FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Dwaze-Opa
20-04-2025 om 19:54
Valeria schreef op 20-04-2025 om 19:20:
[..]
Er stat nota bene dat je geen extra eiwit nodig hebt als je al gevarieerd eet...
Er staat mogelijk kom je er aan. En er wordt een voorbeeld gebruikt van iemand van 70kilo. Je begrijpt ook wel dat iemand van 50 kg makkelijker zijn eiwitten binnenkrijgt via een gevarieerd dieet dan iemand van 100kg. Elk persoon moet het voor zichzelf berekenen.

Anoniemvoornu
20-04-2025 om 20:56
Valeria schreef op 20-04-2025 om 19:17:
gelukkig heb ik geen ijzertekort en ging het me ook niet om ijzer maar om zuivel. Meestal eet ik iets anders op brood.
Dubbel is niet nodig

Anoniemvoornu
20-04-2025 om 20:57
Anoniemvoornu schreef op 20-04-2025 om 20:56:
[..]
Maar je benoemt zelf appelstroop ( de meeste bestaan meer dan de helft uit suiker ), het enige gezonde in appelstroop is de ijzer... in een topic over overgewicht is dat toch bijzonder..

Dwaze-Opa
21-04-2025 om 08:24
Nog even on topic. Hoe ouder je dochter wordt met overgewicht en later wilt gaan afvallen dat ze allemaal extra huid overhoudt. Nu zit ze nog in de groei.

FruitMoeder
22-04-2025 om 09:30
Hallo iedereen, bedankt voor de adviezen. Om heel eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb een verwijzing naar een dietist en wij kunnen over 2 weken terecht voor een soort van intake gesprek. Wat ik al best snel vond. Gezond eten is voor mij altijd een lastig onderwerp omdat ik het van huis uit niet heb meegekregen. Zolang ik maar at vond mijn moeder alles goed. Ik ben zelf vroeger ook nooit echt te zwaar geweest dus ik heb zelf ook nooit afgevraagd of mijn eetpatroon gezond was of niet. Ik voel mij best dom dat ik het niet eerder in de gaten had. Maar nu gaan wij er aan werken. Ik ga zowel als mijn dochter en man er ook aan mee doen. Maar voordat ik alles ga omgooien ga ik eerst kijken wat de dietist ervan vindt.

Ysenda
22-04-2025 om 09:41
FruitMoeder schreef op 22-04-2025 om 09:30:
Hallo iedereen, bedankt voor de adviezen. Om heel eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb een verwijzing naar een dietist en wij kunnen over 2 weken terecht voor een soort van intake gesprek. Wat ik al best snel vond. Gezond eten is voor mij altijd een lastig onderwerp omdat ik het van huis uit niet heb meegekregen. Zolang ik maar at vond mijn moeder alles goed. Ik ben zelf vroeger ook nooit echt te zwaar geweest dus ik heb zelf ook nooit afgevraagd of mijn eetpatroon gezond was of niet. Ik voel mij best dom dat ik het niet eerder in de gaten had. Maar nu gaan wij er aan werken. Ik ga zowel als mijn dochter en man er ook aan mee doen. Maar voordat ik alles ga omgooien ga ik eerst kijken wat de dietist ervan vindt.
Tip voor je bezoek aan de diëtist: schrijf een paar dagen tot een week precies op wat jullie eten en hoeveel ongeveer, dus 2 opscheplepels van dit. Een stukje vlees zo groot als de vuist van mijn hand.
Dat geeft haar/hem eenvoudig een beeld van wat jullie eten en dat scheelt tijd dus je dat niet alsnog moet gaan doen.

Bailey26
22-04-2025 om 12:39
Heel goed dat je een afspraak hebt staan bij de diëtist. En Ysenda geeft ook een goede tip over het bijhouden van wat jullie eten.

Bakblik
22-04-2025 om 14:31
FruitMoeder schreef op 22-04-2025 om 09:30:
Goed dat je naar de diëtist gaat!
En wat ik al eerder zei meet even na wat de inhoud van de door jullie veel gebruikte glazen bekers en schaaltjes is. Dat je goed aan de diëtist kunt vertellen dat je dochter 250 ml melk drinkt bij het ontbijt en dat ze 150 ml vla eet of wat de inhoud van Nike servies ook is.

Edjekroketje
22-04-2025 om 15:53
Fijn Fruitmoeder, dat je het in gang gezet hebt.
Wat mij altijd geleerd is, is dat er een verschil is tussen voeding en vulling: een bruine boterham voedt, een witte vult. De McDonalds vult, een avg'tje voedt.
Toen ik jaren geleden wilde afvallen werd mij dus ook verteld dat ik vooral moest letten op de voedzaamheid en de balans. Producten als light werden afgeraden omdat je dat op de lange termijn niet volhoudt. Er werd veel meer gestuurd op minderen: dus daar waar ik een boterhammetje pindakaas wilde, mocht ik dat gewoon eten. Maar daar waar je voorheen misschien én roomboter én een dikke laag pindakaas op je brood smeerde, kies je er nu voor om de boter weg te laten en de boterham alleen met een dun laagje te bestrijken. Je hoeft echt niet over op alles mager, dat houdt geen mens een levenlang vol.
Als je netjes binnen je caloriebehoefte blijft en gezond eet, zul je echt niet aankomen van een frietje op zijn tijd of een stukje gebak. En als je al een frietje op hebt, laat dat stuk gebak dan staan. Of kies voor een kinderportie friet (als volwassene dan he).

