Relaties
Anna Cara
12-12-2021 om 23:19
Verder na ontrouw - deel 8
Je partner is vreemdgegaan? Dan kom je in een rollercoaster terecht. Ongeloof, verdriet, boosheid etc. En als je partner laat weten dat hij jou niet kwijt wil dan volgt vaak de vraag: Should I stay or go? In de praktijk niet altijd even simpel te beslissen.
In dit topic vind je gelijkgestemden van wie de partner ook ontrouw is geweest. Of zelfs meermaals. En waarvan de meesten hier besloten hebben om de relatie een kans te geven. Elk verhaal is uniek. Heb je vragen, zorgen, twijfels, behoefte aan luisterend oor of wil je je emoties kwijt? Dan ben je hier aan het goede adres.
Izza
23-11-2024 om 20:02
Ik vind exclusiviteit dus iets dat door veel mensen veel te groot en belangrijk wordt gemaakt. Gevoed door religieuze en culturele ideeën zou het beter zijn als je alleen elkaar hebt gehad. Terwijl contact met verschillende mensen juist erg leerzaam is. Dan leer je jezelf beter kennen en doe je levenservaring op waardoor er veel bewustere keuzes gemaakt kunnen worden. We verwachten tegenwoordig alles in 1 persoon. Terwijl die natuurlijk nooit aan alles kan voldoen.
Vaak zie je ook dat bij mensen na verloop van tijd toch nieuwsgierigheid ontstaat. En als de relatie dan slecht is of niet lekker loopt bestaat de kans dat er wat anders voorbij komt. Voor veel mensen kan die ene persoon voor altijd best beklemmend zijn. Maar zoiets is moeilijk of niet bespreekbaar.
GekkeHenkie100
23-11-2024 om 22:22
Ah, het stokpaardje. Zo onnodig, niemand hier houdt nu een pleidooi voor exclusiviteit. Laat iemand het gewoon als verlies ervaren ipv dat te relativeren. En wees zelf blij met jouw keuzes.
Thera
24-11-2024 om 11:43
Izza schreef op 23-11-2024 om 20:02
Vaak zie je ook dat bij mensen na verloop van tijd toch nieuwsgierigheid ontstaat. En als de relatie dan slecht is of niet lekker loopt bestaat de kans dat er wat anders voorbij komt.
Jij kimt altijd met deze koppeling van de kans dat er wat anders voorbij komt aan de staat van een relatie.
Het kan stellen die deze koppeling niet maken heel veel rust geven in hun persoonlijke leven en in hun relatie.
Want als er dan iemand langs komt ben je er minder gevoelig voor. Je hebt namelijk al voor iemand gekozen en niet in dat kiezen opgenomen, natuurlijk verander ik mijn keuze als er een leuker iemand voorbijkomt.
En je hoeft je niet steeds voor je gevoel aan de ander te bewijzen als leuk genoeg of als factor waardoor de relatie altijd leuk genoeg blijft om opgewassen te zijn tegen het idee dat een relatie met een voorbijganger mogelijk leuker zal zijn.
Izza
25-11-2024 om 10:24
Het punt is dat je die keuze eigenlijk niet kunt maken. Je weet immers niet hoe het leven gaat verlopen. En zelfs als jij die keuze maakt zegt dat niets over de ander. Dat zie je ook aan dit topic. Talloze mensen die dachten voor eeuwig bij die ander te blijven maar die zijn toch echt met reden in dit topic.
De helft van de stellen gaat uit elkaar. En ik hoorde in een podcast dat ruim 70% van de mensen ooit in hun leven met een vorm van ontrouw of vreemdgaan te maken krijgt. En dan nog blijven sommige mensen de enige als een ideaal zien. Dat mag natuurlijk maar is weinig realistisch.
Draver23
25-11-2024 om 11:07
Niet realistisch in deze tijd, dat is misschien waar. Maar het doet wel pijn omdat ik dat beeld had (en zij overigens ook altijd voor de ontrouw).
Heeft iemand nog een goeie podcast-aanbeveling? De ontrouw-expert van Nederland heb ik een aantal van geluisterd, maar de host is zelf 3x vreemdgegaan dus die heeft een ietwat andere kijk op vreemdgaan dan ikzelf.
MRI
25-11-2024 om 11:45
Draver23 schreef op 25-11-2024 om 11:07:
Niet realistisch in deze tijd, dat is misschien waar. Maar het doet wel pijn omdat ik dat beeld had (en zij overigens ook altijd voor de ontrouw).
Heeft iemand nog een goeie podcast-aanbeveling? De ontrouw-expert van Nederland heb ik een aantal van geluisterd, maar de host is zelf 3x vreemdgegaan dus die heeft een ietwat andere kijk op vreemdgaan dan ikzelf.
Wie is dat dan?
Draver23
25-11-2024 om 13:06
MRI schreef op 25-11-2024 om 11:45:
[..]
Wie is dat dan?
De podcast heet zo, dus die kun je op die manier vinden, maar ze heet Annette Burgers. Zegt ook wel wat als je jezelf zo noemt, moet ik zeggen.
