Vakantie en uitjes

tonny
13-06-2011 om 21:51
Kamperend peutertje brult alles bij elkaar
Zelf heb ik totaal geen kampeerervaring, jullie veelal wel.
Hier een vraagje van oma. Kleindochter 14 mnd. was weekendje mee kamperen. Het werd een ramp, ze was 's nachts volkomen overstuur en niet te troosten. Na twee woeste nachten is het gezinnetje huiswaarts gekeerd om daar verrukkelijk een klokje rond te slapen.
Hoe moet het nou in de zomervakantie, de kampeerplek is al gereserveerd.
Zou het wennen?
Afblazen die kampeervakantie? Hoe ging het bij jullie?

margje van dijk
13-06-2011 om 22:16
Verschilt
Mijn ervaring is dat het heel erg wisselt, zelfs per kind. Onze oudste huilde met 9 maanden best wel in Schotland, maar daarna helemaal nooit meer. Onze middelste was een behoorlijk kampeerdrama, tot hij 2 was ongeveer, maar ook niet elke vakantie. Onze jongste huilde eigenlijk uberhaupt niet.
Ik heb zelf trouwens helemaal geen last van kinderen van anderen die huilen. Ik draai me nog eens om en denk: gelukkig, wij hebben dat gehad.
Behalve dan vorig jaar op Into the Great Wide Open (een popfestival op Vlieland), toen lag ik met migraine in de tent en stond er pal op mijn tentje nog zo'n tentje met daarin een tweeling van een maand of 6 die continu (afwisselend) huilden. Dat ging dwars door mijn oordoppen heen en dat vond ik toen ook best erg.
Maar over het algemeen vind ik: mensen die kamperen nemen bewust het risico dat je 's nachts wel eens wat hoort, en dat moet je maar voor lief nemen. Werkelijk! Als je dat niet wilt, ga je maar in een huisje slapen. En natuurlijk probeer je je kind te kalmeren, maar af en toe wat huilen is echt niet erg. Continu huilen en ontroostbaar zijn, zoals het bij jou blijkbaar was, dat is natuurlijk voor alle partijen vervelend. Maar echt, het kan best zijn dat ze over een paar weken totaal anders reageert! Misschien had ze nu ook wat onder de leden? Oorpijn of zo.
Dit doet me overigens wel denken aan mijn eigen kampeerdrama, wat ik toen echt heel erg vond (gelukkig ben ik nu zo oud dat ik ook dit weer kan relativeren, betreffende kind is gisteren 12 jaar geworden!). Ik had het opgeschreven in een bloedserieuze forumbijdrage, "open brief aan mijn kampeerbuurvrouw" of zo. En ja! Met een beetje zoeken heb het zelfs teruggevonden (voor wie het drama niet schuwt):
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=kamperen&thread=14095&forumsel=0&forum=1&post=145467
Margje

margje van dijk
13-06-2011 om 22:42
Haha
Ik lees mijn eigen verhaal van (EXACT) 11 jaar geleden door en ik zie dat ik daar schrijf dat oudste met 8 maanden in Schotland juist niét huilde.
Zie je, ik weet het blijkbaar niet meer. Soms wel, soms niet, soms geheel volgens verwachting (wel of niet) en soms een totale verrassing (wel of niet).
Wat reageerde iedereen trouwens lief op mijn posting, eigenlijk, ik ben er nu 11 jaar later even ontroerd van. Als ik 'm nu gepost zou hebben, dan was de huidige forumpopulatie toch zeker wel zodanig dat er na een reactie of acht ook wel eens iemand zou zeggen dat ze het toch eigenlijk helemaal met die vervelende vrouw eens was
(Ach, mijmeringen. Dat dat ventje van toen, met z'n kale kop en maar bleren op z'n 1e verjaardag.... ik zie me nog zitten met het minitaartje met 1 kaarsje erop, en ik telkens weer in tranen uitbarstend). (En dan nu die aanstaande brugklasser met zijn hoofd vol manen, alle nachten slapend als een roos).
Margje

NaShA
13-06-2011 om 22:50
Niet helemaal gelezen
maar mij viel op dat ik zoveel namen zag die ik nu niet meer hier zie, of heeft iedereen een andere nick.
Ja, geluiden op een camping, ik kan het best handelen, gewoon, normale dingen. huilende kinderen, een langslopend fluisterend groepje, een auto, dat soort dingen, dat boeit me allemaal niet. Maar hard lachende naar muziek luisterende groepen bij de tent, daar heb ik meestal wel last van....

