Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Moeite met kind op opvang achter te laten?

Nick,

Huilt dochter ook als haar moeder haar weg brengt?
Of alleen als jij haar weg brengt?

Nick90

Nick90

24-05-2025 om 19:51 Topicstarter

Om even snel antwoord te geven, ja ze huilt ook als mama ze wegbrengt maar die heeft een hart van steen en zegt dagdag tot straks en loopt weg. Ik kan dat niet, zeker niet als ik zie dat ze op dr knietjes bij de deur zit te brullen (lokaaltje met ramen zodat je op de gang nog kunt kijken) Op de groep staan meestal dezelfde leidsters, die nemen haar dan wel van me over maar dat gaat dus met veel moeite, ze houdt zich goed aan mij vast. Na een uurtje bij de deur huilen geeft ze het blijkbaar op want de rest van de dag krijgen we blije foto's van dochter die lekker buiten speelt. Op de dagen dat vrouw werkt breng ik haar altijd, ze gaat nu 4 dagen. We houden zoveel mogelijk hetzelfde ritueel aan maar zodra zij huilt wordt mn hart week ofzo en dan vind ik het heel lastig om me om te draaien en weg te lopen. 

Nick90

Nick90

24-05-2025 om 19:55 Topicstarter

HollyHobbie schreef op 24-05-2025 om 10:53:

Misschien zou je een opvoedcursus kunnen doen, zodat je wat handvatten krijgt om om te gaan met dit soort situaties. Want haar weer meenemen naar huis is om verschillende redenen echt niet handig.
En je kunt toch ook niet tegen je werkgever iedere keer volhouden dat je dochter alweer ziek is?

Opvoedcursus hebben we gedaan en er komt iemand om te ondersteunen met de opvoeding (omdat ik een bijna dove autist ben) m'n werkgever doet niet echt moeilijk, ik kan veel dingen vanuit thuis oplossen.

Je vrouw heeft geen hart van steen. Ze gaat hier gewoon verstandig en verantwoordelijk mee om.

Nick90 schreef op 24-05-2025 om 19:55:

[..]

Opvoedcursus hebben we gedaan en er komt iemand om te ondersteunen met de opvoeding (omdat ik een bijna dove autist ben) m'n werkgever doet niet echt moeilijk, ik kan veel dingen vanuit thuis oplossen.

Over dat zinnetje tussen haakjes , Je krijgt geen ondersteuning omdat je slechthorend bent en/of autisme hebt, je krijgt ondersteuning omdat je dat kan gebruiken , autisme is niet 1 ding , het uit zich bij iedereen anders , er zijn zat ouders die geen autisme hebben en wel ondersteuning en/of andersom. Naast je autisme ben je gewoon een mens met leuke en minder leuke kanten.

Nick90

Nick90

25-05-2025 om 21:01 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 25-05-2025 om 10:24:

[..]

Over dat zinnetje tussen haakjes , Je krijgt geen ondersteuning omdat je slechthorend bent en/of autisme hebt, je krijgt ondersteuning omdat je dat kan gebruiken , autisme is niet 1 ding , het uit zich bij iedereen anders , er zijn zat ouders die geen autisme hebben en wel ondersteuning en/of andersom. Naast je autisme ben je gewoon een mens met leuke en minder leuke kanten.

Bij zoon kregen we dat niet maar bij onze dochter wel, dat werd geregeld door mijn autismecoach. Ik ben er zelf ook niet blij mee. De verzorging en opvoeding gaan verder gewoon oké 

Nick90 schreef op 25-05-2025 om 21:01:

[..]

Bij zoon kregen we dat niet maar bij onze dochter wel, dat werd geregeld door mijn autismecoach. Ik ben er zelf ook niet blij mee. De verzorging en opvoeding gaan verder gewoon oké

Nick, ik hoop dat je dit even aan wil nemen van een mede-autist; ik snap je gevoel, ik zou hier ook weerstand bij voelen, maar ik wens je van ganser harte toe dat je er wat aan gaat hebben en dat je met je vrouw meer op één lijn komt qua opvoeding. Dat is voor jullie fijn én voor de kinderen. Het is echt niet erg om soms hulp te vragen, voor jezelf en/of voor je kinderen. 

