Relaties

Anna Cara
12-12-2021 om 23:19
Verder na ontrouw - deel 8
Je partner is vreemdgegaan? Dan kom je in een rollercoaster terecht. Ongeloof, verdriet, boosheid etc. En als je partner laat weten dat hij jou niet kwijt wil dan volgt vaak de vraag: Should I stay or go? In de praktijk niet altijd even simpel te beslissen.
In dit topic vind je gelijkgestemden van wie de partner ook ontrouw is geweest. Of zelfs meermaals. En waarvan de meesten hier besloten hebben om de relatie een kans te geven. Elk verhaal is uniek. Heb je vragen, zorgen, twijfels, behoefte aan luisterend oor of wil je je emoties kwijt? Dan ben je hier aan het goede adres.

LifeEvent!
02-08-2025 om 01:49
Izza schreef op 01-08-2025 om 14:21:
[..]
Jouw relatie was wellicht niet goed waardoor er ruimte was voor die derde (of een parallelle relatie). Maar dat is natuurlijk niet wat ik bedoel. Die derde komt er bij het openen niet tussen maar erbij of ernaast. Als een soort extra dat je elkaar kunt gunnen. Maar daarvoor moet je relatie wel heel goed zijn. Het is absoluut niet voor iedereen geschikt. En voorbeelden waarbij de relatie verkeerd ging kan je je afvragen of dat zo'n stabiele relatie was. Vormen van openheid moeten geen noodgreep zijn om maar iets te redden.
Met onze relatie was niets mis. Wel met hem! Achteraf ziet hij zichzelf terug en ziet daar een egoïstische man. Niet alleen omdat hij tot verraad in staat was maar zag ook andere nare eigenschappen die een pad bleken te zijn geweest waarop het vreselijk mis kon gaan. Met therapie is hij aan de slag gegaan en hij doet nog steeds heel erg zijn best om nooit meer die man te zijn. En dat gaat gepaard met vallen en weer opstaan.
Maar wat mij opvalt in jouw betoog is dat er eigenlijk veel raakvlakken zijn in vreemdgaan en een open relatie. Je schrijft dat de derde er niet tussen komt maar er naast. Laat dat nou ook vaak aan de hand zijn met vreemdgaan. Dat kan er ook vaak "naast" totdat het uitkomt natuurlijk want dan verandert het plezier in een nachtmerrie. Net als bij een open relatie het verandert in een probleem als er 1 verliefd wordt of de ander jaloers. En nog een raakvlak is dat er met diegene die een open relatie wil iets mis is. Net als met diegene die vreemdgaan. Noem het een bepaalde onrust, ontevredenheid, aandacht willen van een ander dan eigen partner, spanning nodig hebben, andere seksvormen etc en dan hoeft er niets mis te zijn met eigen relatie en houdt diegene die wil openen nog steeds van eigen partner..
Grappig die overeenkomsten.......

MRI
02-08-2025 om 10:43
LifeEvent! schreef op 02-08-2025 om 01:49:
[..]
Met onze relatie was niets mis. Wel met hem! Achteraf ziet hij zichzelf terug en ziet daar een egoïstische man. Niet alleen omdat hij tot verraad in staat was maar zag ook andere nare eigenschappen die een pad bleken te zijn geweest waarop het vreselijk mis kon gaan. Met therapie is hij aan de slag gegaan en hij doet nog steeds heel erg zijn best om nooit meer die man te zijn. En dat gaat gepaard met vallen en weer opstaan.
Maar wat mij opvalt in jouw betoog is dat er eigenlijk veel raakvlakken zijn in vreemdgaan en een open relatie. Je schrijft dat de derde er niet tussen komt maar er naast. Laat dat nou ook vaak aan de hand zijn met vreemdgaan. Dat kan er ook vaak "naast" totdat het uitkomt natuurlijk want dan verandert het plezier in een nachtmerrie. Net als bij een open relatie het verandert in een probleem als er 1 verliefd wordt of de ander jaloers. En nog een raakvlak is dat er met diegene die een open relatie wil iets mis is. Net als met diegene die vreemdgaan. Noem het een bepaalde onrust, ontevredenheid, aandacht willen van een ander dan eigen partner, spanning nodig hebben, andere seksvormen etc en dan hoeft er niets mis te zijn met eigen relatie en houdt diegene die wil openen nog steeds van eigen partner..
Wat een passief agressieve laatste zin weer. Enfin, je vergeet eén groot verschil: eerlijkheid. En dat maakt alle verschil, want dan hebben mensen een keuze en worden niet verraden.

Persephone
02-08-2025 om 11:02
LifeEvent! schreef op 02-08-2025 om 01:49:
[..]
Ik vind het vooral grappig en bijzonder dat jij overeenkomsten ziet, terwijl er een levensgroot verschil is: eerlijkheid.
En nu ga jij natuurlijk weer zeggen dat je heel vaak hebt gehoord dat ook in een open relatie mensen niet eerlijk zijn.

