Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

bieb1963 schreef op 28-04-2025 om 13:08:

[..]

Ze komt toch niet uit een ei?

Wat wil je bereiken met dit soort posts? 

Nee ze komt niet uit een ei maar als je altijd cake en taart koopt zie je niet met eigen ogen welke hoeveelheid boter erin gaat of de hoeveelheid suiker.  Het even los "in je handen" hebben kan je ogen openen. 

Bakblik schreef op 28-04-2025 om 13:27:

[..]

Wat wil je bereiken met dit soort posts?

Nee ze komt niet uit een ei maar als je altijd cake en taart koopt zie je niet met eigen ogen welke hoeveelheid boter erin gaat of de hoeveelheid suiker. Het even los "in je handen" hebben kan je ogen openen.

Kom op zeg. Er zijn gewoon dingen die gewone mensen al hun leven weten, hun ouders en grootouders ook. Daarvoor hoef je niet gestudeerd te hebben en ook niet een taart zelf te maken.

bieb1963 schreef op 28-04-2025 om 16:19:

[..]

Kom op zeg. Er zijn gewoon dingen die gewone mensen al hun leven weten, hun ouders en grootouders ook. Daarvoor hoef je niet gestudeerd te hebben en ook niet een taart zelf te maken.

En toch,  ik zou niet graag de kost willen geven aan mensen die niet weten hoeveel suiker er in tomatenketchup zit. 

Over ketchup gesproken.  Ik was bij iemand die macaroni maakte.  Met smac en met ketchup.  Ik vroeg of er ook groente doorheen kwam of bij kwam in vorm van salade.  Dat was niet nodig.  Tomatenketchup is immers groente.  Bloedserieus 

[..]

Onzin. Je kijkt nu vanuit je eigen referentiekader. Als je een ander voorbeeld hebt meegekregen ben je je misschien er niet van bewust dat dit niet het beste voorbeeld is.

Ik denk dat het enorm tegenvalt hoeveel men weet over wat wel en niet gezond is en wat er in diverse produkten voor meuk zit. 
Had het er toevallig afgelopen weekend nog met mijn moeder over, hoe zij was groot gebracht met elke dag snoep, koek en chips in grote hoeveelheden (haar ouders runden een kruidenierswinkel, de restanten kregen de dochters mee als ze uit school kwamen, letterlijk als zoethoudertje.). 
Hoe ze dat voorbeeld meenam en er niet bij stil stond dat elke dag 's avonds een grote koek bij de koffie helemaal niet nodig was. 
Dat mijn moeder met vier kinderen alles zelf deed, ook het koken en bakken, tuurlijk kregen we zijdelings wel eens wat mee, maar echt niet dat we erbij stil stonden of het al dan niet gezond was. 
Bovendien verandert het dus ook telkens weer. Sommige mensen zweren bij roomboter, terwijl anderen zeggen dat het echt palmolievrij moet zijn. Dan heb je het alleen maar over boter. Ik denk echt dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien en daarom maar wat op hun eigen gevoel en portemonnee af gaan. 

Ies

Ies

28-04-2025 om 16:48

Het gaat om bewustwording idd. Iets wel wéten blijkt toch vaak niet genoeg. We weten bijv allemaal wel dat we met ons extreme consumeren de planeet compleet verwoesten maar we zijn ons daar niet dermate van bewust dat we ook écht die link leggen en ons gedrag kunnen aanpassen.
Zo gaat het ook met eten. Je moet de link kunnen tussen wat je eet en wat je lijf doet.

felija schreef op 28-04-2025 om 16:46:

Ik denk dat het enorm tegenvalt hoeveel men weet over wat wel en niet gezond is en wat er in diverse produkten voor meuk zit.
Had het er toevallig afgelopen weekend nog met mijn moeder over, hoe zij was groot gebracht met elke dag snoep, koek en chips in grote hoeveelheden (haar ouders runden een kruidenierswinkel, de restanten kregen de dochters mee als ze uit school kwamen, letterlijk als zoethoudertje.).
Hoe ze dat voorbeeld meenam en er niet bij stil stond dat elke dag 's avonds een grote koek bij de koffie helemaal niet nodig was.
Dat mijn moeder met vier kinderen alles zelf deed, ook het koken en bakken, tuurlijk kregen we zijdelings wel eens wat mee, maar echt niet dat we erbij stil stonden of het al dan niet gezond was.
Bovendien verandert het dus ook telkens weer. Sommige mensen zweren bij roomboter, terwijl anderen zeggen dat het echt palmolievrij moet zijn. Dan heb je het alleen maar over boter. Ik denk echt dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien en daarom maar wat op hun eigen gevoel en portemonnee af gaan.

Palmolie vrij is voor het milieu beter (palmolie zorgt voor ontbossing van tropische regenwouden, meet CO2, minder biodiversitiet en vervuilde omgeving). Dat is dus een ander argument waarvoor je voor palmolie vrije boter kiest.  Roomboter meer verzadigd vet, maar geen toevoegingen. 

[..]

Due-scimmie schreef op 28-04-2025 om 16:33:

[..]

Onzin. Je kijkt nu vanuit je eigen referentiekader. Als je een ander voorbeeld hebt meegekregen ben je je misschien er niet van bewust dat dit niet het beste voorbeeld is.