MRI
25-11-2024 om 13:40
Draver23 schreef op 25-11-2024 om 13:06:
[..]
De podcast heet zo, dus die kun je op die manier vinden, maar ze heet Annette Burgers. Zegt ook wel wat als je jezelf zo noemt, moet ik zeggen.
Okay, ik ga eens luisteren. Dank je wel. Ja inderdaad, klinkt wat zelfgenoegzaam idd
Izza
25-11-2024 om 14:40
Via Spotify zijn er tal van podcast over dit onderwerp te beluisteren. Ook over relatieproblemen in het algemeen. Want zoals ik lees speelt er tussen jullie ook heel veel en is er niet alleen sprake van vreemdgaan. Daarom relatietherapie ook om aan jezelf te gaan werken.
LifeEvent!
25-11-2024 om 15:48
Draver23 schreef op 25-11-2024 om 11:07:
Ferdinand Bijzet over het programma S. A. M. E N
Thera
25-11-2024 om 19:16
Izza schreef op 25-11-2024 om 10:24:
Het punt is dat je die keuze eigenlijk niet kunt maken. Je weet immers niet hoe het leven gaat verlopen. En zelfs als jij die keuze maakt zegt dat niets over de ander. Dat zie je ook aan dit topic. Talloze mensen die dachten voor eeuwig bij die ander te blijven maar die zijn toch echt met reden in dit topic.
De helft van de stellen gaat uit elkaar. En ik hoorde in een podcast dat ruim 70% van de mensen ooit in hun leven met een vorm van ontrouw of vreemdgaan te maken krijgt. En dan nog blijven sommige mensen de enige als een ideaal zien. Dat mag natuurlijk maar is weinig realistisch.
Er zijn genoeg mensen nog die wel uitgaan van het bindende van een keuze. En waar beiden vechten voor hun relatie. Maar of dat dan wel of niet een goed idee daar zullen we wel over van mening blijven verschillen omdat het mensbeeld anders is.
Maar nu ben ik wel benieuwd wat je van deze vergelijking vind. Het maken van een keuze voor een partner/relatie en het maken van een keuze voor een woonplaats, voor een woning in een bepaalde plaats. Daarvoor moet je een keuze maken waarvan je niet kan overzien of het de beste keuze is. Als je er dan gaat wonen en je huis inricht en je komt er dan achter dat je toch beter in een andere stad of ander land had kunnen gaan wonen, dan is het niet zo dat je dat dan maar altijd doet. Nu kun jij net zo goed deze vergelijking in je voordeel gebruiken door te zeggen, maar vaak ook wel. Maar het gaat mij eigenlijk om het moment dat je bedenkt, ik heb zin om in een ander huis te wonen dat ik ergens heb gezien en nu ik dit bedenk vind ik ineens mijn eigen huis ook niet zo leuk meer. Je gaat dan als je verstandig hebt (vind ik) niet jezelf bevestigen dat je ook inderdaad helemaal niet zo'n leuk huis hebt. Je bedenkt dan dat je niet elke keer naar het leukste huis dat je ergens ziet kunt verhuizen en dat je beter dat kunt accepteren en je moet verzetten tegen de gedachte dat jouw huis niet leuk en in plaats daarvan aandacht geven aan hoe je je huis zo leuk mogelijk kunt maken.
Voelt voor mij eigenlijk meer als vrijheid dan het fatalistische, als ik een ander huis zie dat leuker is en ik zou daar misschien wel beter af zijn, tja dan betekent het dat ik niet in het goede huis voor mij zit.
Izza
25-11-2024 om 22:40
Ik begrijp je gedachten. Maar de gemiddelde mens is niet zo honkvast. Mensen wisselen van baan en verhuizen in hun leven gemiddeld 7 keer. En zo is het ook met partners. Genoeg mensen die in 1x tevreden zijn. Of denken dat te zijn. Maar vaak slaat dan toch de verveling toe. Of veranderen de omstandigheden. En dat je af en toe is in een ander huis op bezoek gaat wil niet automatisch zeggen dat je eigen huis niet voldoet. Vergelijk het met een vakantie. Heerlijk om eens elders te verblijven maar ik kom altijd graag weer thuis. In de ideale situatie vertel je je huisgenoten van je bezoek. Maar voor velen is dat een volledig taboe en niet eens bespreekbaar.
Mensen veranderen in de loop van hun leven. En iemand vinden die levenslang met jou mee kan veranderen is gewoon heel erg lastig. En voor velen niet haalbaar. Vrijheid is voor mij volledig mijn eigen beslissingen kunnen nemen. In alle openheid. Maar wel mijn beslissing en niet die van een ander. Ik denk dat dat niet veel mensen gegeven is. Heeft voor en nadelen trouwens.
Thera
25-11-2024 om 23:14
Dit antwoord had ik al voorzien maar ook al aangegeven wat precies mijn punt was in de vergelijking waar het om gaat. Maar precies daar ga je niet op in.