Thursday Next
14-06-2011 om 10:12
Tja...
het hoort er een beetje bij op een camping, al is het natuurlijk voor alle partijen wel vervelend als een kind zo huilt 's nachts. Misschien gaat het deze zomer beter, alvast thuis aan het bedje laten wennen? Of bij haar gaan liggens als ze moet slapen?
Toen onze dochter 1 was had ze vooral moeite met in slaap komen in de tent, dat was ook brullen. Ik ging met haar wandelen om haar in slaap te krijgen en legde haar dan voorzichtig neer.
Wij hebben overigens diezelfde vakantie op een bretonse camping eens een zeer boze Britse overbuurman gehad, omdat onze dochter te veel praatte en lachte! En dat ook nog eens gewoon overdag. Hij wilde "paece and quiet", tja en dat is het nou eenmaal meestal niet op een camping. Misschien was hij wel de elders genoemde "adult only" gewend.

tonny
14-06-2011 om 10:59
Wat mooi om te lezen, die oude brief van jou, margje!
Echt geweldig.
Ik zal mijn schoondochter ermee bemoedigen na de teleurstellende ervaring
En ja, jammer dat al die mensen van toen kennelijk zijn afgehaakt/omgenummerd.
Jammer.

Sera
14-06-2011 om 14:35
Eerste vakantie
Mijn oudste dochter was een hele makkelijke baby maar toen we op vakantie gingen was ze echt helemaal van slag gedurende de eerste week. Alleen in de auto sliep ze goed. We hebben dan ook heel wat kilomters by night afgelegd in die week
Toen mijn tweede peuter was hadden we een stacarvan gehuurd. Het was heel warm en hij kon van de warme niet slapen. Echt janken en schreeuwen van vermoeidheid de halve nacht. Heel vervelend. In de auto hadden we airco dus mijn man ging 's nachts met hem rijden terwijl ik bij dochter bleef. Helaas werd hij weer wakker zodra hij weer uit die koele auto was. Voor de tweede en derde week hebben we een huisje met airco gehuurd. Gelukkig konden we die investering doen. Toen werd het toch nog gezellig.
Ik vind kamperen trouwens ook niet zo fijn met hele kleintjes. Ik huur liever een huisje of een grote stacaravan. Heb je wat meer ruimte en eigen sanitair. Scheelt heel wat heen en weer gesleep.
Een weekendje kamperen met kleintjes vind ik wel te doen maar een paar weken lijkt me vermoeiend.

Chippie
14-06-2011 om 15:17
Tja...
Hier ging het goed, maar daar heb je weinig aan. Hier een huurtent met eigen bedje, lakentje (van bed afgetrokken dus met geurtje van thuis), eigen knuffel, etc. Tussen de middag slapen in de tent vind ik lastig, gelukkig sliepen ze bij ons overal in een buggy.
Ik vond een grote huurtent juist heerlijk voor kleintjes. In een stacaravan kun je je bedje niet kwijt, ook warm, minder leuke plekken vaak, etc.

Chris35
14-06-2011 om 15:41
Hier ook geen tent
Met onze "rumoerige" dochter van 4 hebben we al eens een lang weekend Texel vroegtijdig afgebroken (huilen, huilen, chagrijnig etc, ze was toen nog geen 1)
En omdat ze héél hard kan huilen/krijsen hebben we tot nu nooit voor een tent gekozen maar altijd voor huisjes. Toch iets minder rumoerig voor de buren.
Nu slaapt ze wel beter maar kan nog steeds veel herrie maken (driftbuien waar je je echt voor schaamt op vakantie kan ik je melden).

mar
14-06-2011 om 16:56
1 nacht
In alle jaren dat wij met dochter gekampeerd hebben (in tent) is er maar 1 nacht geweest dat ze echt heeft liggen krijsen. Toen was ze 14 maanden en de buren vertrokken gelijk de volgende dag.
Ik heb het eigenlijk nooit als zwaar ervaren het kamperen met baby/peuter. Misschien omdat we maar 1 kind hebben of omdat het allemaal vrij gemakkelijk ging.

amk
14-06-2011 om 20:01
Jong
hier veel gekampeerd met jonge kinderen. De eerste keer was dochter van vrienden wel al 3 hele maanden oud. Ging prima, toen ze het eindelijk lekker warm had. Wat een misvatting zeg dat het campingbedje lekker warm is. Niet dus, de kou komt van onderen en heeft natuurlijk vrij spel onder het bedje.
Mijn dochter is gelijk in een Deryan tentje gegaan. Wel even oefenen want totaal anders als een ledikantje natuurlijk. Maar ze heeft altijd geslapen als een blok. Thuis ook overigens.
Vorig jaar is ze van het tentje gepromoveerd naar een echte slaapzak en matje. Ik vind de camping nog steeds een heerlijke plek voor heel jonge kinderen, ze kunnen al heel snel (op de kleine campings waar ik sta) zelfstandig de hele dag rond lummelen. Je moet ze alleen aan het eind van de vakantie even met een schuursponsje behandelen want echt schoon zijn ze niet meer te krijgen anders