LifeEvent!
02-08-2025 om 12:38
Daar hebben jullie natuurlijk gelijk in. Ik vraag mij wel af hoe het zal gaan als de ander op de eerlijke vraag van openen van de relatie afwijzend reageert. Dan gaat het gevoel weer terug in het hok?
Maar nu gaan jullie natuurlijk zeggen dat het wel met overeenstemming moet gebeuren. Wat ik vooral heb meegemaakt is dat de ander zich ofwel geen keus voelde hebben want bang was de partner te verliezen ofwel dat het alsnog stiekem ging gebeuren ofwel dat de ander die geen trek in dat open gedoe had in een constante spagaat van wantrouwen belandde.
Ik zie dus nog steeds overeenkomsten.
En zeker ik geloof ook dat als het met beider instemming verloopt en men gelijktijdig "uitgespeeld" was, ze nog lang en gelukkig samen verder konden leven. Dat is het ideaal plaatje als je van dat soort spelen houdt. Maar de mens is niet ideaal....

MRI
02-08-2025 om 13:08
LifeEvent! schreef op 02-08-2025 om 12:38:
Daar hebben jullie natuurlijk gelijk in. Ik vraag mij wel af hoe het zal gaan als de ander op de eerlijke vraag van openen van de relatie afwijzend reageert. Dan gaat het gevoel weer terug in het hok?
Maar nu gaan jullie natuurlijk zeggen dat het wel met overeenstemming moet gebeuren. Wat ik vooral heb meegemaakt is dat de ander zich ofwel geen keus voelde hebben want bang was de partner te verliezen ofwel dat het alsnog stiekem ging gebeuren ofwel dat de ander die geen trek in dat open gedoe had in een constante spagaat van wantrouwen belandde.
Ik zie dus nog steeds overeenkomsten.
En zeker ik geloof ook dat als het met beider instemming verloopt en men gelijktijdig "uitgespeeld" was, ze nog lang en gelukkig samen verder konden leven. Dat is het ideaal plaatje als je van dat soort spelen houdt. Maar de mens is niet ideaal....
Ja jij blijft open relaties maar zien als een soort 'vreemdgaan met (al dan niet afgedwongen) toestemming, gedreven door hun egoïstische drijfveren naar lustvol gedrag. Maar ik kan me voorstellen dat polyamoureuze mensen het zien als een hele andere mindset: zij houden gewoon van meerdere mensen. Anyway: ik begrijp dan weer niet zo goed waarom je óf een monogame óf een poly amoreuze relatie moet propageren of te vuur en te zwaard moet bevechten. Laat iedereen gewoon lekker doen wat ze zelf willen zeker als men eerlijk is en de ander niet wil kwetsen. Ik heb p.a. relaties onderzocht en het is niets voor mij, maar heb bij (de verwachtingen rond) monogamie ook mijn twijfels. Dus nu kies ik voor single zijn (by default). Maar ik propageer het niet. Nou ja dat is te zeggen: ik denk dat het heel gezond zou zijn als iedere mens eens een periode van vijf jaar of zo single zou zijn. Maar daar is dan weer nooit een discours over.

RoodVruchtje
02-08-2025 om 14:46
MRI schreef op 02-08-2025 om 13:08:
[..]
Dus nu kies ik voor single zijn (by default). Maar ik propageer het niet. Nou ja dat is te zeggen: ik denk dat het heel gezond zou zijn als iedere mens eens een periode van vijf jaar of zo single zou zijn. Maar daar is dan weer nooit een discours over.
Haha eens, alhoewel ik daar al vele discussies over heb gevoerd, echter niet gestart vanuit mezelf!
Ik kies inmiddels ook al heel wat jaren bewust voor het single bestaan en vind het heerlijk!
“Maar een bewust happy single bestaat niet, maar als je dat lang genoeg volhoudt, ga je er misschien wel in geloven. Je hebt bindingsangst, verlatingsangst, bent verbitterd, te veeleisend etc etc. Of het andere stokpaardje: een mens is niet gemaakt om alleen te zijn/blijven!”
Zomaar een greep uit de vele discussies die er zijn gevoerd

MRI
02-08-2025 om 15:49
RoodVruchtje schreef op 02-08-2025 om 14:46:
[..]
Haha eens, alhoewel ik daar al vele discussies over heb gevoerd, echter niet gestart vanuit mezelf!
Ik kies inmiddels ook al heel wat jaren bewust voor het single bestaan en vind het heerlijk!
“Maar een bewust happy single bestaat niet, maar als je dat lang genoeg volhoudt, ga je er misschien wel in geloven. Je hebt bindingsangst, verlatingsangst, bent verbitterd, te veeleisend etc etc. Of het andere stokpaardje: een mens is niet gemaakt om alleen te zijn/blijven!”
Zomaar een greep uit de vele discussies die er zijn gevoerd
Oh haha, die discussies worden dan gevoerd op plaatsen waar ik niet kom. Ja je kan net zo goed van mensen die zo nodig altijd in een relatie zitten zeggen: "je bent bang, je kan niet alleen zijn, je hebt bindingsdwang,je zet jezelf opzij om maar een relatie te hebben'. En beide redenaties kunnen iets van waarheid in zich hebben. Maar waar het maar om gaat imo is dat zowel gebonden als alleen zijn, voor- en nadelen in zich dragen. Bijvoorbeeld conflicten in een relatie en eenzaamheid als single zijnde. En beide situaties hebben fijne dingen in zich. En zo zal het ook zijn met monogame en poly relaties.