Voor kinderen is duidelijkheid en voorspelbaarheid belangrijk. Een vast ritueel bij het brengen naar de opvang is dan handig. Een uur huilen vind ik ook erg lang trouwens, vinden ze dat bij de opvang niet dan? Zijn vast meer kinderen die een paar minuten huilen, maar als je er meerdere hebt die een uur lang brullen, dan lijkt me dat erg veel vragen van de leidsters en ook van andere kinderen. 

Kind mee naar huis nemen, betekent dat je haar je zin geeft. Dat kun je niet bij alles doen. Soms moeten er nu eenmaal dingen en een peuter kan niet alles zelf bepalen.

MamaE schreef op 26-05-2025 om 13:46:

[..]

Nick, ik hoop dat je dit even aan wil nemen van een mede-autist; ik snap je gevoel, ik zou hier ook weerstand bij voelen, maar ik wens je van ganser harte toe dat je er wat aan gaat hebben en dat je met je vrouw meer op één lijn komt qua opvoeding. Dat is voor jullie fijn én voor de kinderen. Het is echt niet erg om soms hulp te vragen, voor jezelf en/of voor je kinderen.

Voor kinderen is duidelijkheid en voorspelbaarheid belangrijk. Een vast ritueel bij het brengen naar de opvang is dan handig. Een uur huilen vind ik ook erg lang trouwens, vinden ze dat bij de opvang niet dan? Zijn vast meer kinderen die een paar minuten huilen, maar als je er meerdere hebt die een uur lang brullen, dan lijkt me dat erg veel vragen van de leidsters en ook van andere kinderen.

Kind mee naar huis nemen, betekent dat je haar je zin geeft. Dat kun je niet bij alles doen. Soms moeten er nu eenmaal dingen en een peuter kan niet alles zelf bepalen.

Het kindje is nog geen 2 hè,  geen dwarse tiener die niet naar school wil.

MamaE schreef op 26-05-2025 om 13:46:

[..]

Wat een goede post MamaE en ik ben het met je eens. Ik zie dat ook jij je post erg voorzichtig begint, dat is herkenbaar als Nick met een hulpvraag komt, juist omdat hijzelf nogal ‘bot’ (op anderen) kan reageren. 

Nick, je schrijft dat de opvoeding en verzorging verder gewoon oké gaan, maar ik trek heus regelmatig mijn wenkbrauwen op bij jouw bijdragen en daarin ben ik heus niet de enige. Juist goed dat jouw coach het blijkbaar ook nodig vindt dat er begeleiding wordt ingezet, dat is écht niet iets negatiefs ofzo. Vandaar dat ik de post van MamaE alleen maar kan onderstrepen.

Max88 schreef op 26-05-2025 om 18:30:

[..]

Het kindje is nog geen 2 hè, geen dwarse tiener die niet naar school wil.

En jij denkt dat kinderen, van bijna 2, niet doorhebben dat sommige dingen bij papa meer kans van slagen hebben dan bij mama?

Nick90 schreef op 24-05-2025 om 19:51:

Om even snel antwoord te geven, ja ze huilt ook als mama ze wegbrengt maar die heeft een hart van steen en zegt dagdag tot straks en loopt weg. Ik kan dat niet, zeker niet als ik zie dat ze op dr knietjes bij de deur zit te brullen (lokaaltje met ramen zodat je op de gang nog kunt kijken) Op de groep staan meestal dezelfde leidsters, die nemen haar dan wel van me over maar dat gaat dus met veel moeite, ze houdt zich goed aan mij vast. Na een uurtje bij de deur huilen geeft ze het blijkbaar op want de rest van de dag krijgen we blije foto's van dochter die lekker buiten speelt. Op de dagen dat vrouw werkt breng ik haar altijd, ze gaat nu 4 dagen. We houden zoveel mogelijk hetzelfde ritueel aan maar zodra zij huilt wordt mn hart week ofzo en dan vind ik het heel lastig om me om te draaien en weg te lopen.

4 keer in de week en dan elke keer 1 uur huilen . Wat erg . Dat zou ik ook niet willen .

Als ze 5 minuten zou huilen . Is dat voor jou dan makkelijker?

