D1980
13-05-2025 om 16:11
Schoolzwemmen toezicht
Mijn kind is vorig jaar net voor de zomervakantie geslaagd voor het A-diploma in 1 jaar. Ik ben daar erg blij mee, zoon zou dan dit jaar gratis via school zijn B kunnen halen. En dan hoef ik niet meer hem te halen en te brengen. Ook geeft de gemeente alleen een vergoeding voor A dus financieel scheelt dit enorm (het vervoer elke keer met de bus was vooral wat veel duur was, toch wel zeker 16 euro voor hem en ik per les)
Zoon heeft het afgelopen schooljaar op maandagen gezwommen op school. Gisteren was de laatste les: geen afzwembriefje.
Ik kan me haast niet voorstellen dat nu bijna 1 jaar later zoon niet mag afzwemmen voor B. Daarom heb ik het zwembad gebeld. Die zeggen dat ze helemaal niks op papier documenteren over de kinderen, en dat de badmeester aan het eind van het jaar kiest welke kinderen mogen afzwemmen.
Ik begon me serieus af te vragen of zoon wel echt is wezen zwemmen en niet stiekem al die uren buiten toezicht van de leraren is wezen rondhangen op het schoolplein of zo. Hij kwam wel elke keer met natte zwemspullen thuis. Zijn juf (van school) zegt dat zoon elke keer is wezen meezwemmen en dat de school niks kan doen aan dat zoon over 2 weken nog niet voor B diploma mag afzwemmen.
Ik vind het maar een raar verhaal. Door alleen al de afstand en de vervoerkosten naar het dichtstbijzijnde zwembad gaat alsnog B halen een erg duur verhaal worden. Mijn zoon zegt dat niet iedereen van de B-groep mag afzwemmen op 26 mei en dat hij te horen kreeg dat hij volgend jaar wel mag afzwemmen. Maar schoolzwemmen is hier alleen in groep 4. Daarnaast lijkt het me nogal raar dat de school betaalt voor zwemlessen en vervoer, maar niemand controleert of de kinderen daar wel leren wat je mag verwachten. Ik las dat B na 8 klokuren les behaald kan worden en daar zit zoon allang overheen. Zoon zou zelfs allang C moeten hebben kunnen halen.
Mijn vraag is dan ook wie toezicht houdt op de kwaliteit van schoolzwemmen en die ik erop kan aanspreken?

Gingergirl
15-05-2025 om 13:16
Ysenda schreef op 15-05-2025 om 07:38:
[..]
Was dat maar waar, tot 4 is gratis daarna krijg je 34% korting.
Er zijn wel wat regio's die het hebben, of die het in de zomer aanbieden.
Wel kun je een gratis kids-vrij abbo bij NS bestellen. Maar daar betaalde je voor een railrunner al heel lang €2,50
In heel veel steden en regio's is het tegenwoordig gratis tot 12 jaar. Maar niet overal, dat klopt.