Lucy3
22-04-2025 om 20:06
Hallo Fruitmoeder,
ik zou je nog op het hart willen drukken alleen of met je man (je schrijft WE gaan naar de diëtist) naar de diëtist te gaan, en je dochter in eerste instantie niet mee te nemen. En liefst denk ik helemaal niet, tenzij de diëtist het nodig zou vinden, dan misschien na twee of drie gesprekken. Het is bekend dat heel jonge meisjes (en jongens) al aan eetstoornissen lijden, en ik zou haar zoveel mogelijk onbewust laten van haar afvalpogingen etc. Wanneer je haar voeding heel langzaam bijstuurt, hoeft ze dit zich niet eens bewust te worden en kan ze misschien door wat extra onbewust bewegen in het komende jaar/of zelfs twee jaar heel ongemerkt wat afvallen. (nodig haar uit voor een wandelingetje, balspelletje whatever, maar laat niet doorschemeren dat het om extra beweging gaat!) Alles spelenderwijs! Ook nauwelijks korten op eten en nooit zeggen dat het om afvallen draait. Gooi het erop dat je wat eten voor morgen wilt bewaren/aan je collega beloofd of welke smoes dan ook maar begin tegen haar nooit over afvallen. Dat zou het recept voor een eetstoornis zijn! Succes.

Edjekroketje
23-04-2025 om 08:47
Dat is ook een goeie, Lucy.
Wij zijn destijds ook bij een diëtiste geweest voor 1 van onze kinderen. Nu ging het bij ons om aankomen in plaats van afvallen, maar mijn man en ik zijn samen geweest en hebben de tips gewoon doorgevoerd in de maaltijden, maar ons kind weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet dat wij daar ooit geweest zijn.
En qua bewegen...gaat je kind op de fiets naar school? Zo nee, dan is dat echt een mooie om mee te starten. Fiets op de terugweg een extra blokje om, langs dat leuke parkje of nog even naar de supermarkt in het andere dorp. Maar pak ook de fiets voor andere bezigheden of uitjes. Alle beetjes helpen.
En zo hebben ze bij de Action altijd leuk, en niet al te duur, buitenspeelgoed. Koop een doos stoepkrijt en maak een hinkelspel. Misschien een springtouwtje of een setje om te badmintonnen / simpel over te tennissen. Zo'n bal voor aan je enkel die je rond moet slingeren en steeds op moet springen (hoop dat je snapt wat ik bedoel). Het belooft volgende week prachtig weer te worden, dus een mooie gelegenheid om daar een beginnetje mee te maken.
En ohja! Wat ik gister ook nog vergat toe te voegen is dat er bij ons altijd een bak snoeptomaatjes op het aanrecht staat. Supergezond voor als ze trek hebben en omdat het voor het grijpen staat, wordt het ook heel vaak gepakt. Als ze wat drinken pakken in de keuken: hop, dan gaat er zo een handje snoeptomaatjes mee. Even kletsen tijdens het koken? Ongemerkt staan ze ze te snoepen. Wellicht drukt dat straks de trek. Ook kleine worteltjes of snoepkomkommertjes doen het goed!
Echt heel veel succes!

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 09:10
Lucy3 schreef op 22-04-2025 om 20:06:
Hallo Fruitmoeder,
ik zou je nog op het hart willen drukken alleen of met je man (je schrijft WE gaan naar de diëtist) naar de diëtist te gaan, en je dochter in eerste instantie niet mee te nemen. En liefst denk ik helemaal niet, tenzij de diëtist het nodig zou vinden, dan misschien na twee of drie gesprekken. Het is bekend dat heel jonge meisjes (en jongens) al aan eetstoornissen lijden, en ik zou haar zoveel mogelijk onbewust laten van haar afvalpogingen etc. Wanneer je haar voeding heel langzaam bijstuurt, hoeft ze dit zich niet eens bewust te worden en kan ze misschien door wat extra onbewust bewegen in het komende jaar/of zelfs twee jaar heel ongemerkt wat afvallen. (nodig haar uit voor een wandelingetje, balspelletje whatever, maar laat niet doorschemeren dat het om extra beweging gaat!) Alles spelenderwijs! Ook nauwelijks korten op eten en nooit zeggen dat het om afvallen draait. Gooi het erop dat je wat eten voor morgen wilt bewaren/aan je collega beloofd of welke smoes dan ook maar begin tegen haar nooit over afvallen. Dat zou het recept voor een eetstoornis zijn! Succes.
Het kind heeft al een eetstoornis. 15kg overgewicht. Haar relatie met voedsel is al verstoord. Ik denk niet dat het veel uit maakt of ze nu wel of niet mee gaat.

Temet
23-04-2025 om 09:19
Iedereen met overgewicht heeft een eetstoornis? Ik geloof niet dat de medische stand dat met je eens is