FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

dan
19-04-2025 om 18:31
Joszy schreef op 19-04-2025 om 16:24:
[..]
Maar dan is het geen toetje... een toetje eet je toe, na de maaltijd. Als je taart eet op een verjaardag is dat geen toetje. Maar een toetje hoeft niet ongezond te zijn. Ik kreeg vroeger een beker melk en een mandarijn/appel oid. Veel mensen eten ook een beetje yoghurt, al dan niet met fruit erin.
Hier ook geen toetjes, soms eet ik wat later in de avond een schaaltje yoghurt met wat fruit of iets anders erin maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Anoniemvoornu
19-04-2025 om 18:33
Pippeltje schreef op 19-04-2025 om 17:28:
Toetjes zijn niet per definitie slecht. Het bevat ook voedingstoffen die toegevoegd moeten zijn aan de warme maaltijd. Het schijnt wel beter te zijn om het toetjes direct na de maaltijd te nemen en niet later op de avond.
In elk geval ook i.v.m. je suikerspiegel.
Hier dus ook weer zoiets , goedbedoeld advies vast ook waar, maar ijzer en meerdere vitamines wordt bijv beter opgenomen zonder zuivel dus in veel gevallen beter even wachten met het toetje omdat je juist wilt dat die stoffen uit je avond maaltijd opgenomen worden en een verzadigingsgevoel ook even duurt en om dus juist overeten te voorkomen kun je juist beter wachten..

Jorni
19-04-2025 om 18:36
Ik eet zelf alleen maar toetjes tijdens de feestdagen of als we uit eten gaan. Dan eet ik graag ijs.
Voor de rest eet ik nooit toetjes. Ik zit na de avondmaaltijd best wel vol.

Dwaze-Opa
19-04-2025 om 18:41
Ja, gewoon naar een diëtist gaan. En als ze moet afvallen is een calorie tekort nodig.
Ik lees sommige adviezen hier en daar denk ik de mijne over. En daarnaast denk ik dat een zoete aardappel en gewone aardappel beide in een gezond dieet passen. Zo lees ik hier ook voor broodbeleg kipfilet. Of dat nu zo goede tip is. Dat is zo bewerkt als het maar kan. Veelste veel zout in en zelfs suiker toegevoegd. Daarnaast kunnen we TO veel in haar schoenen schuiven maar de fout zit gewoon bij de supermarkt. Alles is tegenwoordig ultra bewerkt of weet niet hoe veel suikers toegevoegd. 50% van 18plus heeft overgewicht. En bijna 15% van de kinderen. Ze kunnen beter een accijnsverhoging op het ultra bewerkte voedsel gooien in de kamer.

Herfstappeltaart
19-04-2025 om 18:50
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 13:50:
[..]
ALSJEBLIEFT STOP MET HET VERKOPEN VAN ONZIN ALS WAARHEID!!!!!!
Zoete aardappelen bevatten per 100 gram met calorieën dan gewone aardappelen. https://dietistenpraktijktov.nl/gewone-aardappels-of-zoete-aardappels/
To stop met hier lezen en ga naar een diëtist. Er wordt hier zoveel onzin en halve waarheden gepresenteerd als waarheid dat kan nog gevaarlijk zijn voor je kind.
O hier ben ik het zoooo mee eens. Ik zit al een hele tijd op mijn handen.

Tuinfluiter
19-04-2025 om 18:51
AnnaPollewop schreef op 19-04-2025 om 14:05:
[..]
Ik wilde zeker niet een koolhydraatarm dieet adviseren, maar rijst en pasta zijn wel vrij "lege" koolhydraten in tegenstelling tot koolhydraten uit aardappelen en groenten. En ik las nergens in haar opsomming iets over vlees of eieren dus ik dacht, iets meer eiwitten en iets minder pasta lijkt me dan een idee. Dat is een far cry from koolhydraatarm.
Voor de rest klinkt het huidige voedingspatroon vooral als erg veel suikers, dus daar zit al veel winst zonder gelijk alles om te hoeven gooien.
Ik reageer niet alleen op jouw maar op meerdere mensen die adviezen geven als
geen pasta of rijst, lasagne vellen van pompoen en zoete aardappel patat uit de oven.
Het is toch klip en klaar dat het arme schaap te veel weegt omdat ze veel te veel rotzooi te eten krijgt. Dagelijks cake, taart, vruchtensap een zak chips per week en elke week een gefrituurde avond maaltijd. Dat zijn de boosdoeners en niet een normale portie rijst of pasta bij een gezonde maaltijd.
Haar ouders moeten gewoon leren wat een normaal gezond voedingsspatroon voor een kind is en wat normale hoeveelheid zijn en zeer waarschijnlijk ook voor zichzelf.
Bij een normaal voedingsspatroon hoort ook af en toe taart of patat dat kan echt geen kwaad maar je moet daar wel een goede maat in leren houden. De topic openster moet dat trouwens want haar 7 jarige dochter is gewoon het slachtoffer van de te grote hoeveelheid bagger die ze te eten krijgt en daardoor 15 kg te zwaar is.

