FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

bieb1963
25-04-2025 om 08:00
Netherfield schreef op 24-04-2025 om 23:29:
Bij ons thuis toen ik kind was, was het geld er simpelweg niet voor veel snoep, chips, fris of sap. Nu hebben man en ik het een stuk beter, plus dat een bloemkool hetzelfde kost als als een zak chips plus 2 chocoladerepen. Als je nu arm bent, koop je een kilozak patat voor in de frituur voor €1,86 en een doosje frikandellen voor €1,49. Tube mayo erbij voor €1,59 en je gezin met 2 kinderen eet voor € 4,94. Voor dat geld heb je geen maaltijd met gekookte aardappels, verse groente en vlees dat niet bewerkt is. Ik denk dat het tweeledig is, er zijn aan de ene kant verleidingen in overvloed en aan de andere kant is gezond eten te duur.
Als je nu weinig geld hebt, dan is het geld er net zo goed niet voor extra’s. En dat je nu veel goedkoper uit zou zijn als je dagelijks ongezond (en veel en vet) zou eten, is ook onzin natuurlijk. Dát is nou precies wat sommigen hier bedoelen met achter iets verschuilen: ‘de bloemkool is duur, dus ik zet m’n kinderen dagelijks friet en frikandellen voor en krijgen ze ook elke dag chips en veel snoep enz’. Een beetje tegenstrijdig ook. Je hoeft geen bloemkool te kopen, je kunt ook een zak diepvriesdoperwten kopen. En chips en koek hoef je al helemaal niet te kopen. Wat niet wil zeggen dat weinig geld hebben makkelijk en leuk is. Nee, maar dat was het toen ook niet en ook niet de reden om alleen ongezond en veel eten aan je kinderen voor te schotelen .
Ik denk dat er iets heel anders aan de hand is, waardoor het percentage mensen dat te dik is, veel hoger is dan pakweg 50 jaar geleden. We leven nu met een heel groot percentage medeburgers uit oorspronkelijke andere culturen. En daar zijn vaak hele andere eetgewoontes en beleefdheidsnormen enz. En verder, uiteráárd, het veel minder, natuurlijk, bewegen.

Bakblik
25-04-2025 om 08:27
bieb1963 schreef op 25-04-2025 om 08:00:
[..]
Als je nu weinig geld hebt, dan is het geld er net zo goed niet voor extra’s. En dat je nu veel goedkoper uit zou zijn als je dagelijks ongezond (en veel en vet) zou eten, is ook onzin natuurlijk. Dát is nou precies wat sommigen hier bedoelen met achter iets verschuilen: ‘de bloemkool is duur, dus ik zet m’n kinderen dagelijks friet en frikandellen voor en krijgen ze ook elke dag chips en veel snoep enz’. Een beetje tegenstrijdig ook. Je hoeft geen bloemkool te kopen, je kunt ook een zak diepvriesdoperwten kopen. En chips en koek hoef je al helemaal niet te kopen. Wat niet wil zeggen dat weinig geld hebben makkelijk en leuk is. Nee, maar dat was het toen ook niet en ook niet de reden om alleen ongezond en veel eten aan je kinderen voor te schotelen .
Ik denk dat er iets heel anders aan de hand is, waardoor het percentage mensen dat te dik is, veel hoger is dan pakweg 50 jaar geleden. We leven nu met een heel groot percentage medeburgers uit oorspronkelijke andere culturen. En daar zijn vaak hele andere eetgewoontes en beleefdheidsnormen enz. En verder, uiteráárd, het veel minder, natuurlijk, bewegen.
Als je weinig verstand hebt van wat gezond is dan kan je de gedachte kronkel maken dat frites goedkoper is dan aardappels, frituren van de friet of jus over de aardappels; het is allebei vet dus wat maakt het uit?
Dat is onderzoek naar gedaan dat mensen die het niet zo rijk hebben vaak verkeerde keuzes maken en ongezonder eten dan mensen die meer geld hebben. https://www.nji.nl/armoede/de-invloed-van-armoede-op-de-gezondheid-van-kinderen#:~:text=Uit%20onderzoek%20blijkt%20dat%20mensen,bewegen%20minder%20en%20roken%20vaker.
In de praktijk zie ik dat ook om mij heen. Dat de nieuwkomers andere eetgewoonten hebben maakt ze niet dik. Vaak zitten zijn er ook niet heel warmpjes bij en zijn ook afhankelijk van goedkoop eten.

