kaitlynseo
15-07-2025 om 17:45
Eerste keer met de kinderen met de ferry – ervaringen?
Hallo allemaal,
We zijn deze zomer van plan om voor het eerst met onze kinderen (6 en 9 jaar) met de ferry van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland te reizen. Tot nu toe hebben we altijd gevlogen, maar nu willen we liever met de auto gaan en de ferry proberen.
Heeft iemand hier ervaring met de ferry naar Nederland met kinderen? Is het aan boord een beetje kindvriendelijk? Hoe zit het met cabines of vermaak onderweg?
Ik heb zelf al wat routes en aanbieders bekeken via -knip- maar ben vooral benieuwd naar tips of ervaringen van andere ouders.
Alle verhalen zijn welkom!
Groetjes!

BlairW
16-07-2025 om 13:30
Ik heb nog nooit dronken chauffeurs gezien op de boot naar de UK. Zou het te maken hebben met de prijs van alcohol in Noorwegen? Dat ze het er nog even van nemen, want de komende dagen is het te duur of zo?
Ik vind juist die boot zo lekker! Een echte mini cruise. De tunnel is me te claustrofobisch

Ginevra
16-07-2025 om 14:46
Biebel schreef op 16-07-2025 om 08:42:
Geen ervaring met ferry naar Engeland, wel met die naar Noorwegen. Eerste tip; boek een cabin met bedden aan de buitenkant van de boot. Heb je een kind of man die snel zeeziek worden; aan de buitenkant heb je daar relatief minder last van.
Vermijd de barren ed, want daar zaten vooral dronken chauffeurs. Ook al vroeger op de avond. Zorg ervoor dat je een overnachtingstas hebt klaarliggen in de auto want na het parkeren was er weinig tijd en manouvreerruimte om nog even op het gemak alles te verzamelen.
Misschien klink ik negatief, maar persoonlijk zou ik het vooral willen voorkomen. Dus kiezen voor de tunnel of een korte overtocht bij Calais en dan bv slapen in een hotel aan de overkant voor je verder reist. Dat slaapt rustiger, geeft meer frisse lucht en kost net zoveel tijd.
ik vind de nachtboot juist de meest luxe vorm van vervoer . Maar dat geldt voor stenaline naar Harwich. Als je een buitenhut hebt is dat net een hotelkamer, met eigen badkamer en evt zelfs een minibarretje erbij. Goeie bedden ook. En geen dronken chauffeurs gezien, maar misschien is dat op de boot naar Noorwegen anders. Volgens mij hebben de chauffeurs bij stenaline een eigen ruimte.
wel handige tip inderdaad om een onderwegtasje te hebben. Het is heel onhandig om je grote koffer mee te slepen naar je hut.

Plantenbak
16-07-2025 om 15:34
Het is een ferry en geen cruiseschip. Kijk op de website van de rederij wat een schip te bieden heeft. Er is niet maar een schip. De stena lijn van hoek van holland naar Harwich had iets van een speelruimte, een spelletjes ruimte, een bioscoop en restaurants. Hutten waren prima.
Het is comfortabeler dan 12 uur op de achterbank van een auto, met de trein of vliegtuig.

BlairW
16-07-2025 om 15:53
Plantenbak schreef op 16-07-2025 om 15:34:
Het is een ferry en geen cruiseschip. Kijk op de website van de rederij wat een schip te bieden heeft. Er is niet maar een schip. De stena lijn van hoek van holland naar Harwich had iets van een speelruimte, een spelletjes ruimte, een bioscoop en restaurants. Hutten waren prima.
Het is comfortabeler dan 12 uur op de achterbank van een auto, met de trein of vliegtuig.
Ik heb op de stena line nog nooit een bios gezien. Zie hem er ook niet bij staan op hun site. Zal de volgende keer eens opletten

BlairW
16-07-2025 om 15:54
Ginevra schreef op 16-07-2025 om 14:46:
[..]
ik vind de nachtboot juist de meest luxe vorm van vervoer
. Maar dat geldt voor stenaline naar Harwich. Als je een buitenhut hebt is dat net een hotelkamer, met eigen badkamer en evt zelfs een minibarretje erbij. Goeie bedden ook.
Een binnenhut heeft ook een eigen badkamer

Citroengraag
16-07-2025 om 16:57
Je schrijft er niet bij welke ferry. Ik heb vier keer Ijmuiden Newcastle gedaan en twee keer Calais Dover. Dat is niet te vergelijken, terwijl het zelfs dezelfde firma is. Ijmuiden-newcastle is meer een cruiseschip (inclusief speeltuintje en kinderentertainment) en Calais-Dover gewoon een grote pont. Ik vind beiden een leuke manier van reizen.

Soccer-Mom
16-07-2025 om 17:18
Waar wil je naartoe in Engeland? Of je nou naar het zuiden gaat of het noorden maakt heel veel verschil. Voor Zuid-Engeland adviseer ik Duinkerken/Calais naar Dover. Dat is maar twee uur dus makkelijk te overzien. Tip: priotity boarding boeken. Als eerste aan boord en van boord is ons zeer goed bevallen.
Wij boekten trouwens in februari de overtochten al, veel goedkoper. Hopelijk is er nog plek aan boord.
Vergeet ook de ETA niet!!