Tijgeroog
14-06-2011 om 23:10
Prima
Met de oudste gekampeerd toen hij 14 maanden was. In een campingbedje en dat ging prima, hij vond het erg leuk om rond de tent te spelen. We hebben een prima vakantie gehad.
De jongste was 9 maanden en sliep in zo'n Deryan tentje. Dat werkt heel goed, overdag sliep ze buiten in dat tentje, onder de schaduw van de bomen. 's Nachts heeft ze wel vaak gehuild, maar dat deed ze thuis ook en we hadden haar dan weer snel stil. Nog wel rondgevraagd bij de buren of die er geen last van had maar de enkeling die er wel eens wakker van werd dacht dan met weemoed terug aan de baby-tijd van de eigen kinderen of was blij dat het dit keer niet haar eigen kind was dat wakker werd (dat we idd ook wel eens gehoord hebben)
Let er inderdaad op dat ze het niet te koud heeft, wij waren dit weekend weg en ik heb het de eerste nacht heel koud gehad, de 2e nacht ben ik met 3 dikke lagen kleding begonnen. Die kou lijkt me een goede reden om te gaan huilen. Wij hebben met heel jonge kinderen ook altijd in redelijk gebieden gekampeerd.
En koop zo'n Deryan tentje en laat haar er thuis vast aan wennen. Dan is dat ook vertrouwd.
Ik vond het trouwens wel erg leuk om te kamperen met de kleintjes, in tegenstelling tot sommige voorgangers. Uitgebreid in bad hebben we op de camping nooit gedaan, wel veel in het zwembad (en daarna daar onder de douche) en dan zo nu en met ons onder de douche. (maar, we kamperen naturistisch dus met een baby onder de douche betekent dat je met baby en handdoek naar de douche wandelt, eronder gaat staan, handdoek bij baby omslaan en klaar. Ook ruime douches, want je hebt geen aparte hokjes nodig)

Janna3
15-06-2011 om 11:15
Vond het heerlijk
Hier gekampeerd vanaf dat de kinderen een maand of 8 waren. Eerst in onze eigen tent, later ook in grote huurtenten. Ik vond het heerlijk, zo buiten. De kinderen ook. Maar soms met slapen is het wel even lastig. Wij hebben ook wel regelmatig 's avonds door de omgeving gereden om een kind in slaap te krijgen. En als ze 's nachts wakker werden mochten ze bij de eerste kik tussen ons in. Lekker warm voor ze, want inderdaad, zo'n campingbedje trekt koud op.

An
15-06-2011 om 13:43
Drie kinderen en altijd gekampeerd. En wij hebben niet al te beste slapers. Deryan was voor onze laatste niets, maar ik ken veel mensen die het geweldig vonden. De kou is iid een boosdoener en wat bij ons belangrijk was/is, was/is dat ze vlak bij ons lagen. we hebben ook wel een vakantie ieder bij een peuter geslapen. Tja, niet zo gezellig maar wel lekker geslapen en een heerlijke ontspannen vakantie gehad.
Groet, Angelique

Triple
17-06-2011 om 00:18
Nomad
Wij hadden een nomad kinderbedje met kamperen. Ik vond het fijn dat die van katoen was en heel stabiel stond. Oudste zoon werd wel eens 's nachts wakker en sliep dan tussen ons in verder. In de avond sliep hij in de wandelwagen in en als wij naar bed gingen legden we hem in zijn eigen bed. De jongste sliep altijd als een roos.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Johanna Jannetje
23-06-2011 om 14:46
Ja, drama
Ik heb altijd heerlijk gekampeerd met onze kinderen, met de jongste inmiddels 10 vanaf 2 mnd oud. Maar met een kind van 1 jaar was het beide keren echt niet leuk. Ik zou een jaartje overslaan, denk ik. Oudste wilde 's avonds niet slapen, jongste was 's nachts minstens 1x en soms wel 2x wakker en om 6 uur weer helemaal helder. pfft. bij ons in bed nemen, hielp wel. maar ja... dat kan niet altijd.
Sterkte, hoor!
en camping gereserveerd: probeer te annuleren en anders geld is misschien minder belangrijk dan een zeer ongelukkige vakantie...?
Johanna