Seksualiteit

Sanne2003
09-05-2025 om 19:00
Advies gevraagd | intimiteit onder dak ouders
Hoi allemaal,
Ik weet even geen raad, daarom hoop ik hier een raad en/of erkenning te vinden. Ik ben 22 jaar en heb sinds 3 maanden een vriendje (mijn eerste vriendje). Het gaat helaas niet vlekkeloos met mijn ouders i.c.m. intimiteit.
Sinds mijn vriendje hier bleef slapen (na 3 weken ongeveer), moesten mijn ouders wennen aan de nieuwe situatie. Na 22 jaar alleen te zijn geweest, was het voor hen een grote verandering om een jongen in huis te hebben die bij mij hoort. Dat begrijp ik, en ik wil hen graag de tijd en ruimte geven om eraan te wennen.
We hebben hier al vaak gesprekken en discussies over gevoerd. Iedereen die met mijn ouders spreekt, lijkt het vreemd te vinden dat we doordeweeks bij elkaar slapen of dat er na 3 weken 'al' samen wordt geslapen. Mijn ouders deden en mochten dit vroeger thuis ook niet (zij was 17 toen ze het huis uit ging, andere leeftijdscategorie denk ik dan) Maar de mensen met wie ík praat, vinden dat juist heel normaal. Hierdoor is het hele onderwerp ‘vriendje’ voor mij beladen geraakt, terwijl ik me juist ontzettend goed en gelukkig voel bij hem.
De daaropvolgende twee maanden verliepen echter goed; ik merkte dat ze langzaam gewend raakten.
Tot vorige week. Mijn moeder zag dat ik samen met hem had gedoucht en sprak me daar later over aan. Ze maakte duidelijk dat ze dit absoluut niet acceptabel vindt, net zoals intimiteit of seks wanneer hij bij mij thuis slaapt. Dit is iets uiterst privé, je stelt je bloot, en dat doe je al helemaal niet wanneer wij in huis zijn. Er lijkt telkens weer iets te zijn, en discussie is absoluut niet mogelijk; hun huis, hun regels.
Bij zijn ouders is de sfeer juist ontspannen en prettig, waardoor de kans groot is dat we vaker daar zullen zijn dan hier, om alle spanningen te vermijden. Aan de ene kant wil mijn moeder graag betrokken zijn bij mijn relatie, maar op deze manier maakt ze het erg moeilijk.
Heeft mijn moeder gelijk? Is het écht absurd dat er na 1 maand samen geslapen wordt? Dat het echt abnormaal is dat er samen wordt gedouched terwijl ouders in huis zijn? Dat het heel normaal is dat we alleen mogen knuffelen in bed?
Als je tot hier bent gekomen, bedankt voor je tijd!

Bolmieke
09-05-2025 om 19:54
Meestal is de oudere generatie zuinig en ik behoor daar ook toe dus dat samen douchen zou ik wel tof vinden voor de rest is het ja hoe het voelt voor je ouders daar heb je geen invloed op en moet je respecteren denk ik

Anna Cara
09-05-2025 om 20:08
Ik ben zelf moeder van dochters, een van jouw leeftijd. Ik vond het geen probleem dat er samen geslapen werd maar ... de gedachte en confrontatie met sex-achtig dingen vond ik zeer onprettig. Ik voelde mij daar soms ook niet prettig erbij.
Je hebt nog maar kort een relatie maar verwacht dat alles normaal is voor jouw ouders. Dat is het niet. Jij vind het niet leuk maar het is het huis van je ouders. Geen studentenflat waarin jullie gelijkwaardig zijn. Of waarin jij de regels bepaalt. En 3 maanden verkering is echt niet zo lang.
Mijn advies is om in het huis van je ouders gewoon een tandje langzamer te gaan. Ga gewoon vaker in zijn huis logeren. En bouw in het huis van je ouders eerst de relatie op van jouw vriend als jouw partner. Maak afspraken met je moeder wat zij wel prettig vindt. Dan weten jullie beiden waar je aan toe bent. Maak er een gesprek van en geen gevecht. Het heeft tijd nodig. Dan komt het wel goed.
En misschien is het tijd voor op jezelf gaan? Dan bepaal je zelf de regels.

