D1980
13-05-2025 om 16:11
Schoolzwemmen toezicht
Mijn kind is vorig jaar net voor de zomervakantie geslaagd voor het A-diploma in 1 jaar. Ik ben daar erg blij mee, zoon zou dan dit jaar gratis via school zijn B kunnen halen. En dan hoef ik niet meer hem te halen en te brengen. Ook geeft de gemeente alleen een vergoeding voor A dus financieel scheelt dit enorm (het vervoer elke keer met de bus was vooral wat veel duur was, toch wel zeker 16 euro voor hem en ik per les)
Zoon heeft het afgelopen schooljaar op maandagen gezwommen op school. Gisteren was de laatste les: geen afzwembriefje.
Ik kan me haast niet voorstellen dat nu bijna 1 jaar later zoon niet mag afzwemmen voor B. Daarom heb ik het zwembad gebeld. Die zeggen dat ze helemaal niks op papier documenteren over de kinderen, en dat de badmeester aan het eind van het jaar kiest welke kinderen mogen afzwemmen.
Ik begon me serieus af te vragen of zoon wel echt is wezen zwemmen en niet stiekem al die uren buiten toezicht van de leraren is wezen rondhangen op het schoolplein of zo. Hij kwam wel elke keer met natte zwemspullen thuis. Zijn juf (van school) zegt dat zoon elke keer is wezen meezwemmen en dat de school niks kan doen aan dat zoon over 2 weken nog niet voor B diploma mag afzwemmen.
Ik vind het maar een raar verhaal. Door alleen al de afstand en de vervoerkosten naar het dichtstbijzijnde zwembad gaat alsnog B halen een erg duur verhaal worden. Mijn zoon zegt dat niet iedereen van de B-groep mag afzwemmen op 26 mei en dat hij te horen kreeg dat hij volgend jaar wel mag afzwemmen. Maar schoolzwemmen is hier alleen in groep 4. Daarnaast lijkt het me nogal raar dat de school betaalt voor zwemlessen en vervoer, maar niemand controleert of de kinderen daar wel leren wat je mag verwachten. Ik las dat B na 8 klokuren les behaald kan worden en daar zit zoon allang overheen. Zoon zou zelfs allang C moeten hebben kunnen halen.
Mijn vraag is dan ook wie toezicht houdt op de kwaliteit van schoolzwemmen en die ik erop kan aanspreken?

Diezijnvanmij
14-05-2025 om 07:47
Egel. schreef op 13-05-2025 om 22:39:
In tegenstelling tot sommige anderen zou ik geld reserveren om je kinderen echt minimaal B te laten halen, liever ook C. Natuurlijk, anderen kunnen niet in je portemonnee kijken, maar in Nederland wil je dat je kind zo goed mogelijk kan zwemmen. Er verdrinken echt nog te veel kinderen. Ga liefst ook met je kinderen in de zomer zwemmen (zwembad, meertje, in de zee maar daar beperkt). Leer ze ook meteen wat een mui is en hoe je daaruit komt.
Helemaal eens. Het verbaast me ook wel dat er hier door sommigen laconiek over wordt gedaan. "Niet al te snel verzuipen is het doel". Het zal je kind zijn...
Jammer dat B met schoolzwemmen niet gelukt is. Ik zou ook zelf teruggaan naar de zwemlessen.
Heb je bij het OV-bedrijf geprobeerd om aanspraak te maken op goedkoper reizen? Er worden voordelen aangeboden voor mensen met weinig inkomen.

yasmijn27
14-05-2025 om 09:51
bij borstcrawl is bij onze jongste voor A nog een beetje door de vingers gekeken, maar b had hij nooit gehaald. Hij kan dat niet volgens de eisen, duiken door het gat trouwens ook niet. Als ik had ingezet voor een B-diploma had hij nu nog op zwemles gezeten😃
Wel zelf veel met hem gezwommen voor de conditie, op het vo heeft hij zwemvaardigheid gehad en hij redt zichzelf heus wel.

Livia90
14-05-2025 om 12:45
Ysenda schreef op 13-05-2025 om 22:50:
[..]
Als je zwemles verwacht terwijl de gemeente zwemmen als activiteit aanbied en dus geen expliciete lessen in koopt voor kinderen die al een A-diploma dan is daar een mismatch.
En ik denk dat dat hier het geval is.
Ik heb door de reacties in dit topic even op internet gekeken.
Blijkbaar biedt de gemeente Amsterdam schoolzwemmen aan maar ze schrijven niet wat het doel is van schoolzwemmen en hoe ze meten dat de kinderen door schoolzwemmen het doel halen. Ze registreren wel diploma’s.
ik weet niet of TO in die gemeente zit maar ik denk zoals meerdere mensen in dit topic dat schoolzwemmen meer natte gymles is dan echt bedoeld om een zwemdiploma te halen…

Izza
14-05-2025 om 13:10
Schoolzwemmen is niet gericht op het behalen van diploma's. Dat is de verantwoordelijkheid van ouders zelf. Je moet het zien als leren niet te verdrinken voor met name kansarme kinderen waarvan de ouders geen zwemles kunnen of willen inschakelen. De lessen zijn absoluut niet op het niveau van echte zwemlessen (waarbij er sprake is van een kleine groep, kinderen op hetzelfde niveau en duidelijke eisen en vaardigheden). Bij echte zwemles heb je een volgsysteem als ouder waarop alles te zien is.
En inderdaad een soort gymles met basisvaardigheden. Hier doen ze dat met name in de achterstandsgebieden of scholen.
Ik zou dus zeker zelf B gaan halen.

