Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

TwoThirds schreef op 25-04-2025 om 18:13:

[..]

Tenzij. Weet ook ieder weldenkend mens.

Toen ik jong was dachten mensen dat Liga en Sultana gezond was en het zou me niet verbazen als er nog steeds mensen zijn die zo denken.

Klopt. En zo had ik een klasgenoot die iedere dag een luxe lunch mee naar school kreeg. En voor tussendoor altijd een grote gevulde koek, cake, grote roze koek oid. Hij was veel te dik en met een jaar of 15/16 wilde hij dat niet meer. De eerste switch die hij maakte was sultana ipv de grote koeken. En sultana was gezond, dus nam hij 3 pakjes (3x3 koekjes dus). Deze jongen deed vwo, geen dommerik dus. Maar sommige mensen hebben echt geen idee. En gezond mag dan weer onbeperkt in hun ogen. Of sla ipv boterhammen mee en die dan overgieten met mayo, krokante kip er over, kaasflakes. Qua calorieën wrs niet minder dan een volkoren bammetje met beleg.

Meesje schreef op 25-04-2025 om 19:03:

[..]

Klopt. En zo had ik een klasgenoot die iedere dag een luxe lunch mee naar school kreeg. En voor tussendoor altijd een grote gevulde koek, cake, grote roze koek oid. Hij was veel te dik en met een jaar of 15/16 wilde hij dat niet meer. De eerste switch die hij maakte was sultana ipv de grote koeken. En sultana was gezond, dus nam hij 3 pakjes (3x3 koekjes dus). Deze jongen deed vwo, geen dommerik dus. Maar sommige mensen hebben echt geen idee. En gezond mag dan weer onbeperkt in hun ogen. Of sla ipv boterhammen mee en die dan overgieten met mayo, krokante kip er over, kaasflakes. Qua calorieën wrs niet minder dan een volkoren bammetje met beleg.

Ik heb een collega die ‘s morgens op kantoor ontbijt. Grote bak gezoete kwark met vers fruit en een flinke kop cruesli met chocolade (wat in feite gewoon koek is). Lunch een broodje gezond (ham, kaas, ei, saus). Als tussendoortje ‘s middags een bakje noten, ook heel gezond maar dat kunnen zomaar 500 calorieën zijn. Ondanks dat ze heel veel sport, blijft ze stevig (volgens mij vindt ze dat ook wel prima).

MMcGonagall schreef op 25-04-2025 om 18:59:

[..]

Nee, je kunt prima elke dag een koekje eten, mits je dat ook weer verbrandt. Je pech is als je meer trek hebt dan wat je lichaam nodig heeft.

Ook dat kan, moeilijk stilbare trek. Maar ook daar gaat het hier niet over.

TwoThirds schreef op 25-04-2025 om 18:13:

[..]

Tenzij. Weet ook ieder weldenkend mens.

Toen ik jong was dachten mensen dat Liga en Sultana gezond was en het zou me niet verbazen als er nog steeds mensen zijn die zo denken.

Een liga op zich is ook niet ongezond.  Alles bij elkaar wat je de hele dag eet bepaald of je gezond eet. Een liga en chips en ijs en chocoladevla toe is niet zo wijs maar als dat een keer gebeurt tijdens een feestje dan compenseer je de volgende dag met boterhammen, nootjes, yoghurt en een appel toe. 

Leuke anekdote:

De basisschool van mijn kinderen deed ruim 10 jaar geleden mee met schoolgruiten. Op de dagen dat er fruit was mochten er geen koeken of andere snacks gegeten worden in de kleine pauze.  Kreeg heel groep 8 3 radijsjes per persoon en daarna gingen ze op de fiets naar de sporthal (> 2 km) en dan een uur gymmen.  Na een ruime halve gymles werd ik gebeld of ik mijn kind kon komen halen ze was van de graat gegaan. Op het moment dat ik bij de sporthal aankwam waren daar nog 2 moeders die hun kind moesten halen want "niet lekker". Wij naar binnen en ik vraag aan mijn kind of ze haar sultana op had.  Nee mam dat mag niet op gruitendag. Nadat ik haar wat had laten drinken en de Sultana had laten eten knapte ze weer op.

Op een dag met flinke inspanning kan zo'n Sultana weinig kwaad. Op een dag waarbij je aan je tafeltje stil zit te werken is het misschien minder verstandig om die Sultana te eten.  Dochter was altijd graatmager en is dat nog steeds. Toen ze naar de middelbare ging en iedere dag 20 km fietste had ze die Sultana of verre neven en nichten daarvan gewoon nodig. 

Bakblik schreef op 25-04-2025 om 19:33:

[..]

Een liga op zich is ook niet ongezond. Alles bij elkaar wat je de hele dag eet bepaald of je gezond eet. Een liga en chips en ijs en chocoladevla toe is niet zo wijs maar als dat een keer gebeurt tijdens een feestje dan compenseer je de volgende dag met boterhammen, nootjes, yoghurt en een appel toe.

