Werk, Recht en Geld

Notenbalk
15-07-2025 om 21:53
werkgever wijzigt beëindiging contract onbepaalde tijd
Mijn werkgever heeft geen Cao maar eigen arbeidsvoorwaarden. Elk jaar worden de arbeidsvoorwaarden bijgewerkt.
Vorig jaar stond er in dat een contract voor onbepaalde tijd automatisch eindigt bij het bereiken van de pensioenleeftijd.
Dit jaar staat er ineens in dat het eindigt bij het bereiken van de AOW leeftijd.
Mag dat zomaar gewijzigd worden?
Mijn AOW leeftijd is 67 jaar. Maar onze pensioenleeftijd is 68 jaar (tot die tijd kan je pensioen inleggen en pas op 68 gaat het uitbetalen). Dus als mijn contract eindigt op de Aow leeftijd, heb ik ineens een pensioengat.

Schemerlampje
15-07-2025 om 22:55
Hoe groot is het bedrijf? Is er ook een OR? En weet je wat hierover in het arbeidsrecht staat? Ik ben hier niet zo in thuis. Maar arbeidsvoorwaarden moeten wel aan de wet voldoen. Wat staat er in jouw contract?

Notenbalk
16-07-2025 om 08:04
In mijn contract staat niks. Arbeidsvoorwaarden staan in apart document dat elk jaar bijgewerkt wordt.
Ik heb allerlei arbeidsrecht sites doorgespit, maar zelfs rijksoverheid gebruikt aow leeftijd en pensioenleeftijd door elkaar. Die waren ooit hetzelfde, maar al een tijdje niet meer dus.

Daglichtlamp
16-07-2025 om 08:12
Notenbalk schreef op 16-07-2025 om 08:04:
In mijn contract staat niks. Arbeidsvoorwaarden staan in apart document dat elk jaar bijgewerkt wordt.
Ik heb allerlei arbeidsrecht sites doorgespit, maar zelfs rijksoverheid gebruikt aow leeftijd en pensioenleeftijd door elkaar. Die waren ooit hetzelfde, maar al een tijdje niet meer dus.
Maar er zit dus geen wijzigingsbeding in je arbeidsvoorwaarden? https://juridischplatform.nl/blog/eenzijdig-wijzigen-arbeidsvoorwaarden-werkgever?keyword=&matchtype=&gad_source=1&gad_campaignid=20558109075&gclid=Cj0KCQjw-NfDBhDyARIsAD-ILeBk8I0G5HcRFnC4WMoye1sSuZVTDUkpZX7uAN-pGqEIH3BMQiVbAOQaAnu-EALw_wcB
Je hoeft ook niet te zoeken naar hoe het zit met pensioenleeftijd of aow leeftijd. Van belang is om na te gaan of je werkgever je arbeidsvoorwaarden wel of niet eenzijdig mag wijzigen.

pind@
16-07-2025 om 08:12
Maar is er een ondernemingsraad? Indien het bedrijf een OR heeft, dan moet de OR instemmen met het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden.
En wat zegt de werkgever als je vraagt waarom dit gewijzigd is?

tsjor
16-07-2025 om 08:27
'Mijn AOW leeftijd is 67 jaar. Maar onze pensioenleeftijd is 68 jaar (tot die tijd kan je pensioen inleggen en pas op 68 gaat het uitbetalen). Dus als mijn contract eindigt op de AOW leeftijd, heb ik ineens een pensioengat.'
Ik neem aan dat de werkgever bepaald heeft welk pensioenfonds jullie hebben, dus het probleem van 1 jaar later uitbetalen wordt door de werkgever bepaald. Ik ken het fenomeen van pensioenfonds ASR. Geen idee waarom het pensioenfonds en de werkgever hiervoor kiezen.
Als beëindiging arbeidscontract met pensioenleeftijd geldt moet je 1 jaar langer werken. Als beëindiging arbeidscontract met AOW-leeftijd geldt heb je inderdaad 1 jaar dat je moet overbruggen. Wellicht kun je de werkgever verantwoordelijk houden voor dat gat.
Ben je lid van de vakbond?

Daglichtlamp
16-07-2025 om 08:52
Notenbalk schreef op 16-07-2025 om 08:04:
Ik zou eerst bij je werkgever vragen of dit ook geen per ongeluk een verwisseling van termen is. Wellicht heeft de werkgever dit ook niet bedoeld.

Ysenda
16-07-2025 om 09:31
neem contact op met de juridische afdeling van je vakbond en vraag hierover heb mening.

Temet
16-07-2025 om 14:51
Het lijkt me geen gek idee om inderdaad eerst eens te vragen of hier misschien sprake is van een misverstand, maar als het dat niet is, dan moet je naar de vakbond als je daar lid van bent. Ben je geen bondslid, maar heb je wel een rechtsbijstandsverzekering, ga dan naar je verzekeraar.
Ben je geen bondslid en heb je ook geen rechtsbijstandverzekering, ga dan naar het juridisch loket voor verder advies.
Maar inderdaad: een eenzijdige wijziging in de arbeidsvoorwaarden mag niet zomaar, zelfs niet als er sprake is van een eenzijdig wijzigingsbeding. Ik vond nog een wat recentere link dan die van Daglichtlamp (https://www.ambtadvocaten.nl/kennisbank/eenzijdig-wijzigingsbeding/) maar kennelijk is er op dit punt geen relevante wijziging geweest in de afgelopen 10 jaar.
Ik kan me niet snel een bedrijfsbelang voorstellen dat een zo ingrijpende wijziging noodzakelijk maakt, zelfs al is er een eenzijdig wijzigingsbeding (wat ook nog de vraag is, in jouw geval).

