Vakantie en uitjes

Manda Rijn
09-06-2011 om 12:06
Verschil 2 en 3 sterren campings?
afgelopen jaren zijn we altijd op 3 sterren campings geweest, ik snap alleen niet wat het verschil is met 2 sterren.
Ik kijk nu al een tijdje op zoover en camping-frankrijk en ook op 2 sterren campings vind je wel eens een zwembad, winkeltje en broodservice.
Waar zit het hem dan in ? Aangezien ik nogal de hobby heb om dingen erg ver van te voren te plannen zie ik ons volgend jaar dus wel op een 2 sterren staan, volgens mij zijn ze ook goedkoper.
Hier mensen die standaard altijd voor een 2 sterren camping gaan ?

Puck
09-06-2011 om 12:53
Zegt volgens mij niet zo veel
Ik kijk eigenlijk nooit zo naar het aantal sterren. Ik heb ook geen idee op wat voor sterrencampings wij staan. Ik kijk naar wat de faciliteiten zijn, of het ons aanspreekt enof de recensies een beeld geven waar ik wat mee kan (daarmee in het achterhoofd houdend dat vooral de klagers eerder een recensie schrijven dan iemand die heel tevreden is).
Als je een 5 sterrencamping hebt met ultra luxe maar smerig sanitair en een chagrijnige eigenaar dan vind ik die camping minder aangenaam dan een hele simpele camping met een aardige campingbaas die je helpt als dat nodig is en met basic sanitair dat schoon is.
Geen idee dus hoe die sterren werken en het doet me ook helemaal niets.

Manda Rijn
10-06-2011 om 09:45
Maar waarin zit dan het verschil
hoe weet zo'n camping houder of hij 2 of 3 sterren op zijn campingbord moet zetten ? Is er een organisatie die dat bepaald ?
Ik zie namelijk geen duidelijk verschil, trouwens sommige 4 sterren campings zijn eerder 3 sterren waard.

rodebeuk
10-06-2011 om 10:15
Visitatie door controleur
..met een puntenlijst.
Bij hotels vind ik het al even idioot. Op de controlelijst staan vooral voorzieningen... dat zegt nog niets over de service of hoe mijn huismijtallergische mannen zich daar gaan voelen (oud meubilair kan schoon zijn, nieuw meubilair vies).
Je hoort ook vaak dat hotels de hele binnenboel overhoop gooien (jouw vak trouwens maar dat doen ze dan ook weer niet voor de kwaliteit; het gaat alleen maar om de uitstraling. Soms halen ze dus mooie spullen weg en komt er rommel voor terug, puur omdat dat in hun concept dan is Wat De Klant Wil.
Dus het hele rating-systeem heeft weinig met jouw ervaring als gast/klant te maken, en zo is het ook bij de campings. Het verschil tussen 2 of 3 sterren is dan de verwarmde toiletbril of de aanwezigheid van een winkeltje waar je toch nooit komt.

ChrisH
10-06-2011 om 10:17
Voorzieningen
Volgens mij zit het verschil tussen campings met twee en vier sterren vooral in het niveau en het aantal van de geboden voorziengen, wel of geen zwembad, staat van het sanitair, vermaak, zeg maar de toeters en bellen.
Mij zegt het weinig, hoe meer sterren hoe minder leuk ik het vaak vind, want te georganiseerd.
Chris

rodebeuk
10-06-2011 om 10:40
Chrish
én dezelfde woordkeus!
Alleen die bondigheid, daar schort het nog aan bij mij.