Talisha
14-05-2025 om 19:26
Zoiets had ik vorig schooljaar ook. Hier hebben ze schoolzwemmen voor alle kinderen in groep 5. Het leek me ideaal, de oudste had al eerder A en B behaald en kon dan nu met schoolzwemmen C gaan halen.
Je raadt het al: Ze heeft het C-diploma nooit behaald. Omdat er nergens C verplicht is heb ik het zo maar gelaten. Ik vond het vooral zonde van de tijd dat de school de hele vrijdagmiddag voor groep 5 besteedt aan naar het zwembad lopen, omkleden, zwemmen, weer omkleden en terug naar school lopen. Voor het onderhouden van zwemvaardigheid en het signaleren van zwakke zwemmers door de school hoeft er echt niet elke week gezwommen worden.

Talisha
14-05-2025 om 19:30
Izza schreef op 14-05-2025 om 13:10:
Bij echte zwemles heb je een volgsysteem als ouder waarop alles te zien is.
Oja klopt, bij het schoolzwemmen hier had ik ook geen inzage in de vorderingen. Terwijl eerder bij de “echte zwemles” er veel administratie was met een soort stickersysteem in een online systeem. Naast dat mijn kind ook om de haverklap tussendiploma’s kreeg voor elk onderdeel dat ze beheerste.

Decembermamma
14-05-2025 om 21:47
Ik vraag me werkelijk waar af hoe ver je met de bus moet wil je 8 euro enkele reis moeten betalen. Dan moet je echt heel ver met de bus.

Ysenda
14-05-2025 om 22:01
Decembermamma schreef op 14-05-2025 om 21:47:
Ik vraag me werkelijk waar af hoe ver je met de bus moet wil je 8 euro enkele reis moeten betalen. Dan moet je echt heel ver met de bus.
4 euro enkele reis, het is 16 voor 2 retour.

Gingergirl
14-05-2025 om 22:03
Ysenda schreef op 14-05-2025 om 22:01:
[..]
Kinderen reizen bijna overal gratis met de bus. Misschien net niet waar To woont

Ysenda
15-05-2025 om 07:38
Gingergirl schreef op 14-05-2025 om 22:03:
[..]
Kinderen reizen bijna overal gratis met de bus. Misschien net niet waar To woont
Was dat maar waar, tot 4 is gratis daarna krijg je 34% korting.
Er zijn wel wat regio's die het hebben, of die het in de zomer aanbieden.
Wel kun je een gratis kids-vrij abbo bij NS bestellen. Maar daar betaalde je voor een railrunner al heel lang €2,50

Bakblik
15-05-2025 om 08:14
Ysenda schreef op 14-05-2025 om 22:01:
[..]
€4 voor een enkele reis is ruim 10 km ben ik gisteren achter gekomen.
Hier kan ik binnen die afstand kiezen uit 3 overdekte baden en 1 buitenbad. Kan natuurlijk best zo zijn dat dat in Groningen anders is.

Decembermamma
15-05-2025 om 09:21
Bakblik schreef op 15-05-2025 om 08:14:
[..]
Hier kan ik binnen die afstand kiezen uit 3 overdekte baden en 1 buitenbad. Kan natuurlijk best zo zijn dat dat in Groningen anders is.
Dat bedoel ik.

Ysenda
15-05-2025 om 12:01
[..]
De kosten per km verschillen ook per regio.
Wij hebben hier,1 zwembad beschikbaar, met de bus bereikbaar 1x per uur en dan 20 minuten lopen, dat is binnen 10 km, alle andere zwembaden zijn verder weg.

Livia90
15-05-2025 om 12:29
[..]
Ik weet ook niet over welke regio het gaat maar veel zwembaden sluiten ook vanwege de hoge kosten voor onderhoud en personeel. Het zwembad waar ik in 2018 afzwom is samen met een ander zwembad gefuseerd tot 1 nieuw en kleiner zwembad. Intussen is het nieuwe bad ook minder vaak open en zowel dan is er meestal les-, doelgroep- of verenigingszwemmen. Toen ik daarachterkwam was ik zwaar teleurgesteld, ik wilde een tijd na het afzwemmen nostalgisch teruggaan maar toen kwam er Corona en daarna ging het bad definitief dicht.
Vorig jaar zouden alle kinderen in Nederland weer schoolzwemmen krijgen en toen dacht ik: hoe dan als er steeds minder zwembaden zijn?
Ik heb geen idee of er in mijn regio schoolzwemmen is, ik denk het niet eigenlijk. Het is een luxe als daar genoeg zwemwater voor is.

Livia90
15-05-2025 om 12:33
Izza schreef op 14-05-2025 om 13:10:
Schoolzwemmen is niet gericht op het behalen van diploma's. Dat is de verantwoordelijkheid van ouders zelf. Je moet het zien als leren niet te verdrinken voor met name kansarme kinderen waarvan de ouders geen zwemles kunnen of willen inschakelen. De lessen zijn absoluut niet op het niveau van echte zwemlessen (waarbij er sprake is van een kleine groep, kinderen op hetzelfde niveau en duidelijke eisen en vaardigheden). Bij echte zwemles heb je een volgsysteem als ouder waarop alles te zien is.
En inderdaad een soort gymles met basisvaardigheden. Hier doen ze dat met name in de achterstandsgebieden of scholen.
Ik zou dus zeker zelf B gaan halen.
Ik leerde in 2018 de eerste lessen vooral dat je wat moet doen om niet naar beneden te zakken in het water. Als je tot in de tienerleeftijd dat nooit hebt ervaren is dat niet vanzelfsprekend. Dus op zich wel goed als misschien niet alle kinderen leren zwemmen maar wel dat je niet zoals in films er zonder moeite magisch op drijft.