Ysenda
15-05-2025 om 13:33
Gingergirl schreef op 15-05-2025 om 13:16:
[..]
In heel veel steden en regio's is het tegenwoordig gratis tot 12 jaar. Maar niet overal, dat klopt.
Ik vind dit nog best beperkt als ik kijk wat chatgpt daarover naar boven haalt:
De voorwaarden zijn overal ook weer anders.
In Nederland zijn er diverse regio's waar kinderen tussen de 4 en 12 jaar gratis of tegen gereduceerd tarief kunnen reizen met het openbaar vervoer. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste regelingen per regio:
🟦 Regio Utrecht
Syntus Utrecht & U-OV: In 2024 en 2025 mogen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis meereizen met een betalende volwassene. Maximaal 3 kinderen per volwassene. Geen vervoerbewijs nodig voor de kinderen. Nederlandse Spoorwegen+8syntusutrecht.nl+8Ouders van Nu+8
🟧 Regio Amsterdam
GVB: Van 12 juli 2025 tot 3 januari 2027 kunnen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis reizen in alle bussen, trams en metro's van GVB, mits ze een persoonlijke OV-chipkaart hebben met het product 'GVB Kids Vrij'. Dit geldt alleen voor kinderen die wonen in de gemeente Amsterdam of Weesp en onder begeleiding van een volwassene. Arriva+5Amsterdam.nl+5Ouders van Nu+5
🟨 Regio Den Haag
HTM: Kinderen tussen 4 en 12 jaar kunnen voor €1 een Kinder-Dagkaart kopen, waarmee ze de hele dag onbeperkt kunnen reizen met alle bussen en trams van HTM. 9292+7Ouders van Nu+7syntusutrecht.nl+7
🟩 Regio Rotterdam
RET: Op woensdagmiddag en zondag mogen maximaal drie kinderen tot 12 jaar gratis meereizen met een betalende volwassene in de bus, tram en metro. syntusutrecht.nl+5Ouders van Nu+5RRReis+5
🟪 Provincie Noord-Holland
Connexxion (Noord-Holland Noord & Texel): Kinderen tot 12 jaar kunnen gratis meereizen met een betalende volwassene, mits ze een gratis Kids-dagkaart hebben. Deze is verkrijgbaar bij de buschauffeur. Ouders van Nu
🟥 Provincie Brabant
Bravo (Brabant): Per betalende reiziger van 12 jaar of ouder mogen maximaal twee kinderen tussen 4 en 11 jaar gratis meereizen met de bus. Kinderen hebben geen vervoerbewijs nodig. Amsterdam.nl+10Bravo+10syntusutrecht.nl+10
🟫 Provincie Limburg
Arriva: Kinderen van 4 t/m 11 jaar kunnen gratis reizen met de bussen en treinen van Arriva in Limburg met het 'Arriva Kids Vrij Limburg' abonnement. Dit abonnement is onbeperkt geldig, ook in de spits. syntusutrecht.nl+7Arriva+7Ouders van Nu+7
🟧 Regio Arnhem-Nijmegen
Breng: Kinderen tussen 4 en 12 jaar kunnen met het 'Breng Vrij Kids' abonnement onbeperkt reizen met de bussen van Breng. Dit abonnement kost €53 per jaar en is geldig na de ochtendspits op werkdagen. Ouders van Nu
🟨 Provincie Flevoland, Gelderland & Overijssel
RRReis: In deze provincies kunnen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis reizen met de bus en regionale treinen van RRReis. Er zijn speciale kaartjes zoals het 'Kidskaartje' voor de bus en de 'Railrunner' voor de trein. RRReis
🟦 Provincie Groningen & Drenthe
Qbuzz: Per betalende volwassene mogen maximaal drie kinderen tussen 4 en 12 jaar gratis meereizen in de bus. RRReis+2Ouders van Nu+2syntusutrecht.nl+2
✅ Algemeen
NS Kids Vrij: Met het 'Kids Vrij' abonnement kunnen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis reizen in de trein met een betalende volwassene van 12 jaar of ouder. Dit abonnement is ook geldig bij andere treinvervoerders en in de bus, tram en metro met 34% korting. Ouders van Nu+39292+3Nederlandse Spoorwegen+3

DeOnbekende
15-05-2025 om 13:34
Tja, als je heel graag wil dat je kind zijn B haalt, kost dat nu eenmaal geld. Schoolzwemmen is geen zwemles, het ene kind zal er wel genoeg aan hebben en het jouwe blijkbaar niet.