Manda Rijn
10-06-2011 om 10:54
Ha!
ik vond laatst dus zo'n enig kneuterig 2 sterren campinkje waarvan ik mij dus afvroeg waarom dat niet een 3 sterren is. Heeft alles, zwembad, campingwinkeltje. Misschien ligt het aan het gebrek aan vermaak.
wat gek dat ik tot nu toe nooit heb open gestaan voor 2 sterren campings, terwijl die net zo leuk zijn binnen ons kader van 'prettig rustig met riviertje en wat andere kinderen'.
oh ja Beuk die hotels, ach ja dan krijgen ze een 4e ster omdat ze er een paar fitnessapparaten neer zetten, dat verder die dingen niet aangesloten worden omdat het luchtklimaat nog niet geschikt is doet er verder niet zo toe. Oh en verder geen ervaring met ontwerpen voor horeca, het schijnt op opdrachtverstrekking een wat plat en erg commercieel wereldje te zijn waar je als ontwerper snel een poot wordt uitgedraait. Ik zat meer in de semi-publiek en particulieren. Trouwens ik heb het wel echt gemist, ik zou best wel weer wat willen ontwerpen want ik zit nu voor een vriendin wat hypothetische indelingen te schetsen (die wil wel verhuizen maar heeft de centen niet om dan een pand te kopen wat zwaar verbouwd moet worden, dus waarom doe ik dit eigenlijk...)

rodebeuk
10-06-2011 om 11:38
Manda
nee, ik dacht idd meer dat je handen erbij zouden jeuken dan dat het je eerste broodwinning zou zijn geweest/geworden/hebben kunnen zijn.
Want wat er in gaat is vaak net zo lelijk als wat eruit komt. Niet jouw type concepten.
Nu is er weer die hype met nepfineer in donkere houtsoorten. Van de week in de net klare wachtkamer van de Raad van State: op zich mooie keuzes in stoffering (ene kant anthraciet/beige met wat kleuren er tussen in, andere kan niet echt felle maar wel wat helderder kleuren) .... staat overal dat plestikfineer. Duurt ook weer tien jaar voordat dat overal verdwenen is. Doe dan een stuk hout!

Tijgeroog
10-06-2011 om 12:17
Manda
Dit is mijn favoriete camping (welliswaar naturistisch, maar het gaat om het idee): http://lessaules.com/
1 ster, maar geweldige sfeer, mooi en schoon sanitair, leuke speeltoestellen, mooie zwemvijver. Geen winkeltje of ingewikkeld vermaak (wel een pannenkoekenfeest waarbij iedereen z'n eigen pannenkoeken bakt, of een kampvuur, of een wandeling naar de boerderij van de buren), wel rustig, genoeg kinderen en hele vriendelijke mensen, maar ik sta hier veel liever dan waar ook.

Puck
10-06-2011 om 12:48
Manda
In het kader van \'prettig rustig met riviertje en wat andere kinderen\'"weet ik nog wel een leuke camping: L'esplanade in Cromary. Heeft alleen geen zwembad.

Kari1
10-06-2011 om 15:50
Sterren
worden, zoals al is gezegd, toegekend obv aanwezige voorzieningen. Zwembad? Check. Glijbaan? Check. Kampwinkel? Check. Autowasplaats? Check. Familiedouche? Check.
De onderhoudsstaat van die voorzieningen, de openingstijden, de verhouding tussen aantal/grootte van de voorziening en het aantal gasten op de camping - doet allemaal niet terzake.
Wij hebben het vaak het meest naar onze zin op een camping met weinig tot geen sterren maar waar gastvrijheid en oog voor de gast hoog in het vaandel staan. Onze manier van zoeken is eerst bedenken naar welke streek we willen, en vervolgens op camping-frankrijk kijken welke campings daar zijn en de meningen lezen. Dan zie je snel genoeg welke camping bij je past. Op sterren let ik nooit.
Kari

purk
10-06-2011 om 19:01
Tijgeroog!!! - ot
inderdaad een heerlijke camping en zo prachtig onderhouden. Werkelijk een paradijsje. En ik vond het ook mooi om te zien hoe trots de eigenaren zijn. Het straalt van hen af hoe blij ze er zelf mee zijn. Hopelijk blijft Les Saules nog lang bestaan.
groetjes van Purk

Manda Rijn
11-06-2011 om 15:12
Leuke camping
inderdaad, precies wat wij leuk vinden hoor maar ik ben geen naturist.
L'esplanade had ik al een keer gevonden, ik vind de Jura alleen te koud.

Manda Rijn
11-06-2011 om 15:57
Wat grappig
dat dit dan opeens een heel breed scala aan nieuwe mogelijkheden brengt, haha, waar je jezelf niet rijk mee kan rekenen. Nu kan ik dus fijn meer dan een dik jaar alle 2 sterren campings gaan bestuderen.

