Vakantie en uitjes

oregano
18-05-2012 om 12:04
Iemand onlangs nog op vakantie in griekenland geweest?
Wij gaan 5 juni 10 dagen naar Rhodos, heel veel zin in natuurlijk. Alleen vraag ik me af zoals de situatie nu is in Griekeland hoe het daar nu zal zijn...Zijn we nog wel welkom, worden we niet gezien als ''die mensen van de EU"" etc. Ik heb zulke fijne ervaringen met griekenland, het is mijn lievelingsland dus ik zou het zo jammer vinden als dit nu anders zou zijn. Ik vind de mensen altijd zo vriendelijk en gastvrij en ik hoop dat dit zo is gebleven. Ik kan me echter wel voorstellen vanuit hun oogpunt dat wij niet meer zo onbevangen worden bekeken. Ook mbt het geven van fooien, dat doen wij eigenlijk altijd, maar is dat nu in deze periode juist goed of juist beledigend. Ik weet het niet zo goed.
Ik wil graag rekening houden met de mensen daar maar wat is hierin de juiste houding. Of maak ik me hierover zorgen die misschien helemaal niet nodig zijn.
Groeten oregano

Hombre
18-05-2012 om 18:53
Nix gemerkt
Net terug van een eiland, Kefalonia. Niks gemerkt van vijandigheid. Athene is misschien een ander verhaal. Media overdrijven graag.

oregano
18-05-2012 om 19:19
Ja, de media
Klopt inderdaad dat ik daardoor me wat heb laten beinvloeden.En de verjaardagspraat bij familie die ik nu wel eens hoor.
En mijn vriend die zei dat we misschien contant geld mee moeten nemen ipv daar te gaan pinnen omdat de Grieken hun geld vd banken halen, had hij ergens gelezen, inderdaad ook dus weer die media. Ik hoop van harte dat wij dezelfde ervaring zullen hebben zoals altijd met deze vriendelijke mensen. Ik had er zelf ook nog helemaal niet aan gedacht, maar heb me idd wat laten beinvloeden.
Groeten oregano

S@nja
19-05-2012 om 08:51
Vliegveld
Ik hoop dat jullie geluk hebben op het vliegveld. Wij hebben veel last gehad van acties en hebben bijna 9 uur op het vliegveld moeten wachten.

+ Brunette +
20-05-2012 om 13:03
Fooien niet beledigend.
Als verspaanste Nederlandse, gewend aan lage Zuideuropese lonen, ben ik altijd blij met fooi. Over het eventuele denigrerende aspect stap ik heel makkelijk heen. Denk je nou echt dat een Griek verbolgen zou zijn als je een fooi gaf? Ik denk dat je eerder boze blikken krijgt als je géén fooi geeft.

oregano
20-05-2012 om 14:02
Brunette,
Het was meer de overweging dat ik graag rekening wil houden met de gevoeligheden die er momenteel wellicht zijn. En het gevoel van trots van de mensen, alsof ik hen dan beledig als ik een fooi geef. Wat we natuurlijk wel doen zoals we altijd deden. Merken snel genoeg hoe het zal zijn.
Groeten oregano

Shonagh
20-05-2012 om 23:36
Oregano
Misschien kan je het in de rubriek "opvoeden in het buitenland" vragen, daar komen 1 of 2 mensen die in Griekenland wonen.

oregano
31-05-2012 om 21:27
Las net dit bericht
http://www.welingelichtekringen.nl/21898-tui-neem-voldoende-cash-euro-s-mee-naar-griekenland.html
Nu een reis boeken naar Griekenland kan voor een avontuurlijke vakantie zorgen. Wie weet maak je live het faillissement van een land mee. Reisorganisatie TUI raadt reizigers naar Griekenland daarom aan om veel contant geld mee te nemen.
Het kan zijn dat de Euro wordt afgeschaft en de drachmen wordt ingevoerd tijdens je verblijf. En dat er dus geen geld uit de muur komt, of onduidelijk geld. De euro zal dan alleen maar mee waard zijn. Neem dus een goede voorraad mee.
Ook weer uit de media, maar mijn vriend zei het ook al al, zou het nodig zijn contant geld mee te nemen? Misschien dat we dat toch wel doen.
Verder hebben we er veel zin in! Heerlijk even weg met z'n tweetjes naar ons favoriete vakantieland.
groeten oregano

makakos
01-06-2012 om 08:40
Komen!
Vanuit Griekenland,waar ik al 20 jaar woon, kan ik je verzekeren dat de toeristen nog steeds met open armen worden ontvangen.Juist nu is er meer behoefte aan toeristen dan ooit.
Ik weet niet of je facebook hebt maar kijk anders eens op de pagina hoera voor Griekenland (of beter nog wordt lid. Dit is een pagina die door Nederlanders in Grland is opgezet om een beetje tegenwicht te bieden tegen alle negatieve publiciteit. Er zijn daar ook reacties te lezen van mensen die onlangs nog op vakantie in Grland zijn geweest. Ze hebben allemaal een heerlijke vakantie gehad!