Kimdekim
09-05-2025 om 20:17
tsja ik vind je ouders wel wat flauw als het op seks aankomt. Als je 22 bent voel je zelf denk ik prima aan wanneer je er aan toe bent. Seks zou dan ook geen issue moeten zijn maar ik snap wel dat het voor je ouders lastig is te zien dat je samen ondr de douche springt. Ik neem aan dat je dat ook niet zo fijn zou vinden als je ouders dat doen als jij een kopje thee in de woonkamer drinkt.

Stresskipje
09-05-2025 om 21:39
hoe weten jou ouders nou wanneer jij sex hebt? Mijn zoon heeft nu bijna 2 jaar verkering, en echt geen idee wanneer ze wat doen hoor.
Ik word een keer aan de mouw getrokken als de condooms bijna op zijn, maar ook dat regelen jullie zelf neem ik aan

Evaluna
09-05-2025 om 22:43
Ik ben de 22 al lang voorbij, maar ik weet nog dat mijn moeder het ook maar niks vond dat samen douchen. Alsof het echt iets vies was. Ik was daar toen ook echt verbaasd over.
Inmiddels probeer ik me voor te stellen wat ik over een paar jaar tegen mijn dochters zal zeggen... Ik denk niet dat ik dat raar zal vinden of verbieden.
Maargoed, dat maakt allemaal niet zoveel uit. Jij hebt er nu mee te dealen en het lijkt me wijs om toch maar rekening te houden met je ouders.

Lotus_
09-05-2025 om 23:30
Tijd om de navelstreng door te knippen. Je bent 22, geen 12 (of 14 of 16). Ik zou als ik jou was direct een eigen woonplek zoeken, al is het alleen een eigen kamer. Kun je in elk geval doen en laten wat je wil, met je vriend of met wie dan ook. Al trek je iemand uit de kroeg die je net een uur kent (al zou ik je dan niet aanraden omdat je een relatie hebt, maar los daarvan moet je dat zelf mogen/kunnen beslissen).
Moet er toch niet aan denken dat je ouders op je 22e nog hun mening willen ventileren over wat je met je partner of andere willekeurige man doet.

Fourtyfour
10-05-2025 om 08:21
Ik herken het wel hoor, zo ging het bij ons thuis 40 jaar geleden ook. Vreselijk, maar goed, dat waren de regels van mijn ouders en daar was geen discussie over mogelijk. Mijn vriendje kwam uit dezelfde woonplaats, dus hoefde niet te blijven slapen. Vriendje van mijn zus kwam uit een andere woonplaats, maar sliep op de logeerkamer.
Maar goed, dat was 40 jaar geleden. Als er van mijn zoon een vriendinnetje blijft slapen heb ik daar geen moeite mee. Wel wil ik haar voor de tijd graag kennen, niet dat je 's ochtends elkaar tegenkomt op de overloop en je dan moet voorstellen zeg maar.
Maar, ik kan me indenken dat als ze het horen dat het raar is.... Jij wilt je ouders toch ook niet horen sexen?

kaatjecato
10-05-2025 om 09:08
Als ouders niet willen dat hun kinderen seks hebben in hun huis dan draait het er dus vooral om dat zij niet willen weten dat hun kinderen seks hebben. Ze vindt het te ongemakkelijk om met de gedachte geconfronteerd te worden dat jullie seks hebben. Het samen douchen triggert de gedachten daaraan en die wil zij niet. Het gaat dus niet om of je daadwerkelijk seks hebt, ze wil er gewoon niet van weten.
Hoewel ik dat gevoel wel herken (ik wil er ook niks van meekrijgen, maar dat geldt natuurlijk net zo goed andersom: mijn kinderen willen ook niks meekrijgen van de seks tussen mijn man en ik), is het natuurlijk wel een beetje vreemd (en wat ouderwets) dat ze het je daarom verbiedt. Alsof je jouw ouders zou verbieden om samen te vrijen. Het is ook jouw huis, niet alleen van jouw ouders. Het zal uitmaken dat dit jouw eerste vriend is: jouw moeder moet hier ook aan wennen.
Ik vind seksuele vrijheid (zolang anderen er geen last van hebben) een groot goed, en wil dat mijn kinderen in een veilige omgeving dat aspect van zichzelf (in of buiten een relatie) kunnen ontdekken. Dus ook gewoon in hun eigen bed. Wij doen dus niet moeilijk over vriendinnen die blijven slapen. Ik wil het niet horen dat ze seks hebben (en als het per ongeluk toch gebeurt, vraag ik of ze zachter willen doen).
Dus ja, ik snap het ongemak, maar niet de eis om thuis niet te vrijen. Ik zou als ik jou was wel gewoon met je vriend thuis blijven slapen (en vrijen) maar niet samen douchen. Dat is natuurlijk niet zo'n ramp om dat achterwege te laten, en zo houd je rekening met jouw moeder. Zo geef je je moeder ook de kans om meer te wennen aan het feit dat jij als volwassen vrouw gewoon een relatie hebt (en dat jij seks hebt, zonder dat zij dat daadwerkelijk hoeft te horen).