Kari1
11-06-2011 om 16:09
Manda
http://www.campingleslibellules.com/
http://www.campingcoursavy.com/
is zoiets wat je zoekt? De eerste heeft geloof ik geen zwembad maar de rivier is wel redelijk zwembaar.
Kari

Manda Rijn
11-06-2011 om 16:23
Kari
dank, ik ken les Libellules van mijn speurtochten, ik begrijp dat het nogal hysterische eigenaren zijn die wat te veel met regeltjes bezig zijn, dus die valt af.
Die 2e lijkt mij enig, ik heb hem direct in mijn camping mapje gestopt !!!

Dorry1
11-06-2011 om 18:54
Wordt daar wel schoongemaakt?
Ooit sprak ik een moeder die me met open mond aanstaarde toen ik zei vooral geen campings met sterren te zoeken. 'Wordt daar dan wel schoongemaakt" vroeg ze zich af?
Mijn ervaring is dat hoe meer sterren hoe viezer; teveel mensen, te weinig zorg voor de faciliteiten door de gasten. Een kleine camping waar je iedereen kent, daar laat je het netjes achter omdat je weet wie er na je komt.
Ik weet dat in Frankrijk het sterren systeem iets zegt over hoeveel faciliteiten je hebt, en totaal niets over de luxe of de kwaliteit/netheid. Twaalf toiletten en 46 wasbakken? Hup ster erbij.
Ik heb die moeder trouwens maar in de waan gelaten; hebben we meer plek op onze favo campings...
Dorry

Manda Rijn
11-06-2011 om 21:52
Gniffel
het verschil in smaak wbt campings is indd echt enorm !
Zo vertelde een buurvrouw vorig jaar dat ze de ideale camping hadden geboekt (ik zag dus direct mijn riviertje en prachtig weids uitzicht voor mij naast een mooi oud dorpje...) zegt ze dolblij "wel 7 glijbanen !".
Zij op haar beurt stond ook even te denken "jemig wat erg" toen ik vertelde dat ons houten huurhuisje slechts 420 euro kostte en dat er een riviertje was met wilde slangetjes en veel kikkers, haha.

Tijgeroog
12-06-2011 om 17:22
Purk (ot)
Jij bent er ook geweest begrijp ik?
Wij willen dit jaar voor 't 3e jaar achter elkaar gaan (niet de hele vakantie, maar de laatste week), we zijn daarvoor nooit eerder naar een camping teruggegaan, terwijl we op mooie plaatsen geweest zijn.

purk
12-06-2011 om 21:17
Tijgeroog
inderdaad, wij zijn in de zomer van 2008 een week op Les Saules geweest. Het was vanwege het weer dat we verder gingen. Nog een leuke tip voor je is misschien La Sesquiere. Daar zijn wij nu twee keer geweest, prachtige camping, aardige eigenaren en een leuke omgeving voor uitstapjes. Qua sfeer zeker vergelijkbaar, behalve het eten dan...lekker Thais eten kun je alleen bij Edy
groetjes van Purk

Mover
12-06-2011 om 21:49
Libellules
Ik vond ze niet hysterisch die eigenaren, maar wel op een aparte manier bezig met de regels. Alsof ze zelf nog niet helemaal achter hun eigen regeltjes stonden.
Werkelijk een zaaaaalige camping, met een fantastische rivier. Weinig te doen, maar daardoor werden de kinderen actiever.
Kan hem aanraden!

ChrisH
13-06-2011 om 11:08
Libellules 2
Wij hebben twee jaar geleden ook op Libellules gestaan in het hoogseizoen. Waar haal je dat vandaan dat de eigenaren hysterisch zijn? Ze zijn wat alternatievig, maar leken me verder behoorlijk nuchter.
De camping is zeker een aanrader, met een heerlijk zwemriviertje en privéstrandje erbij. Er zijn zelfs een paar plekken waar je recht aan de rivier staat.
Chris

Tijgeroog
14-06-2011 om 22:54
Manda
"inderdaad, precies wat wij leuk vinden hoor maar ik ben geen naturist."
Misschien een goede reden om toch maar naturist te worden? (=grap met serieuze ondertoon)

Tijgeroog
14-06-2011 om 22:58
Purk
Wij hadden in 2008 ook willen gaan, maar zijn vanwege het weer op het allerlaatste moment uitgeweken naar de Provence.
Is er op La Sesquiere ook zwemwater waar kleine kinderen in kunnen staan? Dat wordt hier momenteel nog erg gewaardeerd (kinderen hebben (nog) geen zwemdiploma), en veel campings vallen daarop helaas af.
Wij vonden Les Grandes Chenes in de buurt van de Dordogne trouwens ook een aanrader.