Leuke anekdote:

De basisschool van mijn kinderen deed ruim 10 jaar geleden mee met schoolgruiten. Op de dagen dat er fruit was mochten er geen koeken of andere snacks gegeten worden in de kleine pauze. Kreeg heel groep 8 3 radijsjes per persoon en daarna gingen ze op de fiets naar de sporthal (> 2 km) en dan een uur gymmen. Na een ruime halve gymles werd ik gebeld of ik mijn kind kon komen halen ze was van de graat gegaan. Op het moment dat ik bij de sporthal aankwam waren daar nog 2 moeders die hun kind moesten halen want "niet lekker". Wij naar binnen en ik vraag aan mijn kind of ze haar sultana op had. Nee mam dat mag niet op gruitendag. Nadat ik haar wat had laten drinken en de Sultana had laten eten knapte ze weer op.

Op een dag met flinke inspanning kan zo'n Sultana weinig kwaad. Op een dag waarbij je aan je tafeltje stil zit te werken is het misschien minder verstandig om die Sultana te eten. Dochter was altijd graatmager en is dat nog steeds. Toen ze naar de middelbare ging en iedere dag 20 km fietste had ze die Sultana of verre neven en nichten daarvan gewoon nodig.

Ja maar op die manier is alles natuurlijk 'goed'. Ik vermoed dat je best snapt wat ik bedoel. Hoe dan ook: Liga en Sultana bevatten vooral veel snelle koolhydraten. Handig als je snel moet aanvullen, maar niet per se gezond.

Ies

Ies

25-04-2025 om 19:47

TwoThirds schreef op 25-04-2025 om 19:37:

[..]

Ja maar op die manier is alles natuurlijk 'goed'. Ik vermoed dat je best snapt wat ik bedoel. Hoe dan ook: Liga en Sultana bevatten vooral veel snelle koolhydraten. Handig als je snel moet aanvullen, maar niet per se gezond.

Precies. Ik wil ze echt de kost niet geven, de mensen die ‘weten’ dat chips en koek ongezond zijn en denken dat een liga, danoontje, ontbijtkoek etc etc in de groep gezond vallen. Goede marketing natuurlijk wel. 

Ies schreef op 25-04-2025 om 19:47:

[..]

Precies. Ik wil ze echt de kost niet geven, de mensen die ‘weten’ dat chips en koek ongezond zijn en denken dat een liga, danoontje, ontbijtkoek etc etc in de groep gezond vallen. Goede marketing natuurlijk wel.

Is dat ook niet een groot probleem? De marketing? Ik dacht vroeger inderdaad ook dat Liga's, sultana's en een plakje ontbijtkoek gezonde tussendoortjes waren. Mijn moeder nam ze altijd mee voor als wij trek kregen. 

Nu blijkt het niet zo gezond te zijn, nog niet zo heel lang geleden was een biertje best gezond of een glaasje rode wijn. Het verandert iedere keer, denk je als ouder goed bezig te zijn en dan is het 'plotseling' weer fout. 

Of bijvoorbeeld uitgeperste sinaasappelsap, ook helemaal niet zo gezond, tot voor kort had ik geen idee. Ik kan me best voorstellen dat het helemaal niet zo makkelijk is om gezond en verstandig te eten. 

Let op, vies praatje volgt.
Ik blijf keurig op gewicht terwijl ik (bijna) elke dag een bak noten eet, maar als ik mijn ontlasting zo bekijk, hebben mijn darmen geen idee wat ze daarmee aan moeten.
De ene darm is veel effectiever in voedselopname dan de andere, hangt van de bacteriën in je darmen af. 

TwoThirds schreef op 25-04-2025 om 19:37:

[..]

Je kunt van 1 enkel voedingsmiddel niet zeggen dat het gezond is of ongezond. Pas als je alles van 1 dag,  wat zeg ik,  van 1 week bij elkaar ziet kun je oordelen of een voedingspatroon gezond is of niet. 

Als je als graatmagere tiener iedere dag 20 km fietst en thuis gezond te eten krijgt dan is iedere dag die Sultana helemaal prima. Prima, omdat er behalve die Sultana volkorenbrood gegeten wordt met mager beleg,  voldoende fruit, magere yoghurt, aardappelen/rijst/pasta en voldoende groente en een klein stukje vlees.

Hele week gezond gegeten hier en morgen gaan we los. Frites uit de frituur, broodjes  shoarma en een plukje compensatiesla. Dan gaat er ook 1 liter cola op met 4 personen.  Daar genieten we echt van en dan zondag weer een brave pasta met veel groenten. Ondanks deze uitspatting weet ik dat wij gezond eten, omdat ik het kan zien in wat er de hele week gegeten is en nog gaat worden.

Eet je alleen appels dan eet je ook niet gezond. Dat is eenzijdig. Bij gevarieerd eten kan best eens een dagje wat minder zijn en dan eet je nog steeds gezond. 

felija schreef op 25-04-2025 om 19:57:

[..]