Gingergirl
15-05-2025 om 13:39
Ysenda schreef op 15-05-2025 om 13:33:
[..]
Ik vind dit nog best beperkt als ik kijk wat chatgpt daarover naar boven haalt:
De voorwaarden zijn overal ook weer anders.
In Nederland zijn er diverse regio's waar kinderen tussen de 4 en 12 jaar gratis of tegen gereduceerd tarief kunnen reizen met het openbaar vervoer. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste regelingen per regio:
🟦 Regio Utrecht
Syntus Utrecht & U-OV: In 2024 en 2025 mogen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis meereizen met een betalende volwassene. Maximaal 3 kinderen per volwassene. Geen vervoerbewijs nodig voor de kinderen. Nederlandse Spoorwegen+8syntusutrecht.nl+8Ouders van Nu+8
🟧 Regio Amsterdam
GVB: Van 12 juli 2025 tot 3 januari 2027 kunnen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis reizen in alle bussen, trams en metro's van GVB, mits ze een persoonlijke OV-chipkaart hebben met het product 'GVB Kids Vrij'. Dit geldt alleen voor kinderen die wonen in de gemeente Amsterdam of Weesp en onder begeleiding van een volwassene. Arriva+5Amsterdam.nl+5Ouders van Nu+5
🟨 Regio Den Haag
HTM: Kinderen tussen 4 en 12 jaar kunnen voor €1 een Kinder-Dagkaart kopen, waarmee ze de hele dag onbeperkt kunnen reizen met alle bussen en trams van HTM. 9292+7Ouders van Nu+7syntusutrecht.nl+7
🟩 Regio Rotterdam
RET: Op woensdagmiddag en zondag mogen maximaal drie kinderen tot 12 jaar gratis meereizen met een betalende volwassene in de bus, tram en metro. syntusutrecht.nl+5Ouders van Nu+5RRReis+5
🟪 Provincie Noord-Holland
Connexxion (Noord-Holland Noord & Texel): Kinderen tot 12 jaar kunnen gratis meereizen met een betalende volwassene, mits ze een gratis Kids-dagkaart hebben. Deze is verkrijgbaar bij de buschauffeur. Ouders van Nu
🟥 Provincie Brabant
Bravo (Brabant): Per betalende reiziger van 12 jaar of ouder mogen maximaal twee kinderen tussen 4 en 11 jaar gratis meereizen met de bus. Kinderen hebben geen vervoerbewijs nodig. Amsterdam.nl+10Bravo+10syntusutrecht.nl+10
🟫 Provincie Limburg
Arriva: Kinderen van 4 t/m 11 jaar kunnen gratis reizen met de bussen en treinen van Arriva in Limburg met het 'Arriva Kids Vrij Limburg' abonnement. Dit abonnement is onbeperkt geldig, ook in de spits. syntusutrecht.nl+7Arriva+7Ouders van Nu+7
🟧 Regio Arnhem-Nijmegen
Breng: Kinderen tussen 4 en 12 jaar kunnen met het 'Breng Vrij Kids' abonnement onbeperkt reizen met de bussen van Breng. Dit abonnement kost €53 per jaar en is geldig na de ochtendspits op werkdagen. Ouders van Nu
🟨 Provincie Flevoland, Gelderland & Overijssel
RRReis: In deze provincies kunnen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis reizen met de bus en regionale treinen van RRReis. Er zijn speciale kaartjes zoals het 'Kidskaartje' voor de bus en de 'Railrunner' voor de trein. RRReis
🟦 Provincie Groningen & Drenthe
Qbuzz: Per betalende volwassene mogen maximaal drie kinderen tussen 4 en 12 jaar gratis meereizen in de bus. RRReis+2Ouders van Nu+2syntusutrecht.nl+2
✅ Algemeen
NS Kids Vrij: Met het 'Kids Vrij' abonnement kunnen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis reizen in de trein met een betalende volwassene van 12 jaar of ouder. Dit abonnement is ook geldig bij andere treinvervoerders en in de bus, tram en metro met 34% korting. Ouders van Nu+39292+3Nederlandse Spoorwegen+3
Ik niet. Wel zuur uiteraard voor To die net ergens woont waar het niet geldt.

Decembermamma
15-05-2025 om 14:05
Ysenda schreef op 15-05-2025 om 12:01:
[..]
De kosten per km verschillen ook per regio.
Wij hebben hier,1 zwembad beschikbaar, met de bus bereikbaar 1x per uur en dan 20 minuten lopen, dat is binnen 10 km, alle andere zwembaden zijn verder weg.
Dat is prima aan te fietsen dus.

Ysenda
15-05-2025 om 14:21
Decembermamma schreef op 15-05-2025 om 14:05:
[..]
Dat is prima aan te fietsen dus.
heen kind van 5 2x 10 km laten fietsen, waarvan 1x na de zwemles, en altijd zo rond-etenstijd want na school? Door weer en vooral heel vaak wind, (geen beschutting, open polder) Dat is sneller met die bus.

Decembermamma
15-05-2025 om 14:23
Ysenda schreef op 15-05-2025 om 14:21:
[..]
heen kind van 5 2x 10 km laten fietsen, waarvan 1x na de zwemles, en altijd zo rond-etenstijd want na school? Door weer en vooral heel vaak wind, (geen beschutting, open polder) Dat is sneller met die bus.
Heb ik ook gedaan met kind, prima te doen.

Schemerlampje
15-05-2025 om 14:40
Decembermamma schreef op 15-05-2025 om 14:23:
[..]
Fietste dat kind zelf of zat het achterop? Ik denk niet dat mijn kinderen dat zelf gelukt was op 5-jarige leeftijd.