MissHolmes
19-04-2025 om 18:54
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 16:50:
[..]
Wij dus.
Dat hebben wij onszelf en onze kinderen aangeleerd in het kader van gezond voedingspatroon. Vanavond om 21.00 maak ik thee en dan gaat de pot paaseitjes op tafel. Iedereen mag 2eitjes uit de pot en dan is het klaar. Dat hebben we de kinderen van jongs af aan geleerd. Sinds vorige week zijn de chocoladeletters op. Die hadden de kinderen (19 en 22) gewoon op hun kamer. Jong geleerd is oud gedaan; ook met voeding.
En op deze simpele manier blijf je dus op gewicht en idd jong geleerd is oud gedaan...
Echt zo moeilijk is op gewicht blijven niet en die veel te strenge voedingshypes zijn nergens voor nodig en ook niet gezond. (Zeker niet voor een kind van 7)
Tuinfluiter +1
TO ik sluit me volledig aan bij Bakblik, met je kind naar een dietiste gaan heeft meer zin dan hier een topic openen waar je door alle onwaarheden geen steek verder komt.

Jorni
19-04-2025 om 19:03
MissHolmes schreef op 19-04-2025 om 18:54:
[..]
En op deze simpele manier blijf je dus op gewicht en idd jong geleerd is oud gedaan...
Echt zo moeilijk is op gewicht blijven niet en die veel te strenge voedingshypes zijn nergens voor nodig en ook niet gezond. (Zeker niet voor een kind van 7)Tuinfluiter +1
TO ik sluit me volledig aan bij Bakblik, met je kind naar een dietiste gaan heeft meer zin dan hier een topic openen waar je door alle onwaarheden geen steek verder komt.
Wat versta je zoal onder die veel te strenge voedingshypes?

Dwaze-Opa
19-04-2025 om 19:09
Enige wat ik niet begrijp is dat de dokter er nu pas mee aan komt zetten. Die had al eerder aan de bel moeten trekken. Laten we eerlijk zijn dik worden gaat niet in 1 dag. Ook vind ik het raar dat buitenstaanders(scholen, bekende, familie) ook niks zeggen.

Marty1984
19-04-2025 om 19:17
Dwaze-Opa schreef op 19-04-2025 om 19:09:
Enige wat ik niet begrijp is dat de dokter er nu pas mee aan komt zetten. Die had al eerder aan de bel moeten trekken. Laten we eerlijk zijn dik worden gaat niet in 1 dag. Ook vind ik het raar dat buitenstaanders(scholen, bekende, familie) ook niks zeggen.
Waarom zou er iets moeten gezegd worden als kind daarbuiten gezond is? En de huisarts dus nagenoeg nooit ziet?
Waarom zou school iets moeten zeggen als er geen vraag is vanuit de ouders? Het is niet dat er een weegschaal in de klas staat, neem ik aan.
Waarom moeten bekenden gaan zitten hakken op de ouders over het uiterlijk van een 7-jarige?

Bakblik
19-04-2025 om 19:20
Jorni schreef op 19-04-2025 om 19:03:
[..]
- Proberen alle toegevoegde suiker uit te bannen
- Koolhydraatarm eten
- Ketogeen dieet was ook een tijdje hip and happening.
En zo nog wat hyperfocus op een voedingsmiddel dat slecht zou zijn. Geen brood eten, vanwege de "broodbuik"
Echt doe normaal eet gevarieerd en daar hoort ook, met mate, chips en chocolade bij.

Jorni
19-04-2025 om 19:25
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 19:20:
[..]
- Proberen alle toegevoegde suiker uit te bannen
- Koolhydraatarm eten
- Ketogeen dieet was ook een tijdje hip and happening.
En zo nog wat hyperfocus op een voedingsmiddel dat slecht zou zijn. Geen brood eten, vanwege de "broodbuik"
Echt doe normaal eet gevarieerd en daar hoort ook, met mate, chips en chocolade bij.
Bedankt voor jouw toelichting. Dan weet ik dat er dan op dat soort dingen wordt gedoeld.

Jorni
19-04-2025 om 19:27
Marty1984 schreef op 19-04-2025 om 19:17:
[..]
Waarom zou er iets moeten gezegd worden als kind daarbuiten gezond is? En de huisarts dus nagenoeg nooit ziet?
Waarom zou school iets moeten zeggen als er geen vraag is vanuit de ouders? Het is niet dat er een weegschaal in de klas staat, neem ik aan.
Waarom moeten bekenden gaan zitten hakken op de ouders over het uiterlijk van een 7-jarige?
Dat zou denk ik niet per se moeten, maar ik kan me wel wat opmerkingen vanuit de omgeving (zoals familie ofzo) voorstellen als er flink wat overgewicht is bij een kind.

Dwaze-Opa
19-04-2025 om 19:28
Marty1984 schreef op 19-04-2025 om 19:17:
[..]
Laten we beginnen dat dik zijn niet gezond is. Dus ja, huisarts mag dan wel wat eerder ingrijpen.
En waarom zou een leraar het niet zeggen? Of een naaste? Je doet er niemand kwaad mee, je helpt er een ander mee.
Ten eerste weer de gezondheid. Daarnaast pesterijen. Dat zijn dingen wat je wel kan voorkomen

Tuinfluiter
19-04-2025 om 19:32
Jorni schreef op 19-04-2025 om 19:03:
[..]
Je vraagt het aan Miss Holmes
Maar ik houd van bloemkool, courgette en pompoen vind het zelfs heerlijk maar bloemkoolrijst, courgettespaghetti en pompoenlasagna waarom voor een kind van 7.
Deze voedingsmiddelen begrijp ik als je een onderliggende ziekte als diabetes hebt maar voor gezonde mensen met een paar kilo's te veel of een normaal gewicht zie ik het als een rare strenge voedingshype.