Ysenda
16-07-2025 om 19:12
Temet schreef op 16-07-2025 om 14:51:Ben je geen bondslid en heb je ook geen rechtsbijstandverzekering, ga dan naar het juridisch loket voor verder advies.
Je kunt ook gelijk gebruik maken van de diensten van de bond als je lid wordt en meestal 2 jaar contributie gelijk betaald.

Notenbalk
16-07-2025 om 19:55
Temet schreef op 16-07-2025 om 14:51:
Het lijkt me geen gek idee om inderdaad eerst eens te vragen of hier misschien sprake is van een misverstand, maar als het dat niet is, dan moet je naar de vakbond als je daar lid van bent. Ben je geen bondslid, maar heb je wel een rechtsbijstandsverzekering, ga dan naar je verzekeraar.
Ben je geen bondslid en heb je ook geen rechtsbijstandverzekering, ga dan naar het juridisch loket voor verder advies.
Maar inderdaad: een eenzijdige wijziging in de arbeidsvoorwaarden mag niet zomaar, zelfs niet als er sprake is van een eenzijdig wijzigingsbeding. Ik vond nog een wat recentere link dan die van Daglichtlamp (https://www.ambtadvocaten.nl/kennisbank/eenzijdig-wijzigingsbeding/) maar kennelijk is er op dit punt geen relevante wijziging geweest in de afgelopen 10 jaar.
Ik kan me niet snel een bedrijfsbelang voorstellen dat een zo ingrijpende wijziging noodzakelijk maakt, zelfs al is er een eenzijdig wijzigingsbeding (wat ook nog de vraag is, in jouw geval).
Dank voor die link, dat is een heldere uitleg!
Ik heb personeelszaken al gevraagd hoe het zit, maar ze zijn niet zo snel met antwoorden.
Juridisch loket hanteert een inkomensgrens. Daar zit ik nèt boven. Dan helpen ze je niet.

tsjor
16-07-2025 om 22:02
'Ik kan me niet snel een bedrijfsbelang voorstellen dat een zo ingrijpende wijziging noodzakelijk maakt, zelfs al is er een eenzijdig wijzigingsbeding (wat ook nog de vraag is, in jouw geval).'
Het kan zijn dat het bedrijf zelf pas in tweede instantie begreep, dat bij sommige pensioenfondsen heet pensioen pas ingaat met 68 jaar, oftewel 1 jaar nadat de AOW begint. Als het bedrijf zegt dat het arbeidscontract eindigt met het ingaan van het pensioen moeten ze dus mensen nog 1 jaar in dienst houden (hoe dat juridisch zit weet ik niet).
Nu geven ze aan dat het arbeidscontract eindigt met het bereiken van de AOW-leeftijd. Het betekent dat de werknemers daardoor een probleem hebben, namelijk 1 jaar waarin je niet meer hoeft te werken, wel AOW krijgt, maar nog geen pensioen. Ik denk dat ze daar hun schouders over ophalen (zo is dat bij een van mijn werkgevers het geval, gelukkig is mijn pensioen bij hen van nul en generlei betekenis).

wil40
16-07-2025 om 23:41
De pensioenleeftijd is toch alleen een rekenleeftijd? Die is met een jaar verhoogd omdat we steeds langer doorwerken. Je kunt je pensioen gelijk met je aow laten uitkeren, maar als je doorwerkt na je 67e bouw je tot je 68e nog pensioen op. Na je 68e legt je werkgever geen premie meer in.
Je weet 5 jaar voordat je aow krijgt pas wanneer je de aow daadwerkelijk gaat ontvangen. Geen idee hoe oud je bent maar alleen mensen geboren voor 1961 krijgen op hun 67e hun aow.

tsjor
17-07-2025 om 08:40
Er is in elk geval één pensioenverzekeraar die niet tegelijk met de AOW uitkeert, maar 1 jaar later, ook als de aow-leeftijd opschuift. Ik krijg vanaf vrijdag a.s. aow, en pensioen van mijn belangrijkste pensioenfonds, maar een ander pensioenfonds gaat pas volgend jaar uitkeren. Gelukkig is dit voor mij van geen enkel belang, maar ik kan me voorstellen dat het problemen oplevert als je in dat pensioenfonds je grootste deel hebt zitten.

wil40
17-07-2025 om 13:49
tsjor schreef op 17-07-2025 om 08:40:
Er is in elk geval één pensioenverzekeraar die niet tegelijk met de AOW uitkeert, maar 1 jaar later, ook als de aow-leeftijd opschuift. Ik krijg vanaf vrijdag a.s. aow, en pensioen van mijn belangrijkste pensioenfonds, maar een ander pensioenfonds gaat pas volgend jaar uitkeren. Gelukkig is dit voor mij van geen enkel belang, maar ik kan me voorstellen dat het problemen oplevert als je in dat pensioenfonds je grootste deel hebt zitten.
Gefeliciteerd alvast 🥳

stuart23
17-07-2025 om 15:18
Je werkgever mag arbeidsvoorwaarden aanpassen, maar niet zomaar ten nadele van werknemers. Zeker als het gaat om iets belangrijks als het einde van je contract. Zo’n wijziging moet redelijk zijn en in overleg gebeuren. Het is slim om hierover juridisch advies in te winnen of het met HR op te nemen, vooral omdat het jou financieel kan raken door dat pensioengat.