MamaE
15-05-2025 om 14:44
Een kind van 5/6 jaar dat al 10 km gefietst heeft voordat het bij zwemles aankomt, is al moe voordat het aan de les begint. En moet dan ook nog terug. Zeker als het na een schooldag is, zal dat voor veel kinderen teveel zijn. Dan duurt de zwemles langer doordat kind de energie al opgebruikt heeft. Kun je net zo goed met de bus gaan, want netto zal het dan net zo duur zijn.
Mijn kind zat op die leeftijd niet meer vaak achterop, eigenlijk alleen kleine stukjes als het toevallig zo uitkwam. En dan is ze nog klein van stuk ook. Moet er niet aan denken, 20 km fietsen met een kind van zes achterop.

D1980
15-05-2025 om 14:55
Decembermamma schreef op 15-05-2025 om 14:23:
[..]
Jouw reactie is geen leuk grapje. Als het reëel was had ik het natuurlijk gedaan maar dat is het niet.

D1980
15-05-2025 om 14:58
Voor nu geldt dat zoon bij uitzondering welkom is bij de zwemvereniging en als alles goed gaat 21 juni mag afzwemmen. Haalt hij het diploma niet dan kan ik wel pas per eind december weer opzeggen… Of zoon moet heel graag zwemdiploma C of waterpolo willen gaan doen.
Zoon kan al zwemmen maar ik wil niet dat hij gepest wordt omdat bijna alle andere wel zwemdiploma B hebben en hij niet. Daarnaast vind ik het ook niet leuk voor hem hoe hij anders zonder diploma zijn zwemlesperiode afsluit.

Decembermamma
15-05-2025 om 15:48
D1980 schreef op 15-05-2025 om 14:55:
[..]
Jouw reactie is geen leuk grapje. Als het reëel was had ik het natuurlijk gedaan maar dat is het niet.
Het is geen grapje. De eerste tijd heb ik ben gewoon achterop gehad, dat ging prima. Vanaf dat hij in groep 3 zat (bijna 6 was) ging hij zelf fietsen op weg van en naar zijn snorkel lessen. Dat besluit hebben wij genomen toen we zagen dat onze familie kinderen voor ieder stukje de auto pakten om kind weg te brengen. En dat ging prima allemaal. Met uitzondering nam ik de auto (extreem weer enzo) maar sowieso door de file rond die tijd was de fiets ook nog sneller.

Valeria
15-05-2025 om 16:26
MamaE schreef op 15-05-2025 om 14:44:
Een kind van 5/6 jaar
Het kind zit nu aan het eind van groep 4 en zal dus al een jaar of 8 zijn.
Fijn dat hij het over een maand nog eens kan proberen. Maar een maand is erg kort, dat zijn maar een paar lessen en dan moet hij het al hebben laten zien.
Weet je wat er nog niet voldoende was en waar hij aan moet werken?

Talisha
16-05-2025 om 17:46
Decembermamma schreef op 14-05-2025 om 21:47:
Ik vraag me werkelijk waar af hoe ver je met de bus moet wil je 8 euro enkele reis moeten betalen. Dan moet je echt heel ver met de bus.
Als ik kijk op 9292nl is dat helemaal geen gek bedrag. Enkele reis van de ene plaas naar de andere is al gauw € 3,97.
Ik zie zelfs busritjes van € 6,42 voorbij komen.

Talisha
16-05-2025 om 17:49
Decembermamma schreef op 15-05-2025 om 15:48:
[..]
Het is geen grapje. De eerste tijd heb ik ben gewoon achterop gehad, dat ging prima. Vanaf dat hij in groep 3 zat (bijna 6 was) ging hij zelf fietsen op weg van en naar zijn snorkel lessen. Dat besluit hebben wij genomen toen we zagen dat onze familie kinderen voor ieder stukje de auto pakten om kind weg te brengen. En dat ging prima allemaal. Met uitzondering nam ik de auto (extreem weer enzo) maar sowieso door de file rond die tijd was de fiets ook nog sneller.
Als het goed is eten kinderen op die leeftijd nog niet zoveel. 20km fietsen levert voor een 5-jarige dan een enorm calorietekort op. Ik vind het erg onverstandig om dit wekelijks te doen, en kind dan ook nog te laten snorkelen.