Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Factuur volledig betalen na veel gedoe?

Ik heb laatst een bedrijf een opdracht voor iets gegeven. Daar zijn ze vervolgens, objectief gezien, echt ronduit slecht (naar mij toe als opdrachtgever) mee omgegaan. Daardoor heb ik superveel stress gehad. Meestal kan ik wel mild naar mensen kijken, maar dit gaf me zoveel stress (in een al stressige en vermoeiende tijd), dat ik merk dat ik er nog steeds wel boos om kan worden als ik eraan denk. 
Uiteindelijk hebben ze gedaan wat ze moesten doen en dat is goed gebeurd. Eerst had ik door hun handelen nog extra kosten kunnen hebben, maar dat is gelukkig niet het geval. Anders had ik die van het factuurbedrag afgetrokken.
Nu moet ik de factuur betalen. Gaat om ongeveer EUR 450. 
En ik vroeg me af: hebben jullie wel eens minder betaald dan een factuur als een bedrijf uiteindelijk een opdracht wel goed uitgevoerd heeft en je dus feitelijk geen extra kosten of financiële schade hebt gehad, maar ze je heel veel stress of bijvoorbeeld heel veel extra tijd hebben gekost?
Ik ben benieuwd.

Je geeft aan:
Uiteindelijk hebben ze gedaan wat ze moesten doen en dat is goed gebeurd. Eerst had ik door hun handelen nog extra kosten kunnen hebben, maar dat is gelukkig niet het geval.

Kortom, je hebt gekregen wat je wilde. Maar wilt korting omdat je er stress van hebt gehad. 
M.b.t. die extra tijd die je er aan hebt moet besteden - mwah. Ik denk dat ik het zou 'slikken'. Vind tegenwoordig nog maar eens ergens iemand die een klus doet, denk ik dan maar.
Maar je omschrijving is nogal vaag: gaat het om een klus in huis, je gezondheid, je gebit, de auto - gevoelsmatig maakt dat voor mij misschien ook verschil in hoe ik er tegenover zou staan.

Ingaand op je vraag: ik zou gewoon betalen. Je kunt nog overwegen iets te doen met een review? Maar dan wel eerlijk zijn, dat ze uiteindelijk WEL goed werk hebben opgeleverd.

Bekijk het eens zakelijk en niet vanuit je emoties. De overeenkomst die je bent aangegaan is Opdracht X voor bedrag A. Als er in de overeenkomst iets stond over de tijdsduur, week van aanvang etc. en ze zijn daar zonder overleg etc. over heen gegaan dan heb je een punt. Maar is het meer je eigen perceptie dat jij vindt dat het maar een klusje van een week was waar ze in week A in hadden moeten beginnen maar dat werd week Y en 2 weken werk dan is dat wat lastiger. Dat jij al stressig en vermoeid was, dat is niet hun probleem trouwens maar beïnvloed wel je gedrag en perceptie! En in dat licht vraag ik me af of ik nog zin zou hebben in gedoe en vooral blij zijn dat het klaar en netjes is. Of ik het bedrijf nog aan zou bevelen... misschien maar wel met de kanttekening dat je echt duidelijk moet bespreken wat je van ze wil en dat ook vastlegt. 

Ik heb een akkefietje met de aannemer, en hoewel ik al wel betaald heb, staan er nog punten open en daar heb ik onlangs een mail over gestuurd. Ik moest er lang over denken en uiteindelijk besefte ik dat ik wel vond dat mij onrecht gedaan werd door alle stress die ik had en hoe oneerlijk ik het allemaal vond enzo, maar dat de aannemer er niet is om al mijn negatieve emoties glad te strijken en sorry te zeggen en mij te troosten. Dus daarop gaan rekenen zou alleen tot teleurstelling leiden.
IK zit er wel emotioneel in (het gaat om mijn huis, en ik ben daaraan gehecht, en ik voel me hier en daar onheus behandeld, en dat is superoneerlijk en hij laat mij daar lelijk mee zitten en hij begon zo aardig) maar die aannemer zit er natuurlijk helemaal niet zo in. Die doet gewoon zijn werk, soms even wat minder goed, en heeft geen boodschap aan al mijn emoties. Hooguit vindt hij mijn emotionele reacties irritant.
Dus: loskoppelen tussen wat ik voel en wat ik wil dat er nog gebeurt, van dat laatste een droge lijst gemaakt, en die gemaild met het verzoek dit binnen een redelijke termijn op te lossen. 
Mijn emoties moet ik dan maar kwijt in de gedachte dat ik binnenkort ga rappeleren en desnoods ga dreigen met een advocaat.
Uiteindelijk ben ik zelf verantwoordelijk voor alle emoties en stress die ik voel, niet de aannemer. Die gaat alleen over zijn werk, niet over wat dat met mij doet.

Mijn advies aan jou na dit lange verhaal: koppel de concrete zaken los van je emoties, handel op de concrete zaken en leg je emoties bij partner, vrienden of familie (of desnoods dit forum) maar verwacht op dat vlak niets van het bedrijf in kwestie. Ook niet financieel. Hooguit kun je als je echt kosten heb moeten maken, daarvoor een vergoeding eisen, maar verwacht daar niet teveel van.
Oh, en cut your losses. Bij elke klus gaan er dingen minder goed dan gewenst en het perfect willen krijgen geeft veel meer stress dan accepteren dat je die laatste dingen dan maar zelf moet verven, of desnoods iemand anders vragen dat alsnog op te lossen. Wees blij dat je van die opdrachtnemer af ben en vier dat. Laat het los.
Ik zie het maar net als het eind van een ongelukkige verkering: ik wil die CD collectie wel terug en ook vergoeding voor de gebroken spigel, maar als ik hem nooit meer hoef te zien dan is me dat meer waard dan CDs en spiegel. Zoiets dus.

ArianneH

ArianneH

20-08-2025 om 13:58 Topicstarter

Dank voor jullie reacties. Ik heb nu niet veel tijd om uitgebreider te reageren, dus alleen even korte reactie voor het juiste beeld.
Wat zij gedaan hebben (meer de manier ook waarop) was echt niet goed. Dat heeft niets met mijn perceptie te maken. Ik had er sowieso veel stress van gehad, ook als ik op dat moment niet al gestrest en moe was. Nu was het alleen nog vervelender.

Ze hebben uiteindelijk gedaan wat ze moesten doen en kwaliteit is ook goed zeg je. Dan moet je naar mijn mening gewoon het afgesproken bedrag betalen. Of er moeten echt specifieke andere afspraken zwart op wit staan. Stresskorting lijkt me niet van toepassing. 

Zonder context lastig oordelen maar als een opdrachtnemer de opdracht uiteindelijk goed heeft uitgevoerd,  dan betaal je gewoon de volledige factuur. Zelfs al zou je schade hebben geleden,  dan zal je dat deugdelijk moeten onderbouwen, anders houdt dat bij de rechter echt geen stand. 

Je kunt altijd even met hen contact opnemen dat je toch vindt dat de opdracht op een dusdanig knullige manier is uitgevoerd, dat je dus niet volledig tevreden bent (ook al is het eindresultaat behaald) en dat je graag een korting wilt hebben. En dan kun je best laten doorschemeren dat je anders een slechte recensie/referentie afgeeft.

Het is volgens mij niet raar om daar nog over in gesprek te gaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.