Tuinfluiter
25-04-2025 om 08:59
Ik vind de prijs van groentes wel meevallen zeker als je op aanbiedingen let, zelf schoonmaakt en af en toe wat uit de diepvries neemt. Een goede maaltijd kost wel iets meer tijd om klaar te maken dan gefrituurde meuk.
Ik kan mij best voorstellen dat er wat mensen zijn die niet weten wat gezond is maar heel veel mensen met overgewicht weten dat best wel maar maken verkeerde keuzes.

FruitMoeder
25-04-2025 om 09:07
Marit! schreef op 24-04-2025 om 22:33:
[..]
+1...fruitmoeder, je mag supertrots zijn op jezelf. Dat je dit aangaat en hulp zoekt! Daar hebben jullie straks allemaal profijt van!
Dankjewel. Ik vind het ook allemaal zo moeilijk. Mijn referentiekader is wat ik uit huis heb meegekregen. Natuurlijk weet ik dat er dingen als superfood bestaan, maar omdat dat elke maand veranderd en ik het beetje commercieel vind heb ik daar nooit aandacht aanbesteed.

Nowee
25-04-2025 om 09:13
En ook van deze kant een compliment Fruitmoeder! Ik vind het moedig dat je na je eerste bericht en alle reacties daarop gewoon reageert zonder je te verdedigen en zegt: we gaan naar een diëtist en we gaan het anders aanpakken.

Bakblik
25-04-2025 om 09:14
FruitMoeder schreef op 25-04-2025 om 09:07:
[..]
Dankjewel. Ik vind het ook allemaal zo moeilijk. Mijn referentiekader is wat ik uit huis heb meegekregen. Natuurlijk weet ik dat er dingen als superfood bestaan, maar omdat dat elke maand veranderd en ik het beetje commercieel vind heb ik daar nooit aandacht aanbesteed.
Aan superfoods moet je ook niet beginnen. Dat is allemaal flauwekul voor veel te hoge prijzen en je wordt er niet gezonder van.
Als jij nu eerst goed gaat leren wat gezonde maaltijden zijn bereid van hele normale producten dan is dat al een hele grote stap in de goede richting. Veel succes!

Marit!
25-04-2025 om 09:15
ik denk als je begint met dingen als volkoren brood ipv wit brood, niet elke dag een toetje vol suikers (maar fruit of yoghurt oid), geen 48+ maar 30+ kaas, minder frisdrank of limonade (en dan water, thee), bekijkt waar je je eten mee bakt (vloeibaar vet is beter volgens mij dan harde vetten) en de hoeveelheid, dan maak je denk ik al een goede start. En dan kan de diëtist met jou/ jullie kijken naar jullie specifieke voedingspatroon. Het is ook best lastig om gedragsverandering te creëren...kost tijd. Maar je bent je er nu wel bewust van geworden en kunt er iets aan doen! Superknap. En elke stap is er 1. En volgens mij kun je prima gevarieerd eten zonder superfoods.
Je kunt het! Echt heel veel succes. En ik begrijp je zoektocht heel goed!

Jillz
25-04-2025 om 10:06
[..]
Daarom is het goed dat je naar een diëtist gaat. Het is echt niet zo dat je nu hoeft over te stappen op alleen nog maar salade, superfoods en van alles de volkoren variant. En je hoeft ook echt niet de rest van je leven alles af te wegen.
Jullie gaan leren welke keuzes er zijn. En dat hoeft echt niet te betekenen dat alles alleen nog maar gezond mag zijn. En het is ook niet zo zwart wit. Je hebt binnen ongezond ook gradaties. Popcorn is niet gezond, maar gezonder dan chips. Waterijs is beter dan een magnum etc. En in een gezond voedingspatroon is ook ruimte om eens te kiezen voor het meest ongezonde alternatief.
Wij hebben zelf de diëtist bezocht voor onze jongste dochter wegens onder gewicht. Op zich dacht ik al wel te weten wat calorie rijk eten was en hoe ik haar dus op een gezond gewicht moest krijgen. Ze heeft me positief verrast, want ik heb ontzettend veel bijgeleerd.