Is dat ook niet een groot probleem? De marketing? Ik dacht vroeger inderdaad ook dat Liga's, sultana's en een plakje ontbijtkoek gezonde tussendoortjes waren. Mijn moeder nam ze altijd mee voor als wij trek kregen.

Nu blijkt het niet zo gezond te zijn, nog niet zo heel lang geleden was een biertje best gezond of een glaasje rode wijn. Het verandert iedere keer, denk je als ouder goed bezig te zijn en dan is het 'plotseling' weer fout.

Of bijvoorbeeld uitgeperste sinaasappelsap, ook helemaal niet zo gezond, tot voor kort had ik geen idee. Ik kan me best voorstellen dat het helemaal niet zo makkelijk is om gezond en verstandig te eten.

Dat is zeker een punt. Weinig is nog goed. Neemt niet weg dat er ook zat dingen zijn waarvan iedereen al eindeloos lang weet datndaar niets gezonds aan is.

Ies

Ies

25-04-2025 om 21:22

Bakblik schreef op 25-04-2025 om 20:08:

[..]

Je kunt van 1 enkel voedingsmiddel niet zeggen dat het gezond is of ongezond. Pas als je alles van 1 dag, wat zeg ik, van 1 week bij elkaar ziet kun je oordelen of een voedingspatroon gezond is of niet.

Als je als graatmagere tiener iedere dag 20 km fietst en thuis gezond te eten krijgt dan is iedere dag die Sultana helemaal prima. Prima, omdat er behalve die Sultana volkorenbrood gegeten wordt met mager beleg, voldoende fruit, magere yoghurt, aardappelen/rijst/pasta en voldoende groente en een klein stukje vlees.

Hele week gezond gegeten hier en morgen gaan we los. Frites uit de frituur, broodjes shoarma en een plukje compensatiesla. Dan gaat er ook 1 liter cola op met 4 personen. Daar genieten we echt van en dan zondag weer een brave pasta met veel groenten. Ondanks deze uitspatting weet ik dat wij gezond eten, omdat ik het kan zien in wat er de hele week gegeten is en nog gaat worden.

Eet je alleen appels dan eet je ook niet gezond. Dat is eenzijdig. Bij gevarieerd eten kan best eens een dagje wat minder zijn en dan eet je nog steeds gezond.

Ja maar een gezond eetpatroon is iets anders als een gezond product. Je eetpatroon kan natuurlijk best gezond zijn als je daar af en iets minder gezonds in eet. (En idd ook een eetpatroon met allemaal gezonde middelen kan tóch ongezond zijn) 

Het punt is echt wel dat als je denkt dat een sultana gezond is, en je denkt dat over een hoop middelen die dat tóch niet zijn, je al best snel op een ongezond patroon uitkomt. 

Felija, ik denk ook dat marketing een enorme invloed heeft in deze.

FruitMoeder

FruitMoeder

26-04-2025 om 13:25 Topicstarter

Ik weet ook dat taart, cake en chocola niet gezond is. Maar een klein stukje taart per dag leek mij niet de boosdoener. Dat at ik vroeger ook bijna elke dag. En ik had nergens last van. Hetzelfde geldt voor chips. Ik at makkelijk 2 zakken weg per week toen ik mijn dochters leeftijd had. Ik had altijd in mijn hoofd dat je dat als kind makkelijk weg kon krijgen. Yoghurt en kwark vind ik altijd een toetje voor oudere mensen en niet echt passen bij een kind. Doet mij denken aan mijn oma die altijd havermout at. 

FruitMoeder schreef op 26-04-2025 om 13:25:

Ik weet ook dat taart, cake en chocola niet gezond is. Maar een klein stukje taart per dag leek mij niet de boosdoener. Dat at ik vroeger ook bijna elke dag. En ik had nergens last van. Hetzelfde geldt voor chips. Ik at makkelijk 2 zakken weg per week toen ik mijn dochters leeftijd had. Ik had altijd in mijn hoofd dat je dat als kind makkelijk weg kon krijgen. Yoghurt en kwark vind ik altijd een toetje voor oudere mensen en niet echt passen bij een kind. Doet mij denken aan mijn oma die altijd havermout at.

Dus jij haalt dagelijks taart in huis? 

Opvoeding doet veel. En sommige kinderen houden nu eenmaal van zoet. Mijn jongste ook. 
Wat ze ook heel lekker vind is diepvriesfruit. Ingevroren stukjes mango / aardbei / bessen.
Het is echt een traktatie voor haar en gezond.
Heb je weleens kleine tomaatjes in huis? Of schijfjes komkommer? Een stuk van 10 cm knagen ze hier ook wel weg. 

FruitMoeder

FruitMoeder

26-04-2025 om 16:20 Topicstarter

Nick90 schreef op 26-04-2025 om 13:34:

[..]

Dus jij haalt dagelijks taart in huis?

Nee maar met een taart doen wij 3\4 dagen mee. Dus ongeveer 1 of 2 keer per week. Ik vind een stukje ook wel lekker.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.