Vakantie en uitjes

annavd
19-04-2011 om 14:57
Koud?
Hallo,
Ik heb voor de zomervakantie een camping op het oog in Zuid-Duitsland. Hij ligt echter op 850m hoogte. Weet iemand hoe koud het 's avonds/'s nachts is. We slapen in een tent, maar ik wil niet wakker liggen van de kou.
Graag ervaringen.
Gr. Anna

Fiorucci
19-04-2011 om 16:20
Fris
Voor juli/augustus is de gemiddelde nachttemperatuur voor Zuid-Duitsland 12/13 graden. Dus ja, het kan best fris zijn!!

rodebeuk
19-04-2011 om 18:09
Iedere hoogtemeter scheelt een graad
..dus op 850meter hoogte is het dan nog een graad of 3.
Dubbele dekens, en een heerlijk frisse ochtendlucht 's ochtends!

Moppeke
19-04-2011 om 19:46
Koud ja
Al is het hartje zomer en overdag 30 graden, 's avonds koelt het behoorlijk af en 's nachts kan het ook echt koud zijn. Zeker hiermee rekening houden dus.
Ik weet niet of je een doorgewinterde kampeerder bent, maar zou je dan op een luchtbed slapen, dan maak je het jezelf nog kouder. Dan trekt de kou echt in je luchtbed. Niet fijn.

Yura
20-04-2011 om 09:02
Koud
Wij hebben in de Franse Alpen gezeten op 1000 meter. Overdag heerlijk weer, 28 graden. We konden tot half 10 ongeveer buiten zitten (dik aangekleed), daarna moesten we echt naar binnen. 's Nachts koelde het af tot 4 graden. Wij waren met een caravan en met 4 personen en een hond er in, blijft het redelijk warm binnen, wel lekker dikke dekbedden hoor. Op de camping waren verder heel veel tentjes, dus het is wel te doen blijkbaar als je er op berekend bent. Overigens vind ik het heerlijk overdag mooi weer en 's nachts lekker koel, slaap je heerlijk bij.

Puck
20-04-2011 om 09:58
Sinilind, luchtmatras
Sini, hoe dik je luchtbed ook is, een luchtbed isoleert heel slecht en daarom heb je het op een luchtbed van 20 cm dik kouder dan op een isolatiematje van 5 cm dik. Als je persé een luchtbed wilt hebben kun je er wel een isolatiematje onderleggen, dat scheelt al. Maar jou lijf moet al die koude lucht in dat luchtbed gaan opwarmen en daar krijg jij het nu zo koud van.

annavd
20-04-2011 om 14:15
Goede reacties!
Dank voor de reacties, hier hebben we wat aan! Ik zal eens goed moeten overleggen wat verstandig is: geen luchtbed, betere slaapzak, evt. binnentent aanschaffen voor in onze De Waard, of toch een wat lager gelegen camping. Gelukkig is het voorlopig nog geen zomervakantie, dus we hebben nog even de tijd.
Groet,
Anna

An
20-04-2011 om 14:57
Alumatjes
Hoi,
Wij hebben voor de kinderen si-matjes en voor ons een luchtbed maar allemaal hebben we er een aluminium matje onder. Dat scheelt echt een heleboel en neemt weinig ruimte in, daarbij kost het geen drol.Een luchtbed zonder iets eronder is heeel koud. ook op 800m slapen wij dan gewoon onder ons dekbed. De kinderen in een goede slaapzak.

Dorry1
20-04-2011 om 17:38
Binnentent in de waard
Het scheelt echt heel veel een binnentent in een De Waard. De wollengronddeken zorgt voor een extra isolatielaagje en de binnentent zelf zorgt ervoor dat de kleinere ruimte heel snel opgewarmd is. Een isolatiematje of een SI-mat zorgt nog eens voor extra warmte. Wij hebben ooit op een hoge camping gestaan en elke ochtend klaagde iedereen dat het zo koud was geweest. En ik ben een echte koukleum en heb nergens last van gehad! Maar die binnentent gaat voortaan elk jaar mee!
Dorry

Kari1
20-04-2011 om 19:32
Puck en sinilind
Wat nog beter helpt is het alumatje niet onder maar óp het luchtbed te leggen, met daarover b.v. een hoeslaken of gewoon je slaapzak. Want, zoals Puck al zegt, "jou lijf moet al die koude lucht in dat luchtbed gaan opwarmen en daar krijg jij het nu zo koud van." Met een matje onder het luchtbed geldt dat nog steeds.
Met een matje op het luchtbed heb je het comfort van een luchtbed maar zonder de kou ervan.
Kari

Puck
20-04-2011 om 22:46
Helemaal gelijk kari
Ja, isolatiematje op je luchtbed werkt beter, je hebt helemaal gelijk.