Kersje schreef op 26-05-2025 om 18:40:

[..]

En jij denkt dat kinderen, van bijna 2, niet doorhebben dat sommige dingen bij papa meer kans van slagen hebben dan bij mama?

Het is mijn beroep geweest. Als je bij zulke kleintjes aan de zin krijgen/kansberekening/manipulatie denkt..tja.

Het is de enige manier van communiceren, er zijn volwassenen die het slechter doen dan dat. 

Max88 schreef op 26-05-2025 om 23:31:

[..]

Het is mijn beroep geweest. Als je bij zulke kleintjes aan de zin krijgen/kansberekening/manipulatie denkt..tja.

Het is de enige manier van communiceren, er zijn volwassenen die het slechter doen dan dat.

Het is geen bewuste manipulatie misschien. Maar mijn jonge peuter weet echt wel hoe ze haar zin kan krijgen en bij wie ze wat uit kan proberen. Als voorbeeld, bij opa en oma vraagt ze altijd om limonade. Bij ons thuis vraagt ze daar nooit om, omdat wij dat nooit geven. Andersom vraagt ze bij ons heel vaak om in het grote bed te slapen, bij opa en oma doet ze dat niet omdat ze dat nooit mag. Oorzaak, gevolg hebben ze op die leeftijd al best een beetje door.

On topic, ik zou toch echt met de leidsters in gesprek gaan, ze is vast niet het eerste of het enige kind dat moet huilen bij het afscheid nemen. En je wil uiteindelijk toch dat een leuke tijd heeft.

Ik snap wel dat je er moeite mee hebt om haar zo brullend achter te laten en al helemaal als je weet dat dat een uur aanhoudt. Mijn oudste heeft ook wel zo'n fase gehad. Bij ons duurde het alleen max 10 min nadat je weg was. Mijn man kon er bij ons wat beter tegen dus die bracht als het enigszins kon. En verder pasten we de tijd van het brengen soms wat aan aan het rooster van de favo leidster. Als die om 9u begon, dan werkte 1 van ons thuis tot 830 ipv kind al om 7.30 bij een andere leidster te brengen en soms bleef ik er dan maar even bij zitten tot die leidster binnen was als kind heel moeilijk deed en het nog maar 10 min was ofzo.

Madamecannibale schreef op 27-05-2025 om 09:15:

[..]

Het is geen bewuste manipulatie misschien. Maar mijn jonge peuter weet echt wel hoe ze haar zin kan krijgen en bij wie ze wat uit kan proberen. Als voorbeeld, bij opa en oma vraagt ze altijd om limonade. Bij ons thuis vraagt ze daar nooit om, omdat wij dat nooit geven. Andersom vraagt ze bij ons heel vaak om in het grote bed te slapen, bij opa en oma doet ze dat niet omdat ze dat nooit mag. Oorzaak, gevolg hebben ze op die leeftijd al best een beetje door.

On topic, ik zou toch echt met de leidsters in gesprek gaan, ze is vast niet het eerste of het enige kind dat moet huilen bij het afscheid nemen. En je wil uiteindelijk toch dat een leuke tijd heeft.

Manipulatie is een subtiele manier om iemand te beïnvloeden of te dwingen iets te doen, vaak op een manier die oneerlijk of onrechtvaardig is. Het gaat om het gebruik van emoties, dwang, leugens of andere technieken om anderen te overtuigen of tot actie te bewegen, meestal ten koste van de ander. 

• Subtiele beïnvloeding:Manipulatie gebeurt vaak op een manier die niet direct duidelijk is, waardoor mensen het moeilijker hebben om te herkennen.
  • Oneerlijke methoden:Manipulatie maakt gebruik van technieken zoals emotionele chantage, gaslighting, leugens of valse beloftes om anderen te beïnvloeden.
  • Eigen gewin:De manipulator heeft vaak een eigen agenda en denkt niet zozeer aan het welzijn van de andere persoon
  • Diverse vormen:Manipulatie kan voorkomen in verschillende vormen, zoals emotionele chantage, gaslighting, intimideren en leugens.                                                                                                                                         Je peuter die in het grote bed wilt of limonade manipuleert je echt niet hoor! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.