Herfstappeltaart
25-04-2025 om 10:22
[..]
Fruitmoeder: superfoods is klinkklare nonsens. Ik zou je adviseren om (naast een goede diëtiste) ook de site van het Voedingscentrum te raadplegen. Daar kun je heel veel vinden over echt goede, verantwoorde voeding. Inclusief (eenvoudige, goed uitvoerbare)recepten en allerlei tips. Succes!

Mevrouw75
25-04-2025 om 10:42
[..]
Gelukkig hoef je ook niet aan superfoods te doen.

MamaE
25-04-2025 om 10:49
Superfoods zijn echt niet nodig. Net als een of ander topsportdieet.
Gewoon normaal voedsel, maar dan gezond en vooral minder en gezondere alternatieven voor de excessen. Een stuk taart op een verjaardag kan prima, maar niet elke dag na het eten. Dan blijven die dingen ook speciaal.
Als het beeld van gezond en normaal al verbetert, dan kom je al een heel eind.
Een diëtist kan daarbij helpen om aan te geven wat jullie kind nodig heeft en wat goed voor haar is. Je bereidheid om hier adviezen ter harte te nemen gaat je zeker helpen om dat ook van een professional te doen!

MissHolmes
25-04-2025 om 11:04
Bakblik schreef op 25-04-2025 om 09:14:
[..]
Aan superfoods moet je ook niet beginnen. Dat is allemaal flauwekul voor veel te hoge prijzen en je wordt er niet gezonder van.
Als jij nu eerst goed gaat leren wat gezonde maaltijden zijn bereid van hele normale producten dan is dat al een hele grote stap in de goede richting. Veel succes!
Dit! 'goed' en 'slecht' eten bestaat niet, het gaat om balans. (Zeker voor een kind want die is nog in de groei en daar moet je echt niet gaan klooien met ingewikkelde diëten. Hoeft ook niet als je volwassen bent en af wilt vallen maar daar gaat het in dit topic niet om)

1968
25-04-2025 om 13:05
Ik had hele slanke ouders en een moeder die alleen maar aardappelen, groente, vlees klaarmaakte. In het weekend één bakje chips en als we een snoepje wilden dan moesten we er netjes om vragen. En dan was het dus één snoepje, en niet 2, nooit een uitzondering. Naar de snackbar gingen we eens per jaar denk ik (tijdens de vakantie) en chinees werd iets van 3x per jaar gehaald als er visite bleef eten. Dat was het dan. We wisten ook niet beter eigenlijk. En mijn moeder heeft dit denk ik nooit bewust zo gedaan, zij vond dit gewoon normaal.
Ik weet inmiddels van mezelf dat ik niet kan matigen. De zak chips MOET leeg, dus ik kan beter geen chips kopen. Als ik chips koop dan is dat een traktatie en vaak koop ik de kleinste zak en ik heb 2 favorieten waarvan de een hele luchtige variant is. (gewone ribbelchips (zwaar) en van die ringlings, meer lucht dan chips) dus dan neem ik vaak de ringlings en geniet ervan. (en de zak gaat leeg)
Als kind was ik een zoetekauw maar dat heb ik helemaal niet meer. Chocolade ligt hier wit te worden in de kast, dus dat scheelt een heleboel verleidingen.
Toen onze kinderen klein waren bleven ze maar zeuren om snoep, als het in huis was. Op een gegeven moment had ik er genoeg van, dat ze iedere 10 minuten er om bleven vragen. Ik heb wat er nog in huis was in een schaal gegooid en ze het allemaal laten opeten. Daarna was dus het antwoord 'sorry, het snoep is op' en dat werd eigenlijk prima geaccepteerd. Sinds dat moment kocht ik alleen snoep bij een verjaardag, liet daarna de restjes meteen door de kinderen opsnoepen en daarna was het weer op voor een hele tijd. Dat werkte dus hier het beste (het gewoon niet in huis hebben)
Iedereen weet toch inmiddels wel wat goed is en wat slecht zou je zeggen. Dat wat slecht voor je is, dat eet je met mate (en geniet er dan ook echt van) en de rest van de tijd eet je matig en gezond. Je kan daar vandaag nog mee beginnen, en het zal heus een keer misgaan, maar daarna herpak je je weer.