Ies schreef op 28-04-2025 om 16:48:

Het gaat om bewustwording idd. Iets wel wéten blijkt toch vaak niet genoeg. We weten bijv allemaal wel dat we met ons extreme consumeren de planeet compleet verwoesten maar we zijn ons daar niet dermate van bewust dat we ook écht die link leggen en ons gedrag kunnen aanpassen.
Zo gaat het ook met eten. Je moet de link kunnen tussen wat je eet en wat je lijf doet.

Helemaal eens met de antwoorden van Due Skimmy en Ies.

En met dat pakje roomboter dat je door de witte bloem en suiker gaat kneden ben je je ineens toch bewust dat het best veel boter is om als onderdeel van je toetje met 4 personen in 2 dagen op te eten. 

Daarom laten diëtisten soms ook porties afwegen.  4 aardappelen zo groot als een ei is 200 gram.  In de praktijk zijn de aardappelen dan toch wat groter dan een gemiddeld ei.  Als je de weegschaal erbij pakt en het dan op je bord ziet heb je een wat beter beeld. 

dan

dan

28-04-2025 om 17:22

Dorestad schreef op 28-04-2025 om 16:32:

[..]

En toch, ik zou niet graag de kost willen geven aan mensen die niet weten hoeveel suiker er in tomatenketchup zit.

Over ketchup gesproken. Ik was bij iemand die macaroni maakte. Met smac en met ketchup. Ik vroeg of er ook groente doorheen kwam of bij kwam in vorm van salade. Dat was niet nodig. Tomatenketchup is immers groente. Bloedserieus

Ach, ik ken iemand die geen groente erbij hoeft als er aardappel anders gegeten wordt want er zitten al kruiden in de saus (pot aardappel anders saus). 

[..]

Blijkbaar wel. To heeft geen idee gehad hoeveel haar kind binnenkreeg; dacht dat dat allemaal wel kon en best normaal was omdat ze het zo van huis uit heeft meegekregen, en ook niet doorgehad dat ze 15 kilo te zwaar is. Natuurlijk " weet" iedereen dat er in bv taart suiker en boter zit. Maar ga eens alles wat je eet zelf maken ipv kant en klaar te kopen, daadwerkelijk zien wat er in gaat; is voor velen een eye opener om verder te kunnen met een gezonde leefstijl.

Je kunt jezelf ook af en toe iets gunnen, zodat het behapbaar en leuk blijft in het leven.
Bijvoorbeeld elke dag een klein schaaltje yoghurt zonder suiker na de warme maaltijd maar op zondag (of zaterdag of wat je leuk vindt) een schaaltje vla of een kant en klaar toetje.
Al je kopjes koffie en thee op een dag zónder koekje of chocolaatje, behalve 's avonds, dan mag je er wel een koekje bij. En grotere koeken als roze koeken, amandelbroodjes, appelflappen o.i.d. 1x per week en niet vaker. Dan heb je niet het gevoel dat je helemaal niks meer mag, maar is het een beetje gereguleerd. Het meeste kwaad doen de dingen die je uit gewoonte of gedachteloos in je mond stopt denk ik.

Dorestad schreef op 28-04-2025 om 16:32:

[..]

En toch, ik zou niet graag de kost willen geven aan mensen die niet weten hoeveel suiker er in tomatenketchup zit.

Over ketchup gesproken. Ik was bij iemand die macaroni maakte. Met smac en met ketchup. Ik vroeg of er ook groente doorheen kwam of bij kwam in vorm van salade. Dat was niet nodig. Tomatenketchup is immers groente. Bloedserieus

Dat je dat als groente ziet is behoorlijk extreem. Dat je niet weet dat er behoorlijk wat suiker in zit vind ik nog wat anders. Maar dat heeft verder natuurlijk niets met taart te maken Dat weet iedereen. Wellicht dat je nog verbaasd kan zijn dat het zoooveel is, maar dat iedereen weet dat het veel is plus vet, lijkt mij niet iets waarover je kan zeggen ‘ik had geen idee’.. Kom op.

Due-scimmie schreef op 28-04-2025 om 16:33:

[..]

Onzin. Dan kom je uit een ei…

Als ik yoghurt zonder suiker zou moeten eten, dan maar geen toetje. Nu ben ik sowieso niet van de toetjes. Ik eet gewoon genoeg avondeten. We hebben wel lekkere toetjes staan, met smaakje, zonder suiker, met 100 calorieën. Die neem ik dan soms ‘s avonds.

Herfstappeltaart schreef op 28-04-2025 om 19:36:

Je kunt jezelf ook af en toe iets gunnen, zodat het behapbaar en leuk blijft in het leven.
Bijvoorbeeld elke dag een klein schaaltje yoghurt zonder suiker na de warme maaltijd maar op zondag (of zaterdag of wat je leuk vindt) een schaaltje vla of een kant en klaar toetje.
Al je kopjes koffie en thee op een dag zónder koekje of chocolaatje, behalve 's avonds, dan mag je er wel een koekje bij. En grotere koeken als roze koeken, amandelbroodjes, appelflappen o.i.d. 1x per week en niet vaker. Dan heb je niet het gevoel dat je helemaal niks meer mag, maar is het een beetje gereguleerd. Het meeste kwaad doen de dingen die je uit gewoonte of gedachteloos in je mond stopt denk ik.

Of gewoon 3 keer per week naar sportschool en minder letten op wat je eet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.