Manda Rijn
15-06-2011 om 09:34
Libellules
de reviews op zoover en camping-frankrijk geven aan dat de campingeigenaren wat hysterisch en gestresst over komen. Moeilijk doen over je auto naast je accomodatie zetten als je weg gaat, kinderen die om 9 uur s'avonds op moeten houden met pingpongen etc, daar hou ik niet van. Ik vind het heerlijk dat een camping stil is om 23 uur maar verder lijkt het mij enorm storend als campingeigenaren je vrijheid beperken en ik vind dat kinderen op campings vooral ongestoord overal moeten kunnen spelen.

ChrisH
15-06-2011 om 11:13
Manda
Jammer, je laat zo een erg leuke camping aan je neus voorbij gaan. Geweldig riviertje (Cèze), met stroomversnellinkjes, privé-strand, 1 x per week heerlijke pizza's op het terras, ponyrijden, prachtig stadje Goudargues vlakbij om lekker koffie te drinken, met gezellige Provencaalse weekmarkt, Orange, Nimes, Avignon op rijafstand.
Nooit gemerkt dat kinderen niet ongestoord konden spelen. Gunst, kijk mij nou eens mijn best doen je over te halen. Het staat je natuurlijk vrij om te gaan waar je wil
Chris

Manda Rijn
15-06-2011 om 12:53
Nou chris
het lijkt mij dus ook een enige camping, precies goed met een riviertje, weinig animatie en lekker klein. Ander nadeel is dat de goedkoopste chalet/accomodatie boven de heilige grens van 500 eurio per week zit, camperen met een tent zie ik nog niet zitten volgend jaar (dan is de jongste 3) voor dit jaar wel 2 vergelijkbare campings die dus wat goedkoper zijn.
Maar ik zal er nog eens op broeden anders, je klinkt zo overtuigend

purk
15-06-2011 om 14:13
Tijgeroog
het zwembad is volgens mij 1.50 meter diep. Te diep voor jouw kinderen, denk ik dus. Het is trouwens geen enorm zwembad, gewoon een rechthoekig geval van tien bij 20 ofzo. Dus wie weet kan je over een paar jaar wel naar Sesquiere toe
Jouw tip is ook een leuke...enige twijfel is wel het zwembad. Kinderen zouden er nog kunnen staan, maar is het niet té ondiep voor ze....ivm het opduiken van duikschatten etc. Prachtig toiletgebouw trouwens!
groetjes van Purk

Tijgeroog
15-06-2011 om 15:03
Purk
Ik heb inderdaad een lijstje met campings in m'n hoofd voor als de kinderen (goed) kunnen zwemmen. Weer een keer naar de oceaan, weer een keer naar de Ceze en dammetjes bouwen. En dan voegen we deze er aan toe.
Dat zwembad op Les Grandes Chenes. Ik weet niet meer hoe diep dat is. Ik weet wel dat je er in kunt lopen, als een strand,, en het werd dieper, ik denk ook zo rond 1,50 maar misschien ook dieper. Wij hebben volgens mij ook wel in het water gedoken, maar toen we daar waren was onze oudste net een jaar, dus dat kon alleen als we oppas voor hem vonden. 's Avonds laat was het zwembad open en verlicht, maar er was niemand en het was erg leuk om dan even te gaan zwemmen.

rosa
15-06-2011 om 16:08
Sterren
Dat doet me denken aan de camping waar we ooit stonden en waarvan de Nederlandse eigenares helemaal woest was omdat ze een ster erbij niet hadden gekregen omdat ze geen haakje aan de deur in de wc hadden. Dat soort dingen wordt (ook) gescoord dus.
Lekker kijken wat je zelf wil dus.
En nu ga ik even de campingtips lezen.