Nick90
26-04-2025 om 17:28
Babyshower ideeen
Mijn zusje is in verwachting van haar derde kindje, uitgerekend in augustus. Mijn vrouw en ik organiseren de babyshower, deze zal half juni plaatsvinden. Maar we zijn volkomen inspiratieloos qua activiteiten, versiering en locatie is al geregeld, nu alleen nog activiteiten.
Ons pap is begin maart overleden dus heel happy ben ik momenteel niet maar probeer er het beste van te maken.
Ideeen welkom!

letterkoekje
27-04-2025 om 11:43
Zeespiegel schreef op 27-04-2025 om 11:28:
[..]
Ik zie dat ik verkeerd gelezen/geïnterpreteerd heb inderdaad. Maar dat verplicht lachen herken ik ook gewoon niet. Hooguit in de zin dat je het feestje geeft voor de zwangere, en dus je eigen sores even thuis laat.
Ik ben al geregeld op een feestje geweest hoor waar iemand een flauwe mop vertelt en uit beleefdheid wordt er gelachen. En dan doet iemand anders uit het gezelschap maar mee en gaat de trommel met flauwe moppen open.
Of een vriendinnengroep heeft iets meegemaakt en komen daar tijdens die babyshower nog eens op terug. Maar er zijn ook mensen die niet tot die vriendinnengroep behoren, die dat humoristische feit niet hebben meegemaakt en dan zitten te kijken van: moet ik nu meelachen of niet?
Echt nog nooit meegemaakt? Des te beter dan!

Zeespiegel
27-04-2025 om 11:46
majorette2005 schreef op 27-04-2025 om 08:19:
[..]
Precies, hoe kun je al feest vieren als er nog niets geboren is, wacht dat eerst maar af.
De zwangerschap zelf en het het voorbereiden van de aanstaande moeder, op het moederschap zijn de aanleiding van deze "viering". Normaal gezien wordt hierbij uiteraard eten en drinken geserveerd, waarvan de zwangere veilig mee kan eten. Want iedereen weet dondersgoed hoe kwetsbaar het nieuwe leven is, en dat het nog mis kan gaan.
Zal ik dan ook maar niks meer posten omdat ik morgen onder een auto kan komen? Angst is een slechte raadgever.

Nick90
27-04-2025 om 11:48
Gingergirl schreef op 27-04-2025 om 11:27:
[..]
Precies dit. Mensen vergeten wel eens om te denken; als het misgaat heb je nog de waardevolle herinnering aan de babyshower. Hier gaven vrienden een groot kraamfeest een paar weken na de geboorte, week later is het kindje aan wiegedood overleden. Als je op voorhand van het negatieve uitgaat kun je nooit iets vieren.
Buiten dat vind ik dit ook gewoon een nare instelling. Vraag me dan af ze zwangeren in haar omgeving er ook steeds aan herinnert dat het altijd mis kan gaan, vooral niet te hard juichen nog.

Meesje
27-04-2025 om 11:49
letterkoekje schreef op 27-04-2025 om 11:43:
[..]
Ik ben al geregeld op een feestje geweest hoor waar iemand een flauwe mop vertelt en uit beleefdheid wordt er gelachen. En dan doet iemand anders uit het gezelschap maar mee en gaat de trommel met flauwe moppen open.
Of een vriendinnengroep heeft iets meegemaakt en komen daar tijdens die babyshower nog eens op terug. Maar er zijn ook mensen die niet tot die vriendinnengroep behoren, die dat humoristische feit niet hebben meegemaakt en dan zitten te kijken van: moet ik nu meelachen of niet?
Echt nog nooit meegemaakt? Des te beter dan!
Maar dit kan toch op ieder feestje, borrel, verjaardag, bruiloft ed gebeuren?

letterkoekje
27-04-2025 om 11:53
Meesje schreef op 27-04-2025 om 11:49:
[..]
Maar dit kan toch op ieder feestje, borrel, verjaardag, bruiloft ed gebeuren?
Tuurlijk!
Daarom dat ik in mijn eerste zin ook schreef dat ik het al meermaals op 'een' feestje heb meegemaakt.

Ysenda
27-04-2025 om 12:28
Nick90 schreef op 27-04-2025 om 11:48:
[..]
Buiten dat vind ik dit ook gewoon een nare instelling. Vraag me dan af ze zwangeren in haar omgeving er ook steeds aan herinnert dat het altijd mis kan gaan, vooral niet te hard juichen nog.
Dat zeker niet. Hoeft ook niet want daarom vieren ze dit ook niet omdat ze zo bewust zijn dat het mis kan gaan.
Maar ik blijf dit soort feesten idioterie vinden.