bieb1963
25-04-2025 om 13:13
1968 schreef op 25-04-2025 om 13:05:
Ik had hele slanke ouders en een moeder die alleen maar aardappelen, groente, vlees klaarmaakte. In het weekend één bakje chips en als we een snoepje wilden dan moesten we er netjes om vragen. En dan was het dus één snoepje, en niet 2, nooit een uitzondering. Naar de snackbar gingen we eens per jaar denk ik (tijdens de vakantie) en chinees werd iets van 3x per jaar gehaald als er visite bleef eten. Dat was het dan. We wisten ook niet beter eigenlijk. En mijn moeder heeft dit denk ik nooit bewust zo gedaan, zij vond dit gewoon normaal.
Ik weet inmiddels van mezelf dat ik niet kan matigen. De zak chips MOET leeg, dus ik kan beter geen chips kopen. Als ik chips koop dan is dat een traktatie en vaak koop ik de kleinste zak en ik heb 2 favorieten waarvan de een hele luchtige variant is. (gewone ribbelchips (zwaar) en van die ringlings, meer lucht dan chips) dus dan neem ik vaak de ringlings en geniet ervan. (en de zak gaat leeg)
Als kind was ik een zoetekauw maar dat heb ik helemaal niet meer. Chocolade ligt hier wit te worden in de kast, dus dat scheelt een heleboel verleidingen.
Toen onze kinderen klein waren bleven ze maar zeuren om snoep, als het in huis was. Op een gegeven moment had ik er genoeg van, dat ze iedere 10 minuten er om bleven vragen. Ik heb wat er nog in huis was in een schaal gegooid en ze het allemaal laten opeten. Daarna was dus het antwoord 'sorry, het snoep is op' en dat werd eigenlijk prima geaccepteerd. Sinds dat moment kocht ik alleen snoep bij een verjaardag, liet daarna de restjes meteen door de kinderen opsnoepen en daarna was het weer op voor een hele tijd. Dat werkte dus hier het beste (het gewoon niet in huis hebben)
Iedereen weet toch inmiddels wel wat goed is en wat slecht zou je zeggen. Dat wat slecht voor je is, dat eet je met mate (en geniet er dan ook echt van) en de rest van de tijd eet je matig en gezond. Je kan daar vandaag nog mee beginnen, en het zal heus een keer misgaan, maar daarna herpak je je weer.
Precies je laatste alinea. Iedereen, althans een enigszins normaal denkend mens, wéét toch dat dagelijks taart enz geen goed plan is? Dat verleidingen groot zijn, dat snap ik. Dat je er als volwassene voor kiest aan die verleidingen gehoor te geven, dat kan. Maar ik snap niet dat je dat dagelijks aan je kind geeft. Sorry.

Bakblik
25-04-2025 om 13:52
bieb1963 schreef op 25-04-2025 om 13:13:
[..]
Precies je laatste alinea. Iedereen, althans een enigszins normaal denkend mens, wéét toch dat dagelijks taart enz geen goed plan is? Dat verleidingen groot zijn, dat snap ik. Dat je er als volwassene voor kiest aan die verleidingen gehoor te geven, dat kan. Maar ik snap niet dat je dat dagelijks aan je kind geeft. Sorry.
En met deze aanname die je hier doet gaat het dus fout. Dat jij die aanname doet, zonder opgeleid te zijn in de voeding, kan ik nog snappen. Heel veel artsen en verpleegkundigen doen die aanname ook. Ze hebben wat voedingsleer gehad tijdens de opleiding maar dat is van de klok horen luiden en geen idee wat de klepel hangt wat betreft goede gezinde voeding. Verder dan gezond eten en zorg voor voldoende vitamines gaat hun advies niet. Zo gaat het in meer beroepsgroepen. De leerkracht die in groep 2 en project doet over gezonde voeding weet ook vaak niet meer dan wat ze zelf heeft gezien thuis wat ze dan een beetje opleukt met kennis uit de reclames die ze ziet.
Echt er zijn heel veel mensen die geen idee hebben dat dagelijks snoep, koek, chips, frisdrank en taart slecht is. Daarnaast ook massa's mensen die het gezond eten wel een soort vanv snappen en dan doorslaan naar te strikte voedingspatronen.
Er is nog een lange weg te gaan qua voorlichting voordat iedereen weet wat gezond eten eigenlijk is een al die initiatieven van de overheid tot nu toe die gaan de omslag niet bewerkstelligen. De suikertaks, de nutri-score allemaal vage initiatieven die niet gaan helpen. Om een goede nutri-score te halen worden er nog meer producten verprutst door de suiker eruit te halen en allerlei zoetstoffen toe te voegen.