Vakantie en uitjes

Anneke
26-05-2012 om 17:55
Wel of niet vriend mee?
Dochter van 15 heeft al bijna 2 jaar een vriend. Aardige jongen, niks mis mee. Maar nu vraagt ze of hij mee op vakantie mag. We hebben ook nog een zoon van 13. Ik weet niet of dat dan zo leuk is. Normaal op vakanties trekken broer en zus veel met elkaar op, ze kunnen ook erg goed met elkaar over weg. Dus voor zoon is het niet zo leuk waarschijnlijk. Moet ik hem wel of niet meenemen, we hebben nog geen plannen, gaan waarschijnlijk niet al te ver van huis kamperen of zo.
Of gewoon wel doen en dan een weekje? Anders heb je natuurlijk kans dat dochter chagrijnig is. Moeilijk moeilijk.

Maylise
26-05-2012 om 18:04
Anneke
Ik zou het niet doen persoonlijk. Het lijkt me voor je zoon inderdaad niet erg leuk tenzij hij zelf ook goed bevriend is met die jongen en ze leuk met z'n drieën kunnen optrekken. Anders krijg je toch de situatie dat je zoon er een beetje bij hangt.
Ik heb zelf als regel dat er geen vriendjes of vriendinnen mee gaan op vakantie. Ze hebben nog hun hele leven om samen op vakantie te gaan en dat hoeft echt niet perse als je nog maar 15 bent. Ik zou dat ook nog gewoon te jong vinden.
Maar praktisch gezien lijkt me het in jullie geval ook niet erg leuk. Je krijgt dan toch de situatie dat zij erg op elkaar gericht zijn en je zoon dus met jullie op moet trekken waar hij op z'n 13de waarschijnlijk ook niet zo'n zin in heeft.

Lis@
26-05-2012 om 21:08
Niet
Maar niet om de reden die je aangeeft dat je zoon geen maatje heeft want dat vind ik grote onzin. Je dochter is er niet om je zoon bezig te houden zeg. Hij vindt zelf zijn vrienden wel en anders maar niet.
Ik vind haar te jong om al een vriendje mee te nemen op vakantie. Misschien volgend jaar als het nog aan is

Annet
27-05-2012 om 09:33
Ik zou het niet doen
Het leuke van vakantie vind ik juist het met elkaar optrekken als gezin. Een vriendje erbij maakt dat toch anders. Zowel voor de ouders maar zeker ook voor broer.
Ik kan juist zo genieten van de manier waarop onze kinderen veel aan elkaar hebben tijdens vakanties. Het versterkt hun band juist, meer dan in het dagelijkse leven met hun eigen school, vrienden, sport, etc.

Wilgenkatje-
27-05-2012 om 13:59
Ik zou de kool en de geit sparen
en vriendje een lang weekend laten komen. Dan heb je je goeie wil getoond, kan je dochter haar chagrijn thuislaten en kunnen zus en broer ook samen van alles beleven.
Als het volgend jaar nog aan is en je besluit dat vriendje mee mag,zou er misschien een maatje voor je zoon mee kunnen?

Isabella Caramella
27-05-2012 om 17:35
Overleggen
Ik zou overleggen met elkaar: of jongste mag ook een vriend meenemen of hij heeft er geen bezwaar tegen (want nu vul jij voor hem in dat het niet leuk voor hem is)
De tijden veranderen, voor jullie en voor broer, ik zou het al fijn vinden dat dochter dit jaar nog mee wil.

Henriette123
29-05-2012 om 11:16
Goede ervaringen
Wij hebben juist goede ervaringen met het meenemen van een vriend van dochter, die toen wel 16 was.
Vriend kon het prima met haar 2 broers vinden, en inderdaad het voorkomt een chagerijnig kind.
Kinderen deden soms gezamelijk iets en soms apart,het was een super vakantie.

koentje
30-05-2012 om 12:40
Ja wel!
Ik zou het wel doen, tenzij je grote problemen verwacht tussen een van de gezinsleden en het vriendje.
Zoals gezegd, broer is niet afhankelijk van zus voor de contacten en als dat WEl zo is, is het tijd dat dat verandert!
Ze kunnen lekker binnen jullie zicht experimenteren met het wel en wee rond hun relatie. Gewoon doen dus!

Kees
30-05-2012 om 15:20
Niet doen!
Niet doen! gaat hier dus ook never en nooit gebeuren.
Ik weet niet hoe dik het aan is met dat vriendje, maar kans is groot dat je dochter alleen één en al oog en oor heeft voor dat vriendje en de hele dag loopt te kleffen (tja, hoe egoïstisch kunnen ze dan zijn he. Weet er alles van, ka er een boek over volschrijven).
Ze zien en horen de rest gewoon niet meer. Prima hoor, maar niet tijdens een familie vakantie waar je toch veel dingen samen doet. Je zegt ook dat het pas 2 jaar aan is. Ik vind dat nog best kort en ten tweede vind ik 15 jaar nog veel te jong. Een vriendinnetje vind ik dan weer een ander verhaal.

Wilgenkatje-
30-05-2012 om 16:50
Ha kees!
Da's nog eens een nuchtere reactie.
Ondertussen is twee jaar héél lang als je pas 15 bent

Kees
30-05-2012 om 20:53
2 jaar...
Nee, bij mij zeker geen geflikflooi tussen 15-jarigen (al kennen ze elkaar vanaf de peuterspeelzaal….). 'Ze zijn nog niet eens droog achter hun oren' zoals we dat in R'dam zeggen.