MMcGonagall
27-04-2025 om 12:33
Ik ben nog nooit op een babyshower geweest en heb pas een keer een gender reveal taartje gegeten. Mijn buren hadden een heel feest om het geslacht van de baby te onthullen en een landingspaal voor de ooievaar in de voortuin. Dat zijn types die graag groots uitpakken, ook hun huwelijksaanzoek staat op YouTube (vliegtuigje en tekst met hooibalen in een weiland).
Hoewel het dus voor mij niet zou hoeven, zou ik er gewoon een leuk samenzijn van maken met een hapje en drankje (alcoholvrij), luiertaart en wat kleine cadeautjes. Wellicht nog een boekje rond laten gaan waarin mensen wensen voor de baby kunnen schrijven en wat data kunnen voorspellen (naam, geboortedatum, geboortegewicht).
Dit is juist iets vreugdevols na een trieste gebeurtenis en dat kan best naast elkaar bestaan.

Nick90
27-04-2025 om 12:37
Ysenda schreef op 27-04-2025 om 12:28:
[..]
Dat zeker niet. Hoeft ook niet want daarom vieren ze dit ook niet omdat ze zo bewust zijn dat het mis kan gaan.
Maar ik blijf dit soort feesten idioterie vinden.
Onzinnige redenatie dus, we doen geen babyshower want het kan nog mis gaan. Dit ligt meer aan jouw mening over babyshowers dan dat er mensen zijn die zichzelf de hele zwangerschap voorhouden dat het nog mis kan gaan en daarom maar geen babyshower willen.

EmmaT
27-04-2025 om 12:44
Tja, als het kind er is kan er ook nog van alles misgaan natuurlijk. Je kunt toch ook willen vieren dat je zwanger bent? Ik vond het de fijnste tijd ooit, had graag een babyshower georganiseerd, maar destijds was het not done.
Mijn nichtje had een babyshower waar haar vriendinnen een taart van luiers hadden gemaakt. Ik weet trouwens niet meer of dat voor of na de bevalling was .
Ik zou nooit een eigen bijdrage vragen aan mijn vriendinnen voor welke feestje dan ook. Dan maar wat minder exclusief. Het gaat om de gezelligheid.

Nick90
27-04-2025 om 12:48
EmmaT schreef op 27-04-2025 om 12:44:
Tja, als het kind er is kan er ook nog van alles misgaan natuurlijk. Je kunt toch ook willen vieren dat je zwanger bent? Ik vond het de fijnste tijd ooit, had graag een babyshower georganiseerd, maar destijds was het not done.
Mijn nichtje had een babyshower waar haar vriendinnen een taart van luiers hadden gemaakt. Ik weet trouwens niet meer of dat voor of na de bevalling was.
Ik zou nooit een eigen bijdrage vragen aan mijn vriendinnen voor welke feestje dan ook. Dan maar wat minder exclusief. Het gaat om de gezelligheid.
Tja een paar van zus haar vriendinnen zeiden dus stuur maar een tikkie voor de bijdrage dus blijkbaar is het normaal alleen vinden wij het vreemd.

Schemerlampje
27-04-2025 om 12:52
Als het een verrassingsfeestje is, is het, volgens mij, wel vaker gebruikelijk dat de kosten gedeeld worden.

EmmaT
27-04-2025 om 12:57
Schemerlampje schreef op 27-04-2025 om 12:52:
Als het een verrassingsfeestje is, is het, volgens mij, wel vaker gebruikelijk dat de kosten gedeeld worden.
Ja maar een verrassingsfeestje wordt niet door de moeder in spe zelf georganiseerd

Schemerlampje
27-04-2025 om 13:02
EmmaT schreef op 27-04-2025 om 12:57:
[..]
Ja maar een verrassingsfeestje wordt niet door de moeder in spe zelf georganiseerd
Nee, maar dat is hier toch ook niet zo?

Marit!
27-04-2025 om 13:24
bij ons in de kerk wordt het ook regelmatig gedaan (in overleg met de zwangere). Dat is dan voor een fijne, gezellige en bemoedigende avond. We nemen allemaal wat lekkers mee+ een klein cadeautje + een lief kaartje ter bemoediging, juist ook voor de laatste loodjes. Niet om voorbarig te vieren. En ja, ook hier is wel eens een kindje doodgeboren. Dat is vreselijk verdrietig, met of zonder babyshower.

Moederkareltje
27-04-2025 om 14:33
ik raad een babyshower ook af. Nooit de huid verkopen voor de beer geschoten is. Ik had pas een wieg met 38 weken neergezet. Ook geen kleren gekocht. Toen de baby er was, gezond en wel, toen was er pas feest. Ik geloof dat voortijdig de huid verkopen ongeluk brengt. Ik tart het lot liever niet.