Dymo
10-05-2025 om 10:56
Hier was de regel: doe waar je zin in hebt, maar ik hoef er niet van mee te genieten. Die regel is ingesteld na een wel heel luidruchtige sekspartij boven mijn hoofd, terwijl ik de krant zat te lezen. Ik gun iedereen een fantastisch seksleven, maar ik hoef er niets van mee te krijgen. Dochter vond het zo gênant dat ik alles had gehoord dat het daarna nooit meer is voorgekomen. Inmiddels woont ze al 2 jaar samen, dus als ze een keer hier slapen wordt er volgens mij niet meer gesekst. Of wel, maar dan zachtjes en dat is helemaal prima. Samen douchen is hier niet zo praktisch in de redelijk krappe douchecabine, dat hebben ze nooit gedaan.
Ik heb geen zonen, dus ik moest ook wel even wennen aan ineens een jongeman in huis. Inmiddels ben ik dol op hem en als het stel hier is draait hij ook gewoon mee in de dagelijkse routine. Wat ik ook fijn vond is dat dochter 's ochtends altijd eerst even van zolder naar beneden kwam om te kijken hoe de situatie was, of ik in de badkamer was of al aangekleed. Pas daarna kwam vriend naar beneden.
Ik denk dat het voor jou tijd is om het huis uit te gaan of je ouders gerust te stellen dat ze niks mee hoeven te krijgen van jouw seksleven. En misschien kun je ze vragen of ze het prettig vinden om iets af te spreken over het gebruik van de badkamer. Als jij je volwassen opstelt, draaien ze misschien een beetje bij.

Lotte78
10-05-2025 om 11:54
Hier blijft vriendje ook slapen en mijn dochter is jonger dan jij. Wel heb ik toen tegen haar gezegd het is een oud en gehorig huis. Je vader en ik zorgen dat jij niets van ons mee krijgt, andersom zou ik dat ook heel fijn vinden. En verder nooit problemen gehad.
Samen douchen heb ik ze nog nooit zien doen, doen ze vast als wij er niet zijn

Pippeltje
10-05-2025 om 17:07
Ik vind het sneu voor je dat dit zo'n probleem is voor je ouders. Ik vind dat een kind vanaf zijn/haar 18 daar zeker in vrij gelaten moet worden, eigenlijk al eerder. Maar de uitspraak; 'Ons huis; onze regels' is hun goed recht al is het nogal autoritair.
Het is gewoon heel jammer dat je nu nog afhankelijk bent van je ouders voor je woonplek dat is een groot nadeel van deze tijd, omdat je moeilijk aan woonruimte komt tenzij je erg rijk bent.
Wat je nog zou kunnen proberen toe te voegen in de discussie met je ouders is dat je aangeeft dat zij jou wel bij hen vandaan jagen op deze manier. Hetzij doordat je zo liever bij je vriend bent, hetzij doordat je zo sneller/actiever gaat zoeken naar eigen woonruimte. Misschien dat ze daardoor beseffen dat ze niet goed bezig zijn. Als ze echt ouderwets en star zijn zullen ze vinden dat je ze op die manier probeert te manipuleren; dan bereik je er nog niets mee. maar goed; sterkte met de situatie.
Ik vind het maar niets dat ouders hun volwassen kind zo beknotten.

IMI-x2
10-05-2025 om 17:46
Je ouders vinden het gewoon geen fijn idee, ze "willen het niet weten". Net zoals jij van je ouders, vermoed ik. Ik hou er meestal niet van, maar in dit geval zou ik zeggen: wat niet weet, wat niet deert. Dus doe het muisstil, en bewaar het samen douchen voor in het huis van je vriend.