Vic
01-06-2012 om 10:06
Goed om te horen
Wij gaan pas eind juli maar hebben er erg zin in. De accommodatie die ik heb geboekt was in februari al vol, dus aan toeristen geen gebrek op Kreta. Ik ken meerdere mensen die deze zomer ook gaan.
Wat denk jij, Makakos, lopen we risico dat halverwege de vakantie ineens Drachmen gepind moeten worden?
En Oregano, prettige vakantie alvast! (o.t. Hoe bevalt het samenwonen?).

Jesse_1
01-06-2012 om 10:13
Kreta
Ken toevallig iemand die een paar weken terug op Kreta is geweest. Veel zaken zijn dicht, hotels zijn dicht etc (dat je hotel al vol zit Vic, kan ook betekenen dat er minder aanbod van hotels is). De prijzen zijn torenhoog (ook in supermarkten). Salarissen van veel mensen zijn zo goed als gehalveerd, maar ze houden wel dezelfde lasten.
Ik hoop dat ze er snel weer bovenop komen, wij wilden over een paar jaar graag met onze kinderen eens naar Griekenland omdat we er zelf graag 'vroeger' ook heen gingen!
Jesse

makakos
01-06-2012 om 11:57
Vic
De verkiezingen zijn op 17 juni dus als jullie pas eind juli op vakantie gaan dan zal er (hopelijk) meer bekend zijn over de toekomst van Grland in de eurozone.

oregano
01-06-2012 om 12:11
Makakos
Ik ga zeker even kijken op de faceboek pagina, heb zelf geen faceboek maar dit zal wel lukken. We twijfelen toch nog wel om contact geld mee te nemen voor de zekerheid maar verder kijken we erg uit naar onze vakantie. Nooit op Rhodos geweest, dus ben erg benieuwd, we gaan naar Kritinia. Wel op Kreta (Mirtos), Kefalonia en Khytira geweest. Kreta en kythita erg mooi, kefalonia vond ik iets minder authentiek, veel nieuwbouw maar dat heeft natuurlijk te maken met de aardbeving van 1933 begreep ik.
Bedankt, oregano

oregano
01-06-2012 om 12:17
Vic, (ot)
Kreta is prachtig vind ik, wij zijn 2x in Zuid kreta geweest, in Mirtos, hele mooie vakanties daar gehad.
En qua samenwonen, het is wennen voor mij. Mijn vriend past zich makkelijk aan,ik minder makkelijk, vind het vrij vol hier in huis. Het is erg jammer dat het huis dat we graag wilden voor onze neus is verkocht en nu alle studenten weer buiten zitten veel lawaai hiervan. Dus, kan nog geen definitief eindantwoord geven vanwege omstandigheden. Ook is het minder speciaal als je samenwoont, met latten doe je toch meer moeite, nu neem je het sneller als vanzelfsprekend allemaal. Maar goed we zijn ermee bezig, ook hapto, gesprekken nav het boek Houd me vast van Sue Johnson en daar hebben we heel veel aan. De ruzie's zijn praktisch voorbij (zoek de boef enzo) en nu moeten we een andere vorm vinden qua verdieping, beetje ingewikkeld om even kort uit te leggen. Maar dit boek is een aanrader! Bedankt voor je belangstelling,
Jullie ook een hele fijne vakantie,
Groeten oregano

netterug
07-06-2012 om 17:46
Gaan
Ken iemand die net terug is uit rhodos: prima en geen vuiltje aan de lucht.
Gaan dus!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

oregano
15-06-2012 om 14:16
Net terug gisteren, was fantastisch!
Kalimera mede OOL-ers ☺
Niet 1 Griek gezien die niet vriendelijk was, net zoals eerdere ervaringen. Wat zijn het toch een vriendelijke mensen. Echt een warm bad om weer daar te zijn. En alle dingen die wij hier hoorden zijn idd mediapraat. Je kunt gewoon geld pinnen bij een bank. De Grieken houden wel hun hart vast voor wat er na de 17e gaat gebeuren. Ze willen iig niet uit de Euro, niet een Griek uitgezonderd. Want als dat gebeurt vrezen ze grote problemen. Verder is het erg moeilijk voor ze waarop ze nu moeten gaan stemmen. Niemand weet het eigenlijk. Iedereen die wij gesproken hebben is boos op de voorgaande regering de afgelopen jaren, een corrupte bende zeggen ze. Wij waren aan de westkust, niet toeristisch Rhodos. Woeste kusten, verlaten strandjes en authentieke bergdorpjes. Groot verschil met de toeristische oostkust met veel all incusive oorden met mensen met bandjes om, echt vreselijk (is mijn mening, wil niemand voor het hoofd stoten). Nadeel van onze kust was wel dat wij 's avonds vaak de enigen waren op terasjes als we uit eten gingen, verklaring vd eigenaresse van ons appartement was dat de Grieken daar geen geld meer voor hebben....En dat is natuurlijk erg triest!
Ach ik zou zo terug willen....
We waren nu voor de 3e keer met Eliza was here en dat is weer erg goed bevallen.
Jassas oregano ☺

oregano
15-06-2012 om 18:47
Knurf, schandalig....
als je ziet hoeveel moeite ze doen om het ons als toerist naar de zin te maken. En dit soort berichten horen we denk ik toch ook alleen maar weer via de media? Ik ken niemand die dit zou zeggen. Maar de politiek beinvloed ons denk wel, alsof het allemaal de schuld is van de griekse bevolking. Het tegendeel is m.i. waar.
Groet oregano.