coach. Ze herkende mij op een hb-forum. 

De andere juffen dachten destijds dat zoon verlegen was en daarom niet meespeelde op het plein. 
Zij constateerde dat zoon alles observeerde en zich zat af te vragen wat in vredesnaam de bedoeling was van dat geren en gekrijs.

Ook als puber was zoon een observeerder. Vooral gedrag van medepubers die alcohol dronken vond hij interessant om te zien.

Als volwassene is hij nog steeds zo. De aard van het beestje verandert niet met versnellen of blijven zitten.

Emotionele ontwikkeling vind ik nooit een reden om een leerling te laten zitten als ze cognitief prima meekomen. 
Wat zegt de ib’er hierover?

Met mijn zoon (IQ >145 en ADHD) is zoveel gerommeld tijdens school.  Blijven zitten,  versnellen,  verbreden,  plusklas, weer versnellen, Leonardo onderwijs.... niemand wist wat nu het beste was.  Uiteindelijk iemand gevonden van het expertisecentrum door veel kennis had van hoogbegaafdheid. Ik zou ook echt zoeken naar een expert, voor mijn zoon was de basisschool en lastige periode met weinig houvast.  Hij wist niet helemaal wat hij aan toe was,  school wist niet wat te doen en wij wisten niet wat mogelijk was.  Zo'n expert kan dan best helpen.  

Kimdekim schreef op 19-02-2025 om 10:36:

Met mijn zoon (IQ >145 en ADHD) is zoveel gerommeld tijdens school. Blijven zitten, versnellen, verbreden, plusklas, weer versnellen, Leonardo onderwijs.... niemand wist wat nu het beste was. Uiteindelijk iemand gevonden van het expertisecentrum door veel kennis had van hoogbegaafdheid. Ik zou ook echt zoeken naar een expert, voor mijn zoon was de basisschool en lastige periode met weinig houvast. Hij wist niet helemaal wat hij aan toe was, school wist niet wat te doen en wij wisten niet wat mogelijk was. Zo'n expert kan dan best helpen.

Over welk expertisecentrum heb je het dan?

Blijven zitten is bedoeld voor als er dusdanig grote hiaten in de kennis zijn dat een kind niet verder mee kan in de volgende groep. Een reden als 'hij past niet in de groep' vind ik geen goede reden om iemand te laten zitten. Ja, als het allemaal op het randje is en kind heeft al veel meer aansluiting in de lagere groep kan dat misschien de doorslag geven. Ook dingen als 'niet klaar om door te stromen'...ja en dan, wat gaat je kind dan doen op school het hele jaar als hij de stof al beheerst? 

Toen zoon vanwege Pfeiffer havo2 over deed, gaf de natuurkundeleraar hem een project dat niet meer werd gedaan in Atheneum4. 
Zoek zelf maar uit hoe je dit oplost.

Verbreding. 
Hij stond al een vette 9 op natuurkunde en had in Havo2 niets meer te leren voor dat vak.

IMI-x2 schreef op 19-02-2025 om 10:38:

[..]

Over welk expertisecentrum heb je het dan?

Ja ik dacht dat het iets landelijks was maar hier is dat een afdeling van een kenniscentrum voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.  Ook gespecialiseerd in